ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
24 بازدید

نکاتی درباره خودروهای اسپرت تویوتا که از آن‌ها مطلع نیستید

نکاتی درباره خودروهای اسپرت تویوتا که از آن‌ها مطلع نیستید

مقدمه

به دنیای هیجان‌انگیز خودروهای اسپرت تویوتا خوش آمدید؛ دنیایی که در آن آدرنالین، مهندسی دقیق و لذت رانندگی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. درحالی‌که اکثر خودرو دوستان باسابقه و شهرت تویوتا در تولید محصولات اطمینان‌پذیر و کاربردپذیر آشنایی دارند، اما یک قلمروی شگفت‌انگیز از جواهرات مخفی وجود دارد که تنها علاقه‌مندان واقعی از آن مطلع هستند. در این مقاله ما به بررسی عمیق اسرار جذاب و حقایق برملا نشده پیرامون خودروهای های‌پرفورمنس تویوتا می‌پردازیم. از مدل افسانه‌ای سوپرا در دهه ۷۰ گرفته تا مدل چالاک GT86 که تعریف خودروهای اسپرت مقرون‌به‌صرفه را تغییر داده، تویوتا ردپایی پاک‌نشدنی در صنعت خودروسازی بر جای گذاشته است. با ما همراه باشید تا با فناوری پیشرفته به‌کاررفته در ساخت این هیولاهای پرسرعت، عناصر طراحی ظریفی که باعث تمایز هر مدل شده، و میراث مسابقه‌ای که تکامل آن‌ها را شکل داده، آشنا شوید.

یوتاهاچی، نخستین خودروی اسپرت تویوتا

یوتاهاچی با نام مرسوم‌تر Toyota 800 نخستین خودرو اسپرت تویوتا بود که اساس تولید مدل‌های بعدی را پایه‌گذاری کرد. نمونه آزمایشی یوتاهاچی برای نخستین‌بار با نام Publica Sports در نمایشگاه خودرو توکیو ۱۹۶۲ به عرضه درآمد. این خودروی مفهومی دارای طراحی ساده و درعین‌حال آینده‌نگرانه و همین‌طور یک سایبان کشویی منحصربه‌فرد بود. با رونمایی رسمی از کانسپت پابلیکا اسپرت در سال ۱۹۶۵، تویوتا پتانسیل خودرو را درک کرد و تصمیم گرفت آن را تحت نام خود به فروش برساند. بدین ترتیب، نام پابلیکا اسپرت به Toyota 800 ‌ تغییر یافت. با اینکه مدل نهایی فاقد سایبان کشویی بود، ولی ظاهر آینده‌نگرانه و استایل آیرودینامیک خود (حاصل طراحی شوزو ساتو) را حفظ کرد. این مدل همچنین از پیشرانه ۸۰۰ سی‌سی دو سیلندر ۴۴ اسب بخاری بهره می‌گرفت که نسخه قوی‌تری از پیشرانه به‌کاررفته در مدل مفهومی بود. شاید فکر کنید ۴۴ اسب بخار قدرت چندان قابل‌ملاحظه‌ای به شمار نمی‌آید، ولی باتوجه‌به وزن ۵۸۰ کیلوگرمی خودرو، این قدرت می‌توانست سرعت و شتاب هیجان‌انگیزی را برای تویوتا ۸۰۰ رقم بزند.

نخستین حضور تویوتا در فیلم جیمزباند

در نمایشگاه خودرو توکیو ۱۹۶۵، تویوتا از یک گرند تور موتور وسط دیفرانسیل‌عقب رونمایی کرد. این ماشین که با همکاری یاماها ساخته شده، 2000GT نام داشت که یکی از زیباترین خودروهای زمان خود و در حقیقت یکی از زیباترین خودروهای تمام ادوار به‌حساب می‌آید. تا پیش از عرضه ۲۰۰۰ جی‌تی، تویوتا به‌عنوان تولیدکننده خودروهای اقتصادی کوچک شناخته می‌شد. ولی تویوتا با معرفی 2000GT به همه ثابت کرد که توانایی ساخت خودروهای اسپرت هم‌رده با ماشین‌های قدرتمند اروپایی را دارد. این رونمایی به‌اندازه‌ای جذاب بود که کارگردان پنجمین فیلم جیمزباند با عنوان «فقط دوبار زندگی می‌کنید» خودروی ژاپنی را برای اثر خود انتخاب کرد و تویوتا برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷ در سری فیلم‌های جیمزباند حاضر شد.

نام‌های سلیکا و سوپرا نخستین‌بار در کنار هم ظاهر شدند

شاید باورش سخت باشد، ولی زمانی بود که سوپرا و سلیکا به نام یک خودرو اشاره می‌کردند. نخستین نسل تویوتا سلیکا سوپرا در سال ۱۹۷۸ در ژاپن به فروش رسید و دارای موتور ۲ لیتری یا ۲.۶ لیتری ۶ سیلندر بود. در طول چهار سال، حدود ۱۱۵ هزار خودرو سلیکا سوپرا در بازار فروخته شد. سلیکا سوپرا همچنین نامی بود که در آن دوره، به خودروهای تبلیغاتی تویوتا اختصاص داشت.

تویوتا MR2، نخستین خودرو موتور وسط ژاپنی با تولید انبوه

تویوتا با تولید MR2 تنها می‌خواست به یک هدف اصلی برسد؛ تولید یک محصول اقتصادی با سواری هیجان‌انگیز که قلب رانندگان حساس و سخت‌گیر را به تسخیر درآورد. برای نیل به این هدف، تویوتا از طرح‌بندی موتور وسط و سیستم انتقال قدرت روی چرخ‌های عقب استفاده کرد تا حس و حال رانندگی با یک خودروی اسپرت را به وجود آورد. بدنه سبک‌وزن و تنوع پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری، ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری نیز اقتصادی‌بودن ماشین را تضمین می‌کرد. بدین ترتیب، تویوتا MR2 به یک دستاورد بزرگ تبدیل شد و توانست در سال ۱۹۸۴ جایزه «خودرو سال ژاپن» را به دست آورد. به سبب این موفقیت فوری، تویوتا تصمیم گرفت تیراژ MR2 را افزایش دهد. در نتیجه این تصمیم، MR2 به لقب نخستین خودرو موتور وسط ژاپنی با تولید انبوه رسید.

مدل AE86 ریشه در اصالت دارد

اکثر افراد معمولاً در نگاه اول، مدل AE86 را یک ماشین خسته‌کننده و پیش‌پاافتاده می‌بینند. می‌توان گفت AE86 همان تویوتا کرولا ۱.۶ لیتری است که در دهه ۸۰ به عرضه درآمد. این خودرو موتور بزرگی ندارد، سریع نیست و جلوه خاصی را از خود به نمایش نمی‌گذارد. اما اگر به گذشته و سابقه AE86 نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که این ماشین نسبت به کرولا حرف بیشتری برای گفتن دارد.

مدل ۸۶ به دو دلیل به محبوبیت رسید؛ دریفت‌های Keiichi Tsuchiya و انیمه‌ای به نام Initial D. کِیچی سوچیا زندگی رانندگی خود را در مسابقات خیابانی غیرقانونی آغاز کرد. کیچی فرد ثروتمندی نبود و به همین خاطر کرولا AE86 را برای دریفت در خیابان‌های انتخاب کرد. او فقدان قدرت را بامهارت جبران کرد و اغلب رقبایی با ماشین‌های گران‌تر و پرسرعت‌تر را به‌راحتی شکست می‌داد. کیچی به‌اندازه‌ای در رانندگی مهارت پیدا کرده بود که برخی رقبا را به‌طورکلی نادیده می‌گرفت و برای سرگرم‌کردن بینندگان، حرکات جالبی را در گوشه خیابان‌ها به نمایش می‌گذاشت. شاید فکر کنید کیچی کار چندان خاصی انجام نداده، ولی لغزاندن عامدانه AE86 در گوشه خیابان‌ها برای سرگرمی افراد، هنر دریفتینگ را خلق کرد و باعث شد لقب «پادشاه دریفت» به وی اختصاص پیدا کند.

بعدها، انیمه‌ای با الهام از زندگی کیچی سوچیا به نام Initial D ساخته شد که داستان او را به تصویر می‌کشید. این انیمه به‌محض عرضه، مورد استقبال و تحسین خودرو دوستان سراسر جهان قرار گرفت، چراکه الهام‌بخش عشق آن‌ها به ماشین‌ها بود.

سوپرایی که فراموش ‌شده است

معمولاً با شنیدن نام سوپرا، ذهنیت اکثر افراد به سمت mrk4 و یا mrk5 می‌رود، ولی بسیاری نقطه آغاز این نام را فراموش کرده‌اند. خط تولید سوپرا با نسل سوم A70 2.0GT شروع شد؛ نخستین مدلی که به‌جای سلیکا سوپرا، تنها با نام سوپرا به فروش رسید. سوپرا A70 بر اساس پلتفرم جدید تویوتا T ساخته شد که همان پلتفرم به‌کاررفته در ساخت مدل Corona است. نسل سوم همچنین به موتور ۶ سیلندر خطی 1JZ-GTE مجهز بود که می‌توان آن را جانشین پیشرانه آیکونیک 2JZ-GTE در مدل mrk4 در نظر گرفت.

خودروی MK4 Supra رؤیای تیونرها است

سوپرا مجموعه‌ای از خودروهای اسپرت گرند تورر است که توسط تویوتا ساخته شده‌اند و نسل چهارم آن، بیشترین طرف‌دار را دارد. مدل سوپرا MRK4 با نام دیگر A80 در سال ۱۹۹۲ به عرضه درآمد و تا به امروز به‌عنوان یکی از خواستنی‌ترین خودروهای JDM شناخته می‌شود.

رمز موفقیت A80، موتور ۳ لیتری توئین توربوشارژ 2JZ-GTE تعبیه‌شده در زیر کاپوت این ماشین است. این موتور در نسخه استاندارد تنها ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، ولی بر خلاف پیشرانه‌های دیگر، 2JZ یک موتور قابل تیونینگ بوده و با کمی تغییرات می‌تواند به قدرت ۹۰۰ اسب بخار دست یابد. در حقیقت تویوتا عمداً قدرت موتور را پایین آورد تا در آن زمان بتواند با قرارداد میان سازندگان ژاپنی مطابقت پیدا کند. طبق این توافق، سازندگان خودرو می‌بایست قدرت خودروهای خیابانی خود را در ۳۰۰ اسب بخار محدود می‌کردند.

تویوتا در مسابقات فرمول ۱ شرکت کرد

یکی دیگر از جنبه‌های تاریخ تویوتا که شاید از وجود آن بی‌اطلاع باشید، حضور این شرکت در مسابقات قهرمانی F1 است. تیم حاضر در این مسابقات، پاناسونیک تویوتا ریسینگ نام داشت و از واحد Motorsport GmbH بود. این واحد همچنین در WRC و لمانز ۲۴ ساعته شرکت داشت. هرچند علی‌رغم حضور تیم مجرب و بودجه فراوان، تویوتا نتوانست به جایزه بزرگ دست پیدا کند. نزدیک‌ترین جایگاهی که تاکنون تویوتا به آن نائل شده، مقام دوم بوده است.

مدل 86 یک تویوتای خالص نیست

در سال ۲۰۱۲، تویوتا از GT86 به‌عنوان جانشین AE86 رونمایی کرد. این ماشین نیز دارای طراح بندی موتورجلو، سیستم انتقال قدرت RWD، بدنه سبک‌وزن و موتوری باقدرت کافی بود. ولی همانند نسل پنجم سوپرا، GT86 نیز به طور کامل توسط تویوتا ساخته نشده است.

این مدل حاصل همکاری تویوتا و سوبارو بوده و عمده اجزای آن از جمله پیشرانه، از شرکت همکار گرفته شده است. بااین‌وجود، GT86 به دلیل هندلینگ فوق‌العاده، تعادل وزن ۵۰-۵۰ و قیمت نسبتاً مقرون‌به‌صرفه، یک‌جانشین لایق برای AE86 به‌حساب می‌آید.

سوپرای جدید نقاط مشترک زیادی با BMW Z4 دارد

زمانی که تویوتا نسل پنجم سوپرا را معرفی کرد، طرف‌داران این مدل به وجد آمدند. ولی پس از عرضه مشخص شد که سوپرای جدید حاصل همکاری با BMW بوده و مبتنی بر مدل Z4 است. طرف‌داران با درک این حقیقت که ماشین جدید همان Z4 با پوسته متفاوت است، دچار یأس و ناامیدی شدند. قطعات متعددی از سوپرای جدید از جمله موتور، بخش‌های داخلی، تعلیق و گیربکس، همگی با Z4 مشترک هستند. البته وجود چنین اشتراکی بدین معنی نیست که نسل پنجم سوپرا یک ماشین بد محسوب می‌شود. تویوتا سوپرای جدید درست به‌اندازه ب‌ام‌و Z4 یک خودروی عالی و قابل‌تحسین است. ولی بهتر بود که باوجود Z4، سوپرا در نسخه بهتر و خلاقانه‌تری ظاهر شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0