ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
5 بازدید

نسل جدید مازراتی لوانته، خودروی برقی باقدرت ۷۴۵ اسب بخار

نسل جدید مازراتی لوانته، خودروی برقی باقدرت ۷۴۵ اسب بخار

شرکت خودروسازی ایتالیایی مازراتی از سال ۱۹۱۴ تاکنون فعالیت داشته و توانسته شهرت فراوانی به دست آورد. بدون شک تمام علاقه‌مندان و دوستداران صنعت خودرو نام مازراتی را شنیده‌اند. این شرکت، تولیدکننده انواع خودروهای اسپرت و لوکس بوده و به گروه بزرگ استلانتیس تعلق دارد.

علی‌رغم موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیر و قابل‌توجه در تولید خودروهای احتراقی و درون‌سوز، مازراتی به‌خوبی بر این موضوع واقف بوده که عصر، عصر تکنولوژی و برقی‌سازی صنعت خودرو است. ساخت خودروهای تمام برقی مزایای متعددی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش حجم و وزن موتور، کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری، عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی و از همه مهم‌تر، کاهش چشمگیر آلودگی هوا اشاره کرد. خودروهای برقی به دلیل عدم انتشار گازهای آلاینده، اهمیت بسیاری در جوامع امروزی پیدا کرده و عمده خودروسازها به سمت برقی‌سازی محصولات خود روی آورده‌اند. به‌طوری‌که گفته می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۵، بسیاری از خودروسازان مطرح در جهان تولید خودروهای درون‌سوز را برای همیشه کنار می‌گذارند.

مازراتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به‌منظور حرکت همگام با رقبای خود، پا به عرضه تولید خودروهای الکتریکی گذاشته است. مطابق با برنامه‌ریزی‌های استلانتیس، شرکت ایتالیایی قرار است تا پایان سال ۲۰۳۰ به یک سازنده خودروهای تمام برقی تبدیل شود. محصولات باتری دار و فاقد آلایندگی مازراتی در سال جاری تحت نام فولگور یک‌به‌یک به بازار معرفی خواهند شد.

مازراتی هم‌اینک دارای محصولات هیبریدی متعددی در سبد محصولات خود است که از جمله آن‌ها می‌توان به مدل‌های گریکاله (Grecale)، گیبلی (Ghibli)، لوانته (Levante)، کواتروپورته (Quattroporte)، گرن توریسمو (GranTurismo)، MC20 و … اشاره کرد. تمام این مدل‌ها در نسخه بنزینی نیز عرضه شده و جزو خودروهای لوکس و اسم‌ورسم‌دار به‌حساب می‌آیند. حال این شرکت ایتالیایی قصد دارد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۵، تمام مدل‌های هیبریدی مذکور را به مدل‌های تمام برقی تبدیل کرده و آن‌ها را در مجموعه‌ای به نام فولگور روانه بازار کند.

تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص خانواده فولگور و مشخصات آن‌ها منتشر شده است. به‌عنوان‌مثال، مازراتی گیبلی تمام برقی در سال ۲۰۲۴ روانه بازار می‌شود که ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل فعلی دارد. همچنین سدان معروف کواتروپورته مازراتی نیز قرار است در سال ۲۰۲۴ به یک خودروی برقی با بُرد پیمایشی ۴۸۲ کیلومتر تبدیل شود. سوپر اسپرت پرچم‌دار MC20 نیز با پیشرانه تمام برقی در سال آینده به بازار معرفی خواهد شد که دارای سه موتور بوده و می‌تواند ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. چنین مشخصاتی به نسخه برقی گرن توریسمو نسبت‌داده‌شده است.

و اما گزارش‌های جدید، به عرضه نسخه برقی لوانته باقدرت ۷۴۵ اسب بخار، به‌عنوان نسل جدید شاسی‌بلند پرچم‌دار مازراتی تا سال ۲۰۲۵ اشاره می‌کند. البته هنوز مشخص نیست که آیا نسل جدید لوانته تنها با موتوربرقی عرضه می‌شود، یا نسخه احتراقی آن نیز جزو محصولات آینده مازراتی خواهد بود.

به گفته مدیرعامل مازراتی، پیشرانه درون‌سوز لوانته جای خود را به یک پیشرانه تمام الکتریکی داده و بدین ترتیب عضوی از مجموعه پاک فولگور می‌شود. لوانته جدید از نسخه بهبودیافته پلتفرم جیورجیو آلفارومئو (Giorgio) بهره می‌گیرد که همان پلتفرم به‌کاررفته در خودروهای گریکاله و گرن توریسمو است.

لوانته معروف مازراتی، محصول سال ۲۰۱۶ بوده که در قالب یک شاسی‌بلند کراس‌اوور لوکس سایز متوسط در دسترس مشتریان قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، لوانته بهبودهای متعددی پیدا کرده و به‌صورت نسخه‌های فیس لیفت روانه بازار شده است. نسل فعلی لوانته (۲۰۲۳) در دو تیپ متفاوت عرضه شده که مدل گران‌تر در زیر کاپوت به موتور تویین توربوی ۸ سیلندر مجهز است و می‌تواند ۵۸۰ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به چهارچرخ منتقل کند.

پیشرفت تکنولوژی، لوانته را به‌سوی یک خودروی تمام برقی کشانده که قرار است تا قبل از سال ۲۰۲۵ از آن رونمایی شود. البته این خودرو از لحاظ قیمت و قدرت در جایگاه پایین‌تری نسبت به اکثر مدل‌های موجود در خانواده فولگور، از جمله گرن توریسمو قرار می‌گیرد.

بنابر گزارش‌های مختلف، نخستین خودروی برقی مازراتی یعنی گرن توریسمو فولگور در سپتامبر سال جاری روانه بازار ایالات متحده می‌شود. این خودرو به باتری ۹۲.۵ کیلووات ساعتی مجهز بوده و می‌تواند در عرض تنها ۲.۶ ثانیه از حالت سکون به‌شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. برد پیمایشی این خودرو در صورت شارژ کامل باتری، حدود ۲۸۰ مایل (۴۵۰ کیلومتر) اعلام شده است. پیشرانه به‌کاررفته در گرن توریسمو می‌تواند ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند که یک رقم قابل‌توجه، حتی در مقایسه با پرقدرت‌ترین خودروهای درون‌سوز و هیبریدی به‌حساب می‌آید.

ناگفته نماند که لوانته برقی ۷۴۵ اسب بخاری شاید در مقایسه با گرن توریسمو قدرت چندانی نداشته باشد، اما یک واقعیت جالب را در مورد خودروهای آینده نشان می‌دهد. اکثر خودروهای درون‌سوز توانایی کمی در بخش پیشرانه دارند که قدرت بسیاری از ماشین‌های گران‌قیمت نیز نهایتاً به ۵۰۰ اسب بخار می‌رسد. اما توانایی خودروهای موجود در سبد فولگور نشان می‌دهد که در آینده نه‌چندان دور، باید منتظر خودروهایی باشیم که نه‌تنها جولان آن‌ها موجب آلودگی هوا نمی‌شود، بلکه از بسیاری جهات حتی قابل‌مقایسه با خودروهای بنزینی امروزی نیستند. شاید به همین خاطر است که خودروسازان مطرح دیگر روی تولید خودروهای درون‌سوز حساب نمی‌کنند و عمده تمرکز خود را روی برقی‌سازی محصولات معطوف کرده‌اند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0