ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
83 بازدید

نسخه پلاگین هیبرید KMC JS6 نخستین گام سبز کرمان موتور

نسخه پلاگین هیبرید KMC JS6 نخستین گام سبز کرمان موتور

مقدمه

آینده صنعت خودرو به نحوی اجتناب‌ناپذیر به سمت برقی‌سازی پیش می‌رود و شرکت‌های خودروساز در سراسر جهان دیریازود می‌بایست با فناوری‌های جدید همگام شوند. در همین راستا، کرمان موتور در تلاش است تا به‌تدریج، محصول نیمه برقی و برقی متعددی را به سبد محصولات خود اضافه کند. به‌عنوان نخستین گام در مسیر حمل‌ونقل پاک و فاقد آلایندگی، کرمانی‌ها با همکاری گروه تکنولوژیکی مپنا، از کراس‌اوور کی‌ام‌سی JS6 پلاگین هیبرید رونمایی کرده‌اند. این خودرو در اصل JAC QX نام دارد و یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین محصولات کمپانی چینی به‌حساب می‌آید. مشخصات JS6 پلاگین هیبرید در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

مشخصات ظاهری کی‌ام‌سی JS6

پلاگین هیبرید QX یا همان JS6 محصول سال ۲۰۲۳ است و از زبان طراحی جدیدتری نسبت به مدل‌های قبلی جک بهره می‌گیرد. این ماشین در قالب کراس‌اوور شهری و کامپکت ساخته شده و ۴۶۰۵ میلی‌متر طول، ۱۸۹۰ میلی‌متر عرض و ۱۷۰۰ میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور به ۲۷۲۰ میلی‌متر می‌رسد. وزن خالص جی‌اس ۶ حدود ۱۷۶۵ کیلوگرم اعلام شده که روی رینگ‌های بزرگ ۱۹ اینچی وارد می‌شود.

این ماشین مخصوصاً در نمای مقابل، ظاهری بسیار جذاب و چشم نواز داشته و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در زیر درب موتور، چراغ‌های دی لایت به‌صورت باریک و کشیده قرار گرفته و به‌وسیله یک نوار روشنایی به یکدیگر وصل شده‌اند. کمی پایین‌تر، یک جلوپنجره بزرگ با خط‌چین‌های افقی کرومی عمده نمای جلو را به خود اختصاص داده است و چراغ‌های اصلی در دو طرف آن دیده می‌شوند. امتداد این چراغ‌ها به شکل نیش درآمده‌اند تا ظاهر ماشین تهاجمی و چالاک به نظر برسد.

جانب این کراس‌اوور چینی به شیوه‌ای ساده طراحی شده است. البته طراحان تلاش کرده‌اند با کاربرد رنگ مشکی در قطعاتی همچون رینگ‌ها، گارد پلاستیکی قوس چرخ‌ها، ستون‌ها و قاب پنجره‌ها و زه پلاستیکی پایین درب‌ها، سادگی مطلق را در نمای جانبی از بین ببرند. ستون C به نحوی طراحی شده که شیب سقف را بیشتر از حد واقعی نمایش دهد.

در عقب ماشین، تناسب المان‌ها به‌خوبی رعایت شده است. چراغ عقب حالت سر تا سری داشته و درب صندوق‌عقب مستطیلی شکل است. در قسمت پایین، قاب چراغ‌های مه‌شکن به شیوه‌ای خلاقانه با سپر ادغام شده است و دیفیوزر اسپرت با دو خروجی اگزوز دایره شکل، جذابیت نمای عقب را تکمیل می‌کند.

داخل کابین KMC JS6

زیبایی ظاهری پلاگین هیبرید JS6 به داخل کابین نیز راه‌یافته است. اتاقک خودرو در عین سادگی، شیک و مدرن به نظر می‌رسد. در بخش جلو، یک نمایشگر بزرگ و یکپارچه در مقابل راننده قرار گرفته که تا وسط داشبورد کشیده شده است. این نمایشگر، شامل دو پنل ۱۲.۳ اینچی می‌شود که پنل سمت راست متعلق به سیستم اطلاعات سرگرمی است و پنل سمت چپ وظیفه دارد اطلاعات مهم ماشین را به راننده نشان دهد. غربیلک فرمان به‌صورت دی – کات طراحی شده و دکمه‌های کنترلی متعدد روی دوشاخه آن جاسازی شده است.

دریچه‌های تهویه در پایین پنل اطلاعات سرگرمی قرار دارند و یک ردیف دکمه فیزیکی نیز مابین دریچه‌ها و کنسول مرکزی به چشم می‌خورد. این دکمه‌های پیانویی برای تنظیم سیستم تهویه مورداستفاده قرار می‌گیرند. کنسول مرکزی به‌صورت مینیمال طراحی شده و شیفتر تعویض دنده، دکمه‌های ترمز پارک برقی و اتو هلد، جا لیوانی، پد شارژ بی‌سیم، دکمه تغییر حالت رانندگی و البته استراحتگاه بازوی پهن و عریضی را در اختیار راننده و سرنشین جلو قرار می‌دهد.

کراس‌اوور JS6 پلاگین هیبرید یک خودروی نسبتاً لوکس است و جای تعجب ندارد که از متریال مرغوب و باکیفیت در ساخت آن استفاده شده باشد. به سبب فاصله میان محوری ۲.۷۲ متری، کابین از فضای باز و جاداری برخوردار است و صندلی‌های خوش‌ساخت با روکش چرمی، تریم چرمی کابین و همین‌طور سقف شیشه‌ای، حس خوبی را به سرنشینان خودرو القا می‌کند.

مشخصات فنی KMC JS6 پلاگین هیبرید

پیشرانه ترکیبی به‌کاررفته در پلاگین هیبرید JS6 شامل یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ، یک موتور الکتریکی و همین‌طور باتری ۲۱.۶۸ کیلووات ساعتی می‌شود. موتور بنزینی ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. خروجی موتوربرقی نیز ۹۳ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور است. پس در مجموع می‌توان گفت پیشرانه پلاگین هیبریدی ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. قوای فنی پیشرانه به‌واسطه گیربکس E-CVT چرخ‌های جلو ماشین را به حرکت می‌اندازد. راننده می‌تواند یکی از حالت‌های اکو یا اسپرت را برای حرکت در مسیر انتخاب کند.

از دیگر مشخصات KMC JS6 پلاگین هیبرید در بخش فنی می‌توان به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد ۷.۳ ثانیه‌ای، مصرف سوخت ترکیبی ۵.۳۷ لیتر در هر صد کیلومتر (در صورت استفاده محض از موتور بنزینی)، مصرف سوخت ترکیبی ۱.۳۳ لیتر در هر صد کیلومتر (در صورت استفاده هم‌زمان از موتور بنزینی و الکتریکی)، تعلیق جلو مک فرسون، تعلیق عقب مولتی لینک، ترمزهای دیسکی و فرمان برقی اشاره کرد.

باتری به‌کاررفته در JS6 پلاگین هیبرید در صورت شارژ کامل و بدون دخالت موتور بنزینی، امکان پیمودن مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را برای ماشین فراهم می‌آورد. این باتری در صورت استفاده از کابل شارژ معمولی، به ۳ ساعت زمان جهت شارژ کامل احتیاج دارد. البته باتری با فناوری شارژ سریع سازگاری داشته و در صورت استفاده از کابل شارژ سریع، تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا باتری به شارژ ۸۰ درصد برسد. جی‌اس ۶ پلاگین هیبرید با باک پر بنزین و شارژ کامل باتری، قادر به پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتر مسافت است.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی

پلاگین هیبرید JS6 با لیست طویلی از امکانات ایمنی و رفاهی روانه بازار می‌شود و همین موضوع می‌تواند به فروش موفقیت‌آمیز محصول نسبتاً پاک کرمان موتور کمک کند. سیستم‌هایی مثل کنترل پایداری (ESC)، ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل کشش (TCS)، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) و همین‌طور سیستم کمکی ترمز (BOS) به کمک‌راننده آمده و ترمز و پایداری ماشین را در شرایط مختلف جاده تضمین می‌کنند.

امکانات ایمنی و رفاهی متنوع در JS6 پلاگین هیبرید، سفری خوشایند و راحت را برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. بر اساس اطلاعات درج شده در کاتالوگ محصول، ۶ عدد ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای) به همراه کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای، کروز کنترل، سیستم پایش باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، دی لایت، اتولایت، ترمز پارک برقی، اتو هلد، دوربین ثبت وقایع رانندگی، بالابر برقی شیشه‌ها، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه، تنظیم‌کننده ارتفاع چراغ‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های ردیف جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر، ماساژور و مموری، آینه‌های جانبی برقی تاشو به همراه گرم‌کن و مموری، شارژر بی‌سیم، درب برقی صندوق‌عقب، ایزوفیکس، ESS، سانروف پانوراما و… مشخصات KMC JS6 در بخش ایمنی و رفاهی را تشکیل می‌دهند.

وضعیت و قیمت KMC JS6 در بازار

در بازار جهانی، نسخه پایه جک QX حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. بااین‌حال، کرمانی‌ها هنوز اشاره خاصی به قیمت JS6 پلاگین هیبرید نکرده‌اند. ازآنجاکه تعرفه واردات خودروهای پلاگین هیبرید کمتر از نمونه‌های بنزینی است، می‌توان به معقول بودن قیمت ماشین امیدوار بود. جی‌اس ۶ به‌محض عرضه در بازار می‌بایست با P6 ایران‌خودرو و پلاگین هیبریدهای مدیران خودرو، یعنی تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو e رقابت کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0