ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
1 سال پیش
.
3 بازدید

موقع جوش‌آوردن ماشین چه‌کار نکنیم؟

موقع جوش‌آوردن ماشین چه‌کار نکنیم؟

جوش‌آوردن ماشین یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که رانندگان در حین رانندگی‌های طولانی‌مدت و یا در فصل گرما با آن مواجه می‌شوند. دلایل متعددی برای جوش‌آوردن خودرو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پارگی یا شل شده تسمه‌پروانه، خراب‌شدن ترموستات، عدم استفاده از مایع خنک‌کننده و… اشاره کرد. بالارفتن غیرعادی آمپر آب مقدمه جوش‌آوردن ماشین است. اگر متوجه این علامت شدید، هر چه سریع‌تر باید ماشین را کنار زده و صبر کنید تا نشانگر آمپر پایین آمده و ماشین خنک شود. ولی اگر کار از کار گذشت، بهتر است از انجام کارهای زیر پرهیز کنید.

۱- دستپاچه شدن

شاید با دیدن دود و بخار غلیظی که از کاپوت ماشین بالا می‌زند، دستپاچه شوید. این کار هیچ کمکی به خودروی جوش آورده نمی‌کند. خونسردی خود را حفظ کرده و ماشین را به کناری بکشید تا در این حین بایدها و نبایدهای لازم را به‌خاطر آورده و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

۲- خاموش‌کردن ماشین

پس از کنار کشیدن ماشین، خودرو را متوقف کنید، ولی خاموش نه! خاموش‌کردن ماشین به معنی توقف حرکت آب در رادیاتور است که روند خنک‌شدن موتور را به تعویق می‌اندازد. اگر موتور داغ شده نتواند خنک شود، قطعات حساسی مثل یاتاقان‌ها، واشر سرسیلندر و رینگ پیستون ذوب شده و شکل اصلی خود را از دست می‌دهند. به بیان بهتر، خاموش‌کردن ماشین در هنگام جوش‌آوردن به معنی خراب‌کردن عمدی موتور و تقبل هزینه سنگین برای تعمیر آن است.

۳- باز کردن درب رادیاتور

داغ بودن موتور، دمای آب درون رادیاتور را به حد انفجار می‌رساند. باز کردن درپوش رادیاتور یعنی شما خطر چنین انفجاری را به جان خریده‌اید. اگر درب رادیاتور را باز کنید، آب جوش و بخار متراکم با شدت به سمت بیرون پرتاب می‌شوند. بدیهی است که مواجهه با این بمب آبی، خطرات و صدماتی مانند سوختگی را به همراه دارد.

۴- آب ریختن روی موتور

یکی دیگر از اشتباهات رایج حین جوش‌آوردن ماشین، ریختن آب‌روی موتور است. پوسته خارجی موتور از چدن ساخته شده که حساسیت زیادی به گرما و سرما دارد. چدن در دمای بالا انبساط پیدا می‌کند و ریختن آب موجب انقباض ناگهانی و در نتیجه ترک‌خوردن و شکستگی آن می‌شود. در ضمن، قطعات الکترونیکی موتور با ریختن آب و نفوذ رطوبت در آن‌ها، خراب می‌شوند.

۵- رانندگی با خودروی جوش آورده

حتی اگر مسافت کمی تا مقصد باقی‌مانده باشد، به‌محض جوش‌آوردن ماشین باید آن را متوقف کنید. ادامه رانندگی با خودروی جوش آورده، به معنی گاز دادن و متعاقباً حرکت پیستون‌ها در سیلندر است. در نتیجه دمای موتور بالاتر می‌رود. برخی رانندگان فکر می‌کنند که رانندگی با سرعت پایین در هنگامی که ماشین جوش آورده، ضرر خاصی به موتور وارد نمی‌کند. اما بر خلاف این عقیده، استفاده از دنده‌های سنگین فشار بیشتری روی موتور وارد کرده و موجب آسیب‌های جدی به این قطعه مهم و گران‌قیمت می‌شود.

توصیه‌های لازم موقع جوش‌آوردن ماشین

پیش از شروع رانندگی در مسیرهای طولانی یا در فصل گرما، تسمه‌پروانه و آب رادیاتور را چک کنید. تسمه شل یا پاره و از طرف دیگر نشتی آب رادیاتور مهم‌ترین عوامل جوش‌آوردن ماشین هستند.

در صورت جوش‌آوردن ماشین حین رانندگی، خودرو را به کناری کشانده و آن را متوقف کنید، ولی بگذارید موتور روشن بماند. البته می‌توانید موتور را خاموش کنید، به شرطی که هر ۳۰ ثانیه یک‌بار استارت بزنید تا قطعات موتور تکان بخورند و در حالت داغ، به یکدیگر نچسبند. همچنین اگر احیاناً کولر روشن است، آن را خاموش کرده تا فشار کمتری روی موتور وارد شود و در عوض بخاری را روشن کنید. با روشن‌شدن بخاری، میزان قابل‌ملاحظه‌ای از حرارت موتور گرفته می‌شود. سپس سعی کنید رادیاتور را خنک کنید. در واقع اگر آب کافی به همراه دارید، از طریق بطری آن را روی دیواره‌های رادیاتور بریزید تا دمای آبِ به جوش آمده درون رادیاتور به‌تدریج کمتر شود.

با تمام این اوصاف، حتی پس از خنک‌شدن موتور و پایین آمدن درجه آمپر آب بهتر است با مراکز امدادخودرو تماس برقرار کرده و اصراری به ادامه رانندگی نداشته باشید. اگر مشکلی برای تسمه‌پروانه، شیلنگ‌ها و رادیاتور وجود داشته باشد، حرکت‌دادن خودرو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

جمع‌بندی

جوش‌آوردن ماشین یکی از مشکلات رایج در ایام گرم سال به‌حساب می‌آید و شامل بایدها و نبایدهای متعددی می‌شود که با رعایت آن‌ها می‌توانید از خطرات و آسیب‌های جدی به موتور جلوگیری کنید. ولی همان‌طور که بارها گفته شده، پیشگیری بهتر از درمان است. توصیه می‌شود هر دو سال یک‌بار ترموستات ماشین را عوض کرده و پیش از شروع رانندگی در مسیرهای طولانی یا فصل گرما، از سلامت رادیاتور و میزان آب درون آن اطمینان حاصل کنید. در ضمن می‌توانید با ترکیب ضدیخ و آب درون رادیاتور، از به جوش‌آمدن ماشین جلوگیری کنید، چراکه ضدیخ موجب تنظیم دمای آب داخل رادیاتور شده و مانع کاهش و افزایش خطرناک آن می‌شود.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0