ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
6 بازدید

مقایسه پیکاپ های T8 کرمان موتور و کلوت مکث موتور

مقایسه پیکاپ های T8 کرمان موتور و کلوت مکث موتور

پیکاپ­های T8 کرمان موتور و کلوت مکث موتور، در دسته پیکاپ­های سایز متوسط قرار می‌گیرند که به سبب تشابه قیمت، کاربرد، مشخصات فنی و تجهیزات، می‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. تی ۸ کرمان موتور نسخه مونتاژی خودروی JAC T8 (محصول سال ۲۰۱۹) و کلوت مونتاژی مکث موتور نیز همان دایون V5 (محصول سال ۲۰۱۵) است. در ادامه با مقایسه این دو پیکاپ محبوب در بازار ایران آشنا شوید.

مشخصات ظاهری و قدرت باربری

کلوت و T8 هر دو ظاهر نسبتاً مشابهی داشته و به سبب جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های درشت، نمایی تهاجمی و سرسخت به خود گرفته‌اند. این دو خودرو از لحاظ ابعاد هم شبیه یکدیگر هستند، به‌طوری‌که Kalut با طول ۵۳۳۰، عرض ۱۸۷۰ و ارتفاع ۱۸۶۴ میلی‌متر و T8 با طول ۵۳۲۵، عرض ۱۸۸۰ و ارتفاع ۱۸۳۰ میلی‌متر ساخته شده است. به بیان بهتر، کلوت به طور جزئی بلندتر از تی ۸، و تی ۸ به طور جزئی عریض‌تر و درازتر از کلوت است. اختلاف فاصله میان محورهای جلو و عقب این دو خودرو تنها یک سانتیمتر است (۳۱۰۰ در برابر ۳۰۹۰ میلی‌متر) و به همین خاطر، فضای کابین تقریباً یکسانی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

خودروی کلوت حدود ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر از رقیب کرمانی خود است. بااین‌حال بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در کاتالوگ‌های رسمی مکث موتور و کرمان موتور، پیکاپ کلوت قادر به حمل یک تن بار و پیکاپ T8 قادر به حمل ۸۴۰ کیلوگرم بار است

مقایسه کابین KMC T8 و مکث کلوت

کابین کلوت کمی زمخت و بی‌روح طراحی شده است. داشبورد ساده و متریال و پلاستیک خشک در قسمت‌های مختلف کابین ذوق سرنشینان را کور می‌کند. بااین‌حال، نمایشگر ۹ اینچی لمسی در وسط داشبورد کمی حس و حال فناوری را به درون کابین اضافه کرده و دکمه‌های کاربردی متعدد در دسترس راننده قرار دارند.

در مقابل کابین T8 در عین سادگی، از طراحی امروزی‌تری بهره می‌گیرد. کرمان موتور از متریال بهتری در کابین استفاده کرده و با استفاده از المان‌هایی مثل نشانگرهای پشت آمپری اسپرت، جذابیت خاصی را به کابین بخشیده است. بر خلاف کابین کلوت، نمایشگر لمسی در قسمت پایین داشبورد جاسازی شده و اندازه کوچک‌تری نسبت به پنل ۹ اینچی رقیب دارد.

البته یک نکته جالب در کابین هر دو به چشم می‌آید. غربیلک فرمان کلوت با الهام از جک S5 طراحی شده و به همین خاطر، شباهت بسیاری با غربیلک فرمان کی ام سی T8 ‌ دارد.

مشخصات فنی کلوت در برابر T8

با اینکه T8 ‌ خودروی جدیدتری در مقایسه با کلوت است، اما از لحاظ قدرت پیشرانه در رتبه دوم قرار می‌گیرد. کلوت مکث موتور در زیر کاپوت دارای موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ است که می‌تواند ۲۱۵ اسب بخار قدرت (در ۵۲۰۰ دور در دقیقه) و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور (در دور موتور ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰) تولید کند. این‌قدرت از طریق گیربکس ۶سرعته دستی به هر چهارچرخ پیکاپ وارد می‌شود.

در مقابل، تی ۸ کرمان خودرو از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت (در ۵۰۰۰ دور در دقیقه) و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور (در دور موتور ۱۸۰۰ الی ۴۰۰۰) است. این موتور نیز از طریق گیربکس ۶سرعته دستی، قدرت را به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد.

حداکثر سرعت کلوت به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، حال‌آنکه نهایت سرعت تی ۸، حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است. هر دو خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی می‌کنند.

مقایسه کلوت و T8 از لحاظ تجهیزات و امکانات

پیکاپ­های مکث موتور و کرمان موتور تقریباً با تجهیزات و امکانات مشابهی روانه بازار شده‌اند. بااین‌حال، کلوت علی‌رغم کمبودهای جزئی، تجهیزات بیشتری نسبت به T8 جدید دارد. قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده، رول بار فلزی با روکش PVC و پوشش ضدخش قسمت بار از جمله امکانات کلوت هستند که در T8 مشاهده نمی‌شوند. البته تی۸ نیز دارای سیستم سنجش باد تایرها است که کلوت از آن بهره نمی‌گیرد.

از لحاظ سیستم تعلیق، KMC T8 در بخش جلو از تعلیق جناغی دوبل مستقل و در بخش عقب خودرو از تعلیق غیرمستقیم فنر تخت استفاده می‌کند. ترمزهای ماشین روی هر چهارچرخ از نوع دیسکی هستند. در طرف مقابل، تعلیق به‌کاررفته در بخش جلویی کلوت از نوع جناغی دوبل، و در قسمت عقب از نوع فنر شمشی است. چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی و چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای بهره می‌برند.

صرف‌نظر از تفاوت‌های بالا، کلوت و تی ۸ دارای تجهیزات و امکانات مشترکی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، رکاب جانبی، نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، رینگ‌های آلومینیومی و … اشاره کرد.

مقایسه قیمت کلوت و T8

علی‌رغم مزایای متعدد کلوت مکث موتور در مقایسه با تی ۸ کرمان موتور، این خودرو با قیمت کمتری نسبت به رقیب کرمانی خود در بازار فروخته می شود. طبق آخرین نرخ‌های اعلام‌شده در بازار (اواخر دی‌ماه ۱۴۰۱)، کلوت مدل ۱۴۰۱ قیمتی حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان دارد. در مقابل، مدل ۱۴۰۱ تی ۸ حداقل ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر بوده و با قیمت یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0