ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
12 ماه پیش
.
100 بازدید

مقایسه سدان‌های KMC J7 و بهمن ریسپکت

مقایسه سدان‌های KMC J7 و بهمن ریسپکت

مقدمه

خودروهای سدان هنوز هم طرفداران بسیاری در بازار ایران دارند و با ازسرگیری واردات خودرو، شرکت‌های دولتی و خصوصی در تلاش هستند باعرضه خودروهای خارجی، تنوع این کلاس را افزایش دهند. به طور خاص، کرمان موتور و بهمن موتور اقدام به مونتاژ و عرضه دو محصول چینی کرده و آن‌ها را با نام KMC J7 و بهمن ریسپکت در دسترس مشتریان ایرانی قرار داده‌اند. کی‌ام‌سی جی ۷ در حقیقت نسخه مونتاژی خودروی چینی جک سهول A5 Plus و ریسپکت نیز نسخه مونتاژی خودروی چری کووین شواندو چینی است. در ادامه این دو سدان پرطرف‌دار را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه ظاهر KMC J7 و بهمن ریسپکت

سدان‌های چینی مونتاژی کرمان موتور و بهمن موتور، هر دو ظاهری جذاب و چهره‌ای اسپرت و تهاجمی دارند. کی‌ام‌سی جی ۷ در نمای مقابل شامل جلوپنجره دوتکه می‌شود و چراغ‌های باریک و کشیده به همراه دیلایت‌ها در لبه کاپوت قرار گرفته‌اند. یک نوار LED چراغ‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. چراغ‌های مه‌شکن در بخش سپر، درون قاب نیش مانند قرار گرفته‌اند که جذابیت نمای مقابل را دوبرابر کرده است. نمای عقب ماشین مطابق با اکثر خودروهای چینی دارای آنتن باله کوسه‌ای، چراغ سرتاسری و مه‌شکن‌های عمودی است و یک خروجی اگزوز با حاشیه کرومی در دو طرف سپر به چشم می‌خورند.

همانند جی ۷، ریسپکت نیز دارای جلوپنجره دوتکه، ولی با گرافیک متفاوت و تزیینات کرومی است. چراغ‌های اصلی ریسپکت درشت‌تر از چراغ‌های جی ۷ بوده و ظاهر عبوس‌تری به خودرو بخشیده است. بر خلاف جی ۷، چراغ‌های مجزا در عقب ماشین جاسازی شده و خبری از آنتن باله کوسه‌ای و چراغ‌های مه‌شکن نیست. خروجی‌های اگزوز نیز به‌صورت مستطیلی با حاشیه کرومی از سپر جلدا شده‌اند.

سدان KMC J7 در ابعاد ۴۷۸۰ × ۱۸۲۰ × ۱۴۹۲ میلی‌متر ساخته شده و فاصله میان دو محور آن ۲۷۷۰ میلی‌متر است. حال‌آنکه سدان ریسپکت ۴۶۷۰ میلی‌متر طول، ۱۸۲۵ میلی‌متر عرض و ۱۴۸۳ میلی‌متر ارتفاع داشته و دو محور آن دقیقاً ۲.۷ متر از یکدیگر فاصله دارند. جی ۷ روی رینگ‌های ۱۸ اینچی و ریسپکت روی رینگ‌های ۱۷ اینچی سوار می‌شود. وزن خودروی کرمان موتور ۱۴۸۵ کیلوگرم و وزن خودروی بهمن ۱۴۰۸ کیلوگرم است.

مقایسه کابین جی ۷ و بهمن ریسپکت

سدان‌های جی ۷ و ریسپکت هر دو دارای کابین ساده و مجهزی هستند و کیفیت متریال به‌کاررفته جهت ساخت آن‌ها نزدیک به هم است. کابین جی ۷ هم به لطف فاصله ۲.۷۷ متری میان دو محور، حدود ۷ سانتیمتر از اتاقک ریسپکت بزرگ‌تر است. بااین‌حال هر دو فضای باز و جاداری را در اختیار سرنشینان فراهم می‌آورند.

بخش داشبورد خودروها، به سبب چیدمان المان‌های مختلف به‌خوبی قابل‌تشخیص است. جی ۷ به یک نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۱۰.۴ اینچی مجهز بوده که به‌صورت عمودی در وسط داشبورد قرار دارد. غربیلک فرمان حالتی میان گِرد و دی – کات داشته و پنل پشت آن به‌صورت دیجیتالی اطلاعات حیاتی خودرو را به راننده نشان می‌دهد. دریچه‌های تهویه هوا پشت پنل اطلاعات سرگرمی هستند دکمه‌های کنترلی سیستم تهویه در پایین این صفحه قرار گرفته‌اند. کنسول مرکزی طراحی بسیار ساده‌ای داشته و شامل اهرم تعویض دنده، دکمه ترمز پارک برقی، اتوهلد و دو عدد جا لیوانی می‌شود که در صورت نیاز می‌توان روی آن‌ها را پوشاند و از فضای مسطح استفاده کرد. استراحتگاه بازو در امتداد کنسول مرکزی، آسایش سرنشینان جلو را در طول سفر بهبود می‌بخشد.

در کابین بهمن ریسپکت نیز شاهد طراحی مینیمال هستیم. غربیلک فرمان به‌صورت دی – کات طراحی شده و اطلاعات حیاتی ماشین به‌وسیله یک نمایشگر کوچک دیجیتالی و همین‌طور دو نشانگر آنالوگ در طرفین آن به راننده نشان داده می‌شوند. نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی همانند یک تبلت به‌صورت افقی روی داشبورد نشسته و دریچه‌های تهویه هوا و دکمه‌های متعلق به کنترل سیستم تهویه در بخش‌های پایین‌تر جاسازی شده‌اند. کنسول مرکزی در وسط دو صندلی اندکی متمایل به سمت راننده طراحی شده و امکاناتی را همچون اهرم تعویض دنده، دکمه ترمز پارک برقی، اتوهلد و دو عدد جا لیوانی را در دسترس راننده و سرنشین جلو قرار می‌دهد. ولی فضای جا لیوانی‌ها بر خلاف جی ۷ قابل‌تغییر نیست. استراحتگاه بازو نیز در اختیار سرنشینان جلو قرار می‌گیرد.

صندلی‌های هر دو خودرو بسیار راحت و خوش‌ساخت بوده و با روکش چرمی پوشانده شده‌اند. ولی به‌عنوان یک ایراد مشترک، هر دو خودرو به صندلی‌های گیمینگ مجهز هستند که فضای دید و تهویه را برای سرنشینان عقب محدود می‌سازند. سدان جی ۷ با استفاده از کانال‌های ویژه، مشکل تهویه را برای سرنشینان عقب حل کرده است. ولی در ریسپکت تنها یک کامل برای تهویه ردیف عقب وجود دارد.

بهمن

مقایسه مشخصات فنی ریسپکت و جی ۷

به‌منظور بررسی تفاوت جی ۷ و ریسپکت در بخش فنی، ابتدا به بررسی مشخصات سدان کرمان موتور می‌پردازیم. کی‌ام‌سی جی ۷ در زیر کاپوت به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز است که به گیربکس ۶سرعته دوکلاچه متصل بوده و ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این خودرو به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا صد آن در مدت‌زمان ۹.۷ ثانیه اتفاق می‌افتد. ترمز دیسکی خنک‌شونده روی چرخ‌های جلو، ترمز دیسکی معمولی روی چرخ‌های عقب و سیستم تعلیق عقب مولتی لینک از دیگر مشخصات KMC J7 به‌حساب می‌آیند. موتور جی ۷ مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

در مقابل جی ۷، بهمن ریسپکت قرار دارد. این ماشین نیز به موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که حدود ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. قوای محرکه از طریق گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی به چرخ‌های جلو وارد شده و ماشین را به حرکت می‌اندازد. موتور این ماشین سازگار با استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و می‌تواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۷.۵ ثانیه‌ای را برای خودرو به ارمغان آورد. ریسپکت برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی به ۷.۵ لیتر بنزین احتیاج دارد. همانند رقیب کرمانی خود، این ماشین نیز از ترمز دیسکی خنک‌شونده برای چرخ‌های جلو و ترمز دیسکی معمولی برای چرخ‌های عقب استفاده می‌کند و سیستم تعلیق بخش عقب از نوع مولتی لینک است.

باتوجه‌به این اطلاعات می‌توان گفت هر دو خودرو به دلیل استفاده از تعلیق مولتی لینک در بخش عقب، سواری نرم و راحت و همچنین هندلینگ عالی را در مسیرهای ناهموار و پرپیچ‌وخم در اختیار راننده قرار می‌دهند. سدان کرمان موتور، پیشرانه قوی‌تر و مصرف سوخت کمتری دارد، ولی سدان بهمن موتور سریع‌تر و چالاک‌تر است. هر دو خودرو امکان انتخاب میان سه حالت رانندگی اسپرت، نرمال و اکو را فراهم می‌آورند.

مقایسه امکانات و تجهیزات ایمنی KMC J7 و ریسپکت بهمن

سدان‌های مونتاژی کرمان موتور و بهمن موتور با لیست بالابلندی از امکانات ایمنی و رفاهی در دسترس مشتریان قرار گرفته‌اند. در حقیقت در این بخش بررسی، تفاوت چندانی میان دو خودرو مشاهده نمی‌شود.

در بخش ترمز و پایداری، جی ۷ از سیستم‌های ABS، EBD، ECS، HAC، HBA، BOS و TCS استفاده می‌کند. در مقابل ریسپکت نیز دارای سیستم‌های ABS، EBD، ESP، EBA، TCS، HA، BA و HAC است. هر دو خودرو در صورت بروز حادثه به‌وسیله ۶ عدد ایربگ از سرنشینان جلو محافظت می‌کنند و دارای ایزوفیکس هستند.

امکانات رفاهی سدان‌های بهمن و کرمان موتور نیز تقریباً شبیه به هم است. سانروف، کروز کنترل، سیستم ایمنی تشخیص مانع شیشه‌بالابر و سانروف، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم، دی لایت، اتولایت، گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، سیستم تشخیص مانع عقب، نور محیطی داخل کابین، ورودی‌های USB ‌ و خروجی ۱۲ ولت برای ردیف جلو و عقب همگی جزو تجهیزات مشترک بین J7 ‌ و ریسپکت هستند. نمایشگر اطلاعات سرگرمی جی ۷ به طور جزئی بزرگ‌تر از نمایشگر به‌کاررفته در داشبورد ریسپکت است. در ضمن، پنل پشت فرمان جی ۷ از نوع تمام دیجیتالی بوده، ولی ریسپکت از نشانگرهای آنالوگ و یک پنل دیجیتالی کوچک در بین آن‌ها برای نمایش اطلاعات حیاتی خودرو به راننده استفاده می‌کند. از دیگر تفاوت‌های میان این دو خودرو می‌توان به وجود ۸ بلندگو برای سیستم صوتی جی ۷ و ۶ بلندگو برای سیستم صوتی ریسپکت اشاره کرد. همچنین بر خلاف ریسپکت، جی ۷ به سنسور باران مجهز است.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0