مقدمه
در حال حاضر، بازار کشندههای ایران تحت تسلط چین قرار دارد. هرچند باتوجهبه سن بالای کامیونهای اروپایی در کشور، این موضوع چندان ناخوشایند به نظر نمیرسد. باتوجهبه تحریمهای بینالمللی، فعلاً چارهای به جز ورود محصولات چینی باقی نمیماند و البته که تجار ایرانی دست روی بهترین کشندههای چینی گذاشتهاند تا پیشرفتهترین مدلها از معتبرترین برندها را وارد بازار کنند. ماموت خودرو، ایرانخودرو دیزل، سایپادیزل، بهمن دیزل، ارس خودرو، ماد خودرو، آریل دیزل، گروه صنعتی مایان و… از جمله شرکتهای فعال در حوزه مونتاژ و عرضه ماشینهای سنگین هستند و کرمان موتور نیز بهتازگی با معرفی کشنده KMC XT1856 در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۳، ورود خود به عرصه خودروهای سنگین را اعلام کرده است. این ماشین در کارخانه کارمانیا ساخته میشود و از نظر ظاهر، قدرت موتور و امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی، در سطح بالاتری نسبت به اکثر رقبا قرار دارد. در ادامه به بررسی مشخصات کشنده KMC XT1856 کرمان موتور میپردازیم.
درباره KMC XT1856
کشنده جدید کرمان موتور محصولی از شرکت معروف شاکمن چین است که در بازار محلی با نام شانشی (Shaanxi) خطاب میشود. شرکت شانشی از سال ۱۹۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون محصولات مختلف آن وارد بازار ایران شدهاند. بهعنوانمثال، کشنده Y3 ویرا دیزل و کشنده X5000 آرین دیزل به برند شاکمن تعلق دارند. اکنون کرمان موتور نیز به جرگه سازندگان خودروهای سنگین پیوسته و قصد دارد کشنده شاکمن X5000S را با اعمال برخی تغییرات و تحت برند KMC و نام XT1856 در دسترس مشتریان ایرانی قرار دهد.
مشخصات ظاهری
کشنده کیامسی XT1856 همانند سایر کشندههای موجود در بازار، ظاهری محکم، عبوس و درعینحال، شیک و بهروز دارد. نوار زردرنگی در بخش سپر و مابین دو چراغ اصلی دیده میشود که به جذابیت ظاهری اضافه کرده است. کرمان موتور تلاش کرده تا هرگونه نشان شاکمن را از روی بدنه حذف کند و با درج لوگوی پرستو بهجای لوگوی S شرکت چینی، بهنوعی توانسته این محصول مونتاژی را به انحصار خود درآورد.
کشنده کرمانیها ۷۰۰۰ میلیمتر طول، ۳۷۰۰ میلیمتر عرض و ۴۳۰۰ میلیمتر ارتفاع شده و پذیرای کاربریهای متعدد است. وزن ناخالص ترکیبی مجاز خودرو به ۸۵۰۰ کیلوگرم میرسد و میتواند محمولهای با حداکثر وزن ۴۴ تن را جابهجا کند. رینگهای آلومینیومی ۲۲.۵ اینچی با تایرهای تیوبلس، بدنه را روی خود سوار کردهاند.
مشخصات کابین
در بررسی مشخصات کارمانیا XT باید گفت که این ماشین دارای یککابین جادار و بزرگ با سقف بلند است که از طریق چهار پله میتوان وارد آن شد. فضای داخل مانند سایر محصولات شاکمن از طراحی زیبا، شیک و درعینحال سادهای برخوردار بوده و تجهیزات آن تمام نیازهای سرنشینان را برطرف میکند. در مقابل راننده، غربیلک فرمان چهارشاخه با دکمههای کنترلی و آرم پرستوی کرمان موتور در قسمت وسط دیده میشود و در پشت آن، یک نمایشگر دیجیتالی اطلاعات مختلف خودرو را به اطلاع راننده میرساند. داشبورد به سمت راننده متمایل شده که یکروند رایج طراحی در تمام خودروهای سنگین بهحساب میآید.
تریم داخلی تلفیق رنگهای طوسی و کرمی است که نهتنها فضای کابین را بزرگتر جلوه میدهد، بلکه حس آرامش را به سرنشینان القا میکند. یک نمایشگر اطلاعات سرگرمی لمسی ۱۰ اینچی مجهز به سیستم مدیریت هوشمند خودرو نیز در وسط داشبورد نصب شده که در اطراف آن دریچه کولر و دکمههای فیزیکی متعددی به چشم میخورند.
صندلیهای خودرو بسیار راحت و خوشساخت هستند و آسایش سرنشینان را در طول سفرهای کوتاه و طولانی تضمین میکنند. سیستم تعلیق کابین از نوع چهار بالن بوده و دو تختخواب در بخش عقب آن جاسازی شده است. تنها ایرادی که میتوان از کابین XT1856 گرفت، مربوط به پنجره شیشه دار موجود روی دیواره عقب میشود که چندان ایمن به نظر نمیرسد.
مشخصات فنی KMC XT1856
کیامسی XT از پیشرانه ۱۲.۵ لیتری ۶ سیلندر دیزلی استفاده میکند که نام کامینز روی آن درج شده است. این موتور مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۵ ساخته شده، به فناوری توربوشارژ مجهز بوده و میتواند ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس ZF از نوع اتوماتیک بوده و دارای ریتاردر هیدرولیکی ۵حالته، ۱۲ دندهجلو و ۴ دندهعقب است. حداکثر سرعت خودرو به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
این کشنده از سیستم توزین مبتنی بر محور عقب یا همان باسکول دیجیتالی بهره میگیرد که برای نخستینبار، روی یک محصول مونتاژی نصب شده است. این فناوری هنگامی به کار میآید که محموله دارای توزیع یکنواخت، حجم کم و وزن زیاد است. به کمک این تکنولوژی، راننده میتواند به شیوه مطلوب خود علاوه بر تقسیم دقیق بار، شکل بارگیری را تعیین کند.
محورهای جلو و عقب XT1856 به ترتیب قادر به تحمل وزن ۷.۳ تن و ۱۳ تن هستند. سیستم تعلیق جلو از نوع فنر پارابولیک به همراه کمکفنر بوده، درحالیکه بخش عقب از سیستم تعلیق بادی با ۴ بالن هوا استفاده میکند که به سیستم مدیریت هوشمند تولید بار ECAS و همینطور میل موجگیر مجهز است.
سیستم ترمز از نوع دو مدار مستقل پنوماتیک از برند WANCO بوده و چرخهای جلو از ترمز دیسکی و چرخهای عقب از ترمز کاسهای استفاده میکنند. کلاچ تکصفحهای با دیافراگم فنری، ۲ عدد باتری ۱۲ ولت هر یک با ظرفیت ۲۲۰ آمپر بر ساعت و فرمان چندکاربره از دیگر مشخصات فنی KMC XT1856 بهحساب میآیند.
امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی
خودروی سنگین کرمان موتور در بخش امکانات کنترلی، رفاهی و ایمنی حرف بسیاری برای گفتن دارد. سیستم ترمز اضطراری (AEBS)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDWS) و سیستم هشدار برخورد از جلو (FCWS) به کمکراننده میآیند تا بتواند در شرایط مختلف جاده، تسلط کامل روی ماشین داشته باشد.
لیست بالابلند تجهیزات ایمنی و رفاهی XT1856 نیز شامل مواردی همچون دی لایت، بالابر هیدرولیکی و الکتریکی کابین، شیشهبالابرهای برقی، قفلمرکزی، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و سردکن، آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی و مجهز به گرمکن، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین تریلر، سیستم پایش باد لاستیکها (TPMS)، سنسور باران، سنسور نور، سیستم استارت بدون ملید، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار سرعت غیرمجاز، تاخوگراف، پروژکتور روشنایی برای ریش تریلی، تنظیم برقی ارتفاع چراغهای جلو، مبدل برق ۲۲۰ ولت، بخاری درجا، کولر درجا، یخچال و درگاه شارژ USB میشود. این کشنده جواز حمل مواد خطرناک ADR را دریافت کرده و مجاز به نصب کاربریهای مربوط به حمل کالای سوختی و خطرناک است.
قیمت کشنده KMC 1856 و رقبای آن
در لحظه نگارش این مقاله (اوایل مردادماه ۱۴۰۳) کرمان موتور قیمتی را برای کشنده جدید خود اعلام نکرده است. بااینوجود باتوجهبه قیمت کشندههای رقیب همچون X9 560 بهمن دیزل، P9 کامل دیزل و C9 540 پیلسان، میتوان حدس زد ماشین سنگین کرمانیها حدود ۶ میلیارد تومان قیمتگذاری شود.
دیدگاهتان را بنویسید