ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
21 بازدید

معرفی شاسی‌بلندهای وارداتی جدید در ایران

معرفی شاسی‌بلندهای وارداتی جدید در ایران

مقدمه

با لغو قانون منع واردات خودرو در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱، تجار، واردکنندگان و خودروسازان بخش دولتی و خصوصی متعددی برای عرضه خودروهای خارجی در بازار کشور اعلام آمادگی کردند. باتوجه‌به محبوبیت کلاس خودروهای شاسی‌بلند، بسیاری از خودروهای وارداتی جزو این دسته به‌حساب می‌آیند که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم. شاسی‌بلندهای وارداتی جدید در ایران اکثرا دارای قوای فنی مشابهی هستند، ولی برخی آن‌ها به سبب ظاهر زیبا و متمایز، برخی به دلیل طراحی کابین و برخی دیگر به سبب ویژگی‌های خاص فنی ممکن است مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و به موفقیت قابل‌انتظار دست پیدا کنند.

چانگان Uni-K سایپا

چانگان Uni-K یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای وارداتی جدید در ایران است و به سبد محصولات سایپا تعلق دارد. کاربرد المان‌های به‌روز و مدرن در ظاهر، کابین بسیار لوکس، جادار و مجهز با داشبورد چندلایه و موتور قدرتمند، همگی جزو عواملی هستند که باعث موفقیت Uni-K در بازار ایران می‌شوند. شاسی‌بلند سایز متوسط سایپا جهت تأمین قوای محرکه از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند که به‌واسطه آن می‌تواند به‌شتاب صفر تا صد ۸.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این موتور ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور آزادکرده و به گیربکس ۸سرعته اتوماتیک متصل است. یونی کی یک مزیت مهم نسبت به اکثر کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای وارداتی دارد و آن، انتقال نیروی موتور روی چهارچرخ است.

وی‌جی‌وی U75 ‌ پلاس ایلیا موتورVijay V U75 Plus

کراس‌اوور سایز متوسط U75 پلاس محصول سال ۲۰۲۱ کمپانی چینی VGV است که به واسطه ایلیا موتور به بازار عرضه می‌شود. این برند چینی شاید چندان آشنا به نظر نرسد، ولی بد نیست بدانید متعلق به شرکت بزرگ سینوتراک است که شهرت جهانی در حوزه تولید خودروهای سنگین دارد. در واقع VGV واحد تولید خودروهای سبک سینوتراک بوده و از این رو می‌توان به اعتبار این برند اطمینان کرد. وی‌جی‌وی U75 Plus یک ماشین جذاب با امکانات متنوع و موتور قدرتمند است که در صورت قیمت‌گذاری و تبلیغات مناسب می‌تواند به فروش مورد انتظار در بازار ایران دست پیدا کند. این خودرو در زیر کاپوت خود از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر  با ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و قوای محرکه خود را به وسیله گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این ماشین در مدت‌زمان ۸.۲ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. موتور یو۷۵ پلاس از استاندارد آلایندگی یورو۶ پیروی کرده و مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

جیلی آزکارا فردا موتور

جیلی آزکارا، یکی دیگر از شاسی‌بلندهای وارداتی جدید در ایران است که به‌واسطه گروه خودروسازی فردا روانه بازار می‌شود. آزکارا در سال ۲۰۲۰ تولید شده و یک خودروی نسبتاً جدید به‌حساب می‌آید. ظاهر این ماشین با جلوپنجره چندضلعی با تزیینات کرومی فراوان اگرچه موردپسند هر سلیقه‌ای نیست، ولی آزکارا دو مزیت مهم نسبت به رقبای خود در بازار داخل کشور دارد. اول اینکه کابین ماشین بر خلاف ظاهر آن، حس و حال نشستن در یک خودروی اسپرت را به سرنشینان القا می‌کند. کابین مطابق با طراحی‌های امروزی ساخته شده و فضای جادار و مجهزی دارد. مزیت دوم این خودرو، دو دیفرانسیل بودن آن است. آزکارا در زیر کاپوت به پیشرانه هیبریدی خفیف مجهز است که علی‌رغم حجم ۱.۵ لیتری، می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور آزاد کند. قوای فنی از طریق گیربکس ۷سرعته دوکلاچه به چهارچرخ وارد می‌شود. البته دو دیفرانسیل بودن این ماشین را نباید به‌عنوان «برخورداری از قابلیت آفرود» تفسیر کرد. آزکارا همچنین مصرف سوخت بهینه‌ای داشته و در ازای صد کیلومتر جاده ترکیبی، ۶.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند.

بستیون T77 بهمن موتورBastion T77

بستیون، نام برند مشترک بین مزدا و فاو بوده و مدل T77 آن تحت برند BM Cars توسط بهمن موتور در دسترس مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد. بستیون T77 به عنوان یک خودروی نسبتا جدید (محصول سال ۲۰۲۱) شاید ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد، اما نقطه قوت آن، کابین مجهز و جادار با تریم دورنگ است که حس و حال نشستن در یک خودروی لوکس را به سرنشین القا می‌کند. قوای محرکه این ماشین از طریق پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر  توربوشارژ تأمین می‌شود که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر، به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی ماشین حدود ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و حداکثر سرعت آن ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت است.

هیوندای کنا کرمان موتور

با از سرگیری واردات خودرو، کرمان موتور مجددا دست همکاری به سمت دوست کره‌ای خود دراز کرده و محصولات متنوع و پرطرفدار هیوندای را در دسترس مشتریان مشتاق ایرانی قرار داده است. کنا به عنوان یکی از شاسی بلندهای وارداتی جدید در ایران با زبان طراحی جدید و جسورانه‌ای ساخته شده که به این زودی‌ها از مُد نمی‌افتد. شاسی‌بلند کوچک شهری کنا از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نیوتن متر گشتاور دارد. این مشخصات از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک، به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌شود. کنا یکی از خودروهای وارداتی کم‌مصرف در بازار ایران به حساب می‌آید، چون برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی تنها به ۶.۵ لیتر بنزین احتیاج دارد.

کیا سلتوس کوشا موتورکیا سلتوس

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های وارداتی به کشور در سبد محصولات کوشا موتور قرار دارد. کیا سلتوس ۲۰۲۳ جدیدترین شاسی‌بلند وارداتی به حساب می‌آید که علاوه بر ظاهر شیک و مدرنی که به سبب طراحی تایگر نویز پیدا کرده، فضای داخلی اسپرت و جالب‌توجهی دارد. قلب تپنده این ماشین، موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. سیستم انتقال قدرت از نوع FWD بوده و قوای موتور از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها وارد می‌شود. اگرچه سلتوس با شتاب صفر تا صد ۱۲.۳ ثانیه‌ای خودروی چندان چالاکی به حساب نمی‌آید، اما مصرف سوخت ترکیبی ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر و البته پیروی از استاندارد یورو۴ را می‌توان برگ برنده این ماشین دانست، چراکه مالک خودرو دیگر نگرانی بابت رساندن سوخت باکیفیت به موتور ندارد.

بایک X3 سانیار موتور پارسیان

بایک X3 توسط شرکت سانیار موتور با نام تیگارد X35 روانه بازار شده است. ظاهر عامه‌پسند تیگارد X35 تلفیقی از المان‌های سنتی و مدرن بوده و به اندازه کافی جذابیت دارد. کابین خودرو با الگوبرداری از محصولات پژو طراحی شده و می‌توان رضایت سرنشینان را جلب کند. این ماشین چینی که محصول سال ۲۰۱۹ به حساب می‌آید، از موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند که عملکرد متوسط و قابل قبولی دارد. این موتور به گیربکس CVT متصل است که وظیفه انتقال ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو بر دوش می‌کشد. علیرغم قدیمی بودن، موتور تیگارد X35 از استاندارد آلایندگی یورو۶ پیروی می‌کند و به همین خاطر به سوخت باکیفیت احتیاج دارد. این ماشین در هر صد کیلومتر جاده ترکیبی، ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند.

چری اکسید TXL مدیران خودرو

Cherry oxide TXL

خودروی اکسید TXL با نام اکستریم توسط مدیران خودرو راهی خیابان‌های ایران می‌شود. اکستریم TXL محصول سال ۲۰۱۹ چین بوده و یک ماشین دیفرانسیل جلو است که قوای محرکه خود را از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر  توربوشارژ دریافت می‌کند. این موتور حدود ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸ سرعته خودکار به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی اکستریم مدیران خودرو ۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. این ماشین ظاهر اسپرت، لوکس و جوان‌پسندی داشته و در صورت قیمت‌گذاری مناسب می‌تواند به موفقیت در بازار هدف برسد.

زوتی DL5 پارس‌خودرو

خودروی زوتی DL5 با نام دیگر T300 محصول سال ۲۰۱۶ بوده و چهره چندان مدرن و جدیدی ندارد. با این وجود، DL5 یکی از موفق‌ترین محصولات زوتی به حساب می‌آید و پارسیان خودرو قصد دارد شانس موفقیت این ماشین را در بازار ایران امتحان کند. کراس اوور DL5 به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز بوده که ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. زوتی DL5 می‌تواند تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسافت، ۷.۲ لیتر است. علیرغم قدیمی بودن، DL5 به سطح امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی قابل قبولی برخوردار بوده و به سبب قیمت اقتصادی، می‌تواند به یک محصول وارداتی پرفروش در بازار ایران تبدیل شود.

اشکودا کاروک پارس ساتر هوشمند 

پارس ساتر هوشمند به عنوان یکی از واردکنندگان مجاز خودرو، دست روی ۵ محصول اشکودا گذاشته است که سه مدل از آن‌ها، یعنی کاروک، کامیک و کوشاک جزو کراس اوورهای محبوب با ظاهری جمع و جور هستند که به سبب چهره جذاب و اروپایی بدون شک مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرند. اشکودا کاروک، روی پلتفرم MQB فولکس‌واگن ساخته شده و به احتمال زیاد با موتور ۱.۴ یا ۱.۵ لیتری در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشته و به گیربکس ۷ یا ۸ سرعته اتوماتیک مجهز است که قوای فنی را به چرخ‌های جلوی کاروک انتقال می‌دهد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0