مقدمه
حوالی سال ۱۹۶۶ بود که اولین ابر خودروی جهان یعنی لامبورگینی میورا وارد بازار شد. از آن هنگام به بعد، سوپر کارها به مظهر نبوغ و نوآوری تبدیل شده و مردم را شگفتزده میکردند. برخی سازندگان با رویکرد آیندهنگرانه خود، کانسپتهایی را معرفی کردند که متأسفانه هیچگاه به مرحله تولید نرسیدند.
دلایل متعددی سازندگان را از تولید خودروهای مفهومی منصرف کرد. برخی از محصولات برای حرکت در جاده بیش از حد تهاجمی بودند. برخی دیگر نیز قیمت بسیار گزافی داشتند و تولید انبوه آنها چندان منطقی نبود. برخی کانسپتها نیز اساساً قرار نبود به مرحله تولید برسند و صرفاً جهتنمایش قابلیتها و پتانسیلهای شرکت در سالهای آتی معرفی شدند.
بااینحال بعضی کانسپتها آنقدر خیرهکننده و رؤیایی بودند که عدم تولید و ندیدن آنها در جاده مایه افسوس و شرمساری است. در ادامه با ۱۰ مورد از این محصولات آشنا میشویم.
لامبورگینی Terzo Millenio
کانسپت ترزو میلنیو سال ۲۰۱۷ معرفی شد. طراحی جسورانه و استفاده از فناوری نانو برای بدنه در نوع خود بسیار قابلتوجه است. بافههای متعددی در سراسر پیشرانه استفاده شده تا گشتاور مستقیماً به چرخها انتقال پیدا کند. لامبورگینی میگوید ترزو میلنیو از همان ابتدا صرفاً جهت بهرخکشیدن توانمندیهای شرکت معرفی شده است. استفاده از موتور الکتریکی بهجای موتور ۱۲ سیلندری و ترکیب متریال جدید و بازده بالای انرژی، باعث شده تا تجربه رانندگی با ماشین بهتر از همیشه باشد. خودروساز ایتالیایی قصد دارد سال ۲۰۲۸ به ماشینهای تمام برقی روی آورده و با الهامگرفتن از ترزو میلنیو، شاسیبلند لانزادور را وارد بازار کند.
مرسدسبنز – آاِمگ Vision Gran Turismo
شاهکار مفهومی مرسدسبنز یعنی AMG ویژن گرن توریسمو سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. این محصول منحصربهفرد فناوریهای متعدد و جدید بسیاری را در خود جایداده است و تنها با یک نگاه به آن، میتوان تصویری از آینده را پیش روی خود مجسم کرد. خودروی مرسدس اساساً برای بازی ویدئویی گرن توریسمو ۶ طراحی شد؛ به همین خاطر فکر تولید آن هیچگاه از ذهن سازندگان عبور نکرد.
خودروی ویژن جیتی پرو بسیار هوشمندانه طراحی شده و تنها ۱۳۷۶ کیلوگرم وزن دارد. فضای داخلی کانسپت بهشدت مینیمال بوده و فرمان چرمی آن با الهام از F1 ساخته شده است. گریل رادیاتور الایدی با الگوهای مختلف نور نیز در جلوی ماشین خودنمایی میکنند.
مرسدسبنز AMG ویژن گرن توریسمو از پیشرانه ۵.۵ لیتری توربوی دوگانه ۸ سیلندری که در آن زمان در خودروی AMG E63 S نیز بهکاررفته بود، بهره میبرد. این موتور نیرویی معادل ۵۷۷ اسب بخار تولید میکند و گشتاور آن ۸۰۰ نیوتن متر است.
جگوار C-X75
با اینکه مجموعه F-Type توانست جایگاه جگوار را در بازار خودروهای پرفورمنس حفظ کند، C-X75 میتوانست به یکی از تأثیرگذارترین ماشینهای بریتانیایی در دهه ۲۰۱۰ میلادی مبدل گردد. این محصول برای گرامیداشت تلاش مستمر شرکت در بخش خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت، بهویژه XJ13 و XJ220 طراحی شده است. ابر خودروی C-X75 یک محصول پلاگین هیبرید با موتور وسط است که طبق ادعای سازندگان، توانایی رقابت با مکلارن P1، لافراری و پورشه ۹۱۸ را دارد.
جگوار C-X75 دارای دو موتور الکتریکی است که هر کدام تقریباً ۴۰۰ اسب بخار به خروجی کل اضافه میکنند. این در حالی است که کانسپت اولیه از چهار موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن هر چهارچرخ استفاده میکرد. طراحی و عملکرد خودرو بهقدری جذاب و حیرتانگیز بود که نظر سازندگان اسپکتر ۲۰۱۵ را نیز به خود جلب کرد و ما در صحنههای مختلف فیلم جیمزباند شاهد جولاندادن جگوار C-X75 در جاده هستیم.
نمونه درونسوز C-X75 از پیشرانه ۱.۶ لیتری سوپر شارژ و توربوشارژ ۴ سیلندری و دو موتور الکتریکی باقدرت ۹۰۰ اسب بخار بهره میبرد. پروژه شگفتانگیز جگوار در اوج بحران مالی شرکت بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ مطرح شد و متأسفانه هیچگاه به سرانجام نرسید.
لامبورگینی Miura
لامبورگینی میورا ۲۰۰۶ بدون شک یکی از خاصترین خودروهای مفهومی سوپر اسپرت تا به امروز است. این محصول برای چهلمین سالگرد تولد نخستین ابرخودروی جهان، یعنی میورا ساخته شده و ظاهر کلی نمونه اصلی را حفظ کرده است. البته ویژگیهای جدیدی نیز با الهامگرفتن از مورسیهلاگو، ابرخودروی پرچمدار شرکت در آن زمان، به آن اضافه شده است. هیچگاه مشخص نشد لامبورگینی دقیقاً چه موتوری را برای میورا ۲۰۰۶ در نظر گرفته؛ بااینحال پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۵ لیتری موجود در مورسیهلاگو نزدیکترین احتمال است.
کرایسلر ME Four-Twelve
کرایسلر ME چهار دوازده سال ۲۰۰۳، یعنی درست یک سال بعد از کادیلاک سیین رونمایی شد. این محصول کمی عریضتر از خودروی کادیلاک است و همان سبک رترو آیندهنگرانه را، به شیوهای افراطیتر به نمایش میگذارد. کنسول داخلی با روکش کروم پوشانده شده و جعبهدنده با الهام از مدلهای مسابقهای طراحی شده است. در آن زمان پیشبینی میشد این خودرو بتواند یکچهارم مایل را تنها در ۱۰.۶ ثانیه طی کند.
خودروی کرایسلر مانند کانسپت فورد GT 90 به موتور دوازده سیلندری عظیمالجثه مجهز شده اما حجم آن ۶ لیتر است. این محصول چهار موتور توربوشارژ را نیز در خود گنجانده که خروجی ۸۵۰ اسب بخار و گشتاور یکسان در هر نیوتن متر تولید میکنند. کرایسلر ME چهار دوازده به دلیل کمبود منابع لازم هیچگاه به مرحله تولید نرسید و قربانی زشتیها و ناآرامیهای صنعت خودروسازی شد.
کادیلاک Cien
کادیلاک مدت بسیار طولانی به تولید سدانها و واگنهای بزرگ و لوکس مشغول بود؛ اما تجربه و سابقه این برند در زمینه ساخت خودروهای خانوادگی باعث شد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲، شاهد یک محصول واقعاً تماشایی و لوکس باشیم. کادیلاک سیین با الهام از جت جنگنده حرفهای F-22 Raptor ساخته شده و دارای ظاهر تهاجمی و خشن است. این ابر خودرو به حسگرهای پارک اولتراسونیک و تکنولوژی دید در شب مجهز شده و جعبهدنده آن از روی مدلهای فرمول یک ساخته شده است.
کادیلاک از موتور ۷.۵ لیتری ۱۲ سیلندر باقدرت ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۱۰ نیوتن متر در محصول خود استفاده کرد و قصد داشت آن را به تولید انبوه برساند؛ بااینحال جنرال موتورز بر این باور بود که متقاضی کافی برای خرید این سوپر اسپرت ۲۰۰ میلیوندلاری وجود ندارد.
فورد GT90
کمتر شرکتهایی در طول تاریخ خودروسازی یافت میشوند که بهاندازه فورد، کانسپتهای تأثیرگذار به جهان معرفی کرده باشند. این کمپانی سال ۱۹۹۵ از کانسپت GT90 رونمایی کرد و علاقهمندان را به یاد اتومبیلهای مسابقهای و افسانهای GT40 در دهه ۶۰ میلادی انداخت. این خودرو از موتور ۱۲ سیلندر کواد توربوی ۵.۹ لیتری با خروجی ۷۲۰ اسب بخار و ۸۹۵ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد که در آن زمان قدرتمندترین موتور دنیا بود. سوپرکار فورد با حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت، سریعترین خودرو در زمان خودش بهحساب میآمد؛ اما علیرغم آزمایشها و تلاشهای بسیار هیچگاه قدم به مرحله تولید نگذاشت.
دیدگاهتان را بنویسید