ایستگاه
خواندن 9 دقیقه
.
6 ماه پیش
.
110 بازدید

معرفی ده خودرو لوکس آلمانی که هنوز از موتور ۶ سیلندر استفاده می‌کنند

معرفی ده خودرو لوکس آلمانی که هنوز از موتور ۶ سیلندر استفاده می‌کنند

مقدمه

خودروسازان اروپایی به‌ویژه شرکت‌های آلمانی، تولیدکننده برخی از لوکس‌ترین خودروهای جهان هستند. از مرسدس‌بنز کلاس S و ب‌ام‌و سری ۷ گرفته تا ۹۱۱ پورشه که تلفیق لوکس بودن و پرفورمنس است، اروپایی‌ها از درخشش قابل‌توجهی در صنعت خودروسازی لوکس برخوردارند. اما اکثر ماشین‌های لوکس از موتورهای ۸ سیلندر و حتی ۱۲ سیلندر استفاده می‌کنند و کاربرد پیشرانه‌های کوچک ۴ و ۶ سیلندر در آن‌ها منسوخ شده است. بااین‌حال، هنوز هم خودروهای لوکسی وجود دارند که محصول سال ۲۰۲۴ بوده و قلب تپنده آن‌ها شامل ۶ سیلندر می‌شود. در این مقاله شما را با ده خودرو لوکس آلمانی آشنا می‌کنیم که هنوز از موتور ۶ سیلندر استفاده می‌کنند. البته ازآنجاکه مرسدس‌بنز کاربرد این موتور را به طور کامل کنار گذاشته، در این لیست تنها محصولات برند آئودی و پورشه به چشم می‌خورد.

آئودی S4 با قیمت پایه ۵۴۵۰۰ هزار دلار

آئودی S4 اغلب به‌خاطر وجود خودروهای جدیدتری مثل ب‌ام‌و M340i xDrive مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد. این خودرو که بر اساس سدان سایز متوسط A4 ساخته شده، حدود ۵ سال سن دارد و به لطف موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ قدرتمند ۳۴۹ اسب بخاری و سیستم کواترو چهارچرخ محرک خود توانسته در بازار باقی بماند. این ماشین ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۴ ثانیه مدیریت می‌کند. درون کابین S4 تجهیزاتی همچون نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۱۰.۱ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو، سیستم نورپردازی محیط با ۳۰ رنگ متفاوت، سیستم صوتی بنگ اند اولافسن با ۱۹ عدد بلندگو، نمایشگر هدآپ و نمایشگر ویرچوال کاکپیت پلاس انحصاری آئودی یافت می‌شود.

آئودی A6/S6 با قیمت پایه ۵۷۳۰۰ دلار

همانند آئودی S4، مدل A6 نیز قربانی خودنمایی محصول جدیدی همچون ب‌ام‌و سری ۵ و مرسدس‌بنز کلاس E شده است. خودرو لوکس A6 با موتور ۴ سیلندر و ۶ سیلندر روانه بازار شده، ولی مدل S6 تنها از پیشرانه ۶ سیلندر استفاده می‌کند و البته ۷۵۵۰۰ دلار قیمت دارد. آئودی A6 به پیشرانه ۳ لیتری توربوشارژ با ۳۳۵ اسب بخار قدرت و S6 به پیشرانه ۲.۹ لیتری توئین توربوشارژ با ۴۴۴ اسب بخار قدرت مجهز است. خودرو اول به‌سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت و خودرو دوم به‌سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. شتاب صفر تا صد A6 در مدت‌زمان ۵.۱ ثانیه و شتاب صفر تا صد S6 در مدت‌زمان ۴.۴ ثانیه اتفاق می‌افتد. آئودی S6 به‌اندازه A6 مجلل است، ولی تجهیزات استاندارد بیشتری دارد. هر دو مدل از نمایشگر ویرچوال کاکپیت پلاس انحصاری آئودی و سیستم صوتی ممتاز 3-D Bang & Olufsen استفاده می‌کنند و به طور خاص موردعلاقه رانندگانی قرار می‌گیرند که عاشق ماشین‌های اسلیپر هستند.

آئودی S5/RS5 با قیمت پایه ۵۷۵۰۰ دلار

عرضه‌شده به‌صورت یک کوپه دو درب یا یک سدان ۵ درب به نام اسپرت‌بک، آئودی A5 نسخه بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر از A4 بوده و در برابر سدان‌های لوکسی همچون ب‌ام‌و سری ۴ گرن‌کوپه قرار می‌گیرد. در پیکربندی استاندارد، A5 از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده می‌کند، ولی نسخه‌های S5 و RS5 به ترتیب به پیشرانه‌های توربوشارژ ۳ لیتری و توئین توربوشارژ ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر مجهز هستند. مدل اول با ۳۴۹ اسب بخار قدرت و مدل دوم با ۴۴۴ اسب بخار قدرت می‌توانند به حداکثر سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند. آئودی S5 دارای شتاب صفر تا صد ۴.۵ ثانیه‌ای و نسخه RS5 دارای شتاب صفر تا صد ۳.۷ ثانیه‌ای است. هر دو مدل جزو بهترین خودروها از لحاظ پرفورمنس در سگمنت خود هستند و نسخه‌های اسپرت‌بک ۵ درب به‌عنوان اسلیپرهای عالی در نظر گرفته می‌شوند و طرف‌داران بسیاری دارند. نسخه RS5 با قیمت پایه ۲۰۰۰ هزار دلار گران‌تر از S5 به فروش می‌رسد.

آئودی SQ5 با قیمت پایه ۵۷۷۰۰ دلار

به معرفی نخستین شاسی‌بلند در لیست خودروهای لوکس آلمانی با موتور ۶ سیلندر، یعنی آئودی SQ5 می‌رسیم. این ماشین بر اساس مدل Q5 ساخته شده و به‌جای پیشرانه ۴ سیلندر، از موتور توربوشارژ v-6 استفاده می‌کند که همان موتور به‌کاررفته در S4 و S5 ‌ است. پیشرانه ۳ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر آئودی SQ5 حدود ۳۴۹ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۷ ثانیه محقق می‌کند. این ماشین لوکس می‌تواند تا ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. ناگفته نماند که نسخه اسپرت‌بک این ماشین نیز با سقف شیب‌دار وجود دارد که البته کاربردپذیری آن کمتر از نسخه SUV است. اگرچه آئودی SQ5 به سیستم پیشرفته اطلاعات سرگرمی MMi ‌ مجهز نیست، ولی لیست بالابلندی از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی از جمله غربیلک فرمان دارای گرم‌کن، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی به همراه گرم‌کن، پشتیبانی بی‌سیم از اپل کار پلی و اندروید اوتو، دستیار پارک، کروز کنترل انطباقی، دستیار حرکت بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه و… را در دسترس سرنشینان قرار می‌دهد.

آئودی Q8 با قیمت پایه ۷۳۷۰۰ دلار

آئودی Q8 در باطن همان شاسی‌بلند Q7 با بدنه‌ای متفاوت است. این ماشین طراحی شیک و جذاب‌تری دارد، ولی این جذابیت باعث شده Q8 به یک خودرو ۵ نفره تبدیل شود که سرنشینان ردیف عقب آن به دلیل سقف شیب‌دار، فضای سر محدودی داشته باشند. آئودی کیو ۸ قوای محرکه خود را از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ دریافت می‌کند که ۳۳۵ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به سمت چهارچرخ می‌فرستد. به لطف این قدرت، سرعت ماشین به ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری نیز شتاب صفر تا صد ۵.۶ ثانیه‌ای را برای Q8 رقم می‌زند. البته خودرو آلمانی در سه تریم پرمیوم، پرمیوم پلاس و پرستیژ عرضه شده که از لحاظ تجهیزات استاندارد متفاوت هستند. ولی حتی مدل پایه پرمیوم نیز ویژگی‌های لوکس فراوانی دارد.

آئودی Q7 55 TFSI با قیمت پایه ۷۵۸۰۰ دلار

آئودی Q7 با دو پیشرانه متفاوت روانه بازار شده است؛ یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ با ۲۶۱ اسب بخار قدرت در تریم 45 TFSI و یک موتور ۶ سیلندر توربوشارژ ب ۳۳۵ اسب بخار قدرت در تریم 55 TFSI. آئودی Q7 55 TFSI یک ماشین مجلل با تجهیزات و عناصر لوکس متعدد است که حداکثر ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۵ ثانیه مدیریت می‌کند. کمپانی آلمانی به‌تازگی طراحی سپرهای جلو و عقب، چراغ‌های جلو و عقب و رینگ‌های ماشین را تغییر داده و با ارائه تنوع رنگی بیشتر، Q7 را به یک محصول به‌روز و همه‌پسند تبدیل کرده است. البته کابین مدرن و پیشرفته  نقطه قوت Q7 به‌حساب می‌آید که شامل جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی MMI ‌ می‌شود.

پورشه ماکان S/GTS با قیمت پایه ۷۵۴۰۰ دلارپورشه ماکان

پورشه برای سال ۲۰۲۵، ماکان را برقی‌سازی کرده و می‌توان گفت که روزهای ماکان بنزینی به شمارش افتاده است. مدل استاندارد این خودرو از موتور ۴ سیلندر توربو استفاده می‌کند، حال‌آنکه مدل‌های ماکان S و ماکان GTS در زیر کاپوت خود به موتور ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ مجهز هستند. پیشرانه به‌کاررفته در مدل S حدود ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد، درحالی‌که پیشرانه مدل GTS قادر به تولید ۴۳۴ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور است. سرعت مدل S به ۲۵۹ کیلومتر بر ساعت و سرعت مدل GTS به ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل GTS همچنین از لحاظ شتاب‌گیری نیز بهتر از مدل S عمل می‌کند. این ماشین در مدت‌زمان ۴.۴ ثانیه از حالت توقف به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که حدود ۰.۳ ثانیه سریع‌تر از مدل S است. مدل‌های ماکان S و GTS شاید طراحی سنتی پورشه را به ارث نبرده باشند، ولی فضای داخلی آن‌ها به‌اندازه کافی لوکس و درخور برند آلمانی است. با لوگوهای پورشه‌ای که در همه‌جا به چشم می‌خورد و همین‌طور سیستم اطلاعات سرگرمی با طراحی ارگونومی، ماکان فضایی شبیه به پورشه ۹۱۱ را تداعی می‌کند.

پورشه کاین با قیمت پایه ۷۹۲۰۰ دلار

بیش از دو دهه است که کاین روی خط تولید پورشه قرار دارد. خودروساز آلمانی برای سال ۲۰۲۴، تغییرات متعددی را روی کاین اعمال کرده تا تطابق بیشتری باسلیقه مشتریان امروزی پیدا کند. نسخه پایه کاین و همین‌طور نسخه E-Hybrid دارای موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ هستند که قدرت آن‌ها به ترتیب به ۳۴۸ و ۴۶۳ اسب بخار می‌رسد. کاین بنزینی ۲۴۷ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۵.۴ ثانیه مدیریت می‌کند، حال‌آنکه نسخه هیبریدی دارای شتاب صفر تا صد ۴.۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۵۴ کیلومتر بر ساعت است. مدل ۲۰۲۴ کاین از لحاظ کابین نیز ارتقا پیدا کرده و حالا شامل یک داشبورد جدید، نمایشگرهای متعدد، غربیلک فرمان با طراحی به‌روز و اهرم تعویض دنده تعبیه‌شده روی ستون می‌شود. کاین نسخه گران‌تر، جذاب‌تر و کاربردی‌تر ماکان به‌حساب می‌آید.

آئودی A8 با قیمت پایه ۸۸۹۰۰ دلار

آئودی A8 به‌عنوان رقیب مستقیم ب‌ام‌و سری ۷ و مرسدس‌بنز کلاس S روانه بازار شده است. این ماشین ظاهری گول زننده دارد و بیننده احتمالاً آن را مشابه مدل‌هایی همچون A4 یا A6 فرض می‌کند. ولی A8 در جایگاهی بسیار بالاتر نسبت به این خودروها قرار می‌گیرد. اگرچه A8 از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ ۳۳۵ اسب بخاری استفاده می‌کند، ولی آئودی تجهیزات استاندارد فراوانی را برای سدان پرچم‌دار خود در نظر گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به جدیدترین نسخه سیستم اطلاعات سرگرمی MMI با پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید اوتو، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی سه‌بعدی بنگ اند اولافسن و تعلیق بادی تطبیق‌پذیر اشاره کرد. حداکثر سرعت A8 به ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا صد آن در عرض ۵.۶ ثانیه رخ می‌دهد.

پورشه پانامرا با قیمت پایه ۱۰۲۸۰۰ دلار

به بررسی آخرین و درعین‌حال گران‌ترین خودرو لوکس آلمانی با موتور ۶ سیلندر یعنی پورشه پانامرا می‌رسیم. خودروساز آلمانی علاوه بر به‌روزرسانی پانامرا برای سال ۲۰۲۴، دو پیشرانه پلاگین هیبریدی را نیز برای محصول خود در نظر گرفته است که به‌وسیله نشان E-Hybrid از نسخه بنزینی متمایز می‌شوند. نسخه پایه و  E-Hybrid پانامرا از موتور ۶ سیلندر استفاده می‌کنند که اولی از نوع دیفرانسیل‌عقب و دومی از نوع دو دیفرانسیل است. پیشرانه به‌کاررفته در پانامرای معمولی ۳۴۸ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و در مدت‌زمان ۴.۸ ثانیه از حالت توقف به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این ماشین تا ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. پیشرانه هیبریدی در نسخه E-Hybrid نیز قادر به تولید ۴۶۳ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن متر گشتاور است و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۳.۹ ثانیه محقق می‌سازد. سرعت این نسخه نیز محدود به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌شود. البته نسخه نیمه برقی گران‌تر از نسخه بنزینی بوده و با قیمت ۱۱۵۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد. این محصول قدرت بیشتر و مصرف سوخت بهتری داشته و شامل ویژگی‌هایی همچون کروز کنترل انطباقی، سیستم صوتی ممتاز و تریم و روکش‌های تماماً چرمی می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0