ایستگاه
خواندن 8 دقیقه
.
3 ماه پیش
.
147 بازدید

معرفی خودرو سال جهان در دهه اخیر

معرفی خودرو سال جهان در دهه اخیر

مقدمه

رویداد خودرو سال جهان از سال ۲۰۰۴ با داوری ۱۰۲ روزنامه‌نگار و خبرنگار خودرویی از ۳۰ کشور مختلف برگزار شد. خودرو سال جهان یا همان WCOTY بر اساس معیارهای متعددی انتخاب می‌شود. البته خودرویی می‌تواند کاندید چنین عنوان افتخارآمیزی شود که دست‌کم در دو قاره و دو بازار اصلی به فروش رسیده باشد. کاربردپذیری، پرفورمنس، طراحی ظاهری، طراحی کابین و تجهیزات آن، فناوری‌های به‌کاررفته در خودرو، خلاقیت در مهندسی، بهینگی مصرف سوخت و رنگ‌آمیزی از جمله پارامترهایی هستند که خودروهای کاندید بر اساس آن‌ها امتیازبندی شده و در نهایت برترین آن‌ها با بیشترین امتیاز کسب‌شده از سوی داوران به‌عنوان خودرو سال جهان انتخاب می‌شود. در این مقاله شما را با برندگان خودرو سال جهان در دهه اخیر آشنا می‌کنیم.

مدل ۲۰۱۴ آئودی A3

در سال ۲۰۱۴، آئودی A3 ‌ از بین رقبایی همچون فورد فیوژن، جیپ چروکی، مزدا ۳ و ب‌ام‌و سری ۴ به‌عنوان خودرو سال جهان انتخاب شد. نسل سوم این سدان آلمانی بر اساس پلتفرم MQB ساخته شده و با پیشرانه‌های متنوع در دسترس مشتریان قرارگرفته است. قوی‌ترین تریم این ماشین از پیشرانه هیبریدی خفیف استفاده می‌کند که دارای موتور بنزینی ۲ لیتری بوده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. آئودی A3 حداکثر به‌سرعت ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۸.۳ ثانیه محقق سازد. این خودرو نه‌تنها با ظاهری جذاب و فریبنده روانه بازار شد، بلکه به سبب هندلینگ عالی در شرایط آب‌وهوایی مختلف خیلی زود توانست قلب خریداران را به تسخیر درآورد.

مدل ۲۰۱۵ مرسدس‌بنز کلاس C (W205)مدل ۲۰۱۵ مرسدس‌بنز کلاس C W205

فینال رقابت WCOTY 2015 بین مرسدس‌بنز کلاس C، فولکس‌واگن پاسات و فورد ماستنگ برگزار شد و در نهایت خودرو آلمانی توانست لقب خودرو سال جهان را به خود اختصاص دهد. ظاهر زیبا، کابین راحت، فرمان‌پذیری عالی و موتور قدرتمند، جزو عوامل موفقیت مرسدس‌بنز W205   به‌حساب می‌آیند. این ماشین روی پلتفرم ماژولار MRA سوار بوده و در نسخه پایه، قوای محرکه خود را از موتور ۱.۸ لیتری ۲۰۱ اسب بخاری دریافت می‌کند. سواری نرم به سبب سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش جلو و عقب، جزو مشخصات مهم و قابل‌تحسین این ماشین شمرده می‌شود.

مدل ۲۰۱۶ مزدا MX-5

در سال ۲۰۱۶ خودروهای مطرحی همچون آئودی A4، اشکودا سوپرب، جگوار XE، مرسدس‌بنز GLC، تویوتا پریوس و هیوندای توسان برای کسب عنوان خودرو سال جهان کاندید شدند، ولی نهایت جایزه WCOTY به کراس‌اوور جذاب و خوش‌چهره ژاپنی مزدا MX-5 رسید. این ماشین دو دیفرانسیل از موتور ۲.۵ لیتری با ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور بهره‌مند بوده و شتاب صفر تا صد را در عرض ۷.۸ ثانیه مدیریت می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی مزدا MX-5 در ازای پیمودن صد کیلومتر مسافت حدود ۷.۸ لیتر است و رانندگان جوان به طور خاص عاشق نشستن پشت فرمان خودرو هستند.

مدل ۲۰۱۷ جگوار F-Pace

جگوار F-Pace با الهام از کانسپت C-X17 طراحی شده و نخستین شاسی‌بلند این برند به‌حساب می‌آید. جگوار F-Pace در سال ۲۰۱۷ توانست از رقبای سرسختی مثل هوندا سیویک، آئودی Q5 و فولکس‌واگن تیگوان جلو زده و عنوان خودرو سال جهان را به دست آورد. راحتی سرنشینان ردیف عقب به دلیل فضای سخاوتمندانه کابین، صندوق‌عقب جادار، موتور قوی با شتاب‌گیری سریع، از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین به‌حساب می‌آیند. جگوار F-Pace در تریم‌های متعددی روانه بازار شده که نسخه پایه آن، از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر با ۳۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و از نوع دو دیفرانسیل است.

مدل ۲۰۱۸ ولوو XC40

مدل ۲۰۱۸ ولوو XC40 به‌عنوان خودرو سال جهان انتخاب شده است. رقابت WCOTY 2018 با حضور خودروهایی مثل مزدا CX-5، آلفا رومئو جولیا، کیا استینگر، تویوتا کمری و ب‌ام‌و X3 برگزار شده و کراس‌اوور جمع‌وجور سوئدی توانست جایزه رقابت را به خانه ببرد. این ماشین در سه تریم به نام‌های مومنتیوم، R ‌دیزاین و اینسکریپشن روانه بازار شده است. تریم گران‌قیمت اینسکریپشن پرو با پیشرانه ۲۴۳ اسب بخاری می‌تواند در عرض ۶.۳ ثانیه از حالت توقف به مرز سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی ماشین در ازای پیمودن صد کیلومتر مسافت حداکثر ۷.۵ لیتر است. ولوو XC40 در سال ۲۰۱۸ همچنین لقب خودرو سال اروپا را نیز از آن خود کرد.

مدل ۲۰۱۹ جگوار I-Paceمدل ۲۰۱۹ جگوار I Pace

در دهه اخیر، جگوار دومرتبه توانسته جایزه خودرو سال جهان را به دست آورد. این مرتبه I-Pace از بین مدل‌هایی همچون آئودی e-tron، ولوو S60، جنسیس G70، فورد فوکوس و ب‌ام‌و سری ۳، خودرو برتر جهان در سال ۲۰۱۹ شد. این ماشین همچنین عنوان خودرو سال اروپا را نیز به دست آورد. شاسی‌بلند آی‌پیس روی پلتفرم D7e جگوار لندکروزر سوار است و از پیشرانه الکتریکی متشکل از دو موتوربرقی استفاده می‌کند. این پیشرانه در مجموع ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۶۹۴ نیوتن متر گشتاور دارد و چهارچرخ خودرو را به حرکت می‌اندازد. باتری ۹۰ کیلووات ساعتی به‌کاررفته در I-Pace ‌ صورت شارژ کامل از محدوده پیمایشی ۴۷۰ کیلومتر پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این خودرو، شتاب‌گیری صفر تا صد فوق‌العاده‌ای است که در عرض ۴.۳ ثانیه اتفاق می‌افتد.

مدل ۲۰۲۰ کیا تلوراید

رویداد WCOTY در سال ۲۰۲۰ با حضور خودروهایی مثل فولکس‌واگن گلف، مزدا ۳، هیوندای سوناتا، لندروور رنجروور ایووک و مرسدس‌بنز GLB برگزار شد. ولی در نهایت شاسی‌بلند کره‌ای کیا تلوراید توانست لقب خودرو سال جهان را به چنگ آورد. این خودروی باپرستیژ با سه ردیف صندلی و کابین راحت، جادار و فانتزی روانه بازار شد و خیلی زود توانست نظر مشتریان را به خود جلب کند. نسخه استاندارد تلوراید با موتور ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر، ۲۹۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور داشته و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۷ ثانیه مدیریت می‌کند. این ماشین برای پیمودن صد کیلومتر جاده ترکیبی به حدود ۱۰ لیتر بنزین احتیاج دارد که یک رقم معقول برای خودروی سنگین ۷ نفره است.

مدل ۲۰۲۱ فولکس‌واگن ID.4

از بین مدل‌های مطرحی مثل تویوتا یاریس، کیا K5، هوندا e، آئودی A3، ب‌ام‌و سری ۲ و ۴ و مرسدس‌بنز GLA، فولکس‌واگن توانست با معرفی ID.4 تمام برقی خود صاحب جایزه WCOTY 2021 شود. این خودرو شاسی‌بلند به سبب بازه پیمایشی ۴۱۸ کیلومتر، فضای جادار کابین، سواری نرم و راحت و از همه مهم‌تر، آلایندگی صفر و قیمت اقتصادی بدون شک لایق چنین لقبی بوده و از سوی منتقدان و دوستداران مورد تحسین قرار گرفته است. آی‌دی ۴ در دو مدل تک دیفرانسیل RWD و دو دیفرانسیل AWD روانه بازار شده و حداکثر به‌سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مدل ۲۰۲۲ هیوندای آیونیک ۵

از سال ۲۰۲۲ به بعد، سلطنت کره‌ای‌ها روی صنعت خودرو به تثبیت می‌رسد. آیونیک ۵ از بین کاندیدهایی مثل کیا EV6، آئودی Q4 ای – ترون، فورد موستانگ mach-e، هیوندای توسان، ب‌ام‌و سری ۲ و ۴، تویوتا یاریس و جنسیس G70 لقب خودرو سال جهان را از آن خود کرد. آیونیک ۵ با چهره‌ای متفاوت و آینده‌نگرانه روانه بازار شد و به‌عنوان یک خودرو تمام برقی، پرفورمنس و کارایی قابل‌قبولی را به نمایش گذاشت. با حداکثر ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۴ نیوتن متر گشتاور پیشرانه الکتریکی، این خودرو شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۵ ثانیه برآورده می‌سازد. سرعت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی و محدوده پیمایشی ۴۸۷ کیلومتری، از دیگر مشخصات ماشین کره‌ای هستند که نظر مثبت دوستداران و منتقدان را به خود جلب کرده است.

 مدل ۲۰۲۳ هیوندای آیونیک ۶

هیوندای در سال ۲۰۲۳ نیز توانست باعرضه مدل ارتقا یافته آیونیک، جایزه WCOTY را به خانه ببرد. در بین رقبایی همچون آلفا رومئو تونال، کیا نیرو، هوندا HR-V، نیسان آریا، نیسان Z و مرسدس‌بنز کلاس C، آیونیک ۶ با ظاهر فریبنده خود توانست به‌عنوان خودرو سال جهان انتخاب شود. این ماشین از همان پلتفرم به‌کاررفته در آیونیک ۵ استفاده می‌کند و به‌عنوان رقیب اصلی تسلا مدل ۳ به بازار عرضه شده است. در قوی‌ترین تریم، آیونیک ۶ به پیشرانه الکتریکی دوموتوره ۳۲۰ اسب بخاری مجهز بوده و می‌تواند در عرض ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. همانند برادر درشت جثه خود، آیونیک ۶ نیز برد پیمایشی قابل‌توجهی دارد و قادر به پیمودن ۴۳۵ کیلومتر مسافت است.

مدل ۲۰۲۴ کیا EV9مدل ۲۰۲۴ کیا EV9

پس از تلوراید، کیا EV9 در کالبد یک شاسی‌بلند ۷ نفره توانست علی‌رغم حضور فورد برانکو، هیوندای کونا، سوبارو کراس‌ترک، تویوتا پریوس، بی‌وای‌دی سیل و فولکس‌واگن ID.7 لقب خودرو سال جهان را به دست آورد. شاسی‌بلند تمام برقی کیا EV9 در تریم‌های متعدد با سیستم انتقال قدرت AWD و RWD روانه بازار شده است. در قوی‌ترین مدل، EV9 از دو موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کند که قدرت و گشتاور آن‌ها به ترتیب به ۳۷۹ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن متر می‌رسد. با چنین مشخصاتی، ماشین کره‌ای علی‌رغم جثه درشت و وزن سنگین خود می‌تواند شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۵ ثانیه برآورده ساخته و تجربه سواری هیجان‌انگیزی را برای سرنشینان خودرو رقم بزند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0