ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
37 بازدید

معرفی تمام خودروهای غیر بنزینی در سامانه یکپارچه

معرفی تمام خودروهای غیر بنزینی در سامانه یکپارچه

مقدمه

برقی‌سازی، آینده بی‌چون و چرای صنعت خودرو است و باگذشت زمان، خودروهای درون‌سوز و احتراقی از خطوط تولید خارج می‌شوند.  اکثر شرکت‌های مطرح در جهان بر این حقیقت واقف بوده و شروع به تولید ماشین‌های برقی کرده‌اند. اگرچه تکنولوژی تولید خودرو الکتریکی در کشور هنوز پیشرفت خاصی پیدا نکرده، ولی با آزادسازی واردات، امکان همکاری با شرکت‌های خارجی و عرضه محصولات برقی آن‌ها به کشور فراهم شده است. سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در حال حاضر تنها کانال مجاز فروش محصولات خارجی در کشور است. در لیست خودروهای قابل‌عرضه در این سیستم، علاوه بر مدل‌های بنزینی شاهد حضور خودروهای برقی و نیمه برقی از برندهای مختلف هستیم. ما در این مقاله شما را با تمام خودروهای غیر بنزینی در سامانه یکپارچه آشنا می‌کنیم.

جیلی آزکارا فردا موتور

جیلی آزکارا یک کراس‌اوور دو دیفرانسیل است که موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ آن به‌وسیله یک موتور الکتریکی کوچک پشتیبانی می‌شود. ازاین‌رو می‌توان آزکارا را یک خودرو با پیشرانه هیبریدی خفیف در نظر گرفت. آزکارا توسط فردا موتور وارد سیستم یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی شده و یکی از محصولات پرفروش جیلی به‌حساب می‌آید. در نمای مقابل این خودرو، لوگوی پنج‌ضلعی جیلی در الگوی جلوپنجره تداعی شده و بیننده به‌محض دیدن آن، نام آزکارا را در ذهن خود تکرار می‌کند. محصول وارداتی فردا از موتور ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر استفاده می‌کند که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و با گیربکس ۷سرعته اتوماتیک WDCT جفت شده است. این ماشین برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسافت ترکیبی به ۶.۴ لیتر بنزین احتیاج دارد.

جک E50A کرمان موتور

نسخه برقی جک J7 با نام E50A در ویترین سامانه یکپارچه به فروش گذاشته شده است. این ماشین نسخه پیش از فیس لیفت J7 بوده و علی‌رغم برقی بودن، ظاهری قدیمی دارد. بااین‌حال فرم کوپه و اسپرت، E50A را به یک خودروی مقبول تبدیل کرده است. سدان تمام برقی وارداتی کرمان موتور از یک موتور الکتریکی ۱۹۰ اسب بخاری استفاده می‌کند که به لطف گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر، علی‌رغم استفاده از گیربکس تک‌سرعته می‌تواند در مدت‌زمان ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی این ماشین از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و در عرض ۴۵ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد شارژ می‌شود. این باتری در حالت فول‌شارژ محدوده پیمایشی ۴۰۲ کیلومتر را برای E50A رقم می‌زند.

سینگل تانگو ۵ سایپا

یکی دیگر از خودروهای غیر بنزینی در سامانه یکپارچه توسط سایپا عرضه شده و سینوگلد تانگو ۵ نام دارد. این ماشین همان چری آریزو ۵ است که مدیران خودرو قصد واردات آن را به کشور داشت. بااین‌حال نام این خودرو تحت نمایندگی سایپا در سیستم یکپارچه قید شده است. تانگو ۵ از طراحی ساده و همه‌پسندی برخوردار بوده و از موتور الکتریکی ۱۳۶ اسب بخاری استفاده می‌کند. بیشینه سرعت ماشین حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. یک باتری ۴۸ کیلووات ساعتی درون خودرو جاسازی شده که در صورت شارژ کامل، امکان پیمایش مسافت ۴۰۵ کیلومتری را فراهم می‌آورد. با استفاده از کابل سریع، ظرفیت ۳۰ درصدی باتری در عرض ۳۰ دقیقه به ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

هونگچی EQM5 بهمن موتور

فاو هونگچی E-QM5 با برند BM Cars بهمن موتور روانه بازار کشور می‌شود. این ماشین طراحی بسیار زیبا، خاص و آینده‌نگرانه‌ای داشته و کابین لوکس و مجلل آن آسایش سرنشینان در طول سفرهای کوتاه و طولانی را تضمین می‌کند. به‌عنوان یکی از خودروهای غیر بنزینی در سامانه یکپارچه، پیشرانه الکتریکی هونگچی EQM5EV شامل یک موتور ۱۹۰ اسب بخاری، گیربکس تک‌سرعته و باتری ۵۴ کیلووات ساعتی می‌شود. موتور می‌تواند ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. بااین‌وجود شتاب گیری این سدان برقی چندان تحسین‌برانگیز نیست. همانند اکثر ماشین‌های الکتریکی رایج، بازه پیمایشی EQM5 نیز به حدود ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.  باتری این خودرو با فناوری شارژ سریع سازگار است و حدوداً به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا از ۲۰ به ۸۰ درصد شارژ شود.

تویوتا لوین هیبرید برساوش

شرکت برساوش، دو نسخه بنزینی و هیبریدی تویوتا لوین را در سیستم یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی قرار داده است. تویوتا لوین هیبریدی ظاهری تهاجمی و چالاک داشته و مطمئناً به‌واسطه شهرت برند ژاپنی خود به فروش بالایی دست پیدا می‌کند. البته این ماشین از قوای فنی قابل‌قبولی نیز برخوردار است که باعث جلب‌توجه مشتریان می‌شود. موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی با یک موتور کوچک الکتریکی ترکیب شده و نتیجه آن، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور است که از طریق گیربکس E-CVT با ده دنده مصنوعی به چرخ‌های جلو وارد می‌شود. به لطف پیشرانه هیبریدی، لوین برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی تنها به ۴ لیتر بنزین احتیاج پیدا می‌کند. سدان تویوتای وارداتی برساوش حداکثر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد.

نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس خودرو

نسل چهارم نیسان سنترا با نام سیلفی با پیشرانه هیبریدی در ویترین سامانه یکپارچه قرار گرفته است. از بین مدعیان مختلف واردات محصولات نیسان، نام آمیتیس خودرو روی کاتالوگ این خودرو به چشم می‌خورد. این شرکت، پیشرانه هیبریدی ۱.۲ لیتری را برای خریداران ایرانی انتخاب کرده است که در ترکیب با موتور کوچک برقی، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس تک‌سرعته، وظیفه انتقال قوای محرکه به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. مصرف سوخت پایین جزو مهم‌ترین مزایای خودروهای هیبریدی به‌حساب می‌آید و نیسان سیلفی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ماشین در ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر جاده ترکیبی حدود ۴.۱۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. حداکثر سرعت خودرو ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و شتاب صفر تا صد آن در مدت‌زمان کمتر از ۱۰ ثانیه اتفاق می‌افتد.

ونوسیا D60 پلاس مکث موتور

ونوسیا، برند مشترک میان دانگ‌فنگ و نیسان است و مدل‌های مختلف آن توسط مکث موتور وارد کشور می‌شود. سدان دی ۶۰ پلاس در دو نسخه برقی و بنزینی در سامانه یکپارچه در دسترس مشتریان قرار دارد. نسخه الکتریکی این خودرو در نمای مقابل به یک پنل آبی‌رنگ مجهز بوده که در میان چراغ‌های جلو قرار دارد و ظاهری متفاوت را برای این سدان وارداتی به وجود آورده است. باتری ۴۷ کیلووات‌ساعتی این خودرو در صورت شارژ کامل، امکان پیمایش ۴۲۰ کیلومتر را فراهم می‌آورد. این باتری با استفاده از کابل شارژ سریع، در ظرف ۳۰ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد شارژ می‌رسد. موتور الکتریکی سوار بر محور جلو، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد و برای هر صد کیلومتر، ۱۲.۲ کیلووات‌ساعت انرژی مصرف می‌کند. بد نیست بدانید D60 EV Plus بر اساس پلتفرم نیسان سیلفی ساخته شده است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0