ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
40 بازدید

معرفی بهترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی

معرفی بهترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی

مقدمه

در سال‌های اخیر به سبب سوگیری خودروسازان به تولید محصولات برقی، صنعت باتری‌سازی برای این نوع خودروها نیز با سرعت بالایی درحال‌رشد است. باتری، منبع اصلی تأمین انرژی لازم برای حرکت ماشین‌های برقی است و نه‌تنها بُرد پیمایشی، بلکه ایمنی و اطمینان‌پذیری خودرو نیز به عملکرد باتری بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت آینده خودروهای الکتریکی با توسعه فناوری تولید باتری گره‌خورده است و البته که تأمین‌کنندگان و سازندگان باتری، نقش حیاتی در پیشرفت صنعت برقی‌سازی ایفا می‌کنند. شرکت‌های متعددی در حوزه تولید باتری EV فعالیت می‌کنند. ولی ازآنجاکه چینی‌ها پیش‌گام برقی‌سازی بوده‌اند، جای تعجب ندارد که بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری در جهان لقب یک شرکت چینی باشد. با معرفی بهترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ همراه ما باشید.

پیش از هر چیز بد نیست بدانید شرکت‌های باتری‌ساز، راندمان خود را نه بر اساس تعداد واحدهای تولیدشده، بلکه بر اساس GWh مورد ارزیابی قرار می‌دهند. هر GWh معادل با یک میلیون کیلووات‌ساعت است. اگر یک خودروی برقی باتری‌خور از متوسط ظرفیت ۵۰ کیلووات‌ساعت برخوردار باشد، آنگاه باتری‌های ۱ گیگاوات ساعتی می‌توانند انرژی ۲۰ هزار مدل را تأمین کنند.

شرکت CATL

شرکت CATL با خروجی سلولی ۲۴۳.۳ گیگاوات ساعت، پیشتاز در تولید باتری EV است. این شرکت چینی حدود ۳۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. شرکت CATL به‌تازگی همکاری استراتژیکی جدیدی را با JAC آغاز کرده که محوریت آن علاوه بر تأمین باتری، معرفی فناوری تعویض باتری و تولید خودروهای برقی مشترک است. این باتری‌ساز همچنین طی یک قرارداد سه‌ساله با شرکت MHERO (یکی از شرکت‌های تابعه دانگ‌فنگ) همکار شده تا باتری‌های موردنیاز آن را تأمین کند.

شرکت BYD

بی‌وای‌دی با خروجی سلولی ۱۱۷ گیگاوات ساعت و اختصاص سهم ۱۷ درصدی، در رتبه دوم بهترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی قرار می‌گیرد. این شرکت چینی قصد دارد اولین کارخانه خودروسازی خود را در اروپا و در کشور مجارستان راه‌اندازی کند. البته مشخص نیست که آیا باتری‌های به‌کاررفته در خودروهای مجارستانی نیز در همین کارخانه ساخته می‌شوند یا خیر.

شرکت LG

با خروجی سلولی ۱۰۶.۸ گیگاوات ساعت، ال‌جی کره‌ای در جایگاه سوم برترین باتری‌سازان نشسته است. این شرکت ۱۶ درصد سهم بازار باتری خودروهای برقی را در اختیار دارد. طبق گزارش‌های اخیر، ال‌جی قصد دارد در استارت‌آپ Sion Power سرمایه‌گذاری کند. این استارت‌آپ در خلق فناوری‌های مربوط به باتری‌های لیتیوم فلزی فعالیت دارد. آند لیتیوم فلزی در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی از اثربخشی بیشتری در تولید انرژی برخوردار است.

شرکت پاناسونیک

با نزدیک‌شدن به اواسط لیست بهترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی، به نام پاناسونیک می‌رسیم. سهم پاناسونیک ژاپنی در بازار باتری خودروهای برقی، ۸ درصد است. حجم تولیدی این شرکت نسبت به سال گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش‌یافته و به ۵۵.۸ گیگاوات ساعت رسیده است.

شرکت SK

احتمالاً نام SK را بارها شنیده‌اید. گروه تکنولوژیکی SK مالک جدید کمپانی سانگ یانگ کره است که در حوزه تولید باتری برای ماشین‌های برقی نیز فعالیت می‌کند. این کمپانی باارزش ۴۰.۸ گیگاوات ساعت سلول باتری، سهم بازاری خود را به ۶ درصد رسانده و در جایگاه پنجم برترین باتری‌سازان جهان قرار گرفته است.

شرکت سامسونگ

پس از SK، دیگر شرکت بزرگ کره‌ای یعنی سامسونگ با خروجی سلولی ۳۵.۴ گیگاوات ساعت، جایگاه ششم در لیست را به خود اختصاص داده است. در مقایسه با سال گذشته، سامسونگ توانسته سهم خود را ۳۱ درصد افزایش دهد و به ۵ درصد سهم باز باتری‌های خودروهای برقی دست پیدا کند.

شرکت CALB

شرکت‌های CALB جایگاه هفتم در لیست بهترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی را اشغال کرده است. این کمپانی در عرصه تولید باتری‌های لیتیوم یونی، سیستم‌های مدیریت باتری، باتری‌های ذخیره‌ساز و محصولات مشابه فعالیت می‌کند. شرکت CALB با رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته و خروجی ۲۴.۱ گیگاوات ساعت به سهم بازاری ۴ درصد رسیده است.

شرکت Farasis

شرکت چینی Farasis آز سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شده و سازنده باتری‌های لیتیوم یونی پیشرفته است. این شرکت بر توسعه و تجاری‌سازی راه‌حل‌های نوآورانه ذخیره انرژی جهت بهبود عملکرد باتری، کاهش هزینه و افزایش ایمنی تمرکز دارد.  فاراسیس با جهش رشد ۱۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته و تحقق ظرفیت ۱۸ گیگاوات ساعت، حدود ۳ درصد سهم بازار باتری خودروهای برقی را از آن خودکرده است.

شرکت Envision AESC

شرکت AESC حاصل سرمایه‌گذاری مشترک میان نیسان، NEC ‌ و Tokin بوده که در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد. این شرکت، تولیدکننده باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی است که به‌تازگی توانسته با تأمین ۸.۴ گیگاوات باتری، حدود ۱ درصد سهم بازار را از آن خود کند.

شرکت Sunwoda

لیست بهترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی را با نام سانودا به پایان می‌رسانیم. سانودای چین یکی از شرکت‌های نسبتاً قدیمی است که سابقه فعالیت آن به سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد. این شرکت نیز توانسته با رشد ۶۹ درصدی و تولید ۷.۶ گیگاوات ساعت، به سهم ۱ درصدی بازار دست یابد. سانودا با حداقل سابقه ۲۰ساله، به‌عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه ساخت باتری لیتیوم یونی شناخته می‌شود که در شاخه‌های باتری 3C، باتری EV، خدمات انرژی، سخت‌افزار هوشمند، تولید هوشمند، اینترنت صنعتی و خدمات تست و آزمایش مشغول به کار است.

جمع‌بندی

علاوه بر اسامی ذکرشده در این مقاله، شرکت‌های مطرح دیگری نیز در عرصه باتری‌سازی برای خودروهای برقی فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به تسلای آمریکایی، گوئوشوای چینی و PEVE ژاپنی اشاره کرد. همانند سال‌های گذشته، سازندگان باتری‌های برقی چینی بیشترین سهام بازار باتری خودروهای برقی را به خود اختصاص داده‌اند. بااین‌حال با پیشرفت تکنولوژی و رواج هر چه بیشتر خودروهای برقی، تولیدکنندگان بیشتری تلاش می‌کنند تا جایگاه خود را در این بازار ارتقا بخشند. به‌هرحال اکثر خودروسازان تا سال ۲۰۲۵ خطوط تولید محصولات درون‌سوز را متوقف می‌کنند و تأمین باتری برای آن‌ها موجب ترغیب شرکت‌های قدیمی و نوپا به ورود در عرصه باتری‌سازی خواهد شد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0