ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
1 سال پیش
.
7 بازدید

مشخصات ایران‌خودرو TF21 جایگزین پژو ۲۰۶ و ۲۰۷

مشخصات ایران‌خودرو TF21 جایگزین پژو ۲۰۶ و ۲۰۷

هم‌جهت با نیاز بازار و در راستای سیاست حذف خودروهای قدیمی از سبد محصولات، ایران‌خودرو از هاچبک جدیدی با کد مدل TF21 رونمایی کرد. این ماشین در تابستان سال آینده به تولید انبوه می‌رسد و جایگزین خودروهای محبوب پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ می‌شود. هاچبک قدبلند TF21 بر اساس پلتفرم P200 ساخته شده و شاسی آن با ۲۰۶ و تندر ۹۰ مشترک است.

طراحی TF21 به طور کامل توسط مهندسین ایرانی انجام شده است. این محصول در سه نسخه پایه، میانی و لوکس عرضه می‌شود که از لحاظ تریم داخلی و سطح امکانات (و احتمالاً ظاهر) متفاوت هستند. طبق ادعای ایران‌خودرو، TF21 تمامی استانداردهای ۸۵گانه را رعایت می‌کند. در ادامه نظری اجمالی به مشخصات ایران‌خودرو TF21 می‌اندازیم.

مشخصات ظاهری و داخل کابین TF21 ‌ ایران‌خودرو

هاچبک کراس لوک جدید ایران‌خودرو از طراحی جعبه‌ای برخوردار بوده و نمای مقابل آن شامل چراغ‌های بسیار درشت، جلوپنجره بزرگ و باریک، چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای‌شکل روی سپر و ورودی‌های بزرگ هوا می‌شود. به همین خاطر شاید در نگاه اول، TF21 ‌ اندکی شبیه به خودروی کیا سول به نظر برسد.

نکته دیگری که در ظاهر خودروی جدید مشاهده می‌شود، بدنه دورنگ و رینگ‌های چندپر است. به‌غیراز جلوپنجره و سپر، ستون‌ها و سقف به رنگ سیاه هستند که جلوه خاصی به خودرو بخشیده‌اند. قسمت عقب TF21 نمای بسیار ساده‌ای داشته و شامل چراغ‌های نیم‌دایره‌ای درشت، سپر کاملاً مشکی و آنتن باله کوسه‌ای می‌شود.

 داخل کابین TF21 هنوز به طور واقعی رؤیت نشده، بااین‌حال باتوجه‌به تصاویری که ایران‌خودرو در اختیار اصحاب رسانه قرار داده است، می‌توان به برخی جزئیات درون کابین اشاره کرد.

باتوجه‌به تصاویر منتشرشده توسط خودروساز، کابین TF21 از طراحی بسیار ساده و مینیمال بهره می‌گیرد و تلفیقی از المان‌های قدیمی و جدید است. غربیلک فرمان دایره‌ای‌شکل با لوگوی ایران‌خودرو در قسمت وسط و دکمه‌های کنترلی، نمایشگر لمسی جاسازی‌شده روی داشبورد، دریچه‌های هوای شش‌ضلعی و نمایشگرهای دیجیتالی پشت فرمان از جمله مشخصات ایران‌خودرو TF21 در بخش کابین هستند. درصورتی‌که سازنده از متریال مناسب برای کابین و روکش چرمی یا حتی پارچه‌ای مرغوب برای صندلی‌ها استفاده کند، سرنشینان می‌توانند سادگی TF21 را مورد پذیرش قرار داده و به سبب قیمت نه‌چندان بالا، از کمبودهای آن چشم‌پوشی کنند.

مشخصات فنی هاچبک کراس TF21 و تجهیزات و امکانات ایمنی آن

در زیر کاپوت خودروی جدید، پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر TU5 پلاس (TU5P) قرار گرفته که قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه، مدل ایرانیزه شده EC5 پژو به‌حساب می‌آید که در حال حاضر خودروهای تارا به آن مجهز هستند. قدرت پیشرانه از طریق گیربکس ۵سرعته دستی یا ۶سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.

حداقل سرعت TF21 به‌واسطه موتور TU5P به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو در عرض ۱۲.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان TF21 را یک خودروی چندان تیز و چابک در نظر گرفت. مصرف سوخت خودرو در ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر اعلام شده است.

البته طبق گفته‌های ایران‌خودرو، نسل دوم TF21 با موتور ملی IK3 روانه بازار خواهد شد. این موتور دارای ۳ سیلندر بوده و در دو نوع متفاوت تولید می‌شود. نوع اول به نام KP5 از فناوری تنفس طبیعی بهره می‌برد و حجم آن ۱.۵ لیتر است. قدرت و گشتاور KP5 به ترتیب به ۱۲۰ اسب بخار و ۱۴۵ نیوتن متر می‌رسد. نوع بعدی به نام KP2 به فناوری توربوشارژ مجهز است و با حجم ۱.۲ لیتر، قدرتی حدود ۱۷۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۸۶ نیوتن متر دارد.

طبق جدیدترین اطلاعات به‌دست‌آمده، هاچبک کراس TF21 با تجهیزات و امکانات نه‌چندان متنوع، اما کافی و ضروری روانه بازار می‌شود. در مدل فول آپشن، گزینه‌های همچون کروز کنترل، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سنسور عقب، ترمز ضد قفل، اتولایت، دی لایت، نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۷ اینچی، دوربین عقب، کیسه هوا، ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، آینه‌بغل برقی با گرم‌کن، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، سنسور نور و باران، راهنمای تعویض دنده (GSI) و سانروف در لیست امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی TF21 ذکر شده است.

قیمت و جایگاه در بازار

به گفته معاون مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، ساخت و طراحی کراس لوک TF21 هزینه‌ای حدود ۳۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان به همراه داشته است. اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش رود، این خودرو مهرماه سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید. بر اساس اطلاعات اخیر و باتوجه‌به نوسانات قیمت دلار، احتمال می‌رود TF21 در محدوده قیمت ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان در دسترس مشتریان قرار گیرد.

باتوجه‌به قیمت و مشخصات TF21 می‌توان گفت که هاچبک اقتصادی جدید به‌محض عرضه به بازار  با رقبای تازه‌نفسی همچون اطلس، رنو ساندرو استپ وی و همین‌طور کوییک رقابت می‌کند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0