ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
7 بازدید

مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین نسبت به هوای معمولی

مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین نسبت به هوای معمولی

سال‌هاست که برای بادکردن لاستیک هواپیماها، خودروهای نظامی و ماشین‌های مسابقه‌ای از گاز نیتروژن به‌جای هوای معمولی استفاده می‌شود. این رویه به‌تدریج در بین مالکین خودروهای سواری نیز جاافتاده و بسیاری افراد برای بادکردن لاستیک ماشین از گاز نیتروژن به‌جای هوای معمولی استفاده می‌کنند.

به طور معمول حدود ۷۸ درصد هوای معمولی را عنصر نیتروژن تشکیل می‌دهد. یعنی زمانی که لاستیک به‌وسیله هوای معمولی باد می‌شود، غلظت نیتروژن در آن ۷۸ درصد است. اما وقتی بجای هوای معمولی، نیتروژن وارد لاستیک شود، غلظت این عنصر به ۹۳ الی ۹۵ درصد می‌رسد. شاید این ارقام تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای با یکدیگر نداشته باشند، ولی مزایای متعددی در کاربرد گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین

– ثبات فشار در لاستیک‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن برای بادکردن لاستیک‌ها، ثبات فشار در لاستیک است. اتم‌های نیتروژن دارای ابعاد بزرگ‌تری نسبت به اتم‌های اکسیژن هستند و به‌سختی از لاستیک خارج می‌شوند؛ بنابراین در مقایسه با لاستیکی که به‌وسیله هوای معمولی باد شده، مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا لاستیک حاوی نیتروژن، کم‌باد شود. ثبات فشار در لاستیک‌ها می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند.

– بهینه‌سازی مصرف سوخت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین به سبب ایجاد فشار ثابت، موجب کاهش ۳ درصدی مصرف سوخت می‌شود؛ بنابراین کاربرد گاز نیتروژن به طور مستقیم با بهینگی مصرف سوخت توسط ماشین در رابطه است. شاید عدد ۳ چندان به چشم نیاید، ولی تأثیر مثبت آن را در درازمدت نمی‌توان نادیده گرفت.

– حذف رطوبت

هوای معمولی ترکیبی از نیتروژن، اکسیژن و گازهای دیگر از جمله بخار آب است. رطوبت موجود در هوای معمولی، فرایند خوردگی لاستیک‌ها را سرعت بخشیده و باگذشت زمان موجب خرابی آن‌ها می‌شود. با کاربرد گاز نیتروژن، تنها حدود ۵ درصد اکسیژن به همراه این عنصر وارد لاستیک شده و دیگر اثری از رطوبت و گازهای دیگر نیست.

– افزایش طول عمر لاستیک

زمانی که لاستیک به‌وسیله گاز نیتروژن باد می‌شود، روند فرسایشی آن حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌یابد، چراکه گاز نیتروژن در مقایسه با هوای معمولی، دارای رطوبت کمتری است. رطوبت یکی از عوامل اصلی در خوردگی لاستیک‌ها به‌حساب می‌آید که با کاربرد گاز نیتروژن، اثر آن به طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته و در نتیجه، لاستیک ماندگاری و دوام بیشتری پیدا می‌کند.

– کمک به محیط‌زیست

کاربرد گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین، دوام و ماندگاری بیشتر این قطعه مصرفی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین در طول سال، تعداد لاستیک‌های خراب و ازکارافتاده کمتری به‌عنوان زباله در محیط‌زیست رها می‌شود. گاز نیتروژن همچنین به طور مستقیم به بهینگی مصرف سوخت کمک کرده و با کاهش ایجاد گازهای آلاینده، به محیط‌زیست کمک می‌کند.

– افزایش ایمنی

گاز نیتروژن ثبت فشار بیشتری در لاستیک داشته و در مقایسه با هوای معمولی، به علت داشتن اکسیژن کمتر، حساسیت پایینی نسبت به تغییر دما از خود نشان می‌دهد. اکثر خودروهای مسابقه‌ای از گاز نیتروژن برای لاستیک استفاده می‌کنند، چون احتمال ترکیدن آن بسیار کمتر است. کمبود اکسیژن در لاستیک باد شده به‌وسیله نیتروژن همچنین مانع اشتعال‌زایی شده و ایمنی لاستیک را افزایش می‌دهد.

– بهبود هندلینگ خودرو

ثبات فشار در لاستیک‌های باد شده به‌وسیله نیتروژن، مزیت بزرگی است پیامدهای مثبت بسیاری به همراه دارد. یکی دیگر از پیامدهای ثبات فشار در لاستیک، بهبود هندلینگ خودرو است. در واقع لاستیک‌هایی که با نیتروژن باد می‌شوند، در بهترین حالت هندلینگ ممکن قرار می‌گیرند و راننده‌ای که بر این موضوع واقف باشد، سواری لذت‌بخش‌تری را تجربه خواهد کرد.

– کاهش احتمال احتراق

همان‌طور که گفته شد، نیتروژنی که برای باد لاستیک مورداستفاده قرار می‌گیرد، تنها حدود ۵ درصد اکسیژن دارد. اکسیژن یکی از مهم‌ترین عوامل احتراق و آتش‌سوزی به‌حساب می‌آید و نبود و لااقل کمبود آن، نقش مؤثری در عدم اشتعال ایفا می‌کند. زمانی که خودرو دچار حادثه می‌شود، دست‌کم خطری از سمت نیتروژن موجود در لاستیک احساس نمی‌شود. خودروهایی که نیاز به ورود به محیط آتش‌زا دارند، مانند ماشین‌های آتش‌نشانی، لاستیک‌ها را به‌وسیله نیتروژن باد می‌کنند تا احتمال ترکیدن و احتراق لاستیک کمتر شود.

ناگفته نماند که کاربرد   نیتروژن برای لاستیک ماشین علاوه بر مزایا، مشکلات متعددی نیز به همراه دارد. اولین مورد، دسترسی کم به باد نیتروژن است. اگرچه بسیاری از رانندگان از مزایای گاز نیتروژن آگاه بوده و مایل به استفاده از آن هستند، ولی هر تعمیرگاهی مجهز به پمپ نیتروژن برای بادکردن لاستیک ماشین‌ها نیست. به‌علاوه، بادکردن لاستیک خودرو به‌وسیله گاز نیتروژن بسیار گران‌تر از هوای معمولی به‌پای مالک تمام می‌شود.

جمع‌بندی

استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک ماشین مزایای متعددی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ثبات فشار در لاستیک، افزایش طول عمر لاستیک، بهینگی مصرف سوخت و بهبود هندلینگ خودرو اشاره کرد. بااین‌وجود، هنوز هم بسیاری از تعمیرگاه‌ها به پمپ‌های نیتروژنی مجهز نیستند و نباید انتظار سرویس‌دهی به‌موقع را از آن‌ها داشت. به‌علاوه، گاز نیتروژن گران‌تر از هوای معمولی است، هرچند بهبود طول عمر و ماندگاری لاستیک و همین‌طور کاهش مصرف سوخت تا حدی می‌تواند این گرانی را جبران کند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0