ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
60 بازدید

مزایای خرید موتورسیکلت برقی چیست؟

مزایای خرید موتورسیکلت برقی چیست؟

مقدمه

امروزه در دنیای موتورسیکلت‌ها، غرش انجین‌های قدرتمند با صدای ظریف موتورهای برقی آمیخته شده و ظاهراً کفه ترازو در حال سنگینی به سمت الکتریکی‌ها است. عواملی همچون پیشرفت‌های تکنولوژیکی، نگرانی‌های زیست‌محیطی و عطش برای تجربه یک حس ناب، سبب شده تا به امروز افراد زیادی  جذب موتورسیکلت‌های برقی شوند.

هم‌زمان که تولیدکنندگان این نوع وسایل نقلیه در حال جابه‌جاکردن مرزهای فناوری و طراحی هستند؛ موتورسواران بیشتری هم مجاب می‌شوند در این تحول الکتریکی، نقشی ایفا کنند. در ادامه، مزایای مختلف خرید یک موتورسیکلت برقی در سال 2024 را بررسی می‌کنیم.

مقرون‌به‌صرفه بودن

موتورسیکلت‌های برقی، تعریف جدیدی از مقرون‌به‌صرفه بودن وسایل نقلیه دوچرخ ارائه داده‌اند. شاید هزینه اولیه برای خرید یکی از آن‌ها در قیاس با موتورسیکلت‌های سنتی، بیشتر باشد؛ اما در درازمدت، توجیه اقتصادی دارد. این عمدتاً ناشی از استهلاک بالای موتورهای احتراقی در گذر زمان و هزینه‌های نگهداری پایین موتورهای الکتریکی است. البته زیرساخت‌ها و قوانین هم در این امر دخیل هستند. در بعضی از کشورهای پیشرفته، وفور ایستگاه‌های شارژ باعث شده تا موتورسواران برای استفاده از این نوع وسایل نقلیه هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند و معافیت‌های مالیاتی هم مزید بر علت است.

نگهداری آسان

کسانی که از پیچیدگی سرویس و نگهداری موتورسیکلت‌های سنتی خسته شده‌اند، با آغوش باز از رقبای برقی آن‌ها استقبال می‌کنند. موتورسیکلت‌های الکتریکی، روتین نگهداری ساده‌تری دارند و به‌ندرت دلتنگ تعمیرگاه می‌شوند. وجود قطعات متحرک کمتر، استهلاک و آسیب در آن‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ پس هم در هزینه نگهداری صرفه‌جویی می‌کنید و هم وقتتان در مسیر رفت‌وآمد به تعمیرگاه تلف نمی‌شود. در ضمن برخلاف موتورهای احتراقی، نیاز به مکانیک‌های آن‌چنان زبردست و ماهری ندارند.

تأثیرات زیست‌محیطی

مهم‌ترین علت روند صعودی تولید موتورسیکلت‌های برقی، سازگاری بیشتر آن‌ها با محیط‌زیست است؛ راهکاری امیدبخش در مسیر تحقق رؤیای حمل‌ونقل سبز! استفاده از این وسایل نقلیه، باعث کاهش انتشار مواد آلاینده و گازهای گلخانه‌ای می‌شود؛ آن هم در زمانه‌ای که موضوع تغییرات اقلیمی، به بحث روز محافل بین‌المللی تبدیل شده است. با افزایش شمار منابع انرژی سبز نظیر پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، اهمیت زیست‌محیطی موتورسیکلت‌های برقی حتی می‌تواند بیش از این خود را نشان دهد.

پرفورمنس بی‌نظیر

کارایی موتورسیکلت‌های برقی در سازگاری با محیط‌زیست خلاصه نمی‌شود؛ بلکه پرفورمنس و سواری بی‌نظیری هم دارند. مهم‌ترین مزیت آن‌ها ازاین‌حیث، گشتاور و شتاب بالاست؛ چیزی که در ذات موتورهای الکتریکی است. در موتورسیکلت‌های بنزین سوز، باید دور موتور در دقیقه (RPM) به حد معینی برسد تا حداکثر قدرت حاصل شود و این کمی زمان‌بر است. رقبای برقی آن‌ها اما چنین محدودیتی ندارند. مدل‌های جدید موتورسیکلت‌های برقی با سرعت و قدرت مثال‌زدنی خود، این توانایی را دارند که پیش‌فرض‌های ذهنی نادرست درباره پرفورمنس را تغییر دهند.

زبان طراحی متفاوت

در زمینه طراحی، موتورسیکلت‌های برقی حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند. فقط با یک نگاه به محصولات برندهایی مانند کالک (Kalk) یا دیمن (Damon) و زیرو (Zero) متوجه طراحی نوآورانه و آینده‌نگرانه آن‌ها خواهید شد. در ضمن این نوع موتورسیکلت‌ها خیلی هم‌سبک‌تر هستند که می‌تواند یک مزیت در طراحی و سواری آن‌‎ها باشد. استفاده از مواد اولیه ممتاز و کیفیت بالای ساخت نیز سبب شده تا موتورسیکلت‌های الکتریکی به سمبلی از مدرنیته تبدیل شوند. از ظرافت و طراحی مینیمال تا استایل جسور و آوانگارد، تولیدکنندگان این صنعت همه نوع محصولی دارند و دست خریداران برای انتخاب برحسب سلیقه خود، باز است.

تجربه سواری ناب

برای موتورسوارانی که در عطش تجربه حس و حال متفاوتی هستند، یک موتورسیکلت برقی همان چیزی است که می‌جویند. این وسایل نقلیه، چیدمان مکانیکی صاف و ساده‌تری از موتورهای سنتی دارند. خبری از گیربکس و کلاچ در آن‌ها نیست و این یعنی تعویض دنده به‌مراتب راحت‌تر خواهد بود؛ به‌ویژه برای موتورسواران تازه‌کار! بی‌صدا بودن موتورهای الکتریکی هم سواری آرامش‌بخش‌تری را فراهم می‌کند و راکب می‌تواند ارتباط بیشتری با جاده و آنچه در اطرافش می‌گذرد، بگیرد. همه این‌ها را اضافه کنید به امکانات پیشرفته‌ای که معمولاً در موتورسیکلت‌های برقی تعبیه می‌شود و کیفیت سواری را ارتقا می‌دهد.

قابلیت اطمینان

اطمینان‌پذیری یکی از محورها و مزیت‌های اصلی موتورسیکلت‌های برقی است. در آینده‌ای نه‌چندان دور، داشتن موتورسیکلتی با قطعات متحرک فراوان به خاطره‌ها خواهد پیوست؛ این یعنی باید با دورانی که بروز نقصی جزئی در یکی از این قطعات، مساوی بود با ازکارافتادن کل موتور، خداحافظی کنیم. وجود قطعات متحرک کمتر و فرآیند تولید ساده‌تر، سبب می‌شود موتورسیکلت‌های برقی دارای عملکرد پایدار طولانی‌تر و حساسیت کمتری نسبت به نقص‌های فنی باشند. تجهیز به باتری‌های جان‌سخت با طول عمر زیاد نیز قابلیت اطمینان آن‌ها را بالا می‌برد و به موتورسواران برای انجام رفت‌وآمدهای روزانه خود، قوت قلب می‌دهد.

توسعه زیرساخت‌ها

در سال 2024 زیرساخت‌های پشتیبانی کننده موتورسیکلت‌های برقی، همگام با آن‌ها توسعه یافت. سهولت دسترسی به شبکه جهانی ایستگاه‌های شارژ رو به افزایش و دغدغه صاحبان وسایل نقلیه برقی از این بابت، در حال کاهش است. فناوری شارژ سریع هم استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را راحت‌تر کرده؛ طوری که موتورسواران می‌توانند حتی در حین سفر، به شکلی سریع و موثر نسبت به شارژ وسیله خود اقدام کنند. البته هنوز تعداد ایستگاه‌های شارژ به اندازه پمپ بنزین‌ها نیست؛ ولی سرعت توسعه زیرساخت‌ها مطلوب است. همچنین بعضی از کمپانی‌ها، موتورسیکلت‌هایی با باتری قابل تعویض برای خریدارانی که هنوز دغدغه شارژ دارند، می‌سازند.

تأثیرات اجتماعی

جامعه موتورسواران برقی، به‌سرعت در حال بزرگ‌شدن است و هر چه بر تعداد آن‌ها اضافه شود، تأثیرات اجتماعی مثبتی هم احساس خواهد شد. کاهش آلودگی صوتی یکی از بارزترین اثرات آن است. موتورسیکلت‌های برقی برخلاف مدل‌های سنتی، تقریباً بدون صدا حرکت می‌کنند و این برای شهرهای شلوغی که از انواع و اقسام صداهای ناهنجار رنج می‌برند، یک غنیمت است. البته می‌دانیم که خیلی از موتور دوستان، عاشق شنیدن صدای خروجی از اگزوز موتور خود هستند؛ ولی شاید این صدا برای سایر مردم، آزاردهنده باشد. پس در راه تحقق‌بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی، می‌توان روی موتورسیکلت‌های برقی حساب باز کرد.

پُلی به‌سوی آینده

روند توسعه موتورسیکلت‌های برقی در سال 2024 متوقف نخواهد شد و این فقط پُلی به آینده است. انتظار می‌رود از دل پیشرفت‌های تکنولوژیکی، شاهد ظهور باتری‌های کارآمدتری باشیم که قابلیت پیمایش بیشتر و پرفورمنس بهتری به موتورسیکلت‌ها می‌دهند. با تداوم همین روند، شاید به جایی برسیم که درک ما از وسایل نقلیه دو چرخ، متحول شود. در همین راستا، دولت‌ها نیز در تلاش برای ترویج ایده حمل و نقل پایدار و تغییر قوانین مرتبط هستند. مشوق‌های زیادی هم برای حمایت از بازار وسایل نقلیه الکتریکی در نظر گرفته‌اند و می‌توان حدس زد که این سیاست‌های حمایتی، نرخ استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را افزایش خواهد داد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0