ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
6 ماه پیش
.
106 بازدید

مروری بر مشخصات نسخه برقی سدان KMC J7 کرمان موتور

مروری بر مشخصات نسخه برقی سدان KMC J7 کرمان موتور

برقی‌سازی روزبه‌روز پیشرفت بیشتری در صنعت خودرو پیدا می‌کند. ازاین‌رو بسیاری از شرکت‌های برجسته و مطرح در سراسر دنیا از تولید خودروهای بنزینی دست کشیده و به سمت خلق محصولات برقی متمایل شده‌اند. در همین راستا، شرکت‌های ایرانی نیز دست‌به‌کار شده و در حال تلاش جهت افزودن خودروهای برقی به سبد محصولات خود هستند. کرمان موتور باهدف حمایت از حمل‌ونقل پاک، خودروهای برقی متنوعی را معرفی کرده که یکی از آن‌ها، نسخه برقی کی‌ام‌سی J7 است. این خودرو در بازار چین با نام سهول E50A EV روانه بازار می‌شود و تفاوت‌های بسیاری با نسخه بنزینی دارد. پس با بررسی مشخصات KMC J7 برقی همراه ما باشید.

مشخصات ظاهری نسخه برقی J7

درحالی‌که نسخه بنزینی J7 محصول سال ۲۰۲۱ و در واقع نسخه فیس‌لیفت سهول E50A به حساب می‌آید، مدل برقی نمونه پیش از فیس‌لیفت بوده و از زیبایی ظاهری کمتری نسبت به مدل جدید برخوردار است. به علاوه، حذف جلوپنجره از نمای مقابل باعث شده J7 برقی چهره‌ای بی‌روح به خود بگیرد. با این حال، طراحان ماشین تلاش کرده‌اند تا با استفاده از چراغ‌های کشیده و زاویه‌دار، قاب مه‌شکن‌ها و طراحی اسپرت سپر، مقداری جذابیت در نمای جلو به وجود آورند.

در عوض نمای جانبی J7 برقی بسیار گیرا و خاص طراحی شده است. شیب ملایم سقف، فرم کوپه را برای خودرو به وجود آورده که در ترکیب با مشخصاتی همچون زاویه تند ستون C، خطوط برجسته بالا و پایین درب‌ها، رنگ مشکی ستون‌ها و رینگ‌های چندپره آلومینیومی، زیبایی مضاعفی را به نمایش می‌گذارد.

نمای عقب ماشین شامل اسپویلر نه‌چندان برجسته در بالای شیشه عقب می‌شود. کمی پایین‌تر، چراغ عقب به‌صورت یکپارچه تعبیه شده است. سپر ماشین به سبب وجود قاب مثلثی چراغ‌های مه‌شکن، هماهنگی جالبی با نمای جلو ایجاد کرده و مسلماً خروجی اگزوز ندارد. به دلیل طراحی لیفت بک، با باز کردن درب صندوق‌عقب، شیشه عقب نیز به سمت بالا کشیده می‌شود.

کی‌ام‌سی جی ۷ برقی دارای ۴۷۷۰ طول میلی‌متر، ۱۸۲۰ عرض میلی‌متر و ۱۵۱۰ ارتفاع میلی‌متر ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن به ۲۷۶۰ میلی‌متر می‌رسد. وزن خالص این خودرو حدود ۱۶۵۰ کیلوگرم بوده و از رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی استفاده می‌کند.

داخل کابین کی‌ام‌سی J7 برقی

فضای داخلی جی ۷ برقی به طور مقبولی نسبت به نسخه بنزینی ارتقا یافته و نقص‌های آن را جبران کرده است. در بخش جلو، نمایشگر عمودی ۱۰.۴ اطلاعات سرگرمی به‌خوبی با داشبورد و کنسول مرکزی ادغام شده و دیگر بالاتر از داشبورد قرار نمی‌گیرد. همچنین به سبب حذف تزیینات کرومی از داشبورد و پنل درب‌ها، تریم دورنگ کابین حالت منسجم‌تری به خود گرفته است. دریچه‌های تهویه و  غربیلک فرمان نیز از نو طراحی شده و با مدل قبلی تفاوت دارند.  در پشت غربیلک، یک نمایشگر تمام دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی اطلاعات مهم ماشین را به راننده نمایش می‌دهد.

کنسول مرکزی در میان دو صندلی، کاملاً مناسب برای یک خودروی برقی طراحی شده است. به‌جای اهرم تعویض دنده، یک شیفتر چرخان در دسترس راننده قرار گرفته که از سه حالت رانندگی R، N و D پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، پورت USB، برق ۱۲ ولت، دکمه ترمز پارک برقی، اتوهلد، دو عدد جا لیوانی و چند دکمه فیزیکی مثل فلاشر و… نیز در بخش کنسول یافت می‌شوند.

کابین جی ۷ برقی به سبب فاصله ۲.۷۶ متری میان دو محور، فضای مناسب و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. البته فرم کوپه ماشین، محدودیت‌هایی را برای فضای سر سرنشینان عقب، حجم صندوق‌عقب و میدان دید راننده به وجود آورده است. ولی این محدودیت‌ها چندان روی عملکرد راننده و آسایش سرنشینان خودرو تأثیر نمی‌گذارند. حجم صندوق‌عقب ۵۴۰ لیتر گزارش شده که ظرفیت قابل‌قبولی برای یک خودروی سدان به‌حساب می‌آید. در ضمن با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، این فضا به ۱۶۵۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

مشخصات فنی KMC J7 برقی

جی ۷ برقی موتور قوی‌تری نسبت به نسخه بنزینی داشته و این موضوع، یک مزیت مهم و قابل‌توجه به‌حساب می‌آید. قلب تپنده KMC J7 EV یک پیشرانه الکتریکی ۱۴۲ کیلوواتی است که به همراه سیستم گیربکس تک‌مرحله‌ای و باتری لیتیوم آهن فسفاتی ۵۰.۱ کیلووات ساعتی در زیر کاپوت قرار دارند. این موتور ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و به‌واسطه جعبه‌دنده تک‌سرعته، چرخ‌های جلوی ماشین را به حرکت وامی‌دارد.

باتری به‌کاررفته در سدان برقی کرمان موتور به سیستم خنک‌کننده مایع مجهز بوده و که باعث بهبود عملکرد آن در هوای گرم می‌شود. در صورت استفاده از شارژر معمولی و برق شهری، این باتری ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان برای شارژ کامل احتیاج دارد. البته باتری خودرو از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و با استفاده از کابل شارژ سریع، تنها در عرض ۴۸ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد شارژ می‌شود. در صورت شارژ کامل باتری، خودرو قادر به پیمایش مسافتی حدود ۴۰۲ کیلومتر است.

موتور الکتریکی جی ۷ برقی می‌تواند حداکثر ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت سرعت و همین‌طور شتاب گیری صفر تا صد ۷.۶ ثانیه‌ای را برای خودرو رقم می‌زند. استفاده از ترمز دیسکی خنک‌شونده روی چرخ‌های جلو، ترمز دیسکی معمولی روی چرخ‌های عقب، سیستم تعلیق مک فرسون روی محور جلو و سیستم تعلیق مولتی لینک روی محور عقب، از دیگر مشخصات KMC J7 برقی در بخش فنی به‌حساب می‌آیند. تعلیق مولتی لینک، تضمین‌کننده سواری نرم، هندلینگ عالی و آسایش سرنشینان خودرو به‌ویژه سرنشینان ردیف عقب در مسیرهای پرپیچ‌وخم است.

امکانات ایمنی و رفاهی جک J7 برقی

از لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی، نسخه برقی و بنزینی J7 تقریبا در سطح یکسانی قرار دارند. در بخش ترمز و پایداری، تجهیزاتی همچون سیستم‌هایی مثل ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC)‌ و سیستم کمک ترمز هیدرولیکی (HBA) در شرایط مختلف رانندگی به کمک راننده می‌آیند.

در لیست امکانات ایمنی ماشین نیز به مواردی مثل چهار عدد کیسه هوا برای محافظت از سرنشینان جلو، سیستم پایش باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین عقب اشاره شده است. تجهیزات رفاهی متنوعی برای سدان الکتریکی کرمانی‌ها لحاظ شده که مهم‌ترین آن‌ها شامل کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل کابین، نورپردازی محیطی، قفل ایمنی کودک، ایموبیلایزر، خروجی برق ۱۲ ولتی و سقف پانوراما می‌شوند.

وضعیت و قیمت KMC J7 برقی

کی‌ام‌سی جی ۷ الکتریکی در بازار کشور باید با هونگچی E-QM5 بهمن موتور و آریزو ۵ الکتریکی مدیران خودرو رقابت کند. در این میان، محصولات برقی جدید تولید داخل مثل تارا ایران‌خودرو نیز می‌توانند عرصه رقابت را بر جی ۷ برقی کرمان موتور تنگ کنند. در حال حاضر قیمت دقیقی برای KMC J7 EV اعلام نشده و کرمانی‌ها با مانور روی قیمت می‌توانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. البته این ماشین چهره‌ای مقبول، قدرت و مشخصات فنی عالی و تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی متنوعی داشته و به‌شرط گسترش شبکه شارژ رسانی در کشور، می‌تواند به فروش مورد انتظار دست پیدا کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0