مقدمه
بامو تاکنون خودروهای شگفتانگیز و باورنکردنی متعددی را تولید کرده است که از جمله آنها میتوان به M3 افسانهای اشاره کرد. شرکت آلمانی در ابتدا سازنده موتور هواپیما بود و بعدها پا به حوزه موتورسیکلتسازی و خودروسازی گذاشت. بامو در سالهای اخیر بهخاطر جهتگیری طراحی محصولات خود مورد انتقاد قرار گرفته، ولی بههیچوجه نمیتوان ایرادی به پرفورمنس و عملکرد ماشینهای این برند وارد کرد. این خودروساز همچنین بهراحتی با عصر برقیسازی همگام شده و سریعتر و قویتر از رقبای دیگر فعالیت میکند. در دنیای خودرو، بامو نماد لوکس بودن، پرفورمنس و کیفیت ساخت عالی است و بسیاری از مدلهای آن بازتاب چنین خصوصیاتی هستند. ما در این مقاله به معرفی قدرتمندترین خودروهای بامو در تمام ادوار میپردازیم.
مدل ۲۰۱۱ بامو M3 GTS باقدرت ۴۴۴ اسب بخار
در سال ۲۰۱۰، مهندسان بامو تصمیم گرفتند با تقلید از روی پورشه، نسخه GTS مدل M3 را تولید کنند. آنها صندلیهای ردیف عقب را برداشتند و با تغییر دربها و کنسول مرکزی، حذف سیستم صوتی، جایگزینی شیشههای عقب با پلیکربنات و نصب سیستم اگزوز تیتانیومی، وزن ماشین را کاهش دادند. بدین ترتیب، نسخه GTS حدود ۴۵۴ کیلوگرم سبکتر از M3 شد. ماشین جدید آلمانیها همچنین تعلیق فشردهتر و پیشرانه قدرتمندتری نسبت به نسخه اصلی داشت. بامو موتور ۴ لیتری تنفس طبیعی M3 را به پیشرانه ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر تبدیل کرد. البته قدرت و گشتاور موتور اصلاح شده تنها ۳۰ اسب بخار و ۴۱ نیوتن متر بیشتر از نسخه اصلی بود. بااینوجود، ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۴۴۱ نیوتن متر گشتاور باعث شد GTS به طور قابلتوجهی سریعتر از M3 معمولی باشد. این ماشین تا ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و شتاب صفر تا صد آن در عرض ۴.۴ ثانیه اتفاق میافتد.
بامو M4 DTM Champion باقدرت ۴۹۳ اسب بخار
بهافتخار مارکو ویتمن، برنده مسابقات قهرمانی تورینگ آلمان (DTM) در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶، بامو ۲۰۰ دستگاه M4 نسخه DTM Champion را به تولید رساند. نسخه Champion بدنه سفیدرنگی داشته و با نوارهای مسابقهای M شناخته میشود. قطعات مشکی متعدد فیبر کربنی مثل اسپلیتر جلو، کاور آینههای بغل، رکاب جانبی، دیفیوزر عقب و اسپویلر عقب کانتراست و تضاد جذابی را با رنگ بدنه به وجود آوردهاند. این نسخه خاص از امفور همچنین وزن سبکتر و قدرت بیشتری نسبت به مدل اصلی دارد. پیشرانه ۳ لیتری توئین توربوشارژ ۶ سیلندر خودرو با ۴۹۳ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور به گیربکس ۷سرعته اتوماتیک مجهز بوده و چرخهای عقب ماشین را با نهایت سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت به حرکت میاندازد. پکیج کامپتیشن این مدل حدود ۴۹ اسب بخار قویتر از مدل معمولی M4 است و از سیستم تزریق آب بهره میگیرد. بخشهایی از خودرو مثل سقف، کاپوت و ساپورت پنل پشت فرمان با استفاده از کامپوزیتهای پلاستیکی – کربنی ساخته شدهاند تا وزن ماشین کاهش پیدا کند. اگرچه M4 DTM در جایگاه پایین لیست قدرتمندترین خودروهای بامو قرار دارد، ولی تیونرهایی مثل منهارت توانستهاند قدرت ماشین را به ۷۰۸ اسب بخار برسانند.
مدل ۲۰۲۲ X3M Competition باقدرت ۵۰۳ اسب بخار
بامو X3M یک شاسیبلند باقدرت شوکهکننده است، ولی نسخه کامپتیشن آن در سطح دیگری قرار دارد. این خودرو میتواند ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به X3M تولید کند. نسخه استاندارد X3M به حداکثر سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت میرسد، حالآنکه نسخه کامپتیشن تا ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد. موتور ۳ لیتری توئین توربوی ۶ سیلندر خودرو قادر به تولید ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس ۸سرعته اتوماتیک، قوای موتور را به هر چهارچرخ انتقال میدهد و شتاب صفر تا صد ۳.۲ ثانیهای را برای X3M کامپتیشن رقم میزند. این ماشین همچنین دارای رینگهای ۲۱ اینچی سبکوزن و جلوپنجره مشکی رنگ براق بوده و تلفیقی عالی از لوکس بودن، سرعت و کاربردپذیری را به نمایش میگذارد. تجهیزاتی مثل کلاستر دیجیتالی، صندلیهای جلو برقی مجهز به گرمکن و سیستم نورپردازی داخلی به طور استاندارد در این مدل جاسازی شدهاند. تکیهگاه صندلیها در نسخه کامپتیشن از برآمدگی بیشتری نسبت به نسخه معمولی برخوردار هستند. با هزینه بیشتر، آپشنهایی نظیر صندلیهای عقب مجهز به گرمکن، سانروف پانورامیک و فرمان گرمشونده در دسترس مشتری قرار میگیرد.
بامو M850i باقدرت ۵۲۳ اسب بخار
مدل ۲۰۱۹ بامو M850i به یک قایق بزرگ با بدنه کوپه شباهت دارد که گویی توسط برادران دوج و در دهه ۷۰ ساخته شده است. ولی بههرحال یک ماشین باواریایی بوده که به لطف سیستم xDrive با حداقل لغزش چرخ، همانند موشک در جاده حرکت میکند. این ماشین به موتور ۴.۴ لیتری توئین توربو ۸ سیلندر مجهز است که قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۵۲۳ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن متر میرسد. گیربکس ۸سرعته اتومات مسئولیت انتقال نیروی موتور را به هر چهارچرخ بر عهده دارد. شتاب صفر تا صد ۳.۳ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۵۶ کیلومتر بر ساعت، پرفورمنس این خودرو قدرتمند را نشان میدهند. به لطف کمکفنرهای انطباقی، M850i میتواند از یک گرند تورر راحت به یک خودرو اسپرت حاضر برای رقابت در پیست تبدیل شود.
بامو M4 CSL باقدرت ۵۴۳ اسب بخار
برخلاف مدلهای دیگری که از سبک جدید جنجالبرانگیز بامو استفاده میکنند،M4 CSL ظاهری جذاب، دیوانهکننده و ترسناک دارد. کلمه CSL در نام این خودرو در حقیقت مخفف سه کلمه Competition به معنی رقابت،Sport و Lightweight به معنی سبکوزن است. ماشین آلمانی حدود ۱۰۹ کیلوگرم سبکتر و ۴۰ اسب بخار قویتر از نسخه کامپتیشن M4 بوده و شباهت بسیاری به M3 GTS قدیمی دارد. از برداشتن صندلیهای عقب و حذف متریال عایق صوتی تا نصب سقف فیبر کربنی و اگزوز تیتانیومی، بامو هر آنچه باید انجام داده تا وزن CSL را به حداقل برساند. مدل ۲۰۲۳ امفور CSL با کمک یک موتور ۳ لیتری توئین توربوشارژ ۶ سیلندر باقابلیت تولید ۵۴۳ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور و همچنین گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به حرکت درمیآید. این ماشین دیفرانسیلعقب در مدتزمان ۳.۳ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت آن در ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
بامو iX M60 باقدرت ۶۱۰ اسب بخار
برای سال ۲۰۲۳، مدل iX به نخستین خودروی اسپرت تمام الکتریکی سری M تبدیل شد. آی ایکس M60 در حالت رانندگی اسپرت میتواند همچون یک آهنربای قدرتمند، شما را به تکیهگاه صندلی بچسباند. این ماشین از پیشرانه برقی دوموتوره استفاده میکند. یک موتور با ۲۵۵ اسب بخار قدرت روی محور جلو و موتور دیگر با ۴۸۶ اسب بخار قدرت روی محور عقب نصب شده است و در حالت رانندگی استاندارد (پرسونال) خودرو را باقدرت ۵۳۲ اسب بخار به حرکت درمیآورند. هرچند با تغییر حالت رانندگی و تنظیم آن روی اسپرت، قدرت و گشتاور پیشرانه به ترتیب ۶۱۰ اسب بخار و ۱۱۹۴ نیوتن متر میشود. این قوای محرکه با فعالسازی فناوری لانچ کنترل، شتاب صفر تا صد ۳.۲ ثانیهای را به وجود آورده و iX M60 را به پرشتابترین شاسیبلند بامو تبدیل میکند. البته این پرفورمنس به قیمت کاهش بازه پیمایشی تمام شده که در صورت شارژ کامل باتری، حداکثر ۴۵۰ کیلومتر است.
بامو X6M Competition باقدرت ۶۱۷ اسب بخار
بامو X6M کامپتیشن با نام دیگر F96 یک هیولای چهارچرخ متحرک بهحساب میآید. هندلینگ دقیق، تعلیق سخت، لاستیکهای تابستانی و فضای داخلی عجیبوغریب، تجربه سواری هیجانانگیزی را برای این شاسیبلند لوکس سایز متوسط به وجود آورده است. از سال ۲۰۲۴، کامپتیشن از حالت پکیج جداگانه درآمد و حالا نسخهای از X6M در نظر گرفته میشود. این ماشین دارای پیشرانه هیبریدی با ۶۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور، گیربکس ۸سرعته اتوماتیک، سیستم چهارچرخ محرک، سیستم اگزوز M Sport، صندلیهای اسپرت و سقف شیبدار است که فضای حمل بار را فدای ظاهر و استایل جذاب خود میکند. شاسیبلندهای دیگری مثل کوپه پورشه کاین و مرسدس – آامگ GLE-Class با تقلید از خط سقف شیبدار X6 طراحی شدهاند. سقف فستبک برای یک شاسیبلند جلوه زیبایی را به نمایش میگذارد، هرچند کاربردپذیری آن را کاهش میدهد. بامو X6M Competition به لطف موتور نیمه برقی قدرتمند خود با سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت در جاده میتازاند و شتابگیری صفر تا صد را در مدتزمان ۳.۶ ثانیه مدیریت میکند.
مدل ۲۰۲۳ بامو M8 Competition Gran Coupe باقدرت ۶۱۷ اسب بخار
مدل ۲۰۲۳ بامو M8 گرن کوپه بهوسیله یک موتور ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر قدرتمند به حرکت درمیآید که به لطف پکیج کامپتیشن قادر به تولید ۶۱۷ اسب بخار قدرت است و گشتاور آن به ۷۵۰ نیوتن متر میرسد. گیربکس ۸سرعته اتوماتیک قوای محرکه را به چهارچرخ ماشین انتقال میدهد. البته راننده میتواند با انتخاب حالت تک دیفرانسیل، نیروی موتور را به سمت چرخهای عقب هدایت کند. این کوپه چهاردرب آلمانی با نهایت سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت در جاده جولان میدهد و تنها به ۲.۷ ثانیه احتیاج دارد تا از حالت توقف بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. گرن کوپه کاربردیترین نسخه M8 است و در مقایسه با نسخههای کوپه و کانورتیبل، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. هرچند این فضای بیشتر به قیمت کاهش ظرفیت حمل بار در صندوقعقب تمام شده است. تمام نسخههای M8 با پیشرانه یکسان عرضه شدهاند و از لحاظ قدرت موتور و پرفورمنس، تقریباً مشابه یکدیگر عمل میکنند.
بامو M5 CS باقدرت ۶۲۷ اسب بخار
مدل M5 CS در جایگاه دوم قدرتمندترین خودروهای بامو در تمام ادوار قرار میگیرد. این ماشین از موتور توئین توربوی ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر بهره میگیرد و به گیربکس ۸سرعته اتوماتیک ZF مجهز است. بدین ترتیب، ۶۲۷ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور هر چهارچرخ ماشین را به حرکت میاندازد. مدل CS در مقایسه با نسخه کامپتیشن حدود ۶۷ کیلوگرم سبکتر و ۱۰ اسب بخار قویتر است. شتاب صفر تا صد این ماشین در عرض ۲.۶ ثانیه اتفاق میافتد و نهایت سرعت آن به ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. بامو برای ساخت سدان اسپرتی که بتواند بهاندازه یک سوپر کار چابک و سریع باشد، روش تلاش و آزمون را پیشرو گرفت و سعی کرد با کاهش وزن، قدرت را افزایش دهد. اینگونه شد که در مقایسه با نسخه استاندارد M5، مدل ۲۰۲۲ CS در نسخه محدود دارای کاپوت فیبر کربنی و صندلیهای سبکتری در قسمت جلو بوده و عایق صوتی کمتری در آن استفاده شده است.
بامو XM Label Red باقدرت ۷۳۸ اسب بخار
نسخه استاندارد XM به موتور توئین توربوشارژ ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر، یک موتور الکتریکی و یک پک باتری مجهز است و با ۶۴۴ اسب بخار قدرت به حرکت درمیآید. نسخه تولید محدود Label Red نیز از پیشرانه مشابهی بهره میگیرد، ولی قدرت آن به ۷۳۸ اسب بخار افزایشیافته است. این ماشین شتاب بیشتری نسبت به نسخه استاندارد داشته و در مدتزمان ۳.۵ ثانیه بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. شاسیبلندهای پرفورمنس مثل لامبورگینی اوروس و پورشه کاین توربو S هیبریدی شتاب صفر تا صد را در عرض ۳.۲ ثانیه برآورده میسازند. شاید فکر کنید که شتابگیری ۳.۵ ثانیهای لیبل رد باتوجهبه قدرت موتور کمی محافظهکارانه اعلام شده است، اما در نظر داشته باشید که این خودرو، جثه درشتی دارد و وزن آن به ۲۷۶۴ کیلوگرم میرسد. بدون شک این وزن روی پرفورمنس تأثیر میگذارد. لیبل رد هیجان سواری با سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای سرنشینان خود فراهم میآورد.
دیدگاهتان را بنویسید