ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
30 بازدید

لیست بهترین خودروهای برقی در تمام ادوار

لیست بهترین خودروهای برقی در تمام ادوار

مقدمه

به‌اتمام‌رسیدن تدریجی سوخت‌های فسیلی، پیشرفت تکنولوژی و اهمیت به محیط‌زیست و لزوم کاهش آلاینده‌ها باعث شده صنعت خودروسازی جهان به سمت تولید محصولات برقی متمایل شود. وسایل نقلیه الکتریکی پرچم‌دار انقلاب سبز هستند و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تصمیم دارند تا سال ۲۰۲۵، خط تولید خودروهای احتراقی خود را متوقف کرده و تنها در حوزه برقی‌سازی فعالیت کنند. از نمونه‌های اولیه تا ماشین‌های پیشرفته، خودروهای برقی راه طولانی را طی کرده‌اند. در این مقاله، بهترین خودروهای برقی در تمام ادوار را معرفی می‌کنیم که سفیران برند حمل‌ونقل الکتریکی درگذشته، حال و آینده به‌حساب می‌آیند.

ریماک Nevera

بدون شک لیست بهترین خودروهای برقی در تمام ادوار می‌بایست با نام ابر خودروی نورا آغاز شود. این ماشین که به خودروساز کروات Rimac تعلق دارد، در قله پرفورمنس و کارایی برقی ایستاده است. نورا یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی بوده که شامل فناوری‌های پیشرفته متعدد مثل سیستم گشتاور برداری برای توزیع میزان گشتاور متفاوت به چرخ‌ها و همین‌طور سیستم ترمز احیاکننده قوی جهت شارژ پک باتری می‌شود. البته این خودرو در ۱۵۰ نمونه ساخته شده و قیمت بسیار بالایی دارد. چهار موتور الکتریکی روی چهارچرخ نورا نصب شده‌اند که در مجموع، ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. به سبب این قوای محرکه فوق‌العاده، نورا در مدت‌زمان ۱.۸۱ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بدون شک در لیست پرشتاب‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد. سرعت ۴۱۲ کیلومتر بر ساعتی این ماشین نیز جای تعریف دارد. باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی نورا از فناوری شارژ سریع ۵۰۰ کیلوواتی پشتیبانی کرده و در مدت‌زمان ۲۲ دقیقه، از صفر به ۸۰ درصد شارژ می‌شود. شارژ کامل باتری، امکان پیمایش ۵۵۰ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو فراهم می‌آورد.

آئودی e-tron GT RS

امکان ندارد در یک لیست از بهترین‌ها، نامی از محصولات آئودی آورده نشود. ای – ترون GT RS با آن طراحی کوپه و خیره‌کننده، یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ به شمار می‌آید که در سال ۲۰۲۱ به بازار معرفی شد. این نسخه، پرچم‌دار خودروهای برقی e-tron بوده و دارای آئرودینامیک عالی و چهره‌ای تهاجمی است. پیشرانه الکتریکی ای – ترون جی‌تی RS شامل دو موتوربرقی می‌شود که ۶۳۷ اسب بخار قدرت و ۸۳۰ نیوتن متر گشتاور را به چهارچرخ انتقال می‌دهند. باتوجه‌به این قوای فنی، جای تعجب ندارد که شتاب صفر تا صد خودرو در مدت‌زمان کوتاه ۳.۳ ثانیه اتفاق بیفتد. موتور ای – ترون به نوبه خود به یک باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی متصل است که در صورت شارژ کامل، از محدوده پیمایشی ۴۰۵ کیلومتری پشتیبانی می‌کند. این باتری با فناوری شارژ سریع ۲۷۰ کیلوواتی سازگاری داشته و در مدت‌زمان ۱۷ دقیقه، از ظرفیت ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

هیوندای Ioniq 5 LR

آیونیک ۵، یک کراس‌اوور تمام برقی با ظاهری آینده‌نگرانه و تماشایی بوده که بر اساس پلتفرم ماژولار جدید هیوندای به نام E-GMP ساخته شده است. این خودرو با دو پک باتری متفاوت عرضه شده و نسخه Long Range آن از هر لحاظ، شایستگی حضور در لیست بهترین خودروهای برقی در تمام ادوار را دارد. باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی، محدوده پیمایشی ۴۸۸ کیلومتر را برای خودرو رقم می‌زند. با استفاده از شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی، باتری با ظرفیت ۱۰ درصد در مدت‌زمان ۱۷ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود. پیشرانه الکتریکی متشکل از دو موتور، در مجموع ۳۲۱ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور را به سمت چهارچرخ انتقال هدایت می‌کند. آیونیک ۵ در مدت‌زمان ۵.۱ ثانیه از حالت توقف به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر تا ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد.

فولکس‌واگن ID.4 Pro

شاسی‌بلند ID.4 نخستین خودروی الکتریکی فولکس‌واگن است که به تولید انبوه رسید و بعدها به نسخه پرو ارتقا پیدا کرد. خودروی آلمانی بر خلاف اکثر ماشین‌های معرفی‌شده در این لیست، قوای محرکه معمولی دارد، ولی بازه پیمایشی آن به لطف باتری ۸۲ کیلووات ساعتی، تحسین‌برانگیز است. موتور برقی به‌کاررفته در ID.4 پرو با تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور، چرخ‌های عقب ماشین را به حرکت می‌اندازد. با توجه به خروجی پیشرانه تک موتوری، حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۸.۵ ثانیه‌ای، ارقام معقولانه‌ای به نظر می‌رسند. در صورت شارژ کامل باتری، شاسی‌بلند تمام برقی ID.4 پرو قادر به پیمودن مسافتی حدود ۵۳۱ کیلومتر است. پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۵ کیلوواتی از دیگر ویژگی‌های ID.4 به حساب می‌آید که به لطف آن، شارژ باتری در مدت‌زمان ۳۸ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

مرسدس‌بنز EQS 580

مرسدس‌بنز در سال ۲۰۲۱ نسخه الکتریکی سدان S-Class خود را با نام EQS معرفی کرد. پرچم‌دار خط تولید خودروی برقی EQ ترکیبی از طراحی خیره‌کننده، پرفورمنس و کارایی تحسین‌برانگیز و لوکس بودن چه در ظاهر و چه در داخل کابین است. این ماشین از باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و چرخ‌های آن به‌وسیله دو موتور الکتریکی حرکت می‌کنند. در حقیقت پیشرانه برقی و قدرتمند EQS 580 قادر به تولید ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۱ نیوتن متر گشتاور بوده و به ماشین اجازه می‌دهد تنها در عرض ۴.۳ ثانیه از حالت سکون کامل به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. محدوده پیمایشی خودرو با سرعت معمولی ۵۴۷ کیلومتر بوده و پیک سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. باتری به‌کاررفته در EQS 580 با فناوری شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی همخوانی دارد و تنها به ۳۱ دقیقه زمان احتیاج است تا شارژ باتری از ۱۰ درصد به طور کامل پر شود.

پورشه Taycan Turbo S

تایکان توربو S بدون شک یکی از جذاب‌ترین و بهترین خودروهای برقی در تمام ادوار است که به کمپانی اسپرت ساز پورشه تعلق دارد. تایکان با شتاب صفر تا صد ۲.۸ ثانیه‌ای همچنین جزو پرشتاب‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳ به‌حساب می‌آید. این پرفورمنس عالی از دو موتور الکتریکی نشئت می‌گیرد که ۷۵۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور را به چهارچرخ انتقال می‌دهند. باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی از فناوری شارژ سریع ۲۷۰ کیلوواتی پشتیبانی کرده و در مدت‌زمان ۲۲ دقیقه از ۵ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود. در صورت شارژ کامل باتری، تایکان با سرعت عادی می‌تواند مسافتی حدود ۵۶۷ کیلومتر را طی کند. البته حداکثر سرعت ماشین به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

بی وای دی Song Plus

کمپانی BYD به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۰، شاسی‌بلند سانگ پلاس را به بازار معرفی کرد. از آن زمان به بعد، Song Plus به پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در چین و حتی برخی بازارهای غربی تبدیل شد. این ماشین دیفرانسیل‌جلو تنها از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قوای موتوربرقی از طریق باتری ۷۱.۷ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که در صورت شارژ کامل، امکان پیمودن مسافت ۵۰۵ کیلومتری را فراهم می‌آورد. با استفاده از کابل شارژ DC سریع ۹۰ کیلوواتی، در مدت‌زمان ۳۰ دقیقه می‌توان شارژ باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند. سانگ پلاس تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و شتاب صفر تا صد آن در مدت‌زمان ۷.۷ ثانیه اتفاق می‌افتد.

تسلا مدل Y نسخه LR AWD

خودروی تسلا مدل Y نسخه LR AWD به دلایل متعددی از جمله، برد پیمایشی قابل‌توجه، پرفورمنس، ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های متنوع، در صدر لیست بهترین خودروهای برقی در تمام ادوار قرار می‌گیرد. این خودرو همچنین در سال گذشته توانست لقب پرفروش‌ترین خودروی برقی در جهان را به دست آورد. پیشرانه برقی تسلا مدل Y در نسخه لانگ رنج دو دیفرانسیل شامل دو موتور می‌شود که ۳۸۴ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ منتقل می‌کنند. این ماشین در مدت‌زمان ۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برد پیمایشی آن در ازای تنها یک‌بار شارژ کامل باتری ۷۸.۱ کیلووات ساعتی، ۵۳۳ کیلومتر است. این باتری به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۲۵۰ کیلووات ساعتی، در مدت‌زمان ۲۷ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0