ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
32 بازدید

لکسوس LBX به‌عنوان نسخه لوکس تویوتا یاریس کراس معرفی شد

لکسوس LBX به‌عنوان نسخه لوکس تویوتا یاریس کراس معرفی شد

مقدمه

لکسوس به‌تازگی از کوچک‌ترین کراس‌اوور خود به نام LBX رونمایی کرده که نسخه لوکس تویوتا یاریس کراس به‌حساب می‌آید. این خودرو از لحاظ جثه حتی کوچک‌تر از CT200h است و دومین خودرویی به‌حساب می‌آید که نام آن شامل سه حرف می‌شود و در واقع مخفف عبارت Lexus Breakthrough Crossover است. محصول جدید از همان پلتفرم به‌کاررفته در تویوتا یاریس کراس، یعنی TNGA-B استفاده می‌کند، اما استایل آن همخوانی بیشتری با محصولات برند لوکس دارد. در ادامه مرور کوتاهی بر مشخصات لکسوس LBX خواهیم داشت.

مشخصات ظاهری لکسوس LBX

کراس‌اوور LBX کوچک‌ترین خودرویی است که تاکنون توسط لکسوس ساخته شده که تنها ۴.۲ متر طول دارد. عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب به ۱.۸۲ و ۱.۵۴ متر می‌رسد و فاصله بین دو محور آن ۲.۶ متر است. جثه کوچک و ۱۲۸۰ کیلوگرمی LBX روی رینگ‌های ۱۸ اینچی سوار است.

کراس‌اوور LBS ظاهری بسیار جذاب، مدرن و چشم‌نواز دارد. در نمای مقابل، یک جلوپنجره بزرگ توری مانند به‌صورت ذوزنقه‌ای قرار گرفته که از گوشه پایین به چراغ‌های مه‌شکن متصل می‌شود. چراغ‌های جلو حالت کشیده و باریک داشته و با قاب مشکی رنگ احاطه شده‌اند. امتداد چراغ‌ها با تلفیق خط مشکی رنگی و نوار کرومی به یکدیگر می‌رسد.

در نمای جانبی، المان‌های متعددی به رنگ سیاه به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به روکش قوس چرخ‌ها، ستون‌ها، روکش آینه‌ها، سقف و پنل تزیینی زیر درب‌ها اشاره کرد. البته دستگیره‌ها هم‌رنگ با بدنه هستند و قسمت بالای قاب شیشه‌ها نیز به رنگ کرومی است تا در میان این همه سیاهی، جلوه خاصی را به نمایش بگذارد.

نمای عقب نیز به شیوه‌ای اسپرت و لوکس طراحی شده و دو بریدگی C مانند در قسمت سپر، هماهنگی خاصی را با نمای جلو به وجود آورده است. چراغ‌های درشت عقب دارای طراحی سرتاسری بوده و حروف لاتین لکسوس در پایین خط واصل آن‌ها درج شده است. به‌طورکلی می‌توان گفت لکسوس LBX طراحی متناسب و هماهنگی داشته و به طور خاص در نمای مقابل، جلوه متمایز و قابل‌تشخیصی دارد.

مشخصات کابین لکسوس LBX

کابین LBX با همان سبکی طراحی شده که از یک محصول لکسوس انتظار می‌رود. فرمان حالت دی – کات داشته و علاوه بر تزیینات کرومی، دکمه‌های متعددی روی دوشاخه و لوگوی لکسوس در واسط آن جاسازی شده است. پشت غربیلک فرمان، نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته که اطلاعات حیاتی خودرو را به راننده نشان می‌دهد.

داشبورد و کنسول مرکزی به‌وسیله نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۹.۸ اینچی با هم تلفیق شده‌اند که دکمه‌های فیزیکی متعددی در پایین آن به چشم می‌خورد. سیستم اطلاعات سرگرمی از ویژگی‌هایی همچون دستیار صوتی انحصاری لکسوس و همین‌طور اندروید اوتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند. از دیگر مشخصات کابین می‌توان به سیستم صوتی مارک لوینسون با ۱۳ بلندگوی باکیفیت و همین‌طور دکمه دیجیتالی برای قفل‌کردن خودرو با استفاده از گوشی هوشمند اشاره کرد. امکاناتی همچون نمایشگر هدآپ به‌عنوان یک گزینه آپشنال در دسترس خریدار قرار می‌گیرد.

شاید بزرگ‌ترین ایراد LXB ظرفیت بار محدود آن باشد که البته باتوجه‌به ابعاد کوچک توجیه‌پذیر و قابل‌قبول است. در نسخه‌های تک دیفرانسیل، حجم صندوق‌عقب به ۳۳۲ لیتر می‌رسد که البته با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب بیشتر می‌شود. ولی بدون شک نسخه‌های دو دیفرانسیل از ظرفیت حمل بار کمتری برخوردار هستند.

مشخصات فنی لکسوس LXB

تاکنون تنها یک پیشرانه برای LXB معرفی شده که نسخه ارتقا یافته پیشرانه هیبریدی خود – شارژ شونده لکسوس و تویوتا است که شامل موتور بنزینی و الکتریکی و همین‌طور یک باتری کوچک می‌شود. موتور الکتریکی به‌تنهایی می‌تواند انرژی موردنیاز برای حرکت خودرو در فاصله کوتاه را تأمین کند. باتری خودرو با کاهش سرعت، به طور خودکار شارژ می‌شود.

از لحاظ قوای فنی، لکسوس LXB قوی‌تر از تویوتا یاریس کراس ظاهر شده است. همان‌طور که گفته شد، این ماشین در زیر کاپوت به یک پیشرانه هیبریدی مجهز است که شامل موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر می‌شود. مجموع خروجی این پیشرانه حدود ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور است، حال‌آنکه موتور تویوتا یاریس تنها ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کراس‌اوور ریزجثه لکسوس می‌تواند در عرض ۹.۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو همچنین از قابلیت بکسل ۷۵۰ کیلوگرمی برخوردار است. ال‌ایکس‌بی به طور استاندارد به‌صورت تک دیفرانسیل FWD عرضه می‌شود، ولی امکان سفارش نسخه AWD نیز وجود دارد که در این صورت یک موتور الکتریکی دیگر در قسمت عقب ماشین برای محور عقب لحاظ می‌شود. هر دو نسخه در بخش جلو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده می‌کنند. ولی نسخه‌های FWD به سیستم تعلیق میله پیچشی و نسخه‌های AWD به سیستم تعلیق دو جناقی در بخش عقب مجهز هستند.

جمع‌بندی

تولید کراس‌اوور LXB برای اواخر سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده و عرضه آن به حوالی اکتبر سال ۲۰۲۴ موکول شده است. این ماشین اگرچه مدل رده‌پایین لکسوس به‌حساب می‌آید، ولی همانند سایر محصولات برند، کیفیت و جزئیات دقیق در آن لحاظ شده است. ال‌ایکس‌بی شاید ارزان‌ترین محصول لوکس لکسوس باشد که بدون شک مورد استقبال بازار قرار می‌گیرد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0