ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
4 هفته پیش
.
24 بازدید

قدرتمندترین مدل‌های GSX-R سوزوکی در تمام ادوار

قدرتمندترین مدل‌های GSX-R سوزوکی در تمام ادوار

مقدمه

با معرفی GSX-R750 در سال ۱۹۸۵، سوزوکی به نخستین تولیدکننده‌ای تبدیل شد که یک موتورسیکلت مسابقه‌ای را به عرضه عمومی درآورد. حدود یک سال بعد، مدل GSX-R1100 به تولید رسید و نام‌گذاری GSX-R در دنیای سوپربایک‌های برتر پایه‌گذاری شد. این نام در طول سال‌ها تکامل پیدا کرده و حالا نماد پرفورمنس به‌حساب می‌آید. بد نیست بدانید نام GSX-R که ظاهراً از چهار حرف تصادفی ساخته شده، با اصطلاح Gixxer (جیکسر) نیز مورد خطاب قرار می‌گیرد. بسیاری افراد با شنیدن نام جیکسر به یاد موتورسیکلت‌های پرفورمنس و گران‌قیمت می‌افتد، هرچند این مدل‌های قدرتمند در دست رانندگان ناشی و تازه‌کار، به ماشین‌های مرگباری تبدیل می‌شوند. ما در این مقاله به معرفی قدرتمندترین مدل‌های GSX-R سوزوکی در تمام ادوار می‌پردازیم.

مدل ۱۹۸۴ سوزوکی GSX-R400 با ۵۸ اسب بخار قدرت

اگرچه GSX-R750 به‌عنوان نخستین موتورسیکلت اسپرت شناخته می‌شود، اما مدل GSX-R400 پیش از ۷۵۰ روانه بازار شد. این موتورسیکلت به طور خاص توسط قشر جوانی مورد استقبال قرار گرفت که به دنبال نسخه‌ای از مدل مسابقه‌ای GS1000S بودند و علاقه داشتند سواری با یک مدل کلاس ۴۰۰ را تجربه کنند. نخستین محصولی که با نام GSX-R به عرضه درآمد، همین GSX-R400 بود. عدد ۴۰۰ به حجم موتور در این وسیله نقلیه دوچرخ اشاره می‌کند. پیشرانه ۳۹۸ سی‌سی ۴ سیلندر خطی تعبیه‌شده در قلب GSX-R400 حدود ۵۸ اسب بخار قدرت و ۳۹ نیوتن متر گشتاور داشت.

مدل ۱۹۸۶ سوزوکی GSX-R750R با ۷۶ اسب بخار قدرت

پس از موفقیت GSX-R400، سوزوکی در سال ۱۹۸۶ از GSX-R750R رونمایی کرد. این موتورسیکلت دارای تجهیزاتی همچون دمپر فرمان، تایرهای رادیال و کلاچ خشک بود و تنها در ۵۰۰ دستگاه ساخته شد؛ بنابراین GSX-R750R یک موتورسیکلت اسپرت کلاسیک کمیاب به‌حساب می‌آید که ارزش کلکسیونی بسیار بالایی دارد. ماشین دوچرخ ژاپنی حدود ۱۳۶ کیلوگرم وزن داشته و به پیشرانه ۷۴۰ سی‌سی ۴ سیلندر با ۷۶ اسب بخار قدرت و ۶۲ نیوتن متر گشتاور و همچنین گیربکس ۶سرعته مجهز است.

مدل ۱۹۹۷ سوزوکی GSX-R600 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت

درحالی‌که به نظر می‌رسید سوزوکی از مشاهده رقابت شدید میان سازندگان برای رسیدن به برتری لذت می‌برد، در سال ۱۹۹۷ از جیکسر ۶۰۰ رونمایی کرد. البته تنها دلیل ساخت این موتورسیکلت، نیاز به یک ماشین دوچرخ کلاس ۶۰۰ برای شرکت در مسابقات قهرمانی سوپر اسپرت جهان بود. نخستین مدل GSX-R600 شباهت بسیاری با موتورسیکلت ۷۰۰ داشت، به‌خصوص اگر برچسب پشت آن برداشته می‌شد. موتور ۵۹۹ سی‌سی ۴ سیلندر خطی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۶ نیوتن متر گشتاور و گیربکس ۶سرعته، مشخصات فنی GSX-R600 را تشکیل می‌دهند.

مدل ۲۰۱۱ سوزوکی GSX-R600 با ۱۲۴ اسب بخار قدرت

سوزوکی پس از عرضه GSX-R600 در سال ۱۹۹۷، تولید آن را متوقف ساخت. اگر این موتورسیکلت هنوز هم در بازار دست‌دوم یافت می‌شود، دلیل آن تنها پیاده‌سازی مهندسی فوق‌العاده و آینده‌نگرانه در ساخت مدل است. همان‌طور که گفته شد، هدف از تولید GSX-R600 رقابت در مسابقات بود و به همین خاطر سوزوکی به دنبال به‌روزرسانی یا معرفی جایگزینی برای این موتورسیکلت نرفت. بااین‌حال به سبب محبوبیت بالای این مدل، شرکت ژاپنی تصمیم گرفت نام GX-R600 را در مدلی به نام GSX-8R زنده کند. این موتورسیکلت با پیشرانه ۵۹۹ سی‌سی ۴ سیلندر خطی یکی از قدرتمندترین مدل‌های GSX-R سوزوکی در تمام ادوار است که با ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۶۹ نیوتن متر گشتاور در جاده و پیست می‌تازاند.

مدل ۱۹۹۸ سوزوکی GSX-R750 با ۱۲۸ اسب بخار قدرت

جیکسر ۷۵۰ تولیدشده در سال ۱۹۹۸، نخستین مدل GSX-R مجهز به فناوری تزریق سوخت است و در آن زمان جزو پیشرفته‌ترین موتورسیکلت‌های بازار بود. متأسفانه در همان برهه زمانی، یاماها از مدل R1 رونمایی کرد و هر مدل دیگری را در سایه شکوه و موفقیت خود بلعید. سوزوکی GSX-R750 حدود ۱۷۹ کیلوگرم وزن داشت و پیشرانه ۷۴۹ سی‌سی آن می‌توانست ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۸۰ نیوتن متر قدرت تولید کند.

مدل ۲۰۰۸ سوزوکی GSX-R750 باقدرت ۱۴۸ اسب بخار

قدرت موتورسیکلت GSX-R750 در سال ۲۰۰۸ به اوج خود رسید. به‌روزرسانی جزئی متعددی در سال ۲۰۱۱ روی این دوچرخ ژاپنی صورت گرفت، ولی قدرت از سال ۲۰۰۸ تا کنون دست‌نخورده باقی‌مانده است. شاید مدل‌های سریع‌تر و پیچیده‌تری وجود داشته باشند، اما جیکسر ۷۵۰ تجربه سواری ناب با موتورسیکلت را برای راننده به ارمغان می‌آورد. در مسیر مستقیم، سرعت GSX-R750 به موتورهای مجهز به پیشرانه ۱ لیتری می‌رسد، ولی در مسیرهای مستقیم از آن‌ها پیشی می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان گفت سوزوکی ۷۵۰ با ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۸۷ نیوتن متر گشتاور، در دستان رانندگان ماهر به یک سلاح خطرناک برای رقابت تبدیل می‌شود.

مدل ۱۹۹۳ سوزوکی GSX-R1100 باقدرت ۱۵۵ اسب بخار

سوزوکی در سال ۱۹۹۳، مدل GSX-R1100 را به‌روزرسانی کرد. اگرچه ظاهر هنوز مطابق با مدل‌های دهه ۹۰ بود، ولی قدرت موتورسیکلت به لطف پیشرانه مجهز به فناوری خنک‌سازی مایع افزایش بیشتر شد. موتورسیکلت جدید سرعت بیشتری نسبت به ۱۱۰۰ قدیمی داشت که زمانی لقب سریع‌ترین موتورسیکلت جهان را بر دوش می‌کشید. بااین‌وجود پیشرانه جدید، به طور قابل‌ملاحظه‌ای از پیشرانه به‌کاررفته در ۱۱۰۰ قدیمی سنگین‌تر بود. واقعیت این است که GSX-R1100 در آن زمان بیشتر یک موتور اسپرت محسوب می‌شد و فرقی نداشت که سوزوکی تا چه اندازه خود را درگیر شاسی کند. با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتن متر گشتاور موتور و بدنه ۲۳۱ کیلوگرمی، هندلینگ موتورسیکلت سخت بود و به بدن قوی و راننده حرفه‌ای نیاز داشت.

مدل ۲۰۰۱ سوزوکی GSX-R1000 (K1) با ۱۵۸ اسب بخار قدرت

نسل اول جیکسر ۱۰۰۰ برای رقابت مستقیم با محصولات یاماها ساخته شد. جنگ سرعت مختص دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به پایان رسیده بود، ولی هنوز هم موتورسیکلت‌ها در پیست‌های مسابقه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گرفتند. سوزوکی GSX-R1000K1 تنها با ۳ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به مدل ۱۱۰۰ در مسیر جولان می‌داد، اما حدود ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر از آن بود. پیشرانه ۹۸۸ سی‌سی ۴ سیلندر، GSX-R1000K1 حدود ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. قوای پیشرانه در کنار وزن ۱۷۰ کیلوگرمی باعث شده بود این ماشین دوچرخ، هندلینگ و پرفورمنس تحسین‌برانگیزی را به نمایش بگذارد.

مدل ۲۰۰۵ سوزوکی GSX-R1000 (K5) با ۱۷۸ اسب بخار قدرت

اگرچه K1 به سبب وجود مدل محبوبی مثل ۷۵۰ نتوانسته بود آن‌طور که باید موردتوجه قرار گیرد، ولی جیکسر K5 به‌عنوان نسخه ارتقایافته K1 به طور کامل از زیر سایه ۷۵۰ بیرون آمد. این موتورسیکلت به یک پیشرانه جدید مجهز بود و شاسی جمع و جورتری داشت. حتی حالا نیز پس از گذشت تقریباً ۲۰ سال، به‌سختی می‌توان موتورسیکلتی را پیدا کرد که در پیست‌ها، عملکرد خام بهتری نسبت به GSX-R1000K5 داشته باشد. این مدل سوزوکی قوای محرکه خود را از پیشرانه ۹۹۹ سی‌سی ۴ سیلندر دریافت می‌کرد که قادر به تولید ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۶ نیوتن متر گشتاور بود. در مدل‌های بعدی، قدرت موتور افزایش یافت، ولی به همان نسبت وزن ماشین دوچرخ نیز بیشتر شد و این موضوع، ارتقای پرفورمنس را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

مدل ۲۰۱۷ سوزوکی GSX-R1000R با ۱۹۶ اسب بخار قدرت

قدرتمندترین موتورسیکلت سوزوکی در تمام ادوار، جیکسر GSX-R1000R است و زمانی که حرف R ‌ در اسم مدل ذکر می‌شود، می‌توان به تعلیق عالی و تعویض دنده پرسرعت اطمینان کرد. این موتورسیکلت نخستین جیکسری است که با تجهیزات الکترونیکی مناسب به تولید رسید و در نتیجه توانست نظر مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. البته به سبب این تجهیزات، GSX-R1000R یک موتورسیکلت سنگین‌وزن و گران‌قیمت محسوب می‌شود. پیشرانه ۹۹۹ سی‌سی چهارسیلندر با تولید ۱۹۶ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتن متر گشتاور، جیکسر 1000R را به قدرتمندترین مدل GSX-R تبدیل می‌کند. بااین‌وجود به سبب وزن ۲۰۲ کیلوگرمی، این خودروی دوچرخ نمی‌تواند لقب پرسرعت‌ترین مدل را به دست آورد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0