ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
1 سال پیش
.
4 بازدید

فیس لیفت هیوندای i10

فیس لیفت هیوندای i10

به نظر می‌رسد شرکت ژاپنی هیوندای سال بسیار پرمشغله‌ای را آغاز کرده و برنامه‌های جالبی پیش رو دارد. خودروساز کره‌ای علاوه بر معرفی نسخه جدید النترا، در حال مقدمه‌چینی برای عرضه نسل جدید سدان ساب کامپکت محبوب خود، یعنی اکسنت است. اما تکاپو و هیاهوی این شرکت پرآوازه، تنها به النترا و اکسنت محدود نمی‌شود.

درست پس از نمایش ظاهر جدید النترا، هیوندای از چهره جدید هاچبک کوچک i10 رونمایی کرد. احتمالاً نام i10 را قبلاً شنیده باشید، چراکه عرضه نخستین مدل آن به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد. هیوندای برای سال جدید، دست روی این مدل قدیمی گذاشته تا با ارتقای ظاهر و تجهیزات، جان دوباره‌ای به محصول پرفروش خود ببخشد. آی ۱۰، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین هاچبک هیوندای در بازار جهانی است و به‌محض عرضه مجدد، در رقابت با خودروهای هم‌کلاس همچون هوندا Brio، سوزوکی Celerio و نسل جدید تویوتا Wigo قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که i10 از سال ۲۰۰۷ تاکنون دستخوش تغییراتی شده و جدیدترین مدل آن اواخر سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد. ولی نسخه ۲۰۲۳ هاچبک i10 چه تغییراتی کرده است؟

برخلاف النترای جدید، تغییرات اعمال‌شده روی نسخه جدید آی ۱۰ بسیار محتاطانه و ظریف هستند. در مقایسه با مدل قبلی، سپر جلو تغییر شکل داده، طرح‌های متنوعی برای رینگ‌های ارائه شده و چراغ‌های LED در داخل جلوپنجره جاسازی شده‌اند. همچنین بخش داخلی چراغ‌های بازتابنده نیز تغییریافته و بدین ترتیب، ظاهر i10 تطابق بیشتری با خودروهای امروزی پیدا کرده است. علاوه بر این تغییرات، رنگ‌بندی‌های جدیدی برای مینی هاچبک هیوندای ارائه شده و مشتری حتی می‌تواند به طور سفارشی با انتخاب رنگ مشکی برای سقف، یک خودروی دورنگ را تحویل بگیرد.

نسخه اسپرت i10 معروف به نسخه N-line به دلیل استفاده از کیت بدنه خاص، تفاوت ظاهری چندانی با مدل قبلی پیدا نکرده است. نمای کوسه‌ای جلو (که از نسل قبلی کونا گرفته شده) به‌خوبی حفظ شده و تغییرات، تنها به چراغ‌ها و رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی مربوط می‌شود.

در داخل کابین هیوندای i10 نیز تغییرات جزئی در قسمت‌های مختلف مشاهده می‌شود. طراحی فضای داخلی تقریباً دست‌نخورده باقی‌مانده، اما انتخاب روکش صندلی‌ها و نورپردازی کابین بر عهده مشتری گذاشته شده است. به طور دقیق‌تر، مشتری این هاچبک کوچک می‌تواند الگوی تارتان را برای روکش صندلی‌ها انتخاب کرده و در کنار نورپردازی آبی محیط، از تریم بنفش برای صندلی‌ها و دریچه‌های تهویه بهره‌مند شود. هیوندای همچنین پورت‌های USB-C را به تجهیزات کابین اضافه کرده تا از تکنولوژی روز عقب نماند!

 از دیگر مشخصات داخل اتاقک آی ۱۰ می‌توان به نمایشگر ۴.۲ اینچی پشت فرمان و نمایشگر ۸ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی در وسط داشبورد اشاره کرد که از قابلیت‌هایی مثل مسیریابی، اتصال بی‌سیم اندروید اوتو و اپل کار پلی و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند.

از لحاظ مشخصات فنی، فیس لیفت هیوندای i10 از همان پیشرانه مدل قبلی استفاده می‌کند. البته امکان انتخاب دو پیشرانه متفاوت ۱ لیتری و ۱.۲ لیتری برای خودرو در دسترس خریدار قرار گرفته است. موتور کوچک‌تر می‌تواند ۶۷ اسب بخار قدرت و ۹۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. ولی موتور بزرگ‌تر قادر به تولید ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور بوده و نسخه قوی‌تر و گران‌تر به‌حساب می‌آید. برای هر دو پیشرانه، گیربکس ۵سرعته دستی و یا گیربکس ۵سرعته اتوماتیک قابل سفارش است. بد نیست بدانید که نسخه اسپرت N-Line نیز به موتور ۱ لیتری مجهز است، ولی به سبب بهره‌مندی از فناوری توربوشارژ می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. نسخه N-Line همچنین به سبب ماهیت اسپرت خود، به سیستم تعلیق قدرتمندتری نسبت به هاچبک معمولی مجهز است.

شاید این قدرت چندان قابل‌توجه به نظر نرسد، اما باید در نظر داشت که i10 یک خودروی مناسب برای رفت‌وآمدهای کوتاه درون‌شهری است که به سبب وزن پایین، به‌خوبی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

در بخش ایمنی، هاچبک   هیوندای i10 علاوه بر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کمکی حرکت در سربالایی، به سیستم هشدار برخورد بامانع از جلو با قابلیت تشخیص دوچرخه‌سواران نیز مجهز شده است. همانند نسخه قبلی، i10 جدید نیز از پکیج حاوی ترمز برقی، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی و ترمز کمکی الکترونیکی استفاده می‌کند. همچنین در صورت‌باز شدن درب عقب، هشداری برای راننده صادر می‌شود.

تولید انبوه هاچبک i10 در ماه آوریل سال جاری در کارخانه ایزمیت ترکیه آغاز شده و نخستین تیراژ آن در نیمه دوم سال جاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. با اینکه هیوندای هنوز به قیمت این خودرو اشاره‌ای نکرده، اما به نظر نمی‌رسد آی ۱۰ سربه‌راه و شهری، قیمت چندان بالایی داشته باشد. ازآنجاکه ایران روابط حسنه‌ای با ترکیه دارد، می‌تواند با وساطت این کشور، هاچبک جدید هیوندای را وارد بازار داخلی کرده و در دسترس هم‌وطنان قرار دهد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0