ایستگاه
خواندن 3 دقیقه
.
2 سال پیش
.
2 بازدید

فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا

فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا

درحالی‌که هنوز هیچ خودرو وارداتی به طور رسمی وارد بازار ایران نشده است، هر روز اخبار مختلفی درباره شرایط فروش و عرضه این خودروها شنیده می‌شود. هم اکنون منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در جریان یک نشست خبری اعلام کرد که خودروهای وارداتی در بورس عرضه خواهند شد.

تمرکز مدیران و مسئولان وزارت صمت در جریان نشست‌های خبری مرتبط با واردات خودرو بر کلمه اقتصادی قرار داشته است. آن‌ها در بیانیه‌های خبری خود تأکید دارند که خودروهای وارداتی اقتصادی هستند، به این معنا که قیمت آن‌ها کمتر از 20 هزار یورو است. حال مشخص نیست در شرایطی که قیمت یورو به حدود 35 هزار تومان رسیده است، یک خودرو وارداتی با قیمت 10 هزار دلار معادل 350 میلیون تومان (بدون عوارض) چگونه می‌تواند اقتصادی محسوب شود؟ آن‌هم در جامعه‌ای که اکثر شاغلین آن کمتر از 10 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند.

حتی در صورت واردات خودرویی با قیمت 6000 یورو، قیمت آن بدون احتساب عوارض و مالیات به 210 میلیون تومان خواهد رسید. باتوجه‌به پرداخت‌های قانونی واردات خودرو و سابقه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، قیمت هر خودرو وارداتی در کمترین حالت ممکن به بیش از 400 میلیون تومان خواهد رسید. یعنی ارزان‌ترین خودرو وارداتی که احتمالاً یک هاچ‌بک کوچک شهری است، از شاهین سایپا یا دنا ایران‌خودرو گران‌تر قیمت‌گذاری می‌شود.

از سوی دیگر مدیران وزارت صمت بر عرضه اتومبیل‌های وارداتی در بورس تأکید دارند و البته اعلام می‌کنند که این کار باعث افزایش قیمت خودرو نخواهد شد. درحالی‌که سازوکار بورس بر اساس ساختار عرضه و تقاضا پیش می‌رود و در صورت افزایش تقاضا برای خرید یک خودرو، قیمت آن افزایش خواهد یافت. همچنین قیمت خودرو در نهایت از طریق بازار آزاد تعیین می‌شود و باتوجه‌به محدود بودن تعداد خودروهای وارداتی، قیمت آن‌ها در بازار بازهم با افزایش مواجه خواهد بود. در نتیجه خودرویی که در بازار جهانی 10 هزار دلار قیمت دارد، در بازار ایران با قیمت تقریبی 30 هزار دلار یا بیشتر به فروش خواهد رسید.

بخش دیگری از گفته‌های مدیران وزارت صمت حول محور بومی‌سازی فناوری‌ها می‌چرخد. آن‌ها اعتقاد دارند که با واردات اتومبیل توسط خودروسازان، آن‌ها می‌توانند فناوری‌های ساخت این خودروها را بومی‌سازی کنند. این گفته‌ها در حالی بیان شده است که خودروسازان ایرانی تاکنون اتومبیل‌های مختلفی همچون رنو کپچر یا نیسان قشقایی را به‌صورت وارداتی عرضه کرده‌اند؛ اما در مونتاژ آن‌ها به‌صورت انبوه توفیقی نداشته‌اند.

نحوه خرید خودروهای وارداتی در بورس چگونه است؟

در صورت واردات خودروهای خارجی به کشور و قیمت‌گذاری آن‌ها توسط گمرک، این اتومبیل‌ها توسط بورس قابل‌فروش خواهند بود. سازوکار فروش خودروهای وارداتی در بورس تفاوتی با سایر خودروها ندارد؛ بنابراین هر خودرو وارداتی با قیمت پایه وارد بورس می‌شود و متقاضیان دارای کد بورسی خرید کالا می‌توانند برای آن نام‌نویسی کنند. علاوه‌برآن دارابودن حساب وکالتی و ثبت اطلاعات در سامانه EBGO برای خرید خودرو از بورس الزامی است.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0