ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
6 ماه پیش
.
115 بازدید

 عوارض استفاده‌نکردن از بنزین سوپر چیست؟

 عوارض استفاده‌نکردن از بنزین سوپر چیست؟

به دلیل رواج خودروهای مجهز به موتورهای یورو ۵ و یورو ۶، جایگاه‌های سوخت‌رسانی بنزین سوپر در کشور بیشتر شده است. بنزین سوپر یا سوخت با اکتان بالا برای ماندگاری و عملکرد صحیح موتور یک امر ضروری به‌حساب می‌آید. خودروهای جدید با انواع مختلف موتورها تولید می‌شوند و برای اینکه به‌درستی کار کنند و بعد از مدتی با مشکل مواجه نشوند، به بنزین باکیفیت یا مکمل‌های اکتانی احتیاج دارند. در غیر این صورت، مشکلات متعددی برای خودرو به وجود می‌آید که از جمله آن‌ها می‌توان به ناک زدن یا همان صدای تق‌تق در زیر خودرو اشاره کرد. این صدا در حقیقت شکایت موتور خودرو از تغذیه با بنزین بی‌کیفیت است. اگر می‌خواهید با عوارض پر کردن باک بنزین با سوخت نامناسب آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 عوارض استفاده‌نکردن از سوخت باکیفیت

 پیشرانه یا همان قلب خودرو برای فعالیت درست و بدون نقص به سوخت مناسب نیاز دارد و از استاندارد مشخصی پیروی می‌کند. این استاندارد، با عدد اکتان مشخص می‌شود. هر چه عدد اکتان بالاتر باشد، ترکیب سوخت و هوا به شیوه یکنواخت و بهینه‌تری درون سیلندرها منفجر می‌شود. استفاده از سوختی که با موتور اتومبیل سازگاری دارد، فشار وارده بر پیشرانه را کاهش می‌دهد و از وقوع مشکلاتی مثل ناک زدن پیشگیری می‌کند. از دیگر عوارض استفاده‌نکردن از سوخت مناسب و باکیفیت، ریپ‌زدن و ایجاد لرزش در ماشین است که در صورت تداوم و عدم رسیدگی به‌موقع، پیامدهای ناخوشایند و جدی‌تری همچون خرابی موتور و شکستن رینگ و پیستون را به همراه خواهد داشت. در ادامه، به سایر عواقب استفاده‌نکردن از سوخت باکیفیت اشاره می‌کنیم.

 افزایش ریپ‌زدن و لرزش خودرو

 یکی از مهم‌ترین عوارضی که بعد از استفاده‌کردن از بنزین بی‌کیفیت در خودرو به وجود می‌آید، لرزش خودرو و در اصطلاح ریپ‌زدن است. در هنگام استفاده از بنزین باکیفیت یا همان سوپر، عملیات احتراق به بهترین شیوه ممکن توسط موتور انجام می‌شود و ماشین به نرمی و بدون لرزش خاص در مسیر حرکت می‌کند. اما استفاده از بنزین نامناسب باعث می‌شود موتور عملکرد بهینه خود را ازدست‌داده و ماشین شروع به لرزش کند، چرا که موتور نمی‌تواند انرژی کافی برای حرکت ماشین را فراهم آورد. تا زمانی که باک خودرو را از بنزین بی‌کیفیت خالی نکنید، این لرزش ادامه دارد. در صورت تداوم لرزش، سایر قطعات اصلی موتور از جمله یاتاقان‌ها، پیستون و سیلندر نیز به‌تدریج دچار آسیب می‌شوند و در بدترین حالت ممکن، موتور به طور کامل از کار می‌افتد.

 ناک زدن موتور

 اگر باک را با بنزین بی‌کیفیت پر می‌کنید، باید منتظر پیامدی به نام ناک زدن یا همان کوبش موتور باشید که با ایجاد سروصدا در زیر کاپوت همراه است. در صورت استفاده از بنزین نامناسب، عملیات احتراق درون سیلندرها به‌صورت ناقص انجام شده و منجر به ایجاد صدای ناک موتور می‌شود. ناک زدن موتور می‌تواند مشکلات متعددی در خودرو به وجود آورد و هزینه سنگینی بر دوش مالک بگذارد. کاهش قدرت و توان موتور، خوردگی بدنه سیلندر، شکستگی رینگ و پیستون‌ها و در بدترین حالت ممکن، خرابی کامل سیلندر، شکستن پیستون‌ها و ازکارافتادن موتور، عوارض عدم توجه به ناک زدن موتور هستند.

 افزایش صدای موتور

 ماندگاری و عملکرد صحیح موتورهای جدید وابسته به کیفیت بنزین است. اگر بنزین باکیفیت وارد سیلندر موتور شود، احتراق در زمان مناسب و به شیوه کامل صورت می‌گیرد. اجزای موتور به‌درستی عمل می‌کنند و اضافات ناشی از احتراق بدون سروصدای غیرطبیعی از لوله‌اگزوز خارج می‌شوند. ولی وقتی سوخت بی‌کیفیت وارد سیلندرها می‌شود، احتراق به شیوه ناقص انجام شده و معمولاً سروصدای ناهنجاری از لوله‌اگزوز به گوش می‌رسد. این سروصدا همچنین سرنشینان خودرو را آزار می‌دهد و لذت رانندگی را به طور کامل از بین می‌برد.

 ضعیف‌شدن موتور

 موتورهای توربوشارژ جدید که معمولاً با استاندارد آلایندگی یورو ۵ و یورو ۶ همخوانی دارند، به‌سختی می‌توانند سوخت بی‌کیفیت را تحمل کنند. این موتورها به نحوی طراحی شده‌اند که برای عملکرد صحیح، می‌بایست با سوخت باکیفیت و اکتان بالا تغذیه شوند. در صورت استفاده از سوخت بی‌کیفیت، کارایی و راندمان این نوع موتورها به‌صورت چشمگیری پایین می‌آید. بنزین به طور کامل داخل سیلندرها نمی‌سوزد و احتراق به طور ناقص انجام می‌شود. انرژی کم‌تری به پیستون‌ها می‌رسد و در نتیجه موتور به‌درستی کار نخواهد کرد. وقتی از بنزین با اکتان پایین استفاده می‌کنید، باید منتظر عواقب آن نیز باشید. گذشته از این‌ها، کاربرد بنزین معمولی برای موتورهای پیشرفته و حساس شتاب ماشین را می‌گیرد. زمانی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهد، به‌خوبی متوجه می‌شود که یک جای کار می‌لنگد.

 اختلال در استارت موتور

 ماشین‌های مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ به بنزین باکیفیت احتیاج دارند. اهمیت این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که موتور به سبب تغذیه با بنزین بی‌کیفیت، به‌سختی پس از استارت خوردن، شروع به فعالیت می‌کند. دلیل این است که سوخت بی‌کیفیت در هنگام سرد بودن موتور، به‌خوبی نمی‌سوزد و انرژی لازم برای راه‌اندازی موتور فراهم نمی‌شود.

 جرم گرفتن اجزای داخلی موتور

 یکی از دیگر از عوارض مصرف بنزین بی‌کیفیت، جرم گرفتن اجزای داخلی موتور است. هنگامی‌که شما از بنزین با اکتان پایین استفاده می‌کنید، احتراق ناقص سوخت در سیلندرهای موتور اتفاق می‌افتد. این احتراق ناقص سبب می‌شود دوده‌های بیشتری به همراه رسوبات غلیظ‌تر درون موتور به وجود آید. میزان جرم موجود در داخل موتور رابطه مستقیم باکیفیت بنزین دارد. هرچه میزان استفاده از بنزین بی‌کیفیت بالاتر باشد، جرم و آلودگی داخل موتور نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از رسوب و جرم در موتور، استفاده از سوخت اکتان بالا یا بنزین سوپر است.

 جمع‌بندی

 اکثر خودروهای جدید به موتورهای توربوشارژ مجهز هستند که حساسیت بسیاری نسبت به کیفیت بنزین دارند. برای ماندگاری و عملکرد صحیح این موتورها می‌بایست از بنزین سوپر یا مکمل‌های اکتانی استفاده کرد. عملیات احتراق درون سیلندر به شرطی به‌صورت بهینه و کامل صورت می‌گیرد که نسبت مناسبی از سوخت و هوا وارد سیلندر شود. اگر سوخت وارده از عدد اکتان کافی برخوردار نباشد، احتراق ناقص رخ‌داده و مشکلات متعددی برای موتور و خودرو به وجود می‌آید. ایجاد لرزش حین رانندگی، شنیدن سروصدا در قسمت موتور، شنیدن صدای آزاردهنده از اگزوز، ایجاد جرم و رسوب در موتور و… از جمله مهم‌ترین علائمی هستند که نشان می‌دهد باک بنزین با سوخت بی‌کیفیت پر شده است و باید منتظر پیامدهای ناخوشایندی باشید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0