ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
43 بازدید

علائم نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین

علائم نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین

مقدمه

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات در خودرو، پمپ‌بنزین است. این قطعه در باک خودرو قرار داشته و وظیفه دارد سوخت را از مخزن بنزین به موتور برساند. پمپ‌بنزین جزو قطعات برقی یا مکانیکی خودرو به‌حساب می‌آید. اگر پمپ‌بنزین سالم باشد، ماشین نرم و روان حرکت می‌کند، ولی در صورت خراب‌شدن پمپ، عملیات سوخت‌رسانی با مشکل مواجه خواهد شد. نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین، یکی از مشکلات جدی در خودرو بوده که نشان از خرابی قریب‌الوقوع این قطعه مهم دارد. معمولاً نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین با علائم متعددی همراه است، ولی پیش از بررسی آن‌ها بد نیست نگاهی به کارکرد پمپ‌بنزین داشته باشید.

وظیفه پمپ‌بنزین در خودرو چیست؟

پمپ‌بنزین، سوخت موجود در باک را از طریق سیستم سوخت‌رسانی به داخل موتور می‌فرستد. در طی این عمل، بنزینی که از طریق فیلتر سوخت وارد انژکتورها شده، در به داخل سیلندر فرستاده و سوزانده می‌شود. از طرف دیگر، دمای باک به سبب تماس با بنزین و فعالیت خودرو بالا می‌رود و نصب و قرارگرفتن پمپ‌بنزین داخل باک، موجب کاهش این دما می‌شود. در نتیجه این امر، خودرو هم نرم‌تر و روان‌تر حرکت می‌کند.

خودروهای قدیمی‌تر دارای پمپ‌های مکانیکی هستند، اما خودروهای انژکتوری و مدرن، پمپ‌های برقی دارند که در داخل باک نصب شده و به‌وسیله یک موتور الکتریکی کار می‌کنند. احتمال خرابی پمپ‌های مکانیکی بسیار کم است، چون مستقیماً توسط موتور کنترل می‌شوند و دارای قطعات‌ متحرک کمی هستند.  به همین خاطر در صورت بروز خرابی، تشخیص و تعمیر آن‌ها آسان است. اما پمپ‌های الکترونیکی شامل چندین قسمت متحرک می‌شوند و به سیستم‌های کنترل الکترونیکی متصل هستند. اختلال در این سیستم‌ها تأثیر مستیم روی عملکرد پمپ‌بنزین دارد. ازاین‌رو، می‌توان گفت احتمال خرابی و بروز نقص برای پمپ‌های الکترونیکی بیشتر است؛ بنابراین هرازگاهی باید پمپ‌بنزین را مورد بررسی قرارداد تا در صورت تشخیص خرابی، در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به برطرف‌کردن آن اقدام کرد.

علائم نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین کدام‌اند؟

حال که از وظیفه پمپ‌بنزین و اهمیت آن آگاه شدید، لازم است به‌عنوان یک راننده با مهم‌ترین علائم و نشانه‌های خرابی و نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین نیز آشنا شوید.

گرم‌شدن بیش از حد موتور خودرو

رایج‌ترین نشانه خرابی پمپ‌بنزین، افزایش دمای موتور خودرو فرای حد طبیعی آن است. گرم‌شدن بیش از حد موتور به قسمت‌های مختلف موتور از جمله پمپ‌بنزین آسیب می‌زند. اگر حین رانندگی متوجه شدید که از موتور بخار بلند می‌شود، به‌احتمال زیاد پمپ‌بنزین آسیب‌دیده است. پمپ‌بنزین خراب و نیم‌سوز، موجب خاموش و روشن‌شدن مکرر خودرو خواهد شد.

افزایش مصرف سوخت

یک راننده ماهر از میزان متوسط مصرف بنزین توسط وسیله نقلیه خود خبر دارد. اگر حین رانندگی متوجه مصرف سوخت غیرعادی و بالای خودرو شدید، می‌توانید منشأ این مشکل را در پمپ‌بنزین جستجو کنید. پمپ‌بنزین نیم‌سوز شده با عملکرد ناقص، میزان نامتناسب بنزین را به موتور انتقال می‌دهد و باک سریع‌تر از حد معمول خالی می‌شود. در صورت مواجهه با این مشکل هر چه سریع‌تر به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

مشکل در استارت خوردن

زمانی که خودرو استارت می‌خورد، پمپ‌بنزین نیز شروع به کار می‌کند تا سوخت لازم برای فعالیت موتور را فراهم آورد. اگر پمپ دچار نقص شده و عملکرد آن دچار ضعف شود، سوخت‌رسانی به موتور به‌صورت ناقص اتفاق می‌افتد و خودرو به‌سختی استارت می‌خورد؛ بنابراین مشکل در استارت خوردن خودرو می‌تواند علامت نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین باشد.

کاهش عملکرد مطلوب پدال گاز

یکی دیگر از علائم نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین کاهش عملکرد مطلوب پدال گاز است. پمپ‌بنزین در قسمت عقبی و در باک خودرو قرار دارد و سوخت خودرو را از باک به موتور منتقل می‌کند؛ بنابراین انتظار می‌رود با فشردن پدال گاز، سوخت بیشتری از طریق پمپ وارد موتور شده و سرعت خودرو افزایش پیدا کند. ولی گاهی مواقع هر چه پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، خبری از سرعت‌گیری مورد انتظار نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش اثربخشی پدال گاز، فرسودگی و نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین است؛ بنابراین هرگاه با چنین مشکلی مواجه شدید، بد نیست پمپ‌بنزین را مورد بررسی قرار داده و در صورت تشخیص نقص، آن را عوض کنید.

شنیدن صدای عجیب از سوی پمپ‌بنزین

از دیگر عوامل خرابی پمپ‌بنزین شنیدن صدای عجیب و ویز مانندی است که نشان از نیم‌سوز شدن این قطعه حیاتی دارد. به‌عنوان یک نکته مهم، اگر حین استارت‌زدن هیچ صدایی از سمت پمپ‌بنزین به گوش شما نرسید، باز هم می‌بایست به‌سلامت پمپ‌بنزین شک کنید، چون روشن‌شدن خودرو معمولاً با شنیدن صدا از سوی پمپ‌بنزین همراه است. پس اگر پمپ بی‌صدا بود، یعنی یک جای کار می‌لنگد.

کاهش قدرت موتور و خاموشی ماشین در شرایط پرفشار

اگر در هنگام عبور از مسیرهای سربالایی یا حمل بار سنگین متوجه شدید وسیله نقلیه قدرت کمی از خود نشان می‌دهد، باید به‌سلامت پمپ‌بنزین شک کنید. پمپ‌بنزین مسئول رساندن بنزین به موتور است و وظیفه دارد در شرایط مختلف، سوخت کافی را برای موتور فراهم آورد. اگر پمپ‌بنزین نیم‌سوز یا دچار نقص شده باشد، هنگامی که فشار روی موتور است، خودرو خاموش می‌شود.

پرش موتور در سرعت بالا

از دیگر عوامل مهمی که نشان می‌دهد پمپ‌بنزین نیم‌سوز شده، پرش موتور در هنگام حرکت خودرو با سرعت بالا است. پرش موتورزمانی اتفاق می‌افتد که پمپ سعی دارد بخار ثابت سوخت را با فشار مناسب تأمین کند. پرش موتور بسیار خطرناک است، چون باعث می‌شود کنترل خودرو را از دست بدهید؛ بنابراین در صورت مشاهده چنین مشکلی خودرو را نزد تعمیرکار ماهر ببرید.

روشن‌نشدن خودرو

بدترین علامت خراب‌شدن پمپ‌بنزین روشن‌نشدن خودرو است که خبر از تخریب کامل پمپ‌بنزین می‌دهد. در این شرایط پمپ نیم‌سوز نشده است، بلکه کاملاً ازکارافتاده و نمی‌تواند سوخت لازم برای موتور را تأمین کند. در نتیجه خودرو روشن نمی‌شود.

جمع‌بندی

به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو، پمپ‌بنزین مهم‌ترین نقش را در رساندن سوخت به موتور و به راه‌افتادن ماشین ایفا می‌کند. هرگونه اختلال در عملکرد این قطعه تأثیر مستقیم روی عملکرد موتور و خودرو دارد. به دلایل مختلف از جمله رانندگی با سوخت نامرغوب، مشکلات الکترونیکی، سوختن فیوز پمپ و… پمپ‌بنزین نیم‌سوز و یا کاملاً از کار می‌افتد. در این شرایط، وسیله نقلیه علائم متعددی را به شما نشان می‌دهد. شنیدن صدای عجیب از سوی پمپ‌بنزین، کاهش توان موتور در مسیرهای سربالایی، ضعف در عملکرد پدال گاز، افزایش مصرف سوخت و… همگی می‌توانند نشان از نیم‌سوز شدن پمپ‌بنزین یا خرابی آن داشته باشند. در این حالت می‌بایست خودرو را به تعمیرکار ماهر سپرد تا با تعویض پمپ‌بنزین، از مشکلات بالقوه بعدی جلوگیری کند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0