ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
بازدید

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو

شمع خودرو یک قطعه کوچک در سیستم احتراق موتور به‌حساب می‌آید، ولی مهم‌ترین وظیفه را بر عهده دارد. شمع باعث احتراق سوخت در محفظه موتور و در نتیجه به حرکت درآمدن وسیله نقلیه می‌شود. در بیان فنی‌تر، زمانی که هوا و سوخت درون سیلندر به حالت فشرده درمی‌آیند، شمع با ایجاد جرقه‌های متناوب موجب انفجار بنزین شده و خودرو را به حرکت وامی‌دارد.

شمع‌ها جزوی از سیستم برق‌رسانی خودرو هستند و هرگونه اختلال در عملکرد آن‌ها موجب آسیب به موتور می‌شود. بااین‌حال، شمع نیز یک کالای مصرفی به شمار می‌آید که دارای تاریخ انقضا بوده و باگذشت زمان خراب می‌شود.

سلامت شمع خودرو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر توصیه می‌شود به طور دوره‌ای، از صحت عملکرد آن مطمئن شوید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. خرابی شمع خودرو با علائم آشکار و متعددی همراه است که به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند. در ادامه به معرفی علائم خرابی شمع خودرو می‌پردازیم.

علائم خرابی شمع خودرو کدامند؟

شمع خودرو یک کالای مصرفی بوده و تاریخ انقضا دارد. خرابی شمع موتور موجب بروز مشکلاتی مثل تجمع کربن روی شمع‌ها، روغن‌ریزی، افزایش مصرف سوخت و … می‌شود. بااین‌حال، چند نشانه ساده وجود دارد که در صورت مشاهده آن‌ها به‌راحتی می‌توان به عملکرد ناصحیح و خرابی شمع خودرو پی برد.

– اختلال در احتراق موتور

شمع خراب نمی‌تواند جرقه‌های متناوب تولید کند. در نتیجه احتراق در محفظه موتور به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. در این حالت، موتور به سروصدا می‌افتد و به‌اصطلاح ریپ می‌زند. عدم احتراق صحیح سوخت در موتور در وهله اول موجب کاهش قدرت موتور و همین‌طور باعث انتشار دود غلیظ و آلاینده از خروجی اگزوز می‌شود.

– افزایش مصرف سوخت

شمع خراب عملکرد موتور را مختل کرده و بازدهی سوخت را کاهش می‌دهد؛ بنابراین هرزمان حس کردید ماشین بیش از حد معمول سوخت مصرف می‌کند، به‌سلامت شمع‌ها شک کنید.

– اختلال در روشن‌شدن خودرو

استارت نخوردن ماشین می‌تواند نشانه خرابی شمع باشد. بسیاری از مواقع باتری مقصر اصلی روشن‌نشدن ماشین است، اما عملکرد ناقص شمع‌ها و جرقه‌های کم‌توان و ناکافی می‌تواند در استارت نخوردن ماشین دخیل باشد. زمانی که شمع‌ها به هر دلیلی مثل فرسودگی خراب شده باشند، از قدرت کافی برای ایجاد جرقه جهت شروع فرایند احتراق برخوردار نبوده و در نتیجه، نیروی لازم برای روشن‌شدن ماشین تأمین نمی‌شود.

– ضعف در قدرت شتاب گیری خودرو

اگر پس از فشردن پدال گاز، شتاب چندانی را احساس نکردید، به‌احتمال زیاد مشکلی در عملکرد موتور به وجود آمده است. این مشکل می‌تواند به احتراق ناقص سوخت در سیلندرهای موتور ربط داشته باشد که ناشی از خرابی شمع‌ها و جرقه‌های ناقص است.

البته بد نیست به این موضوع مهم اشاره کرد که اکثر خودروهای امروزی از طریق سنسور، پیغام جرقه‌زدن را برای شمع‌ها ارسال می‌کنند؛ بنابراین احتمال خرابی سنسورها نیز وجود دارد.

– لرزیدن و سروصدای خودرو در حالت درجا

لرزیدن خودرو در حالت درجا یکی دیگر از علائم خرابی شمع‌ها است. زمانی که شمع خودرو عملکرد صحیحی نداشته باشد، سوخت به طور ناقص سوزانده شده و حسگر اکسیژن خودرو به‌اشتباه می‌افتد. بدین ترتیب، میزان سوخت داخل سیلندرها کم شده و توازن ترکیب اکسیژن و سوخت در داخل سیلندر برهم می‌خورد. نتیجه این امر به‌غیراز احتراق ناصحیح، ایجاد لرزش و سروصدا در حالت کارکرد در جای خودرو است.

– انتشار بوی بنزین

اگر بوی غیرمعمول بنزین از اگزوز خودرو به مشام شما رسید، بهتر است نگاهی به شمع‌های ماشین بیندازید و از سلامت و عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید. شمع خراب موجب احتراق ناقص و عدم تعادل ترکیب سوخت و هوا در سیلندرها می‌شود. بنزینی که به‌درستی سوزانده نشده، از طریق اگزوز خارج می‌شود و بوی آن به‌شدت قابل‌استشمام است.

– تک کارکردن موتور

تک کارکردن موتور تأثیر مستقیم روی کشش ماشین دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل یکی از سیلندرها عملکرد مؤثر خود را ازدست‌داده و از کار بیفتد. خراب بودن شمع، یکی از مهم‌ترین عوامل ازکارافتادن سیلندرها و تک کارکردن موتور است.

– روشن‌شدن چراغ چک موتور

روشن‌شدن چراغ چک موتور نیز یکی دیگر از علائم خرابی شمع خودرو به‌حساب می‌آید. این چراغ به عملکرد موتور وابسته است و روشن‌شدن آن از وجود حداقل یک اختلال خبر می‌دهد. در این حالت بد نیست نگاهی به شمع‌ها بیندازید.

– تغییر رنگ 

شمع خودرو تا پیش از رسیدن به تاریخ انقضا نباید تغییر رنگ پیدا کند. اگر سطح چینی شمع صورتی یا قرمز شده باشد، بهتر است اکتان سوخت را اندازه‌گیری کنید. شمعی که سیاه شده باشد، به اختلال در سوپاپ‌ها یا سیلندر موتور اشاره می‌کند. گاز خوردن زیاد خودرو نیز باعث زرد یا سبزشدن رنگ سطح چینی شمع‌ها می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ، باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض شمع‌ها اقدام کنید.

جمع‌بندی

شمع، یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو به‌حساب می‌آید و هرگونه اختلال در آن موجب عملکرد ناصحیح و آسیب به موتور می‌شود. خوشبختانه خرابی شمع با علائم متعددی همراه بوده و به‌راحتی قابل‌تشخیص است. استشمام بوی بنزین، عدم شتاب گیری خودرو، استارت نخوردن، روشن‌شدن چراغ چک موتور و … همگی جزو نشانه‌های خرابی شمع ماشین هستند و راننده را از عملکرد ناصحیح این قطعه مهم آگاه می‌کند. به‌محض تشخیص خرابی شمع، هر چه زودتر آن را تعویض کنید تا متحمل هزینه‌های سنگین‌تر نشوید.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0