ایستگاه
خواندن 3 دقیقه
.
2 سال پیش
.
بازدید

شرایط مخاطره‌آمیز سومین خودروساز بزرگ ایران

شرایط مخاطره‌آمیز سومین خودروساز بزرگ ایران

پارس‌خودرو یکی از شرکت‌های بزرگ تولید اتومبیل در ایران است که سابقه طولانی در تولید و عرضه انواع خودروهای خاطره‌ساز و باکیفیت دارد. بااین‌حال طی چند روز اخیر اخباری مبنی بر ورشکستگی پارس‌خودرو منتشر شدند که حاکی از وضعیت وخیم اقتصادی این شرکت هستند. این اخبار به‌واسطه جابه‌جایی نماد پارس‌خودرو در بورس منتشر شد .

پارس‌خودرو از 19 سال پیش تاکنون در بورس حضور داشته است. این شرکت با نماد خپارس شناخته می‌شود که یکی از قدیمی‌ترین نمادهای بورس ایران در حوزه خودروسازی است. بااین‌حال شرایط ورشکستگی پارس‌خودرو از تابستان امسال شکل جدی‌تری به خود گرفت . در نهایت نیز سازمان بورس به دلیل آنکه پارس‌خودرو برنامه‌ای را برای خروج از وضعیت ورشکستگی ارائه نکرد، نماد خپارس را از بازار اصلی به بازار فرابورس منتقل کرد. اکنون نماد خپارس در کنار شرکت‌های نه‌چندان شناخته شده‌ای قرار دارد که وضعیت مالی مبهمی دارند. اعلام این خبر به‌نوعی ورشکستگی پارس‌خودرو را به‌صورت غیررسمی اعلان می‌کند.

پیش‌ازاین و در تابستان امسال، سازمان بورس به پارس‌خودرو برای رعایت دستورالعمل پذیرش در بورس هشدار داد. سازمان بورس به پارس‌خودرو هشت ماه مهلت داد تا وضعیت سرمایه خود را بهبود بخشد. سایپا نیز به‌عنوان شرکتی که اکثریت سهام پارس‌خودرو را در اختیار دارد، تصمیم گرفت تا فراخوان جذب سرمایه را برای شرکت زیرمجموعه‌اش صادر کند.

سایپا در یک آگهی مربوط به مرداد 1401 اعلام کرد: «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا (سهامی عام) قصد دارد سهام شرکت پارس‌خودرو (سهامی عام) متعلق به گروه خودروسازی سایپا را به‌صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار کند.»

هم‌زمان با انتشار این آگهی که برای جلوگیری از ورشکستگی پارس‌خودرو منتشر شده بود، رسانه‌های مختلف حدس و گمان‌های   پیرامون خریداران احتمالی پارس‌خودرو را مطرح کردند. رسانه‌ها در ابتدا از ایران‌خودرو به‌عنوان مشتری سهام پارس‌خودرو اسم بردند که با تکذیب این شرکت همراه شد. شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ همچون کروز نیز با وجود تقدم در خرید سهام پارس‌خودرو، تمایلی به خرید این خودروساز قدیمی نداشتند. در نهایت از چند شرکت چینی نیز به‌عنوان مشتریان احتمالی پارس‌خودرو یاد شد؛ اما هیچ‌گاه چینی‌ها برای خرید پارس‌خودرو پیش‌قدم نشدند.

در نهایت فرصت سازمان بورس برای تأمین سرمایه به پایان رسید تا پازل ورشکستگی پارس‌خودرو تکمیل شود. درخواست‌ پارس‌خودرو برای افزایش 23 درصدی سرمایه جهت فرار از ورشکستگی نیز با مخالفت سازمان بورس مواجه شد و در نهایت نماد خپارس از بازار بورس به بازار فرابورس منتقل شد.

ورشکستگی پارس‌خودرو در حالی اتفاق می‌افتد که این شرکت یکی از قدیمی‌ترین اتومبیل سازان ایران است. فعالیت پارس‌خودرو در زمینه مونتاژ و عرضه خودرو از سال 1335 خورشیدی و تحت حمایت برند آمریکایی جیپ آغاز شد. این شرکت بعدها جنرال موتورز ایران نام گرفت و به تولید خودروهای جنرال موتورز همچون شورولت نوا و کادیلاک سویل پرداخت. این شرکت در سال 1359 به خودروسازی ایران و سپس به پارس‌خودرو تغییر نام داد و همچنان با این نام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ورشکستگی پارس‌خودرو با خاطرات تلخی همراه خواهد بود که یادآور محصولات دوست‌داشتنی تولید شده توسط این کارخانه هستند. خودروهایی همچون رنو 5، نیسان پاترول، نیسان ماکسیما، رنو تندر 90، برلیانس سری H200 و سری H300، رنو مگان و نیسان تیانا بخشی از محصولات خاطره‌انگیز این شرکت هستند. در حال حاضر 36 درصد از سهام پارس‌خودرو در اختیار سایپا قرار دارد و 32 درصد دیگر از سهام آن نیز در تملک شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار است. سهام‌داران خرد نیز 32 درصد باقیمانده از سهام پارس‌خودرو را در اختیار خود دارند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0