ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
83 بازدید

شتاب این خودروهای هیبریدی شما را حیرت‌زده می‌کند

شتاب این خودروهای هیبریدی شما را حیرت‌زده می‌کند

مقدمه

کلیشه سازگاری با محیط‌زیست و کند بودن خودروهای هیبریدی یک یادگار از دوران گذشته است که در مورد ماشین‌های امروزی صدق نمی‌کند. تویوتا پریوس به‌عنوان پیشگام خودروهای هیبریدی بدون شک با تمرکز روی مصرف سوخت بهینه ساخته شد و البته دلیل موجهی پشت این قضیه وجود داشت. قیمت بنزین روزبه‌روز بیشتر می‌شد و آگاهی زیست‌محیطی در حال افزایش بود.

اما در دنیای امروزی فناوری هیبریدی دستخوش یک انقلاب بزرگ شده و فراتر از اهدافی همچون بهینگی مصرف سوخت تکامل‌یافته است. هیبریدی‌های امروزی، شگفتی مهندسی هستند و قدرت موتورهای الکتریکی را با اطمینان‌پذیری موتورهای بنزینی ترکیب می‌کنند. این ادغام خلاقانه نیروی قدرتمندی را زیر کاپوت و تعریف جدیدی از پرفورمنس هیبریدی را به وجود می‌آورد. نتیجه این ترکیب، شتاب شگفت‌انگیز و واکنش‌دهی دقیق و هیجان‌انگیز است که اغلب در زیر ظاهر معمولی خودرو پنهان می‌ماند. در این مقاله شما را با خودروهای هیبریدی آشنا می‌کنیم که عملکرد جدی دارند و از همسفران آرام و به‌ظاهر مطیع به جنگجویان فریبنده و تهاجمی تبدیل می‌شوند. تمامی این خودروها دارای شتاب صفر تا صد زیر ۶ ثانیه هستند.

تویوتا RAV4 Prime با شتاب صفر تا صد ۵.۸ ثانیه‌ای

شاسی‌بلند راوفور پرایم یک‌تنه کلیشه کُندی خودروهای هیبریدی را نقض می‌کند. در پشت ظاهر معمولی و متین این ماشین، یک پیشرانه بنزینی – برقی قدرتمند قرار گرفته که شامل موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و دو موتور الکتریکی می‌شود. این موتورها در مجموع ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس تک‌سرعته e-CVT به چرخ‌ها وارد کرده و در عرض ۵.۸ ثانیه، سرعت خودرو را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. البته گفته می‌شود در شرایط ایده‌آل، شتاب خودرو بیشتر خواهد بود. این ماشین همچنین مصرف سوخت تحسین‌برانگیزی داشته و در ازای هر صد کیلومتر، تنها ۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند. بدین ترتیب، تویوتا راوفور پرایم به‌عنوان یک محصول صرفه‌جو با پرفورمنس بالا، در لیست خودروهای هیبریدی قرار می‌گیرد که شتاب آن‌ها موجب تعجب همگان می‌شود.

تویوتا Crown با شتاب صفر تا صد ۵.۷ ثانیه‌ای

تویوتا کراون با آن ظاهر موقر و عبوس خود، جزو پرشتاب‌ترین خودروهای هیبریدی به‌حساب می‌آید. کراون، یک سدان کراس‌اوور خاص است که ترکیبی منحصربه‌فرد از کارایی و پرفورمنس را ارائه می‌دهد. این خودرو در سه تریم XLE، Limited و Platinum به عرضه درآمده که هر سه آنها از نوع دو دیفرانسیل هستند و از پیشرانه هیبریدی بهره می‌گیرند. نسخه پلاتینیوم به‌عنوان گران‌ترین تریم، به پیشرانه نیمه برقی متشکل از یک موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر و دو موتور مغناطیس دائمی مجهز است که مجموع راندمان آنها به ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. این مشخصات، شتاب صفر تا صد ۵.۷ ثانیه‌ای را برای کراون پلاتینیوم محقق می‌سازد. البته تریم های لیمیتد و XLE نیز در عرض ۷.۶ ثانیه از حالت توقف به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست می‌یابند. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا کراون در تریم پلاتینیوم ۷.۸ لیتر و در تریم های لیمیتد و XLE حدود ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ب‌ام‌و 330e با شتاب صفر تا صد ۵.۶ ثانیه

سدان آلمانی BMW 330e یکی دیگر از ماشین‌هایی است که شتاب آن باعث تعجب و هیجان حضار می‌شود. اگرچه ب‌ام‌و 330e در کنار لوکس بودن، ظاهری تهاجمی از خود به نمایش می‌گذارد، ولی شتاب ۵.۶ ثانیه‌ای آن دور از انتظار است. پیشرانه هیبریدی ۲۲۸ اسب بخاری با حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر، عملکردی خارق‌العاده را در زیر کاپوت خودرو به وجود می‌آورد و اگر ۵.۶ ثانیه برای رسیدن سرعت از صفر به صد کافی نیست، راننده با فعال‌سازی قابلیت XtraBoost برای مدت کوتاه می‌تواند شتاب خودرو را تقویت کند. در کنار این پرفورمنس عالی، 330e رسالت اصلی خود یعنی محبوبیت به‌عنوان یک محصول لوکس را حفظ کرده و با پیشرفته‌ترین امکانات رفاهی و تکنولوژیکی مثل سیستم iDrive و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

جیپ Grand Cherokee 4xe با شتاب صفر تا صد ۵.۳ ثانیه‌ای

جیپ گرند چروکی 4xe با ترکیب چشمگیری از قابلیت آفرود، لوکس بودن و پرفورمنس باورنکردنی، فراتر از تمام انتظارات عمل می‌کند. پیشرانه هیبریدی این خودرو قادر به تولید ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی خود را از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به چهارچرخ انتقال می‌دهد. به لطف این قوای محرکه، شتاب‌گیری صفر تا صد چروکی در مدت‌زمان ۵.۳ ثانیه اتفاق می‌افتد. این خودرو ۳۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد و اینجاست که شتاب تقریباً ۵ ثانیه‌ای ارزش واقعی خود را نشان می‌دهد. چروکی 4xe با تمرکز روی بیراهه نوردی ساخته شده، ولی کماکان مصرف سوخت بهینه‌ای دارد. این ماشین برای پیمودن صد کیلومتر جاده ترکیبی تنها ۵ لیتر بنزین   می‌سوزاند.

ولوو XC60 Recharge با شتاب صفر تا صد ۴.۵ ثانیه‌ای

ولوو XC60 ریشارژ یکی دیگر از خودروهای نیمه برقی است که ظاهر و شتاب آن با یکدیگر در تناقض هستند. شاسی‌بلند سوئدی شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۴.۵ ثانیه مدیریت می‌کند و دلیل اصلی این شتاب‌گیری، پیشرانه هیبریدی قدرتمندی است که هر چهارچرخ را به حرکت می‌اندازد. این پیشرانه متشکل از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی بوده که روی‌هم‌رفته ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. موتور الکتریکی با ایجاد گشتاور لحظه‌ای، تأخیر توربو را از بین برده و شتاب قابل‌توجهی را برای خودرو رقم می‌زند. البته برد پیمایشی موتوربرقی تنها ۵۶ کیلومتر بوده و پس از به‌پایان‌رسیدن شارژ باتری، موتور بنزینی کنترل را در دست می‌گیرد.

ولوو S60 Recharge T8 eAWD با شتاب صفر تا صد ۴.۱ ثانیه‌ای

ولوو S60 ‌ ریشارژ تی ۸ در نگاه اول بیننده را گول می‌زند. طراحی فریبنده و پیچیده آن نشان از یک ماشین اسپرت دارد، ولی در زیر این ظاهر جذاب، یک پیشرانه قدرتمند جاسازی شده است. با ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۹ نیوتن متر گشتاور، خودرو هیبریدی می‌تواند در عرض ۴.۱ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این پیشرانه در مدل XC60 Recharge ‌ نیز به‌کاررفته و اثربخشی آن به‌واسطه سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک تضمین می‌شود. علاوه بر شتاب فوق‌العاده، S60 Recharge همچنین مصرف سوخت بهینه‌ای داشته (۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر) و محدوده پیمایشی موتوربرقی آن به ۶۴ کیلومتر می‌رسد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0