ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 سال پیش
.
1 بازدید

سرمایه‌گذاری هنگفت فولکس‌واگن روی خودروهای برقی

سرمایه‌گذاری هنگفت فولکس‌واگن روی خودروهای برقی

صنعت خودروسازی جهان با سرعت چشمگیری به سمت برقی‌سازی شدن است، به‌طوری‌که اکثر شرکت‌های بزرگ و مطرح، به‌تدریج در حال کنارگذاشتن خودروهای احتراقی و گسترش محصولات برقی خود هستند. فولکس‌واگن (Volkswagen) نیز از قافله جا نمانده و برنامه‌های بزرگی برای توسعه خودروهای برقی پیشرو دارد.

تولیدکنندگان کوچک و بزرگ در سراسر دنیا به این حقیقت رسیده‌اند که خودروهای الکتریکی، آینده صنعت خودروسازی هستند. فولکس‌واگن آلمانی نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین خودروسازهای جهان بر این موضوع واقف بوده و در صدد است سرمایه هنگفتی را وقف تولید خودروهای برقی کند.

فولکس‌واگن قصد دارد در پنج سال آینده، سرمایه‌ای بالغ بر ۸۸.۴ میلیارد دلار را جهت توسعه و ساخت خودروی برقی، باتری و نرم‌افزار به کار گیرد. البته شرکت آلمانی در این مدت دست روی دست نگذاشته و از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ تاکنون توانسته فروش و تحویل خودروهای الکتریکی خود را تا ۲۷ درصد افزایش دهد. با اینکه خودروهای برقی تنها حدود ۶ درصد از کل فروش فولکس‌واگن را تشکیل می‌دهند، اما این غول آلمانی در حال تدارک زیرساخت‌های لازم جهت افزایش این رقم است. با استانداردسازی مدل‌های EV در چند سال آینده، طیف گسترده‌ای از خودروهای برقی متنوع جهت انتخاب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. فولکس‌واگن عزم خود را جزم کرده که تا سال ۲۰۲۶، سهم فروش خودروهای برقی خود را به ۲۵ درصد برساند.

بد نیست بدانید بخشی از سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن روی خودروهای برقی، از طریق فروش ۲۵ درصد سهام پورشه تأمین می‌شود. این شرکت عملکرد فوق‌العاده‌ای در تولید و فروش خودروهای برقی داشته و توانسته رقم فروش ۲۱۷۱۰۰ هزار دستگاه خودروی تمام برقی را در گزارش مالی نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ثبت برساند.Volkswagen

آئودی e-tron و مدل‌های ID.3 و ID.4 محبوب‌ترین خودروهای برقی فولکس‌واگن به‌حساب می‌آیند. اما به نظر می‌رسد شرکت آلمانی به طور خاص، حساب دیگری روی مدل ID.3 بازکرده است. این شرکت درحال‌توسعه و ارتقای ID.3 بوده و قصد دارد نسخه فیس لیفت آن را با سخت‌افزار و نرم‌افزار بهبودیافته روانه بازار کند.

در واقع مبلغی که فولکس‌واگن برای تضمین تولید نسخه ارتقا یافته ID.3 اعلام کرده، مهر تأیید دیگری به رویسرمایه‌گذاری هنگفت این شرکت آلمانی روی خودروهای برقی است. غول خودروسازی اروپا قصد دارد در سال جاری، تولید ID.3 جدید را در کارخانه وولفسبورگ آغاز کرده و سرمایه‌ای بالغ بر ۴۶۰ میلیون یورو را تا سال ۲۰۲۵ در اختیار این کارخانه قرار دهد. مدل ID.3 بر اساس پلتفرم MEB ‌  پلاس ساخته می‌شود که سرعت شارژ سریع‌تری داشته و مسافت طولانی‌تری را در صورت شارژ کامل باتری تحت پوشش قرار می‌دهد.

به‌علاوه، فولکس‌واگن و شرکای آن حدود چند ماه پیش از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد یورویی جهت تولید خودروهای برقی و باتری در کارخانه‌های خود در اسپانیا خبر دادند. فولکس همچنین قراردادی را با بزرگ‌ترین شرکت برق اسپانیا به نام ایبردرولا به امضا رسانده که به‌موجب آن، طرف اسپانیایی موظف است یک پارک خورشیدی بزرگ را جهت تأمین بخشی از انرژی کارخانه تولید باتری در سانتیاگوی والنسیا راه‌اندازی کند. البته شنیده‌ها حاکی از این است که شرکت اسپانیایی به نوبه خود قصد دارد مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو را در طرح برق‌رسانی سرمایه‌گذاری کند.

از دیگر نمونه‌های سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن در خودروهای برقی می‌توان به ۷.۱ میلیارد دلاری اشاره کرد که برای ساخت خودروهای مجهز به باتری در شمال آمریکا لحاظ شده است. کمپانی آلمانی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۲۵ مدل خودروی الکتریکی جدید را به مشتریان خود در ایالات متحده، مکزیک و کانادا عرضه کند. طبق گزارش‌های محلی، برخی از مدل‌های جدید فولکس‌واگن تحت برندهای پورشه و آئودی ممکن است بر اساس پلتفرم آینده SSP ساخته شوند. پلتفرم SSP بخشی از پروژه Trinity است که با یک سدان بزرگ و جدید به نام Aero B آغاز می‌شود.

در حال حاضر ۹۰ درصد از خودروهای برند فولکس‌واگن که در آمریکای شمالی به مشتریان فروخته می‌شود، تولید همان منطقه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شاسی‌بلندهای اطلس و اطلس کراس اسپرت (تولید کارخانه چاتانوگا) و جتا، تائوس و تیگوان (تولید کارخانه ئوپبلا) اشاره کرد. بااین‌وجود، سرمایه‌گذاری ۷.۱ میلیاردی فولکس‌واگن قرار است صرف تبدیل کارخانه‌های چاتانوگای تنسی و همین‌طور پوئبلا و سیلاو مکزیک به تولیدکنندگان خودروهای برقی ‌شود. کارخانه تنسی کار جدید خود را با ساخت مدل‌های ID.4 آغاز خواهد کرد. همچنین یک شاسی‌بلند برقی هم جثه با اطلس برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده و گزارش‌های مختلف به تولید شاسی‌بلندهای سایز متوسط مبتنی بر پلتفرم MEB یا SSP اشاره می‌کنند. کمپانی آلمانی همچنین قصد دارد یک کارخانه تولید باتری را در ایالات متحده راه‌اندازی کند، هرچند مکان دقیق آن هنوز مشخص نیست. احتمال می‌رود کارخانه جدید نیز در نزدیکی چاتانوگای تنسی ساخته شود.

نمونه‌های فوق تنها اشاراتی به سرمایه‌گذاری هنگفت فولکس‌واگن در خودروهای برقی است. این شرکت قصد دارد ساخت و فروش خودروهای مجهز به موتورهای درون‌سوز را به‌تدریج به صفر رسانده و در دهه آینده به تولیدکننده خودروهای تمام برقی تبدیل شود. فولکس‌واگن همانند اکثر شرکت‌های مطرح در صنعت خودروسازی، در تلاش است همپای تکنولوژی و سلیقه مشتریان خود پیش رفته و با افزایش سرعت رشد و تولید محصولات خود، چندین قدم جلوتر از رقبای سرسخت خود گام بردارد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0