ایستگاه
خواندن 4 دقیقه
.
1 سال پیش
.
22 بازدید

سامانه سخا چیست؟

سامانه سخا چیست؟

کرونا بهانه خوبی شد تا اکثر خدمات نهادهای مختلف دولتی از جمله پلیس انتظامی به‌صورت آنلاین پیاده‌سازی شده و در قالب سایت خدمات الکترونیکی در دسترس کاربران قرار گیرد تا بدین‌وسیله مراجعه حضوری افراد متقاضی برای انجام امور کاهش یابد. سامانه سخا پلیس به نشانی sakha.police.ir وب‌سایت خدمات الکترونیکی متعلق به نیروی انتظامی است که امکانات و خدمات متعددی را به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای به کاربران ارائه می‌دهد.

سامانه سخا مخفف عبارت «سامانه خدمات انتظامی» است که زیر نظر سازمان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده و باهدف ارائه خدمات غیرحضوری فعالیت می‌کند. این سامانه به طور دوره‌ای به‌روزرسانی شده و سرویس‌های بیشتری به آن اضافه می‌شود. اپلیکیشن سخا برای گوشی‌های نسخه اندروید و iOS قابل‌دسترس است. البته استفاده از امکانات سخا به ثبت‌نام بی‌چون‌وچرا در سامانه احتیاج دارد. بدین ترتیب که فرد باید اطلاعات شخصی مهم از جمله کد ملی و شماره همراه منطبق با کد ملی را به طور دقیق وارد کند. به‌محض ثبت‌نام و ورود به سامانه، امکان استفاده از سرویس‌های مختلف مثل خدمات مربوط به مشمولان سربازی، گواهینامه رانندگی و انتقال پلاک فراهم می‌آید.

برای ورود به سامانه سخا پلیس و بهره‌مندی از خدمات حتماً باید وارد سایت شوید. ابتدا مرورگر را بازکرده و نشانی اینترنتی sakha.epolice.ir را در نوار جستجو تایپ و کلید اینتر را بزنید. سایت رسمی سخا برای شما باز می‌شود. اگر قبلاً در سامانه ثبت‌نام کرده باشید، کافی است نام کاربری یا کد ملی، کلمه عبور و کد امنیتی را وارد و سپس گزینه ورود را بزنید. اگر کلمه عبور را به‌خاطر نمی‌آورید، روی گزینه فراموشی کلمه عبور کلیک و رمز خود را مجدداً بازیابی کنید.

نحوه ثبت‌نام در سامانه سخا

اما چگونه باید در سامانه ثبت‌نام کنیم؟ برای این کار نیز باید وارد سایت sakha.epolice.ir شوید؛ اما این بار به‌جای پرکردن فیلدهای خالی، باید گزینه ثبت‌نام را بزنید. در مرحله بعد باید کد ملی و عبارت امنیتی را وارد و سپس روی «ادامه» کلیک کنید. حال باید برای احراز هویت شماره همراه منطبق با کد ملی را در فیلد مربوطه تایپ و «تأیید شماره و ادامه» را بزنید. سپس نوبت به انتخاب کلمه عبور می‌رسد. رمز انتخابی خود را وارد و مجدداً آن را تکرار کنید. حال پیامک حاوی کد احراز به شماره همراهتان ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مربوطه بنویسید. در نهایت گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید. اگر پیام «کاربر با موفقیت ایجاد شد.» روی صفحه ظاهر شد بدان معناست که ثبت‌نام شما با موفقیت به پایان رسیده است. پس از انتخاب گزینه «بستن» خودبه‌خود به بخش ورود سامانه سخا هدایت می‌شوید و می‌توانید از خدمات متعدد آن استفاده نمایید.

خدمات و سرویس‌های سامانه سخا

خدمات سامانه سخا به‌طورکلی به سه دسته تقسیم می‌شود: شماره‌گذاری وسایل نقلیه، خدمات مربوط به گواهینامه رانندگی و خدمات مربوط به‌نظام وظیفه.

افراد با مراجعه به بخش شماره‌گذاری وسایل نقلیه می‌توانند امور مربوط به نقل‌وانتقال خودرو را از دو طریق وکالتی یا خریدار و فروشنده انجام دهند. خوشبختانه راهنمای نقل‌وانتقال به طور کامل در این بخش قرار گرفته است. امکان مشاهده درخواست‌های فعال و پیگیری درخواست‌ها نیز در این بخش وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین امکانات ارائه شده در سامانه سخا، خدمات مربوط به گواهینامه است. بدین ترتیب متقاضیان می‌توانند به‌صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت، درخواست گواهینامه پایه سه خود را به ثبت برسانند و در هرزمان که بخواهند گواهینامه خود را پیگیری کنند. امکان دانلود کتابچه و راهنما نیز برای کاربران وجود دارد.

خدمات نظام‌وظیفه مربوط به مشمولان سربازی و ارائه وثیقه خروج از کشور است. البته افراد پیش از استفاده از امکانات این بخش باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و دفترچه سربازی و کد ۵ رقمی سخا را دریافت کنند.

بخش خدمات الکترونیکی که در منوی سمت راست سایت قرار گرفته، اطلاعات هویتی و ارتباطی را شامل می‌شود. اطلاعات شخصی همچون نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی و تاریخ تولد، و همچنین اطلاعات آدرس و شماره همراه همگی در این بخش قرار دارند؛ لذا توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان حساب کاربری و رمز عبور سامانه سخا را با هیچ‌کس در میان نگذارید.

جمع‌بندی

نیروی انتظامی نیز همانند بسیاری از نهادهای دولتی به‌منظور رفاه حال مراجعین و سرعت بخشی به ارائه خدمات مختلف، سامانه مخصوص خود را به نام سخا راه‌اندازی کرده است. در این سامانه، امکانات و سرویس‌های متعدد مرتبط با نیروی انتظامی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان ثبت درخواست گواهینامه رانندگی پایه ۳، امکان انتقال سند وسایل نقلیه و همین‌طور شماره‌گذاری وسایل نقلیه اشاره کرد. سخا به طور دوره‌ای به‌روزرسانی شده و سرویس‌های بیشتری از طریق آن در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سامانه نیاز افراد به مراجعات حضوری به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ را برطرف کرده و از اتلاف وقت و هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0