ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
2 سال پیش
.
142 بازدید

روش‌های مراقبت از تراشه کارت سوخت هوشمند

روش‌های مراقبت از تراشه کارت سوخت هوشمند

قیمت بنزین در ایران حداقل نصف قیمت بنزین در کشورهای همسایه است و این موضوع باعث شد وزیر نفت در سال ۱۳۹۷ طرح سهمیه‌بندی سوخت و تخصیص کارت سوخت هوشمند را برای هم‌وطنان ارائه دهد. این طرح به‌منظور جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از کشور و حفظ سرمایه‌های ملی پیشنهاد شد و مورد استقبال دولت قرار گرفت. به دنبال سهمیه‌بندی بنزین   از سال ۱۳۹۷ تا کنون، یک کارت هوشمند سوخت برای مالکین خودروها صادر می‌شود تا به‌وسیله آن بتوانند از سهمیه ماهانه بنزین خود استفاده کنند. این رویه به طور مؤثر موجب جلوگیری از قاچاق سوخت شده و مدیریت مصرف سوخت را بهینه‌تر کرده است. در ادامه با مشخصات کارت هوشمند و نحوه مراقبت از آن آشنا می‌شوید.

کارت سوخت هوشمند چیست؟

کارت هوشمند یکی از دستاوردهای مهم تکنولوژی به‌حساب می‌آید که قادر به حفظ اطلاعات و به‌روزرسانی آن‌ها است. پس از سهمیه‌ای شدن سوخت، یک کارت سوخت هوشمند برای مالکین خودروها صادر می‌شود که در ابتدای هر ماه شارژ شده و امکان مصرف میزان خاصی از بنزین را تا پایان ماه فراهم می‌آورد. در صورت استفاده از بنزین سهمیه‌ای، مالک باید به سراغ خرید بنزین آزاد رود که قیمت آن تقریباً دوبرابر قیمت بنزین سهمیه‌ای است. به بیان بهتر، اگر فردی بخواهد بیش از حد سهمیه خود بنزین مصرف کند، باید بهای مضاعف بپردازد.

احتمالاً بارها شنیده‌اید که کارت سوخت نیاز به مراقبت‌های ویژه و خاصی دارد تا در وهله اول خراب نشود و در وهله دوم مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. مراقبت از تراشه کارت سوخت مستلزم رعایت چند نکته ساده است، ولی تراشه به نوبه خود شامل اطلاعاتی است که نباید خللی بر آن‌ها وارد شده و یا در دست افراد نااهل و سودجو قرار گیرد.

کارت سوخت هوشمند یک کارت الکترونیکی است که امکان دریافت سهمیه بنزین را برای مالک خودرو فراهم می‌آورد. این کارت شامل یک تراشه می‌شود که از مدارات مجتمع ساخته شده و دارای یک ماژول حافظه است. جزئیات مربوط به سهمیه‌بندی بنزین درون این تراشه نگه‌داری می‌شوند و در هنگام سوخت‌گیری و پس از ورود کارت به داخل دستگاه، مورد به‌روزرسانی قرار می‌گیرند.

انرژی لازم برای عملکرد تراشه از طریق یک میدان القایی الکترومغناطیسی تأمین می‌شود که توسط دستگاه کارت‌خوان به وجود می‌آید؛ بنابراین جای تعجب ندارد که کارت سوخت هوشمند به مراقبت و روش نگهداری خاص احتیاج داشته باشد. در ادامه، به بررسی نکات مهم و روش‌های مراقبت از تراشه کارت سوخت هوشمند می‌پردازیم.

نگهداری از کارت سوخت هوشمند چگونه است؟

در حال حاضر تنها با کارت سوخت هوشمند می‌توان از سهمیه سوخت برای خودرو یا موتورسیکلت استفاده کرد. حساسیت در ثبت اطلاعات حین سوخت‌گیری، لزوم نگهداری و مراقبت از این کارت را نشان می‌دهد. اما چگونه می‌توان از کارت سوخت هوشمند و به طور خاص، تراشه به‌کاررفته در آن مراقبت کرد؟

پیش از هر چیز، در نظر داشته باشید که پس از دریافت کارت سوخت هوشمند، پاکت آن را بااحتیاط بازکرده و البته پاکت را نزد خود نگه دارید. چون در صورت مفقودی یا خراب‌شدن کارت سوخت، به اطلاعات مندرج پشت این پاکت احتیاج پیدا خواهید کرد.

در هنگام استفاده مکرر از کارت هوشمند، ممکن است آلودگی یا لک‌های متعددی روی کارت ظاهر شود. بااین‌وجود به‌منظور مراقبت از تراشه کارت سوخت هوشمند بهتر است فکر شستن کارت با آب یا مواد شوینده شیمیایی و فراورده‌های نفتی (از جمله بنزین و گازوئیل) را از سر بیرون کنید. در واقع کارت هوشمند به شست‌وشو احتیاج ندارد.

دور نگه‌داشتن از تابش مستقیم نور خورشید یا وسایل گرمازا مثل بخاری و شوفاژ، یکی دیگر از نکات مراقبت از کارت سوخت هوشمند   به‌حساب می‌آید؛ بنابراین پس از سوخت‌گیری و خروج کارت از دستگاه، بهتر است آن را روی داشبورد و در معرض نور آفتاب قرار ندهید.

تراشه کارت سوخت نسبت به میدان‌های مغناطیسی حساس است؛ بنابراین کارت سوخت را به‌دور از هرگونه آهنربا، گوشی همراه، دستگاه صوتی و تصویری، دفترچه تلفن مغناطیسی و … نگهداری کنید.

بهتر است یک کیف کوچک بدون آهنربا برای کارت سوخت در نظر گرفته و از قراردادن آن در جیب عقب شلوار جدا خودداری کنید، چراکه هرگونه فشار و خمیدگی کارت موجب شکست احتمالی آن می‌شود.

دست‌کاری بدنه کارت می‌تواند موجب آسیب و خدشه به اطلاعات الکترونیکی آن شود. از قراردادن کارت سوخت هوشمند در کارت‌خوان‌های متفرقه خودداری کرده و در حفظ سلامت آن کوشا باشید.

به یاد داشته باشید که اقدام برای گرفتن کارت سوخت المثنی یک فرایند بسیار وقت‌گیر است؛ بنابراین پس از سوخت‌گیری، حتماً کارت را از داخل دستگاه خارج کرده و آن را در محلی مناسب، به‌دوراز میدان مغناطیسی و گرمای شدید قرار دهید.

جمع‌بندی

در حال حاضر استفاده از سهمیه بنزین تنها از طریق کارت سوخت هوشمند امکان‌پذیر است. تراشه به‌کاررفته در کارت سوخت از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند نگهداری و مراقبت صحیح است. مراقبت از تراشه کارت سوخت هوشمند بسیار ساده است، اما در صورت بروز خدشه و آسیب به کارت، چاره‌ای به‌جز ثبت درخواست برای اخذ کارت سوخت المثنی برای مالک باقی نمی‌ماند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0