ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
3 ماه پیش
.
104 بازدید

رتبه‌بندی خودروهای الکتریکی لوکس ۲۰۲۴ بر اساس قابلیت اطمینان

رتبه‌بندی خودروهای الکتریکی لوکس ۲۰۲۴ بر اساس قابلیت اطمینان

مقدمه

در حال حاضر پیشرانه‌های برقی تقریباً در تمام سگمنت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. پیشرانه‌های برقی مزایای متعددی به همراه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم آلایندگی محیط‌زیست و رانندگی نرم و بی‌سروصدا اشاره کرد؛ بنابراین جای تعجب ندارد که اکثر خودروهای لوکس امروزی نیز از یک یا چند موتوربرقی بهره‌مند باشند. سگمنت خودروهای لوکس در سال ۲۰۲۴ به سطح جدیدی ارتقا یافته و مدل‌های متعدد برای نشستن در بالاترین جایگاه با یکدیگر رقابت می‌کنند. ازآنجاکه پیشرانه برقی یک فناوری نسبتاً جدید به‌حساب می‌آید، قابلیت اطمینان یکی از ملاک‌های مهم جهت خرید خودرو برقی، مخصوصاً در سگمنت لوکس و گران‌قیمت در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله، رتبه‌بندی خودروهای برقی لوکس را از لحاظ قابلیت اطمینان مورد بررسی قرار می‌دهیم. این رتبه‌بندی بر اساس منابع موثقی همچون گزارش مشتریان، وب‌سایت خودروسازان و همین‌طور ارزیابی J.D Power  انجام شده است.

مدل ۲۰۲۴ آئودی Q8 e-tron با قابلیت اطمینان ۴۱ از ۱۰۰

شاسی‌بلند Q8 ای‌ترون بزرگ‌ترین خودرو الکتریکی لوکس آئودی در سال ۲۰۲۴ است که با قیمت پایه ۷۴.۴ هزار دلار به فروش می‌رسد. ماشین آلمانی قیمت اقتصادی‌تری نسبت به خودرو لوکس ب‌ام‌و iX دارد و درعین‌حال، شامل کابین لوکس و مملو از تکنولوژی می‌باشد. علی‌رغم دریافت امتیاز متوسط ۴۱ از ۱۰۰، عمده مشتریان از کیفیت سواری، شتاب، ساکت بودن و هزینه‌های جاری این خودرو ابراز رضایت کرده‌اند.

آئودی Q8 ای‌ترون از پیشرانه الکتریکی دوموتوره بهره می‌گیرد و به سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک مجهز است. موتورهای برقی در مجموع ۴۰۲ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور دارند و انرژی خود را از پک باتری ۱۱۴ کیلووات ساعتی دریافت می‌کنند. این باتری در صورت شارژ کامل امکان پیمایش ۴۵۸ کیلومتر را فراهم می‌آورد. حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۵.۴ ثانیه‌ای از دیگر مشخصات آئودی کیو ۸ ای‌ترون هستند.

مدل ۲۰۲۴ جنسیس الکتریفاید GV70 با قابلیت اطمینان ۴۴ از ۱۰۰

برند لوکس جنسیس در سال ۲۰۱۵ به یک نام مستقل تبدیل شد، هرچند هنوز هم تحت تملک هیوندای قرار دارد. محصولات این برند همگی لوکس هستند و جدیدترین آن‌ها، یعنی الکتریفاید GV70 توانسته از لحاظ قابلیت اطمینان امتیاز ۴۴ را از ۱۰۰ به دست آورد. این ماشین از سال ۲۰۲۲ روانه بازار شده و به همین خاطر امتیازدهی بر حسب همین دو سال و بر اساس گزارش مشتریان انجام شده است.

 

شاسی‌بلند لوکس کره‌ای از دو موتور الکتریکی مغناطیس دائمی استفاده می‌کند که با باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی جفت شده است. قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب به ۴۲۹ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتن متر می‌رسد؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که این خودرو تک دیفرانسیل (RWD) شتاب صفر تا صد را در عرض ۴.۲ ثانیه مدیریت کند و به‌سرعت ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت برسد. برد پیمایشی باتری حدود ۳۸۰ کیلومتر است.

مدل ۲۰۲۴ ب‌ام‌و iX با قابلیت اطمینان ۵۹ از ۱۰۰

از بین تمام برندهای خودرو لوکس، تعداد انگشت‌شماری جاه‌طلبی ب‌ام‌و را در آینده پیشرانه برقی دارند. کارخانه این شرکت در مونیخ از سال ۲۰۲۷ به طور کامل روی تولید محصولات برقی تمرکز می‌کند و مدل iX زمینه انتقال این برند را فراهم می‌آورد. طبق ارزیابی J.D Power ‌ امتیاز این خودرو آلمانی در بخش اطمینان‌پذیری ۵۹ از ۱۰۰ است. آی ایکس تاکنون یک‌بار برای اشکال در سیستم برقی و ازکارافتادن موتور و بار دیگر برای افزایش ناگهانی سرعت جمع‌آوری شده و پس از برطرف‌کردن مشکل به خریداران عودت شده است. شتاب‌گیری عالی به‌عنوان یک شاسی‌بلند، کیفیت بی‌نظیر تریم داخلی و رانندگی نرم و راحت، مزایای اصلی ب‌ام‌و iX محسوب می‌شوند.

لوسید ایر 1

ب‌ام‌و iX به پیشرانه‌ای متشکل از دو موتوربرقی با مجموع ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۷۶۴ نیوتن متر گشتاور مجهز است. یک گیربکس تک‌سرعته وظیفه انتقال قوی محرکه به چهارچرخ را بر عهده دارد. این پیشرانه با باتری ۱۱۱.۵ کیلووات ساعتی جفت شده که با شارژ کامل از پیمایش مسافت ۴۹۸ کیلومتری پشتیبانی می‌کند. ب‌ام‌و iX تنها به ۴.۴ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت توقف به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

مدل ۲۰۲۴ ب‌ام‌و i4 با قابلیت اطمینان ۶۰ از ۱۰۰

سدان سایز متوسط لوکس ب‌ام‌و i4 به امتیاز اطمینان‌پذیری ۶۰ از ۱۰۰ دست‌یافته است. بخش پیشرانه نقطه‌ضعف اصلی و در عوض، استایل و تجربه رانندگی نقاط قوت خودرو محسوب می‌شوند. البته i4 به سبب داغ‌شدن بیش از حد ماژول باتری و افزایش خطر آتش‌سوزی، سابقه فراخوانی را در کارنامه خود دارد. این ماشین به لطف سیستم ترمزگیری قدرتمند، هندلینگ دقیق و راحتی فوق‌العاده ردیف جلو، مورد تحسین کاربران قرار گرفته است.

 

ب‌ام‌و i4 در تریم xDrive40 از یک موتور الکتریکی و گیربکس تک‌سرعته استفاده می‌کند که ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس تک‌سرعته به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد i4 در مدت‌زمان ۵.۸ ثانیه اتفاق می‌افتد. در ضمن، باتری ۷۰.۴ کیلووات ساعتی نیز در صورت شارژ کامل امکان پیمودن ۴۹۴ کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌آورد.

مدل ۲۰۲۴ پورشه تایکان با قابلیت اطمینان ۶۶ از ۱۰۰

علی‌رغم تمرکز بیشتر روی پرفورمنس نسبت به سایر خودروهای موجود در این مقاله، پورشه تایکان هنوز هم دارای تجهیزات لوکس درون کابین است و یک سدان الکتریکی عالی و تمام‌عیار به‌حساب می‌آید. تایکان از سال ۲۰۱۹ تاکنون در بازار حضور داشته و قیمت جدیدترین مدل آن در نسخه پایه از ۹۰.۹ هزار دلار آغاز می‌شود. بر اساس امتیازبندی J.D Power و کسب امتیاز ۶۶ از ۱۰۰، پورشه تایکان در جایگاه دوم لیست بهترین خودروهای لوکس برقی از لحاظ اطمینان‌پذیری قرار می‌گیرد. این خودرو تاکنون دومرتبه به سبب مشکل در سیستم الکتریکی و احتمال آتش‌سوزی جمع‌آوری شده است. هندلینگ دقیق، شتاب‌گیری فوق‌العاده و سواری نرم روی پیشرانه الکتریکی مزایای اصلی این ماشین هستند.

پورشه تایکان علی‌رغم استفاده از دو موتور الکتریکی، یک خودروی دیفرانسیل‌عقب است. پیشرانه برقی این سدان جذاب ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۶ نیوتن متر گشتاور داشته و انرژی خود را از باتری ۷۹.۲ کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. قوای محرکه، حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۵.۱ ثانیه‌ای را برای تایکان رقم می‌زند. باتری خودرو در صورت شارژ کامل قادر به پوشش مسافتی حدود ۳۳۵ کیلومتر است.

مدل ۲۰۲۴ لکسوس RZ با اطمینان‌پذیری ۷۹ از ۱۰۰

در صنعت خودروسازی جهان، لکسوس توانسته در سال‌های اخیر به سابقه درخشانی در تولید محصولات باکیفیت و قابل‌اطمینان دست پیدا کند. به طور خاص جدیدترین مدل RZ امتیاز اطمینان‌پذیری ۷۹ از ۱۰۰ را از جانب J.D Power دریافت کرده و به لقب مطمئن‌ترین خودرو برقی سال ۲۰۲۴ رسیده است. مدل RZ نخستین خودرو تمام برقی لوکس برند کره‌ای به‌حساب می‌آید که علاوه بر سواری آرام، نرم، راحت و پرفورمنس عالی را از خود به نمایش می‌گذارد.

تسلا مدل S

لکسوس RZ به دو موتور الکتریکی و باتری ۷۲.۸ کیلووات ساعتی مجهز است که ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو از نوع دو دیفرانسیل بوده و می‌تواند شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۵ ثانیه محقق سازد. باتری به‌کاررفته در این ماشین در صورت شارژ کامل می‌تواند مسافتی حدود ۴۲۸ کیلومتر را طی کند.

علاوه بر خودروهای بالا، مدل ۲۰۲۴ سدان مرسدس‌بنز EQS، سدان مرسدس‌بنز EQE، تسلا مدل S و لوسید ایر نیز جزو خودروهای لوکس سال جاری به‌حساب می‌آیند، هرچند به سبب اقتضای محتوا و حوصله خواننده از بررسی مفصل آن‌ها اجتناب می‌کنیم. بااین‌وجود بد نیست بدانید امتیاز اطمینان‌پذیری سدان‌های EQS مرسدس‌بنز ۲۰ از صد، EQE ‌ مرسدس‌بنز ۲۳ از صد، مدل S تسلا ۳۰ از صد و لوسید ایر ۳۱ از صد است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0