ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
75 بازدید

رادار تابلو خوان چیست و چگونه کار می‌کند؟

رادار تابلو خوان چیست و چگونه کار می‌کند؟

مقدمه

بدون شک رانندگی در مسیرها و جاده‌های آشنا و تکراری برای همه ما آسان‌تر است. بااین‌حال گاهی مجبور هستیم در مسیرهایی رانندگی کنیم که قبلاً هیچ‌گاه آن‌ها را ندیده‌ایم، با حداکثر سرعت مجاز آن‌ها آشنا نیستیم و نمی‌دانیم چه موقع باید از سایر خودروها سبقت بگیریم. گاهی هم مشغول صحبت با سایر سرنشینان می‌شویم و به‌کلی علائم رانندگی را از یاد می‌بریم. اینجاست که تکنولوژی رادار تابلو خوان به کمکمان می‌آید. این فناوری با استفاده از تجهیزاتی که روی خودرو سوار شده، تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی را تشخیص می‌دهد و با نمایش آن در صفحه دیجیتالی پشت فرمان، ما را از قوانین جاده مطلع می‌کند. این تکنولوژی فعلاً در برخی ماشین‌های گران‌قیمت مثل ب‌ام‌و X4 و سری ۷ جدید، مرسدس‌بنز کلاس E و ولوو XC90 مدل اینسکریپشن که اتفاقاً همگی در جاده‌های ایران نیز دیده می‌شوند، وجود دارد، اما تعبیه این فناوری در هر خودرویی لازم و کاربردی است. حال این سؤال پیش می‌آید که رادار تابلو خوان دقیقاً چگونه و بر چه اساسی کار می‌کند؟

رادار تابلو خوان چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و معرفی ویژگی‌های کمک‌راننده مختلف، رانندگی روزبه‌روز آسان‌تر می‌شود. رادار تابلو خوان همان‌طور که از نامش پیداست، سیستمی است که تابلوهای موجود در مسیر را می‌خواند و محتوای آن‌ها را از طریق نمایشگر اطلاعات سرگرمی و یا نمایشگرهای پشت فرمان به راننده نشان می‌دهد. به بیان تخصصی‌تر، سیستم تشخیص علائم ترافیکی (TSR) یک نوع سیستم دستیار راننده پیشرفته (ADAS) است که اطلاعات مربوط به علائم جاده را از طریق کلاستر پشت فرمان، نمایشگر هدآپ یا پنل اطلاعات سرگرمی به راننده نشان می‌دهد. سیستم‌های TSR قادر به تشخیص علائم محدودیت سرعت، ورودممنوع، توقف و… هستند. هدف اصلی رادارهای تابلو خوان، کمک به آگاهی راننده و بهبود کیفیت رانندگی است.

سازوکار رادار تابلو خوان

استفاده از رادار تابلو خوان باعث آسایش و راحتی رانندگان شده و در برخی موارد، از بروز سوانح رانندگی جلوگیری می‌کند. حتی می‌تواند جلوی جریمه‌شدن‌های وقت‌وبی‌وقت را نیز بگیرد. فرض کنید در حال رانندگی هستید و یک نفر به طور مداوم قوانین جاده را به شما یادآوری می‌کند. قطعاً در چنین شرایطی تمرکز بهتری خواهید داشت. رادار تابلو خوان به کمک یک دوربین کوچک که پشت آینه‌جلو نصب شده، تابلوهای رانندگی و راهنمایی را تشخیص می‌دهد. این اطلاعات روی نمایشگر ظاهر می‌شوند و فرد می‌تواند با نگاه اجمالی به آن‌ها، از حداکثر سرعت مجاز، نواحی مناسب برای سبقت کردن و سایر اطلاعات آگاه شود. برخی دستگاه‌ها با به لرزه درآوردن فرمان یا هشدار صوتی، راننده را از پیروی‌نکردن قوانین جاده نیز باخبر می‌کنند. بدین ترتیب اگر فراتر از سرعت مجاز حرکت کنید و یا وارد خیابان‌های عبورممنوع شوید، باید منتظر به صدا درآمدن هشدار باشید.

رادار تابلو خوان در خودرویی‌هایی که مجهز به کروز کنترل هستند می‌تواند پیشرفته‌تر باشد. اگر کروز کنترل را روی عدد خاصی (غالباً زیر حداکثر سرعت مجاز) تنظیم کنید، ماشین در محدوده همان عدد حرکت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر محدوده سرعت به‌وسیله راننده و باتوجه‌به شرایط جاده تعیین می‌شود. رادار تابلو خوان با تشخیص تابلوی سرعت، حداکثر سرعت مجاز را به راننده اطلاع می‌دهد و شخص با فشردن یک دکمه، محدوده سرعت جدید توسط کروز کنترل را عوض می‌کند؛ بدون آنکه نیازی به واردکردن تنظیمات به‌صورت دستی باشد. البته تغییر سرعت در خودروهایی که به سیستم کروز کنترل تطبیقی مجهز شده‌اند به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد و کار برای رانندگان راحت‌تر است.

معایب استفاده از رادار تابلو خوان

حال که با سازوکار و مزایای رادار تابلو خوان آشنا شدیم بد نیست نگاهی به مشکلات آن بیندازیم. همان‌طور که گفتیم این فناوری تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی موجود در جاده را تشخیص داده و ما را با قوانین جاده آشنا می‌کند. حال اگر استیکر و برچسب‌های دیگری شبیه به علائم رانندگی روی خودروهای جلویی باشد، رادار تابلو خوان آن‌ها را نیز تشخیص داده و ما را به‌اشتباه می‌اندازد.

فرض کنید خودرویی با برچسب محدوده سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت در جلوی شما در حال حرکت باشد و سیستم کروز کنترل تطبیقی آن را تشخیص دهد. در این صورت خودرو می‌خواهد به‌سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد، اما طبق اطلاعات به‌دست‌آمده توسط دوربین جلو، این علامت در کنار جاده نیست، بلکه روی ماشین جلویی نصب شده است؛ بنابراین درحالی‌که رادار مانع تغییر سرعت می‌شود، کروز کنترل هوشمند تلاش می‌کند تا محدوده سرعت را روی ۷۰ تنظیم کند.

ضمناً عملکرد سیستم حین مواجهه با تابلوهای قدیمی و آسیب‌دیده که بخشی از آن‌ها کم‌رنگ شده، چندان دقیق نیست و حتی در برخی موارد قدرت  تشخیص سیستم به‌کلی از دست می‌رود.

جمع‌بندی

رادار تابلو خوان جزو سیستم‌های ADAS به‌حساب می‌آید که با خوانش و تشخیص علائم ترافیکی و نمایش آن‌ها به راننده، کیفیت رانندگی و ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد. این سیستم قیمت بالایی داشته و در حال حاضر در ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت تعبیه شده است. بااین‌وجود، رادار تابلو خوان یک ویژگی کاربردی و مهم به‌حساب می‌آید و می‌توان حدس زد با حرکت صنعت خودرو به سمت برقی‌سازی و خودمختاری، همانند سیستم‌هایی مثل کروز کنترل و هشدار خروج از خط، به یک ویژگی ثابت در وسایل نقلیه تبدیل شود. این سیستم همانند تمام فناوری‌های خودرویی، رو به پیشرفت است تا نقص‌های فعلی آن مثل عدم تشخیص علائم کم‌رنگ شده، به‌وسیله حسگرهای بیشتر و هوش مصنوعی برطرف شوند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0