مقدمه
یک جادوی انکارناپذیر در خودروهای اسپرت کانورتیبل وجود دارد. وزش باد لای موها، غرش موتور و حس آزادی در مسیر باز، تجاربی هستند که با هیچیک از کلاسهای دیگر خودرو به دست نمیآیند. در طول سالها، بسیاری از این شگفتیهای بدون سقف تحتالشعاع شگفتیهای مدرن و تغییر سلیقهها قرار گرفته و محو شدند. در این مقاله، سفری نوستالژیک به دنیای کانورتیبلهای اسپرت فراموششده خواهیم داشت و تا یکبار دیگر، یاد و خاطره مدلهای آیکونیک و نمادینی همچون دوج وایپر در دلها زنده شود.
مدل ۱۹۶۶ آلفا رومئو Spider
آلفا رومئو اسپایدر که اغلب با نام دوئتو (Duetto) نیز مورد خطاب قرار میگیرد، یک خودروی کلاسیک جاودانه است که اصالت رودستر ایتالیایی را به نمایش میگذارد. این خودرو که در سال ۱۹۶۶ معرفی شده، به لطف طراحی زیبا و حس لذتبخش رانندگی خیلی زود توانست به نمادی از جذابیت و پیچیدگی تبدیل شود. در حقیقت اسپایدر به سبب جایگاه آیکونیک و طراحی زیبا و جاودانه تا دههها مورد تحسین و توجه قرار داشت، هرچند به زمان به این خودرو وفا نکرد و اسپایدر بهتدریج به فراموشی سپرده شد. فراتر از طراحی خارجی پنینفارینایی، آلفا رومئو اسپایدر دارای پرفورمنس خیرهکننده و هندلینگ عالی و دقیق است. موتور ۱.۶ لیتری این ماشین ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور خود را با کمکگیربکس ۵سرعته دستی به چرخهای عقب میرساند و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را برای رودستر کانورتیبل ایتالیایی رقم میزند.
مدل ۱۹۶۲ امجی B MK2
یکی دیگر از کانورتیبلهایی که باگذشت زمان به خاطرهها پیوسته، ولی میراثی ماندگار از خود بهجای گذاشته، امجی B MK2 است. این رودستر بریتانیایی در سال ۱۹۶۲ به عرضه درآمده و تلفیقی از فریبندگی کلاسیک و لذت سواری در فضای باز به تصویر میکشد. موتور ۱.۸ لیتری بی امکی ۲ حدود ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور داشته و با کمکگیربکس ۴سرعته دستی، چرخهای عقب خودرو را به حرکت درمیآورد. شهرت امجی B MK2 را میتوان در هندلینگ متعادل و سواری راحت و آسوده خلاصه کرد. این خودرو با حداکثر سرعت ۱۶۶ کیلومتر بر ساعت، محبوبیت بسیاری نزد عاشقان مدلهای قدیمی و وینتیج دارد.
مدل ۱۹۵۸ آستین هیلی Sprite
یکی دیگر از کانورتیبلهایی که شایسته یادآوری برای نسل جدید مخاطبان است، آستین هیلی اسپرایت نام دارد. این کانورتیبل کوچک به سبب طراحی متمایز و عجیبوغریب چراغهای جلو که شباهت بسیاری به چشم حشرات دارد، با نام باگآی اسپرایت (Bugeye Sprite) نیز شناخته میشود. اسپرایت به سبب داشتن چهرهای خندان، یک خودروی بامزه و دوستداشتنی به نظر میرسد که لبخندی ناخودآگاه را روی لب بیننده مینشاند. این رودستر جمعوجور با قیمت اقتصادی و سواری سرگرمکننده و لذتبخش، صحنه را برای ورود و خودنمایی خودروهایی مثل مزدا میاتای افسانهای آماده کرد. موتور این ماشین کمتر از ۱ لیتر حجم داشته و راندمان آن تنها ۴۳ اسب بخار قدرت و ۷۱ نیوتن متر گشتاور است. حدود ۲۰ ثانیه طول میکشد تا اسپرایت آستین هیلی از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد و اگر درباره حداکثر سرعت این خودرو کنجکاو هستید، پاسخ ۱۳۴ کیلومتر بر ساعت است. اسپرایت بهخوبی نشان داد که سواری لذتبخش نیازی به پرفورمنس عالی ندارد.
مدل ۲۰۰۳ شورولت SSR
شورولت SSR (سوپر اسپرت رودستر) یکی از جذابترین کانورتیبلها در تمام ادوار است که بههیچوجه نباید از خاطرهها پاک شود. این ماشین، ترکیب منحصربهفردی از سبک ریترو و پرفورمنس مدرن بوده و در قالب پیکاپ کانورتیبل با طراحی برجسته روانه بازار شده است. شورولت SSR قوای محرکه خود را از موتور ۵.۳ لیتری ۸ سیلندر دریافت میکند و ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۹ نیوتن متر گشتاور دارد. این مشخصات بهوسیله گیربکس ۴سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب وارد شده و شتاب صفر تا صد ۷.۷ ثانیهای را برای کانورتیبل جذاب آمریکایی رقم میزند. در کنار این پرفورمنس نسبتاً عالی، تلفیق بدنه پیکاپ و کانورتیبل در سال ۲۰۰۳ یک نمایش نادر در دنیای خودرو بود و نظر هر بینندهای را به خود جلب میکرد.
مدل ۲۰۰۰ تویوتا MR2 Spyder
یکی از محصولات شگفتانگیز تویوتا که بهصورت یک خودروی اسپرت اقتصادی روانه بازار شده، MR2 اسپایدر نام دارد. این ماشین وزن پایینی داشته و تجربه رانندگی چابک آن یادآور خودروهای اسپرت گرانقیمت است. هندلینگ عالی و ماهیت رانندگی باکیفیت و لذتبخش، باعث شده تویوتا MR2 اسپایدر بهعنوان یک کانورتیبل جذاب ولی در حال محو، در این مقاله مورد بررسی و در حقیقت یادآوری قرار گیرد. موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر، قلب تپنده اسپایدر ژاپنی است که در قسمت وسط تعبیه شده و ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۹ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب وارد میکند. این خودرو در عرض ۶.۸ دقیقه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و با تداوم فشار پا روی پدال گاز، این رقم را تا ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد. علیرغم توان متوسط موتور، اسپایدر به لطف وزن پایین و هندلینگ دقیق خود میتواند تجربه رانندگی هیجانانگیزی را برای راننده و سرنشینان خودرو فراهم آورد.
مدل ۲۰۰۳ کادیلاک XLR
کادیلاک XLR یک رودستر لوکس است که استایل آمریکایی را با هندلینگ اروپایی ترکیب کرده و متأسفانه نامی از آن شنیده نمیشود. این خودرو که در سال ۲۰۰۳ روانه بازار شده، دارای فناوریهای پیشرفته بوده و به سبب کاربرد پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر Northstar پرفورمنس عالی از خود به نمایش میگذارد. این موتور به محور عقب متصل است و میتواند ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد ۵.۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت، سایر مشخصات فنی کادیلاک XLR را تشکیل میدهند. طراحی ساده و شیک و استفاده از فناوریهای پیشرفته همچون سقف جمعشونده و کنترل سواری مغناطیسی، XLR را از سایر کانورتیبلهای لوکس مجزا میسازد.
مدل ۱۹۸۸ آئودی TT
بهعنوان یکی دیگر از خودروهای اسپرت کانورتیبل که در حال محوشدن از خاطرات است، آئودی TT در سال ۱۹۸۸ به عرضه درآمد و سطح جدیدی از سبک و استایل را به سگمنت خودروهای اسپرت کامپکت و جمعوجور معرفی کرد. این خودرو ظاهری متمایز و عملکردی مناسب داشته و بهمحض عرضه مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. در حقیقت ترکیب استایل ریترو و مدرن با دینامیک رانندگی باعث شد این خودرو سالها در بازار باقی بماند. موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر آئودی TT حدود ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر را بهواسطه گیربکس ۵سرعته دستی به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ انتقال داده و شتاب صفر تا صد ۶.۹ ثانیهای را برای خودرو رقم میزند.
مدل ۱۹۹۷ پلیموث Prowler
یکی دیگر از جذابترین کانورتیبلهای موجود در لیست، پلیموث پراولر است که ترکیب عناصر ریترو و مدرن در طراحی آن دیده میشود. این خودرو در سال ۱۹۹۷ با ظاهری جسورانه و ساختاری سبکوزن وارد بازار شد و توانست توجه همگان را به سمت خود جلب کند. پراولر تجربه رانندگی لذتبخش و غیرمعمول را به دو سرنشین خود انتقال میدهد. این خودرو با طراحی ریترو و چرخهای جلو روباز و بدنه ساده، شبیه به هیچیک از ماشینهای دیگر نبود. درحالیکه موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با ۲۵۳ اسب بخار قدرت و ۳۴۸ نیوتن متر، پرفورمنس قابلتوجهی را به وجود آورده، ساختار آلومینیومی سبکوزن، هندلینگ عالی و دقیقی را به خودرو بخشیده است. کانورتیبل دیفرانسیلعقب پلیموث در عرض ۵.۹ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و این رقم را تا ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد. پراولر با سبک جسورانه و هویت منحصربهفرد خود به طور یقین جزو خودروهایی نیست که شایسته فراموشی باشد.
مدل ۱۹۹۲ دوج Viper
اگرچه وایپر یکی از نمادینترین محصولات دوج بهحساب میآید، ولی باگذشت زمان اسمورسم خود را ازدستداده است. وایپر بهعنوان یک خودروی اسپرت آمریکایی اصیل، به سبب قدرت مهارنشدنی و ظاهر تهاجمی به شهرت خاصی دست پیدا کرد. این ماشین در سال ۱۹۹۲ با موتور بزرگ ۸ لیتری ۱۰ سیلندر روانه بازار شد و تجربه سواری با نهایت قدرت و شتاب در فضای باز را در اختیار سرنشینان قرارداد. وایپر با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور موتور با حداکثر سرعت ۲۶۶ کیلومتر بر ساعت در جاده میتازاند. این خودرو تنها به ۴.۶ ثانیه زمان احتیاج داشت تا بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته این پرفورمنس بالا به دلیل نبود سیستمهای کمکی الکترونیکی عواقب ناخوشایندی به همراه داشت، چون راننده نمیتوانست کنترل خودرو را به طور کامل در دست بگیرد.
مدل ۱۹۹۹ هوندا S2000
هوندا S2000 یک رودستر پرسرعت است که بسیاری از عاشقان خودرو ملتمسانه خواهان احیای آن در عصر مدرن هستند. این ماشین ژاپنی در سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد و به دلیل عملکرد دقیق و پرفورمنس بالا خیلی زود به شهرت و محبوبیت رسید. هوندا S2000 تلفیقی از چابکی، قدرت و درگیری راننده بوده و از یک موتور آیکونیک با ردلاین ۹۰۰۰ دور در دقیقه استفاده میکند. این موتور به گیربکس ۶سرعته دستی مجهز بوده و ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۷ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب انتقال میدهد. پیشرانه S2000 تجربه سواری اعتیادآوری را به راننده القا میکند و شتاب صفر تا صد ۵.۵ ثانیهای را برای خودرو به ارمغان میآورد. هندلینگ دقیق و شاسی متوازن کانورتیبل هوندا، عملکردی عالی در مسیرهای پرپیچوخم و پیست مسابقات از خود نشان میدهد. بااینوجود حدود دو دهه از عرضه S2000 گذشته و به نظر میرسد این خودرو نیز در حال محوشدن در زمان است.
دیدگاهتان را بنویسید