مقدمه
هرساله تعدادی از محبوبترین خودروها از خط تولید خارج میشوند و توجیه منطقی پشت این قضیه وجود دارد. فروش ضعیف، مصرف سوخت و آلایندگی بالا و تغییر رویه خودساز جهت انطباق با آینده، از جمله دلایل حذف ماشینها بهحساب میآیند. خودروسازان ممکن است مدلهای متوقفشده را با فرم کاملاً جدید به بازار برگردانند و یا جایگزینی را برای آنها مشخص کنند. از ماشینهای روزمره همچون سوبارو لگاسی گرفته تا سوپرهای باشکوهی مثل نیسان GT-R، در سال ۲۰۲۴ مدلهای متعددی از خط تولید خارج شدهاند که بدون شک دلتنگ آنها خواهیم شد. در این مقاله با بررسی ده خودروی دوستداشتنی همراه ما باشید که بهتازگی از خط تولید خارج شدهاند.
سوبارو Lagacy باقیمت پایه ۲۴۸۹۵ دلار
لیست خودروهای دوستداشتنی حذفشده از خط تولید را با سوبارو لگاسی آغاز میکنیم. لگاسی یک سدان خانوادگی است که نخستین مدل آن در سال ۱۹۸۹ روانه بازار شد. سوبارو تا سال ۲۰۱۰، لگاسی را در دو کلاس سدان و واگن در دسترس مشتریان قرارداد و هر دو مدل طرفداران بسیاری داشتند. طبق گفته شرکت ژاپنی، بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه لگاسی از ابتدای عرضه تا کنون به فروش رسیده است. بااینوجود به سبب افزایش روزافزون شاسیبلندها و کراساوورها و همینطور تغییر رویه سوبارو به سمت برقیسازی، لگاسی در نسل هفتم از ادامه حیات محروم شده و پس از سال ۲۰۲۵ به طور کامل از سبد محصولات سوبارو حذف خواهد شد. این ماشین هماینک به موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و گیربکس CVT مجهز بوده که ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۳۹ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور را به چهارچرخ انتقال میدهد. شتابگیری صفر تا صد خودرو در عرض ۸ ثانیه اتفاق میافتد و نهایت سرعت آن ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت است.
شورولت Malibu باقیمت پایه ۲۵۸۰۰ دلار
شورولت یکی دیگر از خودروسازانی است که بهخاطر تمرکز روی برقیسازی، مدلهای بنزینی خود را از خط تولید خارج میکند. جدیدترین قربانی این استراتژی، Malibu دوستداشتنی بوده که از سال ۱۹۹۷ معرفی شده و ۲۷ سال توانسته در بازار دوام آورد. در طول سالها، Malibu توانسته فروش قابلقبولی داشته باشد، هرچند بازهم بهخاطر محبوبیت شاسیبلندها و پیکاپها، این سدان خانوادگی نیز از چشم مشتریان افتاده و فروش اخیر آن نتوانسته شورولت را مجاب به ادامه تولید کند. Malibu در جدیدترین مدل قوای محرکه خود را از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر دریافت میکند که قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۹ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس CVT وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخهای جلو را بر عهده دارد. حدود ۷.۸ ثانیه طول میکشد تا شورولت Malibu بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد، هرچند حداکثر سرعت آن در ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
شورولت Camaro باقیمت پایه ۳۰۹۰۰ دلار
بالاخره زمان آن فرارسیده که آیکون عضلانی آمریکایی بازنشسته شود. پس از سالها افتخارآفرینی و داستانهای جذاب، شورولت تصمیم گرفته خط تولید کاماروی عزیز و دوستداشتنی را برای همیشه متوقف سازد. نسخه پنتر، آواز قوی شورولت کامارو محسوب میشود و مطمئناً حذف آن، خلا بزرگی در دستهبندی خودروهای اسپرت و حفره عمیقی در قلب اسپرت بازها به وجود میآورد. البته گفته میشود کامارو با قلب برقی به جهان خودرو بازمیگردد، هرچند شورولت هنوز خبر قطعی در این مورد نداده است. آخرین نسل کامارو با پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر عرضه شده که با گیربکس ۱۰سرعته اتوماتیک یا گیربکس ۶سرعته دستی زوج شده و ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب وارد میکند. شورولت کامارو در کمتر از ۴ ثانیه از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد.
تویوتا Supra 2.0 باقیمت پایه ۴۶۴۴۰ دلار
خوشبختانه تویوتا فعلاً قصد ندارد GR Supra افسانهای را از سبد محصولات خود حذف کند، اما تریم پایه سوپرا ۲.۰ دیگر جایی برای ماندن ندارد. نسخه پایه سوپرا یک خودرو اقتصادی است که علیرغم قدرت کمتر نسب به جی آر سوپرا، بازهم پرفورمنس قابلتوجهی را به نمایش میگذارد. این ماشین از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ استفاده میکند که ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مشخصات از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب وارد شده و سوپرا را به حرکت میاندازند. شتاب صفر تا صد ۵ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات این خودروی اسپرت ژاپنی به شمار میآیند. در قالب یک ماشین اسپرت بزرگ با موتور کوچک، سوپرا ۲ لیتری شتاب و سرعت تحسینبرانگیزی دارد، ولی ظاهراً مورد کملطفی عمومی قرار گرفته است و تویوتا تصمیم گرفته از ادامه تولید آن صرفنظر کند.
ولوو S60 باقیمت پایه ۴۲۶۰۰
یکی دیگر از خودروهای دوستداشتنی که با پایان سال ۲۰۲۴ برای همیشه از خط تولید خارج شده، ولوو S60 است. اس ۶۰ زمانی بهخاطر استایل اسکاندیناویایی جذاب، کابین لوکس و مجهز و ویژگیهای ایمنی پیشرفته از محبوبیت بالایی برخوردار بود. بااینحال، خودروی سوئدی نیز در نهایت قربانی شاسیبلندها و کراساوورهای جدید شده و سال ۲۰۲۴ آخرین فرصت برای خرید مدل دستاول این ماشین بود. موتور ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور، قلب تپنده آخرینمدل S60 است که با گیربکس ۸سرعته اتوماتیک جفت شده و چرخهای جلو را به حرکت وامیدارد. به لطف این قوای محرکه، سدان سوئدی شتاب صفر تا صد را در مدتزمان ۶.۱ ثانیه مدیریت کرده و به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. ولوو S60 از خط تولید خارج میشود، ولی برای همیشه در خاطرهها زنده میماند.
اینفینیتی Q50 باقیمت پایه ۴۳۰۵۰ دلار
اینفینیتی بازوی لوکس ساز نیسان بوده که تاکنون مدلهای جذاب و متنوعی را روانه بازار کرده است. مدل Q50 برای سالها بهعنوان یک سدان محبوب و البته گرانقیمت در بازار حضور دارد و با حریفان سرسختی از شرکتهای بامو و مرسدسبنز رقابت میکند. اما بازهم به سبب افزایش روزافزون محبوبیت شاسیبلندها و عدم برآورد فروش مورد انتظار، اینفینیتی تصمیم گرفته به حیات Q50 خاتمه دهد. توقف تولید Q50 نشان میدهد که شرکت ژاپنی قصد دارد تنها روی ساخت شاسیبلندها و کراساوورها تمرکز کند. باتوجهبه پیروی سایر خودسازان از رویه مشابه، نی توان انتظار داشت که تنوع سدانهای لوکس در بازار به طور قابلملاحظهای کاهش یابد. بههرحال، آخرینمدل Q50 با پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ روانه بازار شده است که به واسطه گیربکس ۷سرعته اتوماتیک، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ وارد میکند. سدان لوکس اینفینیتی در مدتزمان ۵ ثانیه از حالت توقف بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و این رقم را تا ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد.
جگوار F-Type باقیمت پایه ۷۷۹۰۰ دلار
ظاهر جذاب و چشمگیر جگوار F-Type از همان ابتدای عرضه، قلب خودرو دوستان را تصاحب کرد. ارتفاع پایین و پیشرانههای متنوع باعث شده جگوار تایپ اف به یکی از محبوبترین خودروهای اسپرت در بازار تبدیل شود. جدیدترین مدل تایپ F به موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر سوپر شارژ مجهز است که ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند. گیربکس ۸ دندهاتوماتیک، نیروی موتور را به چرخهای عقب میرساند و شتاب صفر تا صد ۴ ثانیهای را برای اسپرت جگوار رقم میزند. این ماشین لذت رانندگی با سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. با تمام این تفاسیر، دیگر وقت رفتن جگوار تایپ F فرارسیده است. بدون شک هواداران دلتنگ صدای گوشنواز و باشکوه اگزوز این خودرو خواهند شد.
آلفا رومئو Giulia Quadrifoglio باقیمت پایه ۸۵۱۶۵ دلار
نسخه کوادریفولیو بالاترین تریم سدان جذاب و خوشچهره آلفا رومئو جولیا است که باقدرت فراوانی در جادهها جولان میدهد. به لطف موتور توئین توربوشارژ فراری، جولیا کوادریفولیو به یکی از پرسرعتترین و پرشتابترین سدانهای ۲۰۲۴ تبدیل شده است و هندلینگ فوقالعادهای را از خود نشان میدهد. ولی باوجود این افتخارآفرینی، آلفا رومئو تصمیم گرفته این سدان چهاردرب را برای همیشه از خط تولید خارج کند. البته به همراه جولیا، شاهکار شاسیبلند آلفا رومئو یعنی استلویو کوادریفولیو نیز از سبد محصولات شرکت آلمانی حذف خواهد شد. جولیا کوادریفولیو و استلویو کوادریفولیو جزو خودروهایی هستند که توقف تولید آنها باعث افسوس علاقهمندان خودرو شده و به دلیل تیراژ محدود، جزو ماشینهای کمیاب محسوب میشوند. جولیا کوادریفولیو پرفورمنس فوقالعاده خود را مدیون پیشرانه ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر توئین توربو است که به گیربکس ۸ سرعت اتوماتیک وصل شده و ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب انتقال میدهد. قوای محرکه موتور، شتاب صفر تا صد ۳.۶ ثانیهای را برای خودرو رقم زده و نهایت سرعت آن را به ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت میرساند.
نیسان GT-R باقیمت پایه ۱۲۱۰۹۰ دلار
شناختهشده با لقب گودزیلا، نیسان جیتی R دهههاست که یک خودرو نمادین و آیکونیک در کلاس سوپرکارها محسوب میشود. محبوبترین جیتیآر، یعنی مدل R35 از سال ۲۰۰۹ روانه بازار شده و متأسفانه تولید آن با پشت سر گذاشتن سال ۲۰۲۴ به حالت توقف درمیآید. نیسان جیتی R به لطف پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ خود میتواند شتاب صفر تا صد را در مدتزمان ۳ ثانیه مدیریت کند. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور داشته و با کمکگیربکس ۶سرعته اتوماتیک دوکلاچه، تمام چرخهای ماشین را به حرکت درمیآورد و به R35 اجازه میدهد تا ۳۱۹ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. بد نیست بدانید که R35 در طول حیات ۱۵ساله خود هرگز بهروزرسانی نشده و بسیاری از طرفداران و کارشناسان حوزه به دنبال دلیلی برای این عدم تغییر بودهاند، هرچند نیسان هرگز پاسخی در این مورد ارائه نکرده است. البته دیگر فرقی نمیکند، چون زمان وداع با گودزیلای ژاپنی فرارسیده و تنها میتوان امیدوار بود که شرکت ژاپنی، فکر عرضه R36 را در سر داشته باشد.
آئودی R8 باقیمت پایه ۱۵۸۶۰۰ دلار
بر خلاف سایر خودروهای موجود در لیست، آئودی R8 حدود یک سال است که از خط تولید خارج شده، ولی هنوز هم جای خالی این ماشین بهشدت احساس میشود. آئودی R8 در سال ۲۰۰۸ و بهعنوان سوپر کار پرچمدار برند آلمانی معرفی شد. نخستین نسل R8 با موتور ۸ سیلندر و ۱۰ سیلندر در دسترس خریداران قرار گرفت و از همان ابتدا به سبب پرفورمنس فوقالعاده، حس تمجید و تحسین را در دل خودرو دوستان به وجود آورد. اما نسل دوم تنها با پیشرانه ۱۰ سیلندر به عرضه درآمد و جایگزینی عالی برای لامبورگینی بود. بسیاری از هواداران هنوز دلتنگ R8 هستند و انتظار دارند آئودی محصولی مشابه را در آینده معرفی کرد. خوشبختانه در حال حاضر نسخههای دستدوم از سوپر کار جذاب باقیمت کمتر از صدهزار دلار در بازار دستدوم یافت میشود. آخرینمدل آئودی R8 به موتور ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر مجهز است که ۶۰۲ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قوای محرکه از طریق جعبهدنده ۷سرعته اتوماتیک دوال کلاچ به چرخهای عقب وارد شده و حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را به R8 میبخشد. این ماشین به ۳ . ۱ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت سکون بهسرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
دیدگاهتان را بنویسید