افت قدرت موتور یکی از تلخترین رویدادهایی است که یک راننده ممکن است حین حرکت خودرو تجربه کند. عدم واکنش کافی موتور به فشردن پدال گاز و تأخیر در شتابگیری موجب سرخوردگی هر رانندهای خواهد شد و علاوهبرآن ممکن است خطرات بیشتری را برای شما و دیگر رانندگان در پی داشته باشد. اما دلیل افت کشش موتور چیست؟
در پاسخ باید گفت که این مسئله به دلایل مختلفی پدید میآید. موتورهای درونسوز با وجود شباهتهای بسیار به یکدیگر، تفاوتهای بنیادین را زیرپوسته خود نهان کردهاند؛ بنابراین هر پیشرانه ممکن است به دلیل متمایزی دچار افت قدرت و کشش شود. پس با ما در ادامه متن همراه باشید تا به دلایل افت کشش و قدرت موتور خودرو بپردازیم و به شما بگوییم چگونه میتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
سیستمهای پیچیده خودروهای امروزی
خودروهای کلاسیک و پرفروش بازار ایران همچون پیکان، رنو 5 یا هیلمن سیستمهای سادهای داشتند؛ بنابراین هنگامی که موتور آنها دچار افت کشش و قدرت میشد، راننده بهراحتی میتوانست محل بروز مشکل را پیدا کرده و آن را رفع کند. اما خودروهای امروزی در مقایسه با آنها بسیار پیچیدهتر شدهاند. حتی خودروهایی همچون پژو پارس یا پژو 206 که در بازار جهانی ازمدافتاده محسوب میشوند، در مقایسه با خودروهای اسبق ایرانیان بسیار پیچیدهتر هستند.
سیستم سوخترسانی انژکتوری، کنترل مرکزی خودرو در قالب ECU، مبدلهای کاتالیستی و فیلترهای دود، سیستمهای شانزده سوپاپ به همراه زمانبندی متغیر سوپاپها و توربوشارژرها بخشی از ویژگیهای جدید موتورهای درونسوز امروزی هستند؛ بنابراین بهراحتی میتوان متوجه شد که وجود یک ایراد کوچک در هرکدام از این سیستمها، ممکن است موجب کاهش قدرت توان موتور شود. بااینحال برخی شرایط در مورد اکثر خودروهای درونسوز صادق هستند که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
حالت اول، پدال گاز فشرده میشود؛ ولی موتور واکنشی نشان نمیدهد!
این مسئله دو علت اصلی دارد. علت اول به سیستم انتقال قدرت مرتبط میشود که این نشانه حاکی از اتمام عمر دیسک و صفحه کلاچ شما است. اما درصورتیکه صفحه کلاچ اتومبیل شما مشکلی نداشته باشد، این مسئله در سیستم سوخترسانی خودرو نهفته است.
بزرگترین علت گاز نخوردن خودرو پس از اتمام صفحه کلاچ، وجود مشکل در انژکتور خودرو است. اگر انژکتور خودرو یا سوزنهای آن کثیف شده باشند، قادر به پاشش مناسب بنزین نیستند و در نتیجه موتور سوخت کافی را برای حرکت دریافت نمیکند. کارشناسان توصیه میکنند که در طول 20 هزار کیلومتر کارکرد خودرو، انژکتور و شمعها مورد بررسی قرار گیرند تا مشکلات احتمالی آنها برطرف شود. اگر انژکتور را برای مشکل جستجو کردید و همچنان با مشکل گاز نخوردن مواجه بودید، باید این مسئله را در پمپ سوخت جستجو کنید چرا که کانالهای سوخترسانی شما دچار اشکال یا نشتی شدهاند.
حالت دوم، خودرو در سربالاییها کشش لازم را ندارد
هنگامی که در حال صعود از یک شیب هستید، به گشتاور و قدرت بیشتری نیاز دارید. در نتیجه پدال گاز را فشار میدهید تا سوخت بیشتری به موتور تزریق شود و دور موتور افزایش یابد. بااینحال ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد و خودرو کشش لازم را برای صعود از سربالایی نداشته باشد. دلیل این مسئله، گرفتگی در مسیر تزریق بنزین به موتور است.
خودروهای امروزی به قطعهای موسوم به فیلتر بنزین مجهز هستند. وظیفه این فیلتر جلوگیری از حرکت مواد آلاینده به سمت انژکتور خودرو است. فیلتر بنزین نیز همانند فیلتر روغن یا فیلتر هوا به تعویض نیاز دارد و درصورتیکه آن را بهموقع تعویض نکنید، بهعنوان یک مانع در سیستم سوخترسانی عمل میکند. عمر متوسط فیلتر بنزین، حدود 60 هزار کیلومتر است.
حالت سوم، خودرو بهخوبی تنفس نمیکند
وجود ایراد در سیستم تنفس نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قدرت و کشش موتور محسوب میشود. سیستم تنفس خودرو از دو بخش ورودی و خروجی تشکیل شده است. بخش ورودی شامل فیلتر هوا و مکنده است که هوا را به درون موتور تزریق میکند. این بخش در موتورهای توربوشارژر پیچیدهتر است و یک اینترکولر نیز وظیفه خنکسازی و فشرده کردن هوای وارد شده را برعهده دارد. وجود هرگونه اشکال در این سیستم نظیر کثیفی فیلتر هوا یا آسیبدیدن پروانههای توربوشارژر افت قدرت و کشش موتور را به همراه خواهد داشت.
بخش خروجی تنفس پیشرانه شامل منیفولد اگزوز و لولههای آن است. وجود هرگونه گرفتگی در این بخش نیز ممکن است کاهش قدرت پیشرانه را به همراه داشته باشد، چرا که موتور نمیتواند گازهای حاصل از احتراق را به بیرون هدایت کند. این مسیر ممکن است به دلیل گرفتگی مبدل کاتالیست یا منبع اگزوز مسدود شود.
چه دلایل دیگری در کاهش قدرت موتور مؤثر هستند؟
علاوه بر دلایلی که به آنها پرداختیم، ممکن است مشکلات دیگری نیز باعث کاهش قدرت موتور شوند. برای مثال در خودروهایی که دریچه گاز سیمی دارند، شلشدن سیم دریچه گاز کاهش قدرت را به همراه خواهد داشت. در خودروهای مجهز به دریچه گاز برقی، این مشکل در قالب کثیفی دریچه گاز ظاهر میشود.
دیگر مشکلی که میتواند کاهش قدرت موتور را به همراه داشته باشد، خرابی سنسور اکسیژن است. این مشکل در پژو 206 و خودروهای هم خانواده آن همچون پژو 207 و رانا بسیار رخ میدهد، چرا که سنسور اکسیژن این خودروها در معرض رطوبت قرار دارد و بهراحتی تحتتأثیر شرایط محیطی قرار میگیرد. در نهایت اگر به همراه کاهش قدرت موتور شاهد خروج دود سفید یا سیاه از اگزوز اتومبیل خود هستید، بایستی هرچه سریعتر نسبت به تعمیر موتور اقدام کنید. در این حالت واشر سرسیلندر و سوپاپها دچار پوسیدگی و خوردگی شدهاند و موتور خودرو شما به همراه بنزین، آب یا روغن نیز میسوزاند. بیتوجهی نسبت به این مشکل پیامدهای جدی را برای شما و اتومبیلتان به همراه خواهد داشت.
دیدگاهتان را بنویسید