ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
101 بازدید

خطرات باتری به باتری که به خودرو آسیب می‌زند چیست؟

خطرات باتری به باتری که به خودرو آسیب می‌زند چیست؟

مقدمه

به دلایل متعدد از جمله برق‌دزدی، روشن ماندن لوازم برقی برای مدت طولانی و فرسودگی باتری، باتری ماشین شارژ خود را از دست می‌دهد. ازآنجاکه باتری خالی به معنی خاموشی موتور و ازکارافتادن ماشین است، بسیاری از رانندگان در این شرایط به‌جای تماس با نیروی امدادگر به سراغ روش باتری به باتری می‌روند تا به‌صورت موقت باتری خودرو را شارژ کرده و به نزدیک‌ترین مقصد برسند. اما اگر عملیات باتری به باتری کردن به‌درستی انجام نشود، خطرات متعددی با خود به همراه دارد. یک اتصال اشتباه و افزایش ناگهانی ولتاژ و یا رعایت اصول ایمنی می‌تواند آسیب‌های جدی به باتری و خودرو وارد کرده و هزینه گزافی روی دوش مالک بگذارد. در این مقاله شما را با خطرات باتری به باتری کردن آشنا می‌کنیم.

آسیب به خودرو سالم

افزایش ناگهانی ولتاژ عامل اصلی آسیب‌رسانی به خودرو است. اگر برای باتری به باتری کردن خودروی قدیمی از باتری یک خودروی مدرن استفاده شود، این امکان وجود دارد که ولتاژ در خودرو مدرن به طور ناگهانی بالا رفته و سیستم الکترونیکی آن را دچار اختلال کند.

آسیب به ECU

ولتاژ اضافی که به سبب باتری به باتری کردن به وجود می‌آید، می‌تواند ایسیو خودرو را دچار آسیب کرده و حتی موجب سوختن آن شود. خرابی ایسیو به نوبه خود منجر به عملکرد نادرست و حتی خرابی قطعات وابسته از جمله پمپ‌بنزین، آلترناتور و فیوزها خواهد شد.

آسیب به باتری

یکی دیگر از خطرات باتری به باتری که به خودرو آسیب می‌زند، خرابی باتری به سبب اتصال نادرست کابل‌های جامپر است به‌علاوه، اگر در حین اجرای عملیات، یک سر کابل به بخش‌های دیگر خودرو برخورد کند، آن بخش دچار آسیب الکتریکی می شود.

انفجار باتری

مراحل باتری به باتری کردن می‌بایست به ترتیب انجام شوند، در غیر این صورت ممکن است جرقه‌ای در کابل‌های جامپر به وجود آید. این جرقه بسیار خطرناک بوده و در بدترین حالت باعث انفجار باتری خواهد شد.

آسیب به سیستم فرمان برقی

اگر باتری به باتری کردن به‌درستی انجام نشود، امکان آسیب به سیستم فرمان برقی وجود دارد. درصورتی‌که پس از شارژ باتری ماشین از طریق یک باتری دیگر احساس کردید که فرمان سفت شده و کنترل ماشین دشوارتر شده است، احتمالاً افزایش ناگهانی ولتاژ کار دست شما داده و سیستم فرمان برقی را دچار نقص کرده است. این مشکل باید خیلی سریع حل شود؛ چون ایمنی خودرو و سرنشینان آن را به‌شدت به خطر می‌اندازد.

آسیب به سیستم‌های کنترلی خودرو

اکثر ماشین‌های امروزی به سیستم‌های کنترلی مختلف از جمله سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز هستند. هرگونه آسیب وارده به این سیستم‌ها به سبب اجرای نادرست عملیات باتری به باتری کردن، ثبات در هدایت خودرو را به خطر می‌اندازد. عملکرد نادرست سیستم‌های کشش و پایداری به طور خاص در مسیرهای منحنی و ناهموار و همین‌طور جاده‌های لیز و بارانی، ایمنی خودرو را به طور قابل‌توجهی پایین می‌آورد.

آسیب به تجهیزات مدرن

از دیگر پیامدهای باتری به باتری کردن، ایجاد اختلال در تجهیزات و امکانات مدرنی همچون سیستم استارت/استاپ موتور است. در واقع توصیه می‌شود در صورت تخلیه شارژ باتری یک خودروی مدرن، به‌هیچ‌وجه به سراغ روش باتری به باتری نروید، چون باتری خودروهای مدرن از طراحی خاصی برخوردار بوده و سیستم برقی آن‌ها به‌راحتی دچار نوسان می‌شود. چنین نوسانی آپشن‌های برقی همچون سیستم Start/ Stop را به‌راحتی از کار می‌اندازد.

آسیب به سیستم ایربگ

اختلال در عملکرد ایربگ‌ها، از دیگر خطرات مهم باتری به باتری کردن خودرو به‌حساب می‌آید. اگر عملیات شارژ باتری به‌درستی صورت نگیرد، ایربگ‌ها دچار اختلال شده و در صورت بروز تصادف نمی‌توانند واکنش به‌موقع از خود نشان دهند. در این حالت ایمنی و سلامت سرنشینان خودرو به‌طورجدی به خطر می‌افتد.

نکات مهم حین باتری به باتری کردن

علی‌رغم خطرات باتری به باتری که ممکن است به خودرو آسیب بزند و سطح ایمنی را به‌شدت پایین آورد، گاهی مواقع چاره‌ای به جز انجام این عملیات نیست. شاید باتری خودرو در محلی شارژ خالی کند که امکان تماس با نیروی امدادگر به سبب عدم آنتن‌دهی گوشی همراه میسر نباشد. در این شرایط یافتن راننده مهربانی که حاضر به کمک باشد نیز به‌اندازه کافی سخت و بعید است. اگر به هر دلیلی باتری خودرو شما خالی شد و مجبور به استفاده از روش باتری به باتری شدید، می‌بایست چند نکته مهم را جهت اجتناب از خطرات بالا به‌خاطر بسپارید.

اول اینکه از دفترچه راهنمای ماشین برای انجام عملیات باتری به باتری کمک بگیرید. قبل از شروع فرایند، وضعیت باتری و ترمینال‌های آن را چک کنید. در صورت مشاهده ترک‌خوردگی یا نشتی اسید از اجرای عملیات صرف‌نظر کنید.

از کابل‌های استاندارد استفاده کرده و مراحل باتری به باتری کردن را بادقت و به ترتیب انجام دهید. کابل قرمز باید به قطب مثبت و کابل مشکی باید به قطب منفی باتری وصل شود. هرگونه اشتباه در اتصال کابل‌ها عواقب سنگینی به همراه دارد.

در هنگام روشن بودن موتور، به‌هیچ‌وجه دست به کابل‌های باتری نزنید. اجازه دهید باتری ضعیف بین ۵ الی ۱۰ دقیقه از باتری سالم شارژ بگیرد. پس از شارژشدن باتری ضعیف، هرگونه ارتباط با خودروی دارای باتری سالم را به طور کامل قطع کنید. بدین ترتیب می‌توانید بدون آسیب‌رسانی به خودرو دیگر، ماشین خود را روشن کنید.

نکات مهم برای افزایش طول عمر مفید باتری

باتری خودرو یک قطعه مصرفی است و باگذشت زمان اثربخشی خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض دارد. بااین‌حال با رعایت نکات ساده زیر می‌توانید طول عمر مفید باتری را افزایش داده و از تخلیه و خرابی زودهنگام آن جلوگیری کنید.

  • انجام دوره‌ای تست باتری توسط تعمیرکار حرفه‌ای
  • تمیز نگه‌داشتن باتری و ترمینال‌های آن
  • بررسی سطح اسیدیته باتری
  • افزودن آب مقطر در صورت کاهش سطح الکترولیت
  • جداکردن باتری در صورت عدم استفاده از ماشین برای مدت طولانی

جمع‌بندی

باتری یکی از مهم‌ترین اجزای ماشین به‌حساب می‌آید که عملکرد صحیح آن به طور مستقیم با روشن‌شدن خودرو و کارکرد قطعات و وسایل برقی در ارتباط است. اما به دلایل مختلف باتری دچار اشکال شده و تخلیه می‌شود. اگر چنین اتفاقی در جاده رخ دهد، راننده چاره‌ای به جز تماس با نیروی امدادگر یا شارژ موقت باتری جهت رسیدن به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ندارد. رایج‌ترین روش شارژ موقت باتری، عملیات باتری به باتری است که با استفاده از باتری سالم یک خودرو انجام می‌شود. اما باتری به باتری کردن درصورتی‌که به طور دقیق و صحیح اجرا نشود، خطرات متعددی به همراه دارد که سلامت بخش‌های مختلف ماشین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با رعایت دقت و پیروی از ترتیب مراحل باتری به باتری کردن می‌توانید از بروز آسیب به خودرو جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0