پیکاپها بخش روبهرشد بازار خودرو را در ایران و جهان تشکیل میدهند. در شرایطی که فروش سدانها بهشدت رو به کاهش است و کراساوورها نیز جذابیت سابق خود را ندارند، پیکاپها همچنان پرفروش و محبوب هستند. پیکاپها یکی از بخشهای پرتنوع بازار خودرو ایران هستند. در حقیقت هرچقدر سایر بخشها با انحصار مواجه شده است، در بخش پیکاپها با تنوعی از گزینههای مختلف و قیمتهای گوناگون روبرو هستیم. ازاینرو در نوشتار پیشرو، به بررسی جدیدترین پیکاپهای بازار ایران پرداختهایم.
چرا پیکاپها تا این حد در ایران محبوب شدند؟
درگذشتهای نهچندان دور، پیکاپها در برخی کشورها همچون ایالات متحده آمریکا و استرالیا پرفروش بودند و در سایر کشورها استقبال چندانی از آنها نمیشد. بااینحال طی سالیان اخیر روند فروش پیکاپها در بازار جهانی تغییر کرده است و حتی مشتریان در کشورهای اروپایی به خرید پیکاپها علاقهمند شدهاند. دلیل این مسئله افزایش رفاه درون کابین پیکاپها است. نخستین پیکاپها وسایل نقلیه خشک و خشن برای حملونقل بار بودند که حداقل آپشنهای موردنیاز را در اختیار کاربران قرار میدادند (همانند نیسان وانت معروف خودمان!). بااینحال رویه تولید پیکاپها اکنون تغییر کرده است و این خودروها بهاندازه کراساوورهای همرده خودشان مجهز و راحت هستند. بدیهی است که مشتریان بین یک کراساوور تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل باقدرت آفرود ضعیف و یک پیکاپ چهارچرخ محرک، گزینه دومی را ترجیح میدهند.
علاوه بر موارد گفته شده، محبوبیت پیکاپها در ایران یک دلیل بزرگ دیگر نیز دارد و آن وضعیت وخیم جادههای ایران است. جادهها و اتوبانهای ایران به دلیل تعمیر و نگهداری ضعیف، سرشار از انواع چالهها هستند. علاوهبرآن شهرداریها بهخصوص در شهرهای کوچک در ساختن انواع سرعتگیرهای کوه مانند و غیراستاندارد تبحر عجیبی دارند! بنابراین سوارشدن بر پیکاپ دو دیفرانسیلی که ارتفاع مناسبی از سطح زمین دارد، یک امتیاز بزرگ برای رانندگان ایرانی محسوب میشود.
پس از عرضه نخستین پیکاپهای سری جدید که ظاهر زیبا و امکانات فراوان داشتند، شاهد استقبال گرم مشتریان ایرانی از این خودروها بودیم. در نتیجه هرکدام از خودروسازان بزرگ یا کوچک کشورمان تصمیم گرفتند تا یک پیکاپ را در سبد محصولات خود ارائه دهند. تنوع پیکاپها در بازار ایران رو به افزایش است، ازاینرو در مطلب امروز به بررسی و معرفی جدیدترین پیکاپهای بازار ایران پرداختهایم.
شماره یک، فوتون تونلند اتوماتیک
فوتون تونلند یکی از محصولات شاخص ایرانخودرو دیزل طی دهه 1390 بود که در بازار ایران با نام هایلوکس چینی شهرت یافت. نسل نخست این خودرو با گیربکس دستی و به همراه پیشرانههای دیزلی و بنزینی به بازار عرضه شد. ایرانخودرو در سال 1400 نسخه فیس لیفت این خودرو را تنها با پیشرانه دیزلی به بازار عرضه کرد و موتور بنزینی را برای نسل دوم آن کنار گذاشت. نسل دوم این پیکاپ با نام اصلی فوتون تونلند G7، با پسوند اتوماتیک در ایرانخودرو دیزل به تولید میرسد.
فوتون تونلند اتوماتیک علاوه بر گیربکس اتوماتیک ششسرعته ZF، از پیشرانه دولیتری توربوشارژر نیز بهره میبرد که آن را به یکی از قویترین خودروهای سبک مونتاژی در ایران تبدیل میکند. این پیشرانه علاوه بر توربوشارژر، از سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز بهره میبرد. حداکثر راندمان خروجی این پیشرانه، ۲۳۸ اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور است. فوتون تونلند اتوماتیک اخیراً با قیمتی در حدود یک میلیارد و 238 میلیون تومان به معرض فروش گذاشته شده است.
شماره دو، زامیاد زاگرس
زامیاد یکی از زیرمجموعههای سایپا است که به تولید خودروهای کار و تجاری اشتغال دارد. شاخصترین محصول زامیاد طی چند دهه گذشته، نیسان جونیور بوده است که آن را با نام زامیاد Z24 عرضه میکند. بااینحال زامیاد قصد دارد از گذشته خود فاصله بگیرد و محصولاتی جدید را روانه بازار کند. این شرکت پس از عرضه نسخههای تک و دو کابین فودای F16 با نام زامیاد پادرا و زامیاد کارون، اکنون محصول بزرگتری را با نام زامیاد زاگرس معرفی کرده است.
زامیاد زاگرس در واقع یکی دیگر از محصولات فودای است که با نام فودای F22 شناخته میشود. این پیکاپ شباهت زیادی به مکث کلوت دارد که نام اصلی آن پیکاپ نیز دایون Y5 است. در حقیقت این دو پیکاپ بر اساس یک پلتفرم توسعه یافتهاند و دلیل شباهت آنها همین است.
زامیاد زاگرس از پیشرانه تنفس طبیعی 2.4 لیتری بهره میبرد و گیربکس پنجسرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت در آن را برعهده دارد. بهرهمندی از ظاهر زیبا و امکانات مناسب، زامیاد زاگرس را به پیکاپ معقولی تبدیل کرده است که در صورت قیمتگذاری مناسب، شانس موفقیت بالایی در بازار ایران خواهد داشت. انتظار میرود زامیاد این پیکاپ را با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به بازار عرضه کند.
شماره سه، کینگ لینگ تاگا H
ایسوزو دی مکس یکی از پیکاپهای پرفروش و محبوب بازار جهانی است که نسل اول آن حضور محدودی در بازار ایران داشت. یکی از جدیدترین پیکاپهای بازار ایران، کینگ لینگ تاگا H است که نسخه چینی ایسوزو دی مکس محسوب میشود. این خودرو توسط صنایع خودروسازی پادرا به بازار ایران عرضه خواهد شد.
کینگ لینگ تولید و عرضه محصولات ایسوزو در چین را برعهده دارد و محصولات خود را باتکیهبر قوای فنی مدلهای مختلف ایسوزو به تولید میرساند. کینگ لینگ تاگا H نیز در سال 2017 و بر اساس نسل دوم ایسوزو دی مکس معرفی شده است.
برای کینگ لینگ تاگا H دو پیشرانه قابل انتخاب است. موتور نخست از نوع 1.8 لیتر چهارسیلندر توربوشارژر بنزینی است که 227 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. موتور دوم از نوع سه لیتری توربو دیزل است که 138 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور آزاد میکند. گیربکس پنجسرعته دستی در هر دو مدل وظیفه انتقال قدرت به چرخها را برعهده دارد. قیمت نهایی کینگ لینگ تاگا H فراتر از یک میلیارد تومان خواهد بود.
شماره چهار، L7 پلاس دیار خودرو
دیار خودرو پس از مدتی غیبت، بار دیگر با محصولات جدید به بازار خودرو ایران بازگشته است. این شرکت تصمیم دارد سهمی از بازار روبهرشد پیکاپها داشته باشد و به همین دلیل پیکاپ L7 پلاس را بهعنوان نماینده خود معرفی کرده است.
این پیکاپ محصولی از شرکت ZX چین است که با نام ترالورد شناخته میشود. L7 پلاس همانند بسیاری دیگر از پیکاپهای جدید چینی، ظاهری عضلانی دارد که مشابه پیکاپهای قدیمی آمریکایی است. بااینحال در بخش قوای فنی بهجای پیشرانههای شش یا هشت سیلندر، موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر قرار گرفته است که حداکثر 150 اسب بخار و 230 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
گیربکس پنجسرعته دستی وظیفه انتقال در پیکاپ L7 پلاس دیار خودرو را برعهده دارد و حالات دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل برای آن قابل انتخاب است. قیمت این پیکاپ از سوی دیار خودرو مشخص نشده است؛ اما انتظار میرود که نرخ آن در محدوده قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان طبقهبندی شود.
جمعبندی
تا پیشازاین پیکاپهای جدیدی نیز در بازار ایران حضور داشتند که از جمله آنها میتوان به آمیکو آسنا، کیام سی T8 و مکث کلوت اشاره کرد. اکثر پیکاپهای چینی حاضر در بازار ایران به گیربکس دستی مجهز هستند و دراینبین تونلند اتوماتیک تنها خودرو متمایز بین جدیدترین پیکاپهای بازار ایران محسوب میشود. به نظر میرسد که در آینده نزدیک بازار پیکاپهای ایران به دو بخش اقتصادی و لوکس تقسیم خواهد شد. در بخش اقتصادی تعداد زیادی از پیکاپهای دندهای قرار خواهند گرفت، درحالیکه بخش لوکس را پیکاپهای اتوماتیک به تسلط خود در خواهند آورد.
دیدگاهتان را بنویسید