ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
9 ماه پیش
.
17 بازدید

تلفیق گذشته و آینده بنز در ویژن وان الون (Vision one-eleven)

تلفیق گذشته و آینده بنز در ویژن وان الون (Vision one-eleven)

مقدمه

مرسدس‌بنز با رونمایی از جدیدترین محصول خود، به نام Vision one-eleven یک‌بار دیگر مرزهای نوآوری در ساخت خودرو را جابه‌جا کرد. ویژن وان الون به‌عنوان یک خودروی اسپرت الکتریکی، ترکیبی از پویاترین زبان طراحی و پیشرفته‌ترین فناوری پیشرانه تمام برقی است که استانداردهای جدیدی را به دنیای سوپر کارها اضافه می‌کند. در ادامه با بررسی مشخصات ویژن وان الون همراه ما باشید.

ویژن وان الون؛ تلفیق ماهرانه گذشته و آینده

ابر خودروی ویژن One-eleven به گذشته ادای احترام می‌کند و درعین‌حال، چشم اندازه آینده‌ای لوکس را در برمی‌گیرد. این خودرو با الهام از C111 افسانه‌ای ساخته شده که یک خودروی آزمایشی در دهه ۷۰ میلادی بود. بنز با ظرافت و خلاقیت هرچه تمام‌تر، DNA خودروی ۵۰ سال پیش را در جسم یک سوپرکار جدید ترکیب کرده تا به رقبای نوپا، تازه‌وارد و متکبر خود، ماحصل قدمت و تجربه در صنعت خودرو را یادآور شود.

نمای ظاهری ویژن وان الون

بدنه خودروی اسپرت One-Eleven هنر طراحی خم یکپارچه (One-Bow) کمپانی آلمانی را به تصویر می‌کشد. از دماغه کشیده و صیقلی گرفته تا بخش‌های عضلانی عقب، یک شبح کمانی شکل روی خودرو سایه گسترده و آن را به پیکره‌ای جذاب و خیره‌کننده تبدیل می‌کند. رنگ‌پردازی مسی – نارنجی متالیک نیز برای ادای احترام به C111 انتخاب شده که بیانگر قدرت و افراط است. این رنگ پردازی با جهت تابش نور تغییر کرده و وان-الون را از مدل‌های قبلی متمایز می‌سازد.

خلاقیت در ساخت پیشرانه

مرسدس ویژن وان – الون از یک پیشرانه الکتریکی خلاقانه استفاده می‌کند که با همکاری YASA ساخته شده و شامل چهار موتور قدرتمند می‌شوند. هر چرخ انرژی حرکتی خود را از یک موتور می‌گیرد. این موتورهای پیشرفته در کنار باتری‌های مفهومی جدید، اثربخشی و کارایی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. سلول‌های استوانه‌ای‌شکل مجهز به مایع خنک‌کننده با شیمی نوین، از روی پیشرانه پرقدرت Mercedes-AMG ساخته شده و خودروی جدید را در خط مقدم فناوری باتری‌های پیشرفته نگه می‌دارد. بدون تردید مرسدس‌بنز با این قدرت تکنولوژیکی جدید، حرکت الکتریکی را به سطوح بالاتری ارتقا می‌دهد.

درب‌های گالوینگ و ظرافت آئرودینامیکی

درب‌های گالوینگ (پروانه‌ای) و پنجره‌های جانبی با الگوی پیکسلی، ظاهری مرموز به One-Eleven بخشیده است. رینگ‌های بزرگ و درب‌های پروانه‌ای، اسپرت بودن و ظرافت دینامیکی خودرو را برجسته‌تر می‌کنند. طراحی رینگ‌ها از سیم‌پیچ‌های موتور الکتریکی الهام گرفته شده و گواه روشنی بر فناوری پیشرفته و تمام برقی پیشرانه است. این نوع ترکیب از عناصر جسورانه و طراحی سطح مینیمالیستی، جذابیت خودرو را دوچندان کرده و ماهیت برند مرسدس‌بنز را در ذهن بیننده تداعی می‌کند.

وان الون با رکاب‌های مشکی رنگ جلو و عقب و همین‌طور نوار سیاه‌رنگ جانبی، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این عناصر آئرودینامیکی که از C111 به ارث رسیده‌اند، انتقالی قدرتمند مابین خودرو و زمین را به وجود می‌آورند، درست مثل‌اینکه خودرو و زمین با یکدیگر یکپارچه شده‌اند.

ظاهر مدرن و آیکونیک

طراحی نمای مقابل ویژن وان الون به طور هم‌زمان تداعی‌کننده چهره یک خودروی ۵۰ساله و یک خودروی آینده‌نگرانه است. نمایشگر خارجی انعطاف‌پذیر با الگوی پیکسلی سه‌بعدی، چراغ‌های گرد C111 را به‌صورت دیجیتالی به تصویر می‌کشد. این ویژگی فناورانه هم به‌عنوان تجلیل از خودروی افسانه‌ای قدیمی و هم به‌عنوان ابزاری برای انتقال پیام به کاربران جاده عمل کرده و نوآوری را به‌ظاهر مسحورکننده خودرو می‌افزاید. گلگیرهای U شکل و ورودی‌های هوای مشکی رنگ روی کاپوت، زیبایی آینده‌نگرانه خودرو را دوچندان می‌کنند.

در قسمت عقب، وان – الون دارای یک دیفیوزر قابل‌تشخیص و نمایشگری است که شکل نمایشگر جلو را بازتاب می‌کند. ساختار پیکسلی در چراغ‌های عقب قرمزرنگ و جلوه‌های نوری آبی، گرافیکی جذاب و چشم‌نواز را به تصویر می‌کشند. عناصر نوری در وسط رینگ‌ها ضمن افزودن ظرافت، توجه طراح به جزئیات را نشان می‌دهد. ویژن وان – الون ویژگی‌های آئرودینامیکی و عناصر دیجیتالی را به طور یکپارچه با هم ترکیب کرده و شگفتی و تحسین بیننده را برمی‌انگیزد.

پیاده‌سازی مفهوم سالن در کابین خودروی اسپرت

در داخل کابین مرسدس‌بنز Vision One-Eleven برای نخستین‌بار پیاده‌سازی مفهوم فضای سالن در خودروهای اسپرت پیاده‌سازی شده است. بر اساس این رویکرد، فضای درون کابین بسته به کاربرد، تغییر پیدا می‌کند. در حالت مسابقه‌ای، کابین به یک فضای رانندگی مینیمال با نمایشگر لمسی     سمت راننده و پشتی عمودی تبدیل می‌شود. اما با تعویض به حالت سالن (Lounge) صندلی‌ها به طور کامل با کابین ادغام شده و یک فضای جادار و آرامش‌بخش را به وجود می‌آورند.

طراحی داخلی وان – الون تلفیقی از متریال خارق‌العاده و مفهوم رنگ‌آمیزی پیوسته است که لوکس بودن در آینده را مجسم می‌کند. کنار هم قراردادن متریال و رنگ‌های دارای کنتراست غنی، فوراً توجه را به خود جلب می‌کند. سطوح بزرگ همچون داشبورد، دارای پارچه سفید با الگوی لانه‌زنبوری هستند که از پلی‌استر ۱۰۰ درصد بازیافتی ساخته شده‌اند. چرم نارنجی روشن روی استراحتگاه بازو، رکاب‌ها و کنسول مرکزی کشیده شده است. عناصر آلومینیومی براق در جای‌جای کابین از جمله غربیلک فرمان، زیبایی الهام گرفته از تکنولوژی را تقویت می‌کند.

جمع‌بندی

ابر خودروی ویژن وان الون، نسخه مدرن C111 است که در آن زمان یک خودروی آوانگارد به حساب می‌آمد. دقت و ظرافت در طراحی و در عین حال تناسبات عضلانی، حس شگفتی و تحسین را در دل بیننده به وجود می‌آورد. کابین خودرو نیز متفاوت از تمام خودروهای امروزی طراحی شده و تلفیقی از لوکس بودن، فناوری و آینده‌نگری است. مرسدس بنز با زبان طراحی Iconic Luxury نشان داده که هراندازه شرکت‌های نوپا و تازه‌وارد با ابداعات عجیب و جسورانه خودنمایی کنند، در نهایت طراحی احساسی و مینیمالیستی برگرفته‌شده از تجربه و قدمت یک شرکت، پیروز میدان خواهد بود.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0