ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
4 ماه پیش
.
56 بازدید

تحویل تاکسی‌های تمام برقی کرمان موتور به تاکسیرانی تهران

تحویل تاکسی‌های تمام برقی کرمان موتور به تاکسیرانی تهران

تاکسیرانی علی‌الخصوص در شهرهای بزرگی همچون تهران، نقش قابل‌توجهی در پاکیزگی هوا دارد. تاکسی‌ها جزو وسایل نقلیه عمومی هستند که به دلایل مختلف از جمله دسترس‌پذیری بیشتر و سرعت بالا در رسیدن به مقصد، طرف‌داران بسیاری دارند. به همین خاطر، تردد تاکسی‌های استاندارد با مصرف سوخت پایین و بهینه می‌تواند به حفظ پاکیزگی هوا کمک کند. نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از اهداف همیشگی در دولت‌های مختلف بوده و در دولت سیزدهم، خودروهای برقی سرکار آمده‌اند تا به این مهم کمک کنند.

در حقیقت ازآنجاکه استفاده از خودروی برقی به تجهیزات خاصی احتیاج دارد، دولت تصمیم گرفته در قدم اول، این ماشین‌ها را به ناوگان تاکسیرانی اضافه کند. بدین ترتیب علاوه بر ایجاد ذهنیت و پذیرش عمومی خودروهای برقی، سطح آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ کمتر می‌شود. در همین راستا، شرکت کرمان موتور در اواخر دی‌ماه ۱۴۰۲، اولین سری تاکسی‌های تمام برقی خود را به سازمان تاکسیرانی تهران تحویل داد.

ورود خودروهای برقی کرمان موتور به تاکسیرانی تهران

کرمان موتور تا کنون اقدامات متعددی را برای رواج خودروهای برقی در کشور انجام داده است. از واردات خودروهای برقی گرفته تا همکاری با شرکت تکنولوژیکی مپنا برای توسعه زیرساخت‌های لازم، کرمان موتور بدون شک پررنگ‌ترین نقش را در رواج استفاده از خودروهای برقی در ایران دارد. این شرکت به‌تازگی نخستین مجموعه از ماشین‌های برقی خود را به سازمان تاکسیرانی تهران تحویل داده و با ایجاد نمایندگی‌های متعدد در این شهر، بستر مطمئن برای سرویس‌دهی آن‌ها را فراهم آورده است.

نخستین سری تاکسی‌های تمام برقی کرمان موتور متشکل از ۴۰۰ دستگاه خودرو E50A در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهردار تهران و مدیرعامل سازمان تاکسیرانی این شهر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران ملحق شدند. این طرح حاصل همکاری شرکت خدمات بین‌المللی کرمان خودرو و شاتل به اجرا رسیده و قرار است دسترسی به تاکسی‌های برقی به‌وسیله اپلیکیشن شهرزاد تاکسیرانی امکان‌پذیر شود. در مرحله نخست، ۱۰۰ دستگاه خودرو برقی در مسیر مرکز به شمال و غرب به شرق خدمت‌رسانی خواهند کرد. تاکسی‌های برقی کرمان موتور با قیمت ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان به‌صورت اجاره‌به‌شرط‌تملیک در اختیار رانندگان علاقه‌مند قرار می‌گیرند.

مشخصات تاکسی برقی کرمان موتور

خودرو E50A یک محصول چینی متعلق به زیرمجموعه سهول جک است که در بازار چین به نام A5EV شناخته می‌شود. این محصول برقی در ایران تحت برند KMC و با نام‌های E50A، J7 EV و e-Taxi در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. البته J7 برقی ظاهری ساده‌تر نسبت به KMC J7 بنزینی دارد، چون نمونه پیش از فیس لیفت است. جی ۷ بنزینی موجود در بازار کشور، نسخه بعد از فیس لیفت ۲۰۲۱ بوده که چهره‌ای بسیار زیبا، اسپرت و جوان‌پسند دارد. نسخه برقی نیز به سبب جلوپنجره بسته، جلوه‌ای متمایز و خاص را به نمایش می‌گذارد و به‌طورکلی مقبول مصرف‌کنندگان است.

جی ۷ برقی یا همان E50A از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور است. قوای محرکه با کمک‌گیربکس تک سرعته، چرخ‌های جلوی ماشین را به حرکت می‌اندازد. خودروی تمام الکتریکی کرمان موتور تا ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و شتاب صفر تا صد آن در مدت‌زمان ۷.۶ ثانیه اتفاق می‌افتد.

باتری به‌کاررفته در این ماشین از نوع لیتیوم آهن فسفات بوده و حدود ۵۰.۱ کیلووات‌ساعت ظرفیت دارد. با شارژ کامل باتری می‌توان مسافتی حدود ۴۰۲ کیلومتر را بدون نیاز به ایستگاه شارژ رسانی طی کرد. این باتری با استفاده از برق خانگی و کابل شارژ معمولی، به حدود ۸ الی ۹ ساعت برای شارژ کامل احتیاج دارد. اما در صورت کاربرد کابل شارژ سریع، تنها در عرض ۴۸ دقیقه ظرفیت باتری از ۳۰ به ۸۰ درصد می‌رسد. در ضمن، ۵ سال گارانتی معادل ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد برای این باتری لحاظ شده است.

باتوجه‌به مشخصات بالا می‌توان گفت E50A در قالب یک تاکسی، از پتانسیل قابل‌قبول برای ترددهای شهری برخوردار است. این ماشین همچنین از تعلیق مولتی لینک در بخش عقب بهره می‌گیرد که باعث سواری نرم، کنترل و هندلینگ عالی در شرایط مختلف می‌شود. کابین جادار با صندلی‌های عریض و راحت، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی متنوع، e-Taxi کرمان موتور را به یک وسیله نقلیه عمومی مناسب و امن تبدیل می‌کند.

اهمیت خودروهای برقی چیست؟

در دنیای امروزی، اهمیت خودروهای برقی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. خودروهای برقی باهدف قطع وابستگی به سوخت‌های فسیلی، استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر و همین‌طور کاهش آلودگی هوا ساخته شده و در حال تصاحب بازار خودرو جهان هستند. ماشین‌های برقی علاوه بر اهداف فوق، مزایای متعددی به همراه دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتقای سطح تکنولوژی، عملیات بی‌صدا و بهبود کیفیت رانندگی اشاره کرد.

بسیاری از شرکت‌های مطرح و برجسته در سطح جهانی وعده داده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، تولید خودروهای درون‌سوز و احتراقی خود را به نزدیک صفر می‌رسانند. خودروهای بنزینی از خط تولید کارخانه‌ها خارج شده و جای خود را به مدل‌های پلاگین هیبریدی و تمام برقی می‌دهند. البته رواج خودروهای برقی در نقاط مختلف جهان به یک شدت نیست. شرط اصلی استقبال و استفاده از مدل‌های برقی در هر کشور، وجود تدارکات و تجهیزات لازم در نقاط مختلف است. اکثر کشورهای غنی و قدرتمند از مدت‌ها پیش بستر لازم برای تردد خودروهای برقی را فراهم کرده‌اند. به طور خاص، کشوری مانند چین نه‌تنها پیش‌گام تولید باتری و محصولات برقی است، بلکه زودتر از سایر کشورها به فکر ایجاد شبکه برقی برای انرژی‌رسانی به خودروهای نسل آینده افتاد.

بااین‌وجود، از کشوری مانند ایران عزیزمان که در حال حاضر از جنبه‌های مختلف تحت‌فشار سیاسی و اقتصادی قرار دارد، نمی‌توان انتظار داشت همانند چین و کشورهای توسعه‌یافته، بساط برقی‌سازی را در نقاط مختلف پهن کند. به همین خاطر علی‌رغم آگاهی شرکت‌های دولتی و خصوصی نسبت به آینده صنعت خودروسازی، رواج کاربرد این ماشین‌ها سرعت بسیار پایینی دارد. بااین‌وجود برداشتن این گام‌های کوچک بی‌تأثیر نیست و حداقل نتیجه آن، آشنایی عموم با خودروهای برقی و ایجاد حس پذیرش در آن‌ها است. هر دولتی پس از شنیدن نیاز و خواسته‌های مردمش، اقدامات لازم را برای برطرف‌کردن آن‌ها انجام می‌دهد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0