ایستگاه
خواندن 2 دقیقه
.
2 سال پیش
.
14 بازدید

تأثیر تحریم واردات خودروهای فرانسوی بر بازار خودرو ایران

تأثیر تحریم واردات خودروهای فرانسوی بر بازار خودرو ایران

طی هفته‌های اخیر شاهد اظهارنظر مسئولان وزارت صمت در مورد تحریم واردات خودروهای فرانسوی بودیم. براین‌اساس قرار است تا به دلیل رفتار شرکت‌های فرانسوی و بدقولی در همکاری با شرکای ایرانی، واردات خودروهای فرانسوی به بازار ایران ممنوع شود.

اعلام تصمیم تحریم واردات خودروهای فرانسوی در حالی صورت می‌گیرد که طی سه سال گذشته واردات خودرو به ایران ممنوع بوده است و واپسین خودروهای وارداتی با مدل 2018 به بازار ایران عرضه شده‌اند؛ بنابراین در حال حاضر هیچ خودرو وارداتی جدیدی در بازار ایران عرضه نشده است.

بحث واردات خودرو به ایران مدت‌ها پیش از تحریم واردات خودروهای فرانسوی توسط وزارت صمت مطرح بود. مسئولان وزارت صمت وعده داده بودند تا در ابتدای پاییز امسال شاهد عرضه خودروهای وارداتی باشیم، بااین‌حال پاییز به انتها رسیده است و هنوز هیچ خودرو وارداتی را در بازار ایران مشاهده نمی‌کنیم.

تصمیم برای تحریم واردات خودروهای فرانسوی با واکنش برخی کارشناسان حوزه خودرو نیز مواجه شده است. برای مثال فرید زاوه اعتقاد دارد که این تصمیم هیچ تأثیری بر بازار خودرو ایران یا صنعت خودرو فرانسه نخواهد داشت.

به گفته زاوه، خودروسازان فرانسوی طی چهل سال گذشته شریک نزدیک شرکت‌های ایرانی بوده‌اند؛ اما پیش از آنکه ایرانی‌ها بخواهند با تحریم مانع عرضه خودروهای فرانسوی شوند، این فرانسوی‌ها بودند که بازار ایران را ترک کردند. بااین‌حال پایه و اساس صنعت خودروسازی ایران فرانسوی است. به گفته زاوه در حال حاضر تنها آرم خودروهای فرانسوی از روی آن‌ها حذف شده است؛ اما پلتفرم و قوای فنی مورداستفاده توسط محصولات داخلی، اصالت فرانسوی دارند.

در بین اسامی شرکت‌هایی که مجوز واردات خودرو به ایران را دریافت کرده‌ بودند، نام جوینت ونچر مشترک ایرانی – فرانسوی سایپا سیتروئن نیز به چشم می‌خورد. این شرکت تصمیم داشت تا برخی مدل‌های سیتروئن را در تعداد محدود وارد بازار ایران کند. بااین‌حال به نظر می‌رسد باتوجه‌به تحریم واردات خودروهای فرانسوی توسط وزارت صمت، خودروهای جدید سیتروئن به بازار ایران عرضه نشوند. البته این عرضه حتی در صورت امکان بسیار محدود است و تأثیر چندانی بر بازار ایران ندارد.

به گفته زاوه عدم‌پذیرش معاهده FATF ارتباط مالی شرکت‌های ایرانی با خودروسازان بین‌المللی از جمله فرانسوی‌ها را به‌شدت مشکل کرده است؛ بنابراین تا زمانی که ارتباط مالی درست بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی شکل نگیرد، نمی‌توان با شرکای فرانسوی همکاری کرد.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0