ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
3 ماه پیش
.
158 بازدید

بهترین خودروهای هیدروژنی در سال ۲۰۲۴

بهترین خودروهای هیدروژنی در سال ۲۰۲۴

مقدمه

اگرچه صنعت خودروسازی جهان برای کاهش انتشار کربن به تولید و کاربرد محصولات برقی روی آورده، ولی گزینه‌های مناسب دیگری نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها با عدم آلایندگی زیست‌محیطی همراه است. در مورد خودروهای هیدروژنی صحبت می‌کنیم که متأسفانه به‌اندازه ماشین‌های الکتریکی معروف نشده‌اند. تاکنون میلیون‌ها دستگاه خودرو برقی در بازار به فروش رسیده، ولی وسایل نقلیه هیدروژنی به دلایلی مثل کمبود ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، چالش‌های تکنولوژیکی و موانع تولید، هنوز در مراحل اولیه تبلیغات هستند و نفوذ قابل‌توجهی در بازار ندارند. بااین‌وجود، اکثر شرکت‌های بزرگ، سرمایه قابل‌توجهی را صرف تولید محصولات هیدروژنی کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد در آینده نزدیک علاوه بر ماشین‌های هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی، مدل‌های هیدروژنی نیز سهمی از بازار خواهند داشت. ما در این مقاله به بررسی بهترین و جذاب‌ترین خودروهای هیدروژنی معرفی‌شده در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم که البته هنوز در مرحله کانسپت هستند.

پنین‌فارینا NamX HUV

در دنیایی که خودروسازان بزرگ در حال کاوش و بررسی خودروهای مفهومی هیدروژنی هستند، NamX مأموریتی را آغاز کرده که انقلابی را در تجربه رانندگی به وجود می‌آورد. پنین‌فارینا خلق‌شده توسط طراحان ، NamX HUV از مخزن دائمی H2 و از مجموعه شش کپسول قابل‌تعویض استفاده می‌کند. این ماشین در دو تریم پایه و GTH ساخته شده که از لحاظ فنی قوی و متفاوت هستند. پیشرانه مدل پایه ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشته و امکان شتاب‌گیری صفر تا صد ۶.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو رقم می‌زند. حال‌آنکه قدرت پیشرانه تریم GTH به ۵۰۰ اسب بخار می‌رسد. این ماشین در عرض ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست‌یافته و این رقم را تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. شاسی‌بلند هیدروژنی NamX می‌تواند موجب رواج استفاده از خودروهای هیدروژنی شود.

لندروور دیفندر FCEV

جگوار لندروور قصد دارد تا سال ۲۰۳۶ به خط تولید پاک با انتشار آلایندگی صفر دست پیدا کند. به دنبال این هدف، شرکت برنامه‌های آزمایشی متعددی را پیش روی خود قرار داده که یکی از آن‌ها به‌عنوان پروژه زئوس شناخته می‌شود. این پروژه، روی ساخت خودروهای سلول سوختی هیدروژنی بر پایه شاسی‌بلند دیفندر تمرکز دارد. لندروور دیفندر FCEV یکی از محصولات این پروژه است. شرکت JLR بخشی از بودجه لازم برای تحقق این برنامه را از طریق مرکز Advanced Propulsion دریافت کرده و با شرکت‌های بنام و مطرح در حوزه تحقیق و توسعه همکاری می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به AVL، مارلی و دلتا موتور اسپرت اشاره کرد. دیفندر FCEV به  دو موتور الکتریکی ۱۴۷ کیلوواتی، باتری ۱۶.۷ کیلووات ساعتی و همین‌طور سلول سوختی ۹۰ کیلوواتی مجهز است و از مخزن هیدروژن پرفشار استفاده می‌کند.

ریورسیمپل Rasaریورسیمپل Rasa

طبق ادعای شرکت ریورسیمپل، کانسپت راسا می‌تواند تنها با ۱.۵ کیلوگرم هیدروژن، مسافتی حدود ۴۸۲ کیلومتر را طی کند. این در حالی است که خودروهای هیدروژنی در واقعیت با ۱ کیلوگرم سوخت قادر به پیمایش حداکثر ۱۲۸ کیلومتر هستند. خودرو مفهومی دونفره راسا نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ در نمایشگاه لندن رونمایی شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. حتی چارلز سوم پادشاه انگلستان در بازدید خود از ولز، پشت فرمان این خودرو نشست و آن را امتحان کرد. راسا ماشینی با واکنش‌دهی دقیق است که در مدت‌زمان ۹.۷ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو لذت سواری هیجان‌انگیزی را به راننده انتقال می‌دهد و از یک سیستم منحصربه‌فرد فوق خازنی استفاده می‌کند که نقش قابل‌توجهی در بهره‌وری و ذخیره استثنایی انرژی دارد.

آلپاین کانسپت A4810

آلپاین A4810 یک ابرخودروی فرانسوی الاصل است که چشم‌اندازی رو به آینده دارد. این ماشین رؤیایی هیدروژنی طراحی جذاب و الهام شده از F1 را با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها ترکیب کرده و فاصله بین کانسپت و واقعیت را به حداقل رسانده است. کانسپت A4810 با چهره جذاب و آینده‌نگرانه خود، رسالت‌های متعددی به گردن دارد. این ماشین، تعهد آلپاین به استفاده از انرژی هیدروژنی را نشان می‌دهد و راه را برای تولید خودروهای پاک در آینده هموار می‌سازد. با تمام این اوصاف، آمار پرفورمنس و کارایی A4810 هنوز اعلام نشده است، هرچند مهندسین آلپاین به توانمندی و قابلیت بالای این خودرو اشاره می‌کنند.

اچ‌توایکس Warrego

وارگو یک پیکاپ سوخت هیدروژنی تمام‌عیار به‌حساب می‌آید. شرکت استرالیایی H2X که در ساخت خودروهای ZEV (فاقد آلایندگی)، به‌ویژه خودروهای الکتریکی سلول سوخت هیدروژنی تخصص داشته، وارگو را به‌عنوان ماشینی معرفی کرده که قادر به خدمت‌رسانی در مسیرهای دشوار و شرایط نامساعد است. این ماشین می‌تواند در محیط‌های چالش‌برانگیزی همچون سایت‌های ساخت‌وساز، معادن و مکان‌های مشابه مورداستفاده قرار گیرد. وارگو با پیشرانه ۳۴۹ اسب بخاری خود تا حدود ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و شتاب صفر تا صد را در مدت‌زمان ۸.۱ ثانیه مدیریت می‌کند. بازه پیمایشی این خودرو حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

رنو Scenic Visionرنو Scenic Vision

کانسپت سنیک ویژن صرفاً وسیله‌ای برای نمایش قدرت و خلاقیت رنو در طراحی نیست، بلکه تعهد این شرکت فرانسوی به آینده پاک را نشان می‌دهد. این ماشین الکتریکی که بازه پیمایشی آن با سلول سوخت هیدروژنی افزایش‌یافته، با تمرکز و تأیید روی دسترس‌پذیری ساخته شده و به هر شکل ممکن به راننده سرویس می‌دهد. رنو سنیک ویژن به موتور ۱۶۰ کیلوواتی (۲۱۷ اسب بخار)، باتری قابل‌بازیافت ۴۰ کیلووات ساعتی و سلول سوختی ۱۶ کیلوواتی جهت افزایش محدوده پیمایشی مجهز است و می‌تواند مسافتی حدود ۸۰۰ کیلومتر را طی کند.

فورز IX

فورز IX که توسط تیم مسابقه‌ای Forze ساخته شده، نمودی عالی از پیشرفت قابل‌توجه در فناوری خودروهای الکتریکی – هیدروژنی است. تیم هلندی فورز حدود سه سال وقت خود را صرف ساخت IX کرده و توانسته این محصول خلاقانه را به لقب سریع‌ترین خودرو مسابقه‌ای هیدروژنی جهان برساند. پیشرانه فورز IX شامل دو سیستم سلول سوختی EKPO مجزا و باتری ابرخازنی می‌شود که حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب‌گیری صفر تا صد کمتر از ۳ ثانیه را برای خودرو رقم می‌زند. فورز IX گواه بر پتانسیل فناوری سلول سوختی هیدروژنی در مسابقات اتومبیل‌رانی است. تیم فورز اهداف جاه‌طلبانه‌ای داشته و می‌خواهد از تخصص خود برای عبور از مرزهای خودروهای الکتریکی – هیدروژنی و به چالش کشیدن رقبای دیگر استفاده کند. آن‌ها قصد دارند خودرویی بسازند که در کلاس GT مقابل برندهای معروفی همچون پورشه و لامبورگینی قرار گیرد.

آئودی h-tron Quattro

فرقی نمی‌کند رقابت مابین خودروهای برقی باشد یا بنزینی، مسابقه‌ای یا سوپر کارها؛ همیشه یک خودرو از برند آئودی وجود دارد که حریفان دیگر را به چالش می‌کشد. این خودروساز آلمانی از مدت‌ها پیش تاکنون پیشرو در توسعه خودروهای متنوع بوده و کانسپت h-tron Quattro چنین ادعایی را به اثبات می‌رساند. طبق گفته آئودی، اچ‌ترون کواترو از نسل پنجم فناوری سلول سوختی بهره‌مند بوده و با مواد سبک‌تری ساخته شده است. پیشرانه هیدروژنی این خودرو می‌تواند حدود ۱۱۰ کیلووات معادل ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. آئودی h-tron Quattro در صورت پر بودن منبع هیدروژنی خود، قادر به پیمایش مسافتی حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود.

جمع‌بندی

علاوه بر مدل‌های فوق، خودروهایی مثل هیوندای نکسو، ب‌ام‌و iX5 ‌ هیدروژنی، هیوندای ان‌ویژن ۷۴، تویوتا GR یاریس H2، هوندا سی‌آروی FCEV، هایپریون XP-1 و تویوتا هایلوکس هیدروژنی نیز در سال ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند که بررسی مشخصات آن‌ها از حوصله کاربر به‌دور است. این مقاله نشان می‌دهد که برخلاف آنچه دیده می‌شود، شرکت‌های خودروسازی تنها روی تولید خودروهای الکتریکی و نیمه الکتریکی متمرکز نیستند. آن‌ها سوخت هیدروژنی را نیز به‌عنوان یک منبع انرژی‌رسانی پاک مدنظر قرار داده و در آینده می‌توان منتظر عرضه مدل‌های هیدروژنی در کنار ماشین‌های برقی بود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0