به عنوان شرکتی که در سال ۱۹۲۰ با تولید چوبپنبه شروع به فعالیت کرد، مزدا یکی بهترین و تحسینبرانگیزترین خودروسازان ژاپن در نظر گرفته میشود. مزدا همیشه مترادف با نوآوری و روحیه مبارزهطلبی بوده و تاکنون خودروهای متعددی را به دنیا عرضه کرده است که هر یک از آنها روایتی منحصر به فرد از زیباییشنایی و پرفورمنس را ارائه میدهد. از مزدا ۳ با ظاهر پرجنبوجوش و دلربا گرفته تا میاتای افسانهای، ما در این مقاله از ایستگاه به معرفی بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار میپردازیم.
مزدا R360

ساخت خودروهای جذاب برای رانندگی از همان ابتدا یکی از اولویتهای اصلی مزدا به حساب میآمد. مدل R360 به عنوان نخستین خودروی سواری مزدا در سال ۱۹۶۰ آغازگر این راه است. کوپه کوچک ژاپنی هرگز از کشور خارج نشد، با این وجود به راحتی میتوان تصور کرد که رسالت اصلی مزدا، یعنی سواری سرگرمکننده و لذتبخش را به انجام رسانده است. این خودرو بدون شک در لیست بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار قرار میگیرد.
به نسبت قیمت، مهندسی R360 در کلاس خود بسیار پیشرفته بود. مهندسان از متریال خاصی برای کاهش وزن استفاده کردند و ظاهر خودرو را به شکلی درآوردند که لبخند رضایت را بر لب مشتریان مینشاند. مزدا R360 مورد استقبال فراوان ژاپنیها قرار گرفت و تا پایان سال ۱۹۶۰ به طور کامل بر بخش کیکارها (خودروهای میکرو) تسلط پیدا کرد.
جدول مشخصات مزدا R360 مدل ۱۹۶۰
| پیشرانه | پیشرانه ۰.۴ لیتری ۲ سیلندر | 
| قدرت | ۱۶ اسب بخار | 
| گشتاور | ۲۲ نیوتن متر | 
| گیربکس/ انتقال قدرت | چهار سرعته دستی/ دیفرانسیل عقب | 
| حداکثر سرعت | ۹۵ کیلومتر بر ساعت | 
| شتاب صفر تا صد | – | 
مزدا 3 / CX-30

مدلهای بعدی در لیست بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار متعلق به شش دهه بعد از عرضه R360 هستند. هاچبک مزدا ۳ و شاسیبلند CX-30 هر دو به دلایلی موجه، جزو برجستهترین خودروهای بازار امروزی به شمار میآیند. شرکت ژاپنی برای توصیف طراحی این دو خودرو از اصطلاح «کودو» به معنی روح حرکت، و برای ماهیت تعاملی آنها از اصطلاح «جینبا ایتای» به معنی اتحاد راننده و خودرو استفاده کرده است.
این دو ویژگی در خودروی اسپرت MX-5 نیز به چشم میخورند، اما حضور برجسته آنها در خودروهای خانوادگی کاربردی یک امتیاز اضافه در نظر گرفته میشود. علاوه بر این، نوآوری بهکاررفته در پیشرانه اسکایاکتیو X یک ایدهای هوشمندانه و غیرمتعارف به حساب میآید که باعث شده این پیشرانه با ترکیب احتراق جرقهای و فشاری، عملکردی همچون موتور دیزلی داشته باشد و راندمان بالاتری را از خود نشان دهد.
جدول مشخصات مزدا CX-30 مدل ۲۰۱۹
| پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر اسکایاکتیو X | 
| قدرت | ۱۷۸ اسب بخار | 
| گشتاور | ۲۲۴ نیوتن متر | 
| گیربکس/ انتقال قدرت | ۶ سرعته دستی/ دیفرانسیل جلو | 
| حداکثر سرعت | ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت | 
| شتاب صفر تا صد | ۸.۵ ثانیه | 
مزدا MX-30

علیرغم عملکرد شگفتانگیز اسکایاکتیو X، جهان به سمت برقی سازی پیش میرود و این پیشرانه دیر یا زود از رده خارج میشود. مزدا برای این مشکل نیز راهحل مناسبی را در چنته داشته و آن را در نخستین خودروی تمام برقی MX-30 ارائه میدهد. شرکت ژاپنی اگرچه دیرتر از رقبای خود وارد حوزه هیبریدی و برقی شده، ولی با قبول اجتنابناپذیر بودن این تحول، اکنون با رویکردی غیرمتعارف در جمع تولیدکنندگان خودروهای باتری دار میدرخشد.
مدل MX-30 یکی از بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار است که به نوعی، RX-8 دنیای شاسیبلندهای کامپکت تلقی میشود؛ با دربهای عقب لولایی از نوع Freestyle و بدون ستون مرکزی که دسترسی به فضای داخلی را بسیار آسانتر میکند. نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو نیز با پیشرانه e-Skyactiv روانه بازار شده که مجموع خروجی آن به ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر میرسد. مزدا MX-30 پلاگین هیبریدی میتواند تا ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و یک ماشین تک دندهای دیفرانسیل جلو است.
جدول مشخصات مزدا MX-30 مدل ۲۰۲۰
| پیشرانه | موتور AC سنکرون با باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی | 
| قدرت | ۱۴۳ اسب بخار | 
| گشتاور | ۲۶۴ نیوتن متر | 
| گیربکس/ انتقال قدرت | تک سرعته اتوماتیک/ دیفرانسیل جلو | 
| حداکثر سرعت | ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت | 
| شتاب صفر تا صد | ۹.۴ ثانیه | 
| بازه پیمایشی | ۲۰۹ کیلومتر | 
مزدا 787B

مزدا اولین سازنده ژاپنی بود که در سال ۱۹۹۱ در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز به پیروزی رسید، رکوردی که تویوتا ۲۷ سال بعد توانست به آن دست یابد. خودروی 787B همچنین اولین و تنها خودروی مسابقهای بود که با موتور غیر پیستونی، پیروز این مسابقه بزرگ شد و جای تعجبی ندارد که در لیست بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار قرار گیرد. این ماشین با موتور چهارروتوره وانکل کار میکرد که هم از نظر قدرت و هم از نظر صدای گوشخراش کاملا منحصر به فرد بود؛ خصیصهای که تمامی حاضران در مراسم بزرگداشت مزدا در جشنواره سرعت مسترکارت سال ۲۰۱۵ احتمالا هرگز فراموش نخواهند کرد.
این اولین حضور مزدا در لمانز نبود، چراکه شرکت ژاپنی مدتها قبل نیز مسابقات استقامت را به عنوان راهی ایدهآل جهت اثبات اطمینانپذیری موتورهای روتاری خود انتخاب کرده بود. مدال قهرمانی مسابقه ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۹۱ بر گردن جانی هربرت آویخته شد. وی اصرار داشت تا آخرین لحظات پشت فرمان بماند و خودرو را از خط پایان عبور دهد. مزدا 787B در طول ۲۴ ساعت تنها با یک مشکل مواجه شد و آنهم چیزی نبود بهجز سوختن یکی از لامپهای چراغ جلو.
جدول مشخصات مزدا 787B مدل ۱۹۹۱
| پیشرانه | پیشرانه ۲.۶ لیتری چهار روتوره | 
| قدرت | ۷۱۰ اسب بخار | 
| گشتاور | ۶۰۸ نیوتن متر | 
| گیربکس/ انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی/ دیفرانسیل عقب | 
| حداکثر سرعت | ۳۵۱ کیلومتر بر ساعت | 
| شتاب صفر تا صد | ۲.۸ ثانیه | 
مزدا Cosmo

عضو دیگر از مجموعه شگفتانگیز بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار، کوپه کازمو است که در سال ۱۹۶۷ به عنوان یک خودروی شاخص ساخته شد و امروزه به عنوان یکی از آیکونهای واقعی شرکت در نظر گرفته میشود. دو سری اول این کوپه دیفرانسیل عقب (۱۹۶۷ تا ۱۹۷۵) با طراحی جذاب و مدرن خود توجه همگان را جلب کردند و کمیابی آنها باعث شد تا هم در آن دوره و هم در عصر حاضر، خودروهایی گرانقیمت و مورد توجه کلکسیونرها باشند. نمونههای سالمی که از گزند زمان در امان ماندهاند، امروزه با قیمت ششرقمی در حراجیها به فروش میرسند.
اما شهرت اصلی کازمو در زیر کاپوت آن قرار داشت؛ این خودرو اولین مزدا مجهز به موتور روتاری وانکل بود. کازمو از یک پیشرانه دوروتوره ۱ لیتری استفاده میکرد که قدرت آن به ۱۰۸ اسب بخار میرسید. این پیشرانه تحت لیسانس NSU ساخته شده بود. شرکت آلمانی NSU چند ماه پس از کازمو، از محصولی انقلابی به نام Ro80 رونمایی کرد و آن را به تولید انبوه رساند.
جدول مشخصات مزدا Cosmo مدل ۱۹۶۷
| پیشرانه | پیشرانه ۱ لیتری دو روتوره وانکل | 
| قدرت | ۱۰۸ اسب بخار | 
| گشتاور | ۱۳۰ نیوتن متر | 
| گیربکس/ انتقال قدرت | ۴ سرعته دستی/ دیفرانسیل عقب | 
| حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت | 
| شتاب صفر تا صد | ۸.۸ ثانیه | 
مزدا RX-8

خودروی مسابقهای RX-7 یکی از محبوبترین خودروهای مزدا به حساب میآید و سه نسل مختلف آن، موفقیت بزرگی را برای شرکت ژاپنی رقم زده است. نسل سوم RX-7 با طراحی جذاب و قدرت بالا، در سراسر جهان به ویژه بریتانیا مورد تحسین قرار گرفت. با تمام این اوصاف، جانشین RX-7 یعنی RX-8 رویکرد غیرمتعارف مزدا را به شکلی مؤثرتر بازتاب کرده و شایستگی بیشتری برای ورود به جمع بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار دارد.
علاقهمندان حوزه خودرو بدون شک بارها نام RX-8 را شنیدهاند، چراکه این ماشین جزو خاطرهانگیزترین محصولات مزدا به حساب میآید و رانندگان قدیمی و کارشناسان حوزه بارها از آن تعریف کردهاند. محبوبیت مزدا RX-8 را میتوان به دلایلی مثل پیشرانه دوار قدرتمند با عملکرد روان و کابین چهارنفره کاربردی با دربهای عقب هوشمند ربط داد.
مزدا به خوبی میدانست که چطور این ویژگیها را در خودرویی با سواری لذتبخش، فرمانپذیری عالی و شاسی متعادل ترکیب کند. در کنار تمام این خصایص، RX-8 به خوبی رسالت اصلی مزدا، یعنی رانندگی سرگرمکننده و هیجانانگیز را محقق میساخت. با این حال به سبب عدم موفقیت در تست آلایندگی، تولید RX-8 در سال ۲۰۱۲ متوقف شد، مصادف با زمانی که مزدا آخرین موتور وانکل خود را ساخت.
جدول مشخصات مزدا RX-8 مدل ۲۰۰۳
| پیشرانه | ۱.۳ لیتری دوروتوره | 
| قدرت | ۱۹۲ اسب بخار | 
| گشتاور | ۲۹۸ نیوتن متر | 
| گیربکس/ انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی/ دیفرانسیل عقب | 
| حداکثر سرعت | ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت | 
| شتاب صفر تا صد | ۷.۲ ثانیه | 
مزدا MX-5

جهان بدون خودروهای اسپرت به طور کلی، و بدون مزدا MX-5 به طور خاص، جذابیت کمتری داشت. به مدت یک دهه پیش از عرضه MX-5 در سال ۱۹۸۹، جهان از معرفی رودسترهای دونفره مقرون بهصرفه محروم مانده بود. این کمبود باعث شد تا تیمهای خلاق مزدا در ژاپن و کالیفرنیا، به سراغ فرمول جدیدی برای ساخت رودسترها بروند.
مزدا فرمول جدید رودستر خود را چنان بدون نقص اجرا کرد که MX-5 از همان بدو معرفی، به یک ماشین الهامبخش تبدیل شد. این خودرو در چهار نسل به عرضه درآمد و تا سال ۲۰۱۶ حدود یک میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. مدل MX-5 پرفروشترین رودستر تاریخ در نظر گرفته میشود و در صدر جدول بهترین خودروهای مزدا در تمام ادوار مینشیند. جدیدترین مدل MX-5 میاتا (N) محصول سال ۲۰۲۵ بوده و جزو آخرین خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی باقیمانده در جهان به حساب میآید.
جدول مشخصات مزدا MX-5 مدل ۱۹۸۹
| پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | 
| قدرت | ۱۱۶ اسب بخار | 
| گشتاور | ۱۳۶ نیوتن متر | 
| گیربکس/ انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی/ دیفرانسیل عقب | 
| حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت | 
| شتاب صفر تا صد | ۸.۸ ثانیه | 





دیدگاهتان را بنویسید