مقدمه
نسل خودروهای پرفورمنس مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی در حال انقراض است. با ورود فناوری القای اجباری و نصب توربوشارژرها و سوپر شارژرها، میتوان از موتورهای کوچک نیز قدرت فراوانی را به دست آورد و با علم به این موضوع میتوان حدس زد چند سال پیشرو، آخرین فرصت برای خرید خودروهای پرفورمنس طبیعی ۸، ۸ و ۱۲ سیلندر خواهد بود. ما در این مقاله شما را با آخرین خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی باقیمانده در سال ۲۰۲۵ آشنا میکنیم که بر اساس قیمت مرتبسازی شدهاند. این ماشینها بدون استفاده از توربوشارژ، سوپر شارژ، باتری و قوای الکتریکی، پرفورمنس شگفتانگیزی را به نمایش میگذارند و ارزش معنوی آنها فراتر از ارقام است.
مزدا MX-5 Miata (ND) باقیمت ۲۹۳۳۰ دلار
لیست آخرین خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی در سال ۲۰۲۵ را با مزدا MX-5 میاتا آغاز میکنیم. با وجود اینکه نسل ND قدیمی شده، ولی میاتا برنده همیشگی به شمار میآید. این ماشین علاوه بر ظاهر جذاب و جاودانه و دینامیک رانندگی خارقالعاده، از پیشرانه تنفس طبیعی ۲ لیتری ۴ سیلندر استفاده میکند که با تولید ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور، در نوع خود تحسینبرانگیز و قابلتمجید است. با اینکه مزدا جایگزین قدرتمندتری را برای MX-5 میاتا معرفی کرده، ولی اکثر رانندگان ترجیح میدهند تا زمانی که فرصت دارند، از وجود همین نسخه ۱۸۱ اسب بخاری با پیشرانه تنفس طبیعی لذت ببرند.
تویوتا GR68 و سوبارو BRZ باقیمت ۳۰۰۰۰ و ۳۱۲۱۰ دلار
دوقلوهای تویوتا GR 68 و سوبارو BRZ گزینههای بعدی در لیست آخرین خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی در سال ۲۰۲۵ هستند. علیرغم رواج کلمه «دوقلو» به سبب استفاده از قطعات مشترک در GR 68 و BRZ، تویوتا و سوبارو تلاش کردهاند تا هویت سرگرمکننده متفاوتی را برای ماشینهای اسپرت خود به وجود آورند.
پیشرانه بهکاررفته در این خودروها، موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر باکسر سوبارو است که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۹ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه با اضافهشدن توربوشارژر، قوای محرکه WRX افسانهای را تأمین میکند. اگرچه GR 68 و BRZ بهعنوان خودروهای اسپرت سطح پایین پرفورمنس قابلملاحظهای را از خود نشان میدهند، ولی با تیونینگ ساده میتوان قدرت آنها را بهاندازه ۱۰۰ اسب بخار افزایش داد.
فورد Mustang GT / Dark Horse باقیمت ۴۶۵۶۰ / ۶۴۳۸۰ دلار
محال است بحث خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی مطرح باشد و نام فورد ماستنگ GT به میان نیاید. با اینکه درگذشته پیشرانه ۶ سیلندر ماستنگ برای این خودرو عرضه شد، ولی مدلهای ۶ سیلندر حدود یک دهه پیش از دور خارج شدهاند و در حال حاضر تنها موتور کایوت ۸ سیلندر تنفس طبیعی در خط تولید ماستنگ باقیمانده است. این پیشرانه در نسخههای جیتی و دارک هورس عملکرد متفاوتی را از خود نشان میدهد. قدرت موتور در مدل اول به ۴۸۰ اسب بخار و در مدل دوم به ۵۰۰ اسب بخار میرسد. چنین قوای محرکه تحسینبرانگیزی بدون استفاده از توربوشارژ یا سوپر شارژ به وجود آمده است. موستانگ جیتی و دارک هورس هر دو با گیربکس دستی قابلدسترس بوده و جزو آخرین ماشینهایی هستند که لذت ناب سواری اسپرت را به راننده انتقال میدهند.
لکسوس IS 500 باقیمت ۶۰۳۴۵ دلار
لکسوس IS 500 تنها سدان موجود در لیست بوده و همین موضوع باعث خاص بودن آن میشود. کاربرد پیشرانه تنفس طبیعی نیز خاص بودن و جذابیت ماشین لوکس ژاپنی را بیشتر میکند. هیچیک از برندهای مطرح مثل بامو، مرسدسبنز، کادیلاک و آئودی دیگر تولیدکننده ماشین ۸ سیلندر تنفس طبیعی نیستند، اما لکسوس بر خلاف آنها عمل کرده است.
لکسوس IS 500 اگرچه بهاندازه مدلهای V و M متمرکز نیست و بسیاری از طرفداران را چشمانتظار گیربکس دستی نگه داشته، ولی در حال حاضر سدان اسپرت دیگری در بازار پیدا نمیشود که از خصوصیات و ویژگیهای شگفتانگیز این ماشین برخوردار باشد. مدل IS 500 از پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر استفاده میکند که قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۴۷۲ اسب بخار و ۵۳۵ نیوتن متر میرسد. محدوده کاتآف این ماشین، دور موتور ۷۳۰۰ است.
شورولت Corvette Stingray و Z06 باقیمت ۶۸۳۰۰ و ۱۱۲۱۰۰ دلار
کوروت با پیشرانه تنفس طبیعی در مدلهای متنوعی روانه بازار شده و دلیل انتخاب استینگری در این مقاله، قیمت نسبتاً پایین آن است. جدیدترین مدل C8 Corvette یک خودروی موتور وسط بوده و ظاهری بسیار جذاب و چشمگیر را به نمایش میگذارد.
شورولت کوروت یک خودروی اسپرت حقیقی است که در تریمهای بالا، به یک سوپرکار هیجانانگیز تبدیل میشود. نسخه پایه این خودرو به پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر مجهز است که ۴۹۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علیرغم پرفورمنس عالی، این نسخه بههیچوجه قابلمقایسه با مدل Z06 مجهز به موتور ۵.۵ لیتری ۸ سیلندر نیست. کوروت Z06 یک شاهکار هنری محسوب میشود که ارزش واقعی آن از برچسب ۱۱۲۱۰۰ دلاری فراتر میرود. در جایگاه بالاتری نسبت به Z06، مدل ZR1 قرار گرفته است که از موتور توئین توربوشارژ بهره میگیرد.
لکسوس RC و RC F باقیمت ۹۴۰۰۰ دلار
سه مدل لکسوس در لیست آخرین بازماندههای خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی وجود دارد که از پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر انحصاری برند استفاده میکنند. کوپه RC F دومین مدل است که معمولاً مورد قضاوت اشتباه قرار میگیرد، چراکه جایگاهی مابین خودروهای اسپرت و گرند تورر دارد. با تولید ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۶ نیوتن متر گشتاور، لکسوس RC F یک خودروی پرفورمنس عالی بهحساب میآید، ولی قیمت تقریباً ۱۰۰ هزاردلاری آن باعث میشود مشتری گزینههای ارزانتر و قویتری همچون بامو M4، ماستنگ دارک هورس و کادیلاک CT5 V بلکوینگ را نیز مدنظر قرار دهد.
لکسوس RC نیز جزو آخرین ماشینهای تنفس طبیعی در سال ۲۰۲۰۵ است که با پیشرانه ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر ۳۱۱ اسب بخاری عرضه شده و قیمتی برابر با مدل RC F دارد. این قیمت معادل تویوتا GR سوپرا بوده و واضح است از بین این دو خودرو کدامیک انتخاب میشود.
لکسوس LC 500 باقیمت ۱۰۱۱۰۰ دلار
با اینکه در بخش بالا گفته شد ۴۷۰ اسب بخار ارزش ۱۰۰ هزار دلار را ندارد، ولی این موضوع در مورد لکسوس LC 500 صدق نمیکند. هرگز از لکسوس انتظار نمیرفت که یک گرند تورر فوقالعاده با پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی را به عرضه درآورد. بااینحال، جهان جای شگفتیهاست و به روشهای مرموزی عمل میکند. برخی مواقع ستارهها به خط میشوند و یک شرکت خودروساز تصمیم میگیرد مدلی را بسازد و به فروش برساند که سود خاصی به همراه نداشته باشد. در چنین مواقعی است که خودرو ارزش معنوی خاصی نزد علاقهمندان پیدا میکند. لکسوس LC 500 یک خودروی جذاب و بهشدت زیبا بوده و کیفیت رانندگی ممتازی را ارائه میدهد.
این خودرو به موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر مجهز بوده که ۴۷۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شاید LC 500 هیجان سواری مشابهی با پورشه ۹۱۱ کاررا یا Z06 نداشته باشد، اما از هر جنبه دیگر شایان توجه و تقدیر است.
پورشه 718 Boxter و 718 Cayman باقیمت ۹۹۷۰۰ و ۱۶۴۲۰۰ دلار
مدل ۷۱۸ زمانی به شهرت رسید که نسل باکستر و کیمن بالاخره توانست ۹۱۱ را مغلوب سازد. این ماشینها ظاهری گیراتر، قدرت بیشتر، سواری لذتبخشتری را نسبت به قبل ارائه میدهند و با اینکه در ابتدا با پیشرانه توربوشارژ ۴ سیلندر عرضه شدند، اما پورشه ذکاوت به خرج داد و موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر GTS را نیز برای آنها معرفی کرد. این موتور ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
نسخههای GTS باکستر و کیمن خودروهای اسپرت تحسینبرانگیزی بهحساب میآیند، ولی نهایت پرفورمنس نسل ۷۱۸ در کیمن GT4 RS و باکستر اسپایدر RS خلاصه میشود. هر دو ماشین از پیشرانه ۶ سیلندر تختی استفاده میکنند که برای 911 GT3 قابلدسترس نیست.
پورشه 911 GT3 و 911 GT3 RS باقیمت ۲۲۲۵۰۰ و ۲۹۰۰۰۰ دلار
پورشه ۹۱۱ جیتی ۳ و جیتی ۳ RS کماکان استاندارد طلایی برای خودروهای اسپرت تنفس طبیعی مخصوص رانندگی در پیست بهحساب میآیند. از هر ده نفر هواداران خودروهای اسپرت، ۹ نفر آنها آرزوی داشتن 911 GT3 را دارند. سرعت این خودرو نه در خط مستقیم، بلکه در پیچها به اوج خود میرسد و صدای موتور ۶ سیلندر آن بهویژه در تریم GT3 RS تن و بدن رقبا را به لرزه میاندازد.
در نسخه پایه، پیشرانه ۴ لیتری GT3 حدود ۵۰۲ اسب بخار قدرت و ۴۴۹ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند و نهایت سرعت ماشین را به ۳۱۹ کیلومتر بر ساعت میرساند. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدتزمان ۳.۳ ثانیه اتفاق میافتد. هیچ پیستی در دنیا وجود ندارد که GT3 با کیت مانتی (Manthey) به نحوی در آن خودنمایی و ثبت رکورد نکرده باشد.
فراری Purosangue باقیمت ۴۳۰۰۰۰ دلار
پوروسانگ یکی دیگر از آخرین خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی باقیمانده در سال ۲۰۲۵ محسوب میشود. از بین تمام خودروسازان مطرح ایتالیایی، فراری آخرین شرکتی است که در لیست محصولات خود، ماشینی با پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی دارد. بهعنوان بخشی از DNA شرکت، فراری بهسختی تلاش کرده تا سابقه و شهرت پیشرانه را حفظ کند، هرچند حالا آن را در زیر کاپوت یک شاسیبلند قرار داده است.
در حال حاضر پوروسانگ تنها شاسیبلند مجهز به پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی موجود در بازار است که با ۷۱۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۶ نیوتن متر گشتاور در جاده حرکت میکند. با چنین قوای محرکهای، رانندگی روزمره از یک سواری کسلکننده و معمولی به یک تجربه هیجانانگیز و بینظیر تبدیل میشود.
فراری 12 Cilindri باقیمت ۴۶۵۰۰ دلار
البته که پیشرانه ۱۲ سیلندر فراری تنها در شاسیبلند پوروسانگ تعبیه نشده است. شرکت ایتالیایی پیشرانه قدرتمند خود را در زیر کاپوت کشیده و جذاب یک خودروی جدید دیگر نیز جایداده که نام آن مستقیماً به تعداد سیلندرها اشاره میکند. دودیچی چیلیندری (۱۲ سیلندر) سوپرکار هیلو فراری بهحساب میآید که با موتور ۶.۵ لیتری ۱۲ سیلندر عرضه شده و هویت گرند تورر را به ارث برده است. این موتور ۸۱۹ اسب بخار قدرت ۶۹۱ نیوتن متر گشتاور آزاد میکند. دودیچی چیلیندری در حال حاضر زیباترین محصول فراری در بازار است.
جیامای T.33 با قیمت ۲۰۰۰۰۰۰ دلار
اگرچه فروش دو سوپرکار گوردن موری (GMA) مدتی پیش به پایان رسیده است، ولی طراحی و پرفورمنس ناب و خالص آنها باعث شده به لیست آخرین خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی در سال ۲۰۲۵ اضافه شوند. هرچه باشد نسخه دستدوم T.33 و T.50 در بازار موجود است.
نخست در مورد سوپر کار شگفتانگیز T.33 متعلق به شرکت خودروسازی گوردن موری صحبت میکنیم. این ماشین به پیشرانه ۳.۹ لیتری ۱۲ سیلندر کازورث تنفس طبیعی مجهز بوده که ۶۹۷ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخها میرساند. با وزنی حدود ۱۰۹۰ کیلوگرم، T.33 تنها برای یک هدف ساخته شده است و آن چیزی نیست جز ایجاد نهایت لذت رانندگی. هر هدف دیگری در اولویت دوم قرار میگیرد. تنها رقیبی که از T.33 پیشی میگیرد، برادر بزرگترش یعنی T.50 است.
جیامای T.50 با قیمت ۳۱۰۰۰۰۰ دلار
بدون شک صدرنشین لیست خودروهای پرفورمنس تنفس طبیعی باقیمانده در سال ۲۰۲۵، T.50 گوردن موری است که جانشین معنوی مکلارن F1 افسانهای به شمار میآید. فن بزرگ در قسمت عقب و چیدمان سه نفره صندلیها که باعث میشود پرفورمنس و لذت رانندگی به اوج برسد، گواه بر این ادعا است. این خودرو به موتور ۳.۹ لیتری ۱۲ سیلندر با ۶۵۴ اسب بخار قدرت مجهز بوده که در نسخه Niki Lauda به ۷۱۲ اسب بخار افزایش پیدا میکند. بدین ترتیب T.50 با وزن ۸۵۲ کیلوگرم، به یک سوپرخودروی تمامعیار تبدیل میشود که شتاب صفر تا صد را در عرض ۲.۸ ثانیه برآورده ساخته و به سرعت ۳۶۴ کیلومتر بر ساعت میرسد.
دیدگاهتان را بنویسید