ایستگاه
خواندن 7 دقیقه
.
2 ماه پیش
.
97 بازدید

بهترین خودروهای اسلیپر در تمام ادوار

بهترین خودروهای اسلیپر در تمام ادوار

مقدمه

خودروهای اسلیپر همانند نمونه‌های کانسپت، می‌توانند عاملی برای تغییر نگاه ما به ماشین‌های اسپرت باشند. شاید طراحی معمولی و ظاهر بی‌ادعایی داشته باشند؛ اما روح اسپرت دارند و چیزی در آن‌ها نهفته است که مستقیم به قلب ماشین دوستان نفوذ می‌کند. این می‌تواند یک موتور بی‌نهایت قدرتمند، یک سیستم تعلیق همه‌فن‌حریف یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های ارتقا یافته برای بهبود عملکرد و رسیدن به اوج سرعت باشد. البته شنیدن کی بود؛ مانند دیدن! شاید بدون نشستن پشت فرمان یک اسلیپر، حق مطلب ادا نشود؛ اما آشناشدن با این لیست هم خالی‌ازلطف نیست. این‌ها برخی از بهترین و سریع‌ترین خودروهای اسلیپر تاریخ هستند.

مدل ۲۰۰۹ هیوندای جنسیس

با حداکثر سرعت ۲۹۸ کیلومتر بر ساعت

قابل‌باور نیست خودروساز کره‌ای که زمانی با تولید فله‌ای ماشین‌های ارزان‌قیمت شناخته می‌شد، به جایی رسیده که سدان‌های لوکس V8 برای رقابت با برترین خودروهای آلمانی می‌سازد. در واقع همین جنسیس بود که پای هیوندای را به بازار ماشین‌های لوکس باز کرد؛ روندی که با تولید سدان‌های سری BH جنسیس آغاز شد. بیایید درباره مدل ۲۰۰۹ هیوندای جنسیس BH و سرعت سرسام‌آور آن صحبت کنیم. هیوندای برای تولید این خودرو، نسخه بومی پیشرانه فورد ماژولار V8 را ساخت و بعدها یک ورژن بزرگ‌تر و قوی‌تر به آن اضافه کرد هیوندای جنسیس یک موتور ۴.۶ یا ۵ لیتری V8 با ۳۷۵ یا ۴۲۹ اسب بخار قدرت و ۴۵۱ یا ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این نیرو از طریق یک گیربکس‌اتوماتیک ۶ یا ۸سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و سرعت ماشین را به نزدیک ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

پونتیاک G8 GT/GXP

با حداکثر سرعت ۲۸۲ کیلومتر بر ساعت

پونتیاک دیگر به خاطرات پیوسته؛ ولی نام G8 که یکی از آخرین تولیدات آن بود جاودانه شده است: یک سدان خوش‌نقش با طراحی داخلی مینیمال و نمای خارجی‌تر و تمیز! نسخه پایه آن با موتور V6 کاملاً معمولی بود؛ ولی نسخه ارتقا یافته GT که به یک پیشرانه ۶ لیتری V8 با ۳۶۱ اسب بخار قدرت و ۵۲۲ نیوتن متر گشتاور تجهیز شده بود، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. البته از روی ظاهر این دو نسخه، نمی‌توانستید تفاوت را تشخیص دهید؛ چرا که تغییرات ظاهری آن‌ها به رینگ‌ها و سراگزوز خلاصه می‌شد. اما وقتی پشت فرمان نسخه V8 می‌نشستید، حساب کار دستتان می‌آمد. مدتی بعد، پونتیاک از مدل GXP با سپرهای مسابقه‌ای و رینگ‌های براق رونمایی کرد. تغییر مهم‌تر اما تجهیز به یک موتور ۶.۲ لیتری بود که قدرتی معادل ۴۱۵ اسب بخار داشت و در زمانی حدود ۴.۷ ثانیه می‌توانستید با آن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید.

مدل ۲۰۰۴ کادیلاک CTS V

با حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر بر ساعتمدل ۲۰۰۴ کادیلاک CTS V

هنگامی که نخستین مدل از سری CTS-V کادیلاک وارد بازار شد، جان تازه‌ای به این برند داد و محبوبیت ازدست‌رفته آن در بین نسل جوان را احیا کرد. از سال ۲۰۰۴ به بعد، چندین نسل از مدل‌های مختلف CTS V تولید شدند و حتی امروز یک Escalade V هم وجود دارد. ظاهراً کادیلاک به فرمول واحدی هم برای تولید آن‌ها رسیده است: اینکه بهترین پیشرانه‌های GM را بردارد و با فوت کوزه‌گری خود، روی یک شاسی تیونینگ شده سوار کند. این خودروها معمولاً وزن کمی ندارند؛ ولی پرسرعت هستند و مدل‌های اخیر V بهتر از همیشه! در ظاهر و رخ اما کادیلاک‌های سری V همواره بی‌ادعا بوده‌اند؛ موضوعی که در نخستین مدل V بیشتر به چشم می‌آمد. مدل ۲۰۰۴ کادیلاک CTS V به جز رینگ‌های کرومی، کالیپرهای ترمز بزرگ و یک جلوپنجره براق، تفاوت ظاهری دیگری با CTS استاندارد نداشت. یعنی در نگاه اول، کسی تصور نمی‌کرد که یک موتور ۵.۷ لیتری Corvette باقدرت ۴۰۰ اسب بخار زیر کاپوت آن خفته است. گیربکس این خودرو، در دو نوع دستی و اتومات ۶سرعته موجود بود و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۴.۶ ثانیه پر می‌کرد.

مدل ۲۰۱۸ هوندا آکورد اسپرت

با حداکثر سرعت ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت

هوندا آکورد اسپرت ۲۰۱۸ را می‌توانیم در یک جمله این‌گونه توصیف کنیم: یک سیویک تیپ R فول سایز برای افراد نه‌چندان جوان! هوندا برای این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۲ لیتری استفاده کرد؛ آخرین آکوردی که با گیربکس دستی روانه بازار شد. البته آپشن گیربکس‌اتوماتیک ۱۰سرعته هم برای خریداران وجود داشت. حاصل عملکرد پیشرانه خودرو، ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور بود که صرفاً به محور جلو منتقل می‌شود. در واقع همه مدل‌های هوندا آکورد، با سیستم تمام چرخ متحرک بیگانه هستند؛ در عوض موتورهای فوق‌العاده، فضای جادار و قابلیت اطمینان بالایی دارند. سرعت بالای این ماشین هم یکی دیگر از جذبه‌های آن به شمار می‌رود. البته این سرعت روی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده؛ ولی با ازکارانداختن لیمیتر، رسیدن به‌سرعت ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت هم دست‌یافتنی است.

مدل ۲۰۰۸ لکسوس GS460

با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

شاید از محصولات لکسوس به‌عنوان برند لوکس تویوتا، انتظار پرفورمنس جنون‌آمیز نداشته باشید؛ اما لکسوس GS460 با موتور ۴.۶ لیتری V8 خود، چیزی کم از برترین ماشین‌های آلمانی ندارد. درباره پیشرانه 1UR-FSE تویوتا صحبت می‌کنیم که در مطمئن بودن، زبانزد است. به‌عنوان یک محصول دهه ۲۰۰۰ تویوتا، کیفیت ساخت در این خودرو حرف اول را می‌زند؛ تا جایی که از سایت‌های معتبر، امتیاز اطمینان‌پذیری ۴.۹ از ۵ را کسب کرده است. قدرت ۳۴۲ اسب بخار، گشتاور ۴۶۰ نیوتن متر، گیربکس اتومات ۸سرعته برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۵.۴ ثانیه‌ای، از دیگر مشخصات عملکردی این خودرو هستند.

مدل ۲۰۱۴ ولوو V60 پل استار

با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیش از آنکه Polestar به تولیدکننده خودروهای برقی تبدیل شود، زیر مجموعه ولوو بود؛ مانند رابطه‌ای که AMG و مرسدس با هم دارند. البته هنوز پل استار جادوی خود را در موتورهای درون‌سوز ولوو به کار می‌بندد،  اما نه در حجم سابق! شاید ولوو V60 پل استار بهترین دست‌پخت مشترک این دو باشد؛ خودرویی که سرعت و پرفورمنس مثال‌زدنی داشت. بسته به سال تولید، این ماشین به یک موتور چهارسیلندر توربوشارژ ۲ لیتری یا شش‌سیلندر توربوشارژ ۳ لیتری تجهیز شد. با نیرویی معادل ۳۵۰ تا ۳۶۷ اسب بخار، هر دو به‌اندازه کافی قدرتمند بودند. این نیرو از طریق گیربکس اتومات ۶ یا ۸سرعته به همه چرخ‌ها منتقل می‌شد و در زمانی بین ۴.۶ تا ۴.۸ ثانیه، سرعت را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

مدل ۲۰۰۴ مرسدس‌بنز E55 آ ام گ (W211)

با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

مدل ۲۰۰۴ مرسدس‌بنز E55 آ ام گ W211

با رونمایی در قامت یک سوپر سدان، مرسدس‌بنز E55 آ‌ام‌گ جنگ اسب بخاری آلمانی‌ها را آغاز کرد؛ جنگی که تا به امروز هم ادامه دارد. برای توصیف پرفورمنس آن، می‌توانیم از داگ دی‌مورو (یوتیوبر سرشناس حوزه خودرو) نقل کنیم که W211 E55 AMG را یکی از خوش‌عملکردترین سدان‌های آلمانی تاریخ نامیده است. این خودرو در حدفاصل سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ با یک موتور V8 سوپر شارژ ۵.۵ لیتری و سیستم انتقال نیروی اتومات ۵سرعته تولید شد. حاصل عملکرد این ترکیب، ۴۶۹ اسب بخار قدرت، ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور و رسیدن از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی حدود ۴.۵ ثانیه بود. شاید با استاندارهای امروزی، ۴۶۹ اسب بخار چندان چشمگیر نباشد؛ اما گشتاور ۷۰۰ نیوتن متری حتی برای سخت‌گیرترین منتقدان هم جای هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد. تازه، سرعت ۲۵۰ کیلومتری این هیولای آلمانی هم ناشی از وجود لیمیتر است و بدون محدودکننده، کسی جلودار آن نیست.

مدل ۲۰۰۸ آئودی S6

با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

با یک لامبورگینی در لباس آئودی چطورید؟ خب مدل ۲۰۰۸ آئودی S6 دقیقاً چنین چیزی بود؛ یک سدان میان سایز که از موتور ۵.۲ لیتری V10 لامبورگینی گالاردو قدرت می‌گرفت. این پیشرانه، نیرویی معادل ۴۳۵ اسب بخار تولید می‌کرد که برای رساندن سرعت S6 از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت، کمتر از ۵ ثانیه زمان نیاز داشت. در اواسط دهه ۲۰۰۰، وجود موتورهایی با تعداد سیلندر زیاد در ماشین‌های اسپرت، چندان عجیب نبود؛ اما این خودرو به تنها مدل S آئودی با چنین مشخصه‌ای تبدیل شد. یک اسلیپر V10 که نیروی حاصل از شتاب شروع حرکت آن، کمر سرنشینان را به تکیه‌گاه صندلی، میخکوب می‌کرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0