ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
5 ماه پیش
.
67 بازدید

بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ کدامند؟

بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ کدامند؟

مقدمه

آخرین رتبه‌بندی بزرگ‌ترین خودروسازان جهان از هر سال دیگری جذاب‌تر است. همان‌طور که می‌دانید صنعت خودروسازی تغییرات قابل‌ملاحظه را پشت سر می‌گذارد که دلیل اصلی آن رشد سریع فروش خودروهای برقی و ظهور تازه‌واردها است. اما علی‌رغم همه این تغییرات، غول‌های این صنعت توانستند مثل همیشه و طی یک نبرد تنگاتنگ در رده‌های نخست جدول قرار گیرند. در ادامه با بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ آشنا می‌شویم.

گروه فولکس‌واگن

فولکس‌واگن، صدرنشین لیست بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ است. این شرکت در سال ۱۹۳۷ و تحت فرمان آدولف هیتلر راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی آن هم‌اینک در ولفسبرگ آلمان قرار دارد. شرکت‌های خودروسازی مطرحی به‌عنوان زیرمجموعه فولکس‌واگن مشغول فعالیت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، ، مان، پورشه، سئات و اشکودا اشاره کرد. خودروهای برند فولکس‌واگن از محبوبیت بسیاری در اکثر نقاط جهان برخوردار هستند. بیتل، گلف، جتا، تیگوان و پاسات پرطرف‌دارترین و پرفروش‌ترین مدل‌های شرکت آلمانی به‌حساب می‌آیند. البته آخرین‌مدل پاسات محصول سال ۲۰۲۲ بوده و خط تولید این خودرو برای همیشه متوقف شده است.

شرکت تویوتا

تویوتا لقب دومین شرکت بزرگ خودروسازی در جهان در سال ۲۰۲۳ را بر دوش می‌کشد. محصولات این شرکت ژاپنی تحت چهار برند دایهاتسو، هینو، لکسوس و تویوتا روانه بازار می‌شوند و طرف‌داران بسیاری در سراسر جهان دارند. تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویوتا تأسیس شده و از آن زمان تاکنون محصولات فوق‌العاده‌ای را روانه بازار کرده است. مدل‌های تاکوما، کرولا، هایلندر، کمری و راوفرو در حال حاضر پرطرف‌دارترین محصولات این کمپانی هستند.

گروه استلانتیس

استلانتیس جایگاه سوم را در لیست بزرگ‌ترین خودروسازان جهان دارد. این شرکت چندملیتی در ژانویه سال ۲۰۲۱ با ادغام PSE و فیات کرایسلر متولد شد و دفتر مرکزی آن در آمستردام هلند است. استلانتیس در حال حاضر مادر برندهای معروفی همچون آبارت، سیتروئن، آلفارومئو، DS، جیپ، اوپل، مازراتی، پژو، رم، لانچیا، داج، فیات، واکسول و موپار است. جالب اینکه در سال ۲۰۲۱، استلانتیس در جایگاه ششم بزرگ‌ترین خودروسازان جهان قرار داشت و تنها پس از دو سال توانست جایگاه سوم را از آن خود کند.

شرکت مرسدس‌بنز

مرسدس‌بنز در سال ۱۹۲۶ با ادغام دو شرکت بنز اَند سی و دایملر – موتورن – گیزلشاف به وجود آمد. دفتر مرکزی این شرکت بزرگ در اشتوتگارت آلمان است. مرسدس‌بنز تولیدکننده خودروهای لوکس بوده و محصولات خود را تحت دو برند مرسدس – آاِم‌گ و مرسدس – میباخ روانه بازار می‌کند. قدیمی‌ترین خط تولید خودرو در جهان متعلق به این شرکت آلمانی است. بنز به‌عنوان یک تولیدکننده لوکس همواره با برندهای خاصی مثل ب‌ام‌و، آئودی، لکسوس، کادیلاک و اینفینیتی رقابت می‌کند. استیشن و سدان مرسدس‌بنز E-Class، بنز CLA-Class، بنز S-Class، بنز EQS-Class و  کوپه GLE-Class محبوب‌ترین مدل‌های شرکت آلمانی محسوب می‌شوند.

فورد موتور

فورد پنجمین خودروساز بزرگ در جهان است. این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۰۳ توسط هنری فورد تأسیس شد و از آن زمان تاکنون فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. تاکنون برندهای مطرحی تحت مالکیت فورد بوده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مزدا، ولوو، لندروور، رنجروور، چانگان، ادسل، استون مارتین، جگوار، مرکوری و لینکلن اشاره کرد. بااین‌وجود، گذشت زمان و مشکلات متعدد باعث شد کمپانی آمریکایی از مالکیت بسیاری از آن‌ها صرف‌نظر کند. در حال حاضر لینکلن و ژیانگلینگ موتور دو شرکت وابسته فورد هستند. فورد هنوز سهامی در مزدا و استون مارتین دارد. با تمام این اوصاف، فورد هم‌اکنون دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده به‌حساب می‌آید و در لیست بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ حاضر است. مدل‌های موستانگ، F-150، برانکو، فوکوس، تاندربرد، اسکورت و از همه مهم‌تر، فورد مدل T، شناخته‌شده‌ترین محصولات خودروساز آمریکایی هستند.

گروه جنرال موتورز

جنرال‌موتور بزرگ شامل برندهای کادیلاک، شورولت، بیوک، GMC، هولدن، HSV، فاو، وولینگ و بائوجون است و جای تعجبی ندارد که در لیست بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گیرد. جنرال موتورز در سال ۱۹۰۸ توسط ویلیام سی دورانت راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی آن هم‌اینک مستقر در دیترویت ایالات متحده است. این شرکت در ۳۳ کشور جهان دارای کارخانه خودروسازی بوده و انواع و اقسام خودروها را در کلاس‌های مختلف روانه بازار می‌کند. سیلورادو در حال حاضر پرطرف‌دارترین محصول جنرال‌موتور در نظر گرفته می‌شود که در لیست پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳ نیز قرار دارد.

گروه ب‌ام‌و

رتبه هفتم بزرگ‌ترین خودروساز جهان به BMW تعلق می‌گیرد. این شرکت آلمانی فعالیت خود را از حدود ۱۰۷ سال پیش آغاز کرده و گذشته جالبی را پشت سر گذاشته است. ب‌ام‌و در سال ۱۹۷۲ با همکاری لامبورگینی واحد M را راه‌اندازی کرد تا با تولید محصولات لوکس بتواند از رقیب همیشگی خود، یعنی مرسدس‌بنز پیشی بگیرد. واحد i ب‌ام‌و نیز مسئول ساخت خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی این شرکت آلمانی است که از جمله معروف‌ترین مدل‌های این واحد می‌توان به شاسی‌بلند iX و سدان تمام برقی i4 و همین‌طور سدان جذاب i8 اشاره کرد. علاوه بر این دو واحد عملیاتی، ب‌ام‌و هم‌اکنون مالکیت برندهای خودروسازی رولزرویس و مینی را در اختیار دارد.

شرکت هوندا

هوندای ژاپن با بیش از نیم‌قرن سابقه در حوزه خودروسازی، یکی دیگر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در سال ۲۰۲۳ است. این شرکت همچنین لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت و بزرگ‌ترین سازنده موتورهای درون‌سوز را به دوش می‌کشد. اگرچه هوندا در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، ولی نخستین محصول خودرویی این شرکت در سال ۱۹۶۰ به تولید رسید. معروف‌ترین ماشین هوندا، NSX است که یک اسپرت رودستر افسانه‌ای در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آید. هوندا همچنین نخستین کمپانی ژاپنی بود که اقدام به عرضه محصولات لوکس تحت برند آکورا کرد. به دنبال جسارت هوندا، تویوتا و نیسان نیز برندهای مجزایی را برای خودروهای لوکس خود معرفی کردند که به ترتیب، لکسوس و اینفینیتی نام دارند. این سه برند ژاپنی در حوزه تولید خودروهای لوکس همپای محصولات بی ام و، و مرسدس‌بنز پیش می‌روند و طرف‌داران بسیاری دارند. در حال حاضر محبوب‌ترین مدل‌های هوندا عبارتند از اکورد، CR-V، سیویک، اودیسه و پایلوت.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0