ایستگاه
خواندن 6 دقیقه
.
6 ماه پیش
.
163 بازدید

بررسی KMC E10X هاچبک تمام برقی شهری کرمان موتور

بررسی KMC E10X هاچبک تمام برقی شهری کرمان موتور

کرمان موتور در نمایشگاه دستاوردهای دولت در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، از محصولات الکتریکی متعددی رونمایی کرد که یکی از انها، هاچبک تمام برقی و جمع‌وجور E10X است. این خودرو محصول سال ۲۰۲۱ بوده و از پلتفرم جک iEV6E استفاده می‌کند. هاچبک برقی جدید کرمان موتور همان سهول E10X است که در بازار جهانی با نام جک E-JS1 نیز شناخته می‌شود. کرمانی‌ها قصد دارند در کنار خودروهایی مثل KMC J7 ‌ و KMC J4 برقی، این هاچبک جالب و دوست‌داشتنی را نیز در دسترس مشتریان ایرانی قرار دهند و سبد محصولات پاک خود را به‌تدریج گسترده‌تر سازند. در ادامه با مشخصات هاچبک تمام برقی KMC E10X آشنا می‌شویم.

مشخصات ظاهری KMC E10X

هاچبک KMC E10X چهره جذاب، بامزه و بسیار متمایز و قابل‌تشخیص دارد. جلوپنجره ماشین بسته است و به‌محض مشاهده خودرو می‌توان به برقی بودن آن پی برد. چراغ‌های جلو به‌صورت چندضلعی طراحی شده و یک نوار پلاستیکی، انها را به هم وصل می‌کند. در بخش سپر، یک ورودی هوای مشبک به چشم می‌آید. ولی جذابیت چهره E10X مدیون نوار پلاستیکی مشکی رنگی است که در سپر تعبیه شده و ظاهری خندان و دوست‌داشتنی را برای ماشین به وجود آورده است.

نمای جانبی ماشین به شیوه ساده طراحی شده است، هرچند گرافیک جالب رینگ‌ها و استفاده از رنگ مشکی در ستون‌ها، قاب پنجره‌ها و سقف و همین‌طور حجم‌پردازی از وسط درب جلو تا پشت قوس چرخ عقب، سادگی محض را از بین برده‌اند. در ضمن، در سمت درب راننده پورت مربوط به اتصال کابل شارژ وجود دارد.

در نمای عقب ماشین نیز الگوی مشابه نوار پلاستیکی در سپر تکرار شده است. عقب این خودروی هاچبک حالت جعبه‌ای داشته و شامل المان‌هایی مثل آنتن باله کوسه‌ای، درب مستطیلی صندوق‌عقب، چراغ‌های مجزای عقب با گرافیک مربعی، چراغ اخطار و چراغ‌ترمز می‌شود.

هاچبک جمع‌وجور و شهری جدید کرمان موتور در ابعاد ۱۵۴۰ × ۱۶۷۰ × ۳۶۵۰ میلی‌متر ساخته شده و دو محور آن ۲۳۹۰ میلی‌متر از یکدیگر فاصله دارند؛ بنابراین E10X را می‌توان یک وسیله نقلیه چهارنفره تلقی کرد. وزن خالص ماشین به ۱۱۸۰ کیلوگرم می‌رسد که روی رینگ‌های کوچک ۱۴ اینچی آلومینیومی وارد شده است.

داخل کابین کی‌ام‌سی E10X

فضای داخلی KMC E10X متمایز و متفاوت نسبت به تمام خودروهایی است که تاکنون روانه بازار کشور شده‌اند. کابین فضای محدودی دارد و در پشت فرمان، نمایشگر به شیوه عجیبی نصب شده‌اند. ولی بیش از هر چیز، تزیینات رنگی بازیافت‌پذیر در قسمت داشبورد، رودری‌ها و کنسول مرکزی نظر شما را به سمت خود جلب می‌کنند. این تزیینات رنگی، امضای E10X برقی به‌حساب می‌آیند.

در مقابل راننده، غربیلک فرمان به‌صورت گرد قرار گرفته است که شامل تزیینات کرومی و دکمه‌های کنترلی روی دوشاخه باریک آن می‌شود. در پشت فرمان، یک نمایشگر دیجیتالی کوچک ۶.۲ اینچی، راننده را از اطلاعات حیاتی خودرو آگاه می‌سازد. نمایشگر اطلاعات سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی نیز در وسط داشبورد قرار داشته و به نظر می‌رسد روی دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع نشسته است.

کنسول مرکزی در میان دو صندلی جلو، مساحت نسبتاً کمی دارد و امکاناتی همچون دو عدد جا لیوانی، دکمه استارت/ استاپ، پد شارژر بی‌سیم، دکمه ترمز پارک برقی و فضای خالی برای قراردادن اشیاء کوچک را در دسترس راننده و دیگر سرنشین جلو قرار می‌دهد. اهرم تعویض دنده از کنسول به سمت راست غربیلک فرمان انتقال‌یافته است. در پایین کنسول نیز دو عدد پورت USB و خروجی برقی ۱۲ ولتی تعبیه شده است.

همان‌طور که گفته شد، فاصله میان دو محور به ۲.۳ متر می‌رسد و نباید انتظار فضای باز و جادار برای پذیرش ۵ سرنشین بالغ را از کابین داشت. البته صندلی‌ها به‌اندازه کافی عریض و از ارگونومی عالی برخوردار هستند؛ بنابراین ۲ سرنشین در ردیف جلو، دو سرنشین بزرگسال و یک کودک در ردیف عقب به‌راحتی می‌توانند از سفرهای کوتاه لذت ببرند.

مشخصات فنی KMC E10X

قوای محرکه هاچبک E10X کرمان موتور متناسب برای یک خودروی شهری و البته برقی است. پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو به باتری ۳۰.۲ کیلووات ساعتی مجهز بوده و حداکثر ۶۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قوای محرکه از طریق گیربکس تک‌مرحله‌ای به چرخ‌های جلو وارد شده و ماشین را به حرکت می‌اندازد.

اگرچه موتور E10X چندان قوی نیست، ولی حداکثر سرعت ماشین به ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا ۸۰ آن در مدت‌زمان ۴.۶ ثانیه مدیریت می‌شود. با استفاده از کابل شارژ معمولی، در مدت‌زمان ۵ ساعت می‌توان باتری لیتیوم آهن فسفاتی خودرو را تا ۱۰۰ درصد شارژ کرد. این باتری از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و در عرض ۴۲ دقیقه، از شارژ ۳۰ به شارژ ۸۰ درصد شارژ می‌رسد. در صورت شارژ کامل، E10X از قابلیت پیمایش مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر  برخوردار خواهد بود.

چرخ‌های جلوی ماشین به ترمز دیسکی خنک‌شونده و چرخ‌های عقب به ترمز دیسکی معمولی مجهز هستند. تعلیق جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع میل پیچشی است.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی

هاچبک برقی کرمان موتور اگرچه قیمت پایینی دارد، ولی سطح قابل‌قبولی از امکانات را فراهم می‌آورد. هاچبک KMC E10X در بخش ترمز و پایداری از سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، و دستیار شروع حرکت در سربالایی (HSA) استفاده می‌کند.

تجهیزاتی مانند دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، ایزوفیکس و سیستم هشدار عابر پیاده مسئول حفظ ایمنی ماشین و سرنشینان آن هستند.

در لیست امکانات رفاهی E10X نیز به مواردی مثل کروز کنترل، استارت بدون کلید، سیستم ورود بدون کلید، قفل‌مرکزی، قفل از راه دور، سیستم تهویه‌مطبوع، دی لایت، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، چراغ بدرقه یا همان مشایعت تا درب منزل، تریم چرمی کابین، شیشه‌بالابرهای برقی، آینه‌های جانبی برقی تاشو مجهز به گرم‌کن و…  اشاره شده است.

وضعیت و قیمت KMC E10X

در حال حاضر رقیبی نمی‌توان برای هاچبک برقی وارداتی کرمان موتور پیدا کرد. سهول E10X در بازار جهانی با قیمت ۱۱ هزار دلار به عرضه درآمده که باتوجه‌به نرخ کنونی دلار (۵۴ هزار تومان)، حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. ازآنجاکه فعلاً تعرفه واردات خودروهای برقی و پاک، صفر درصد در نظر گرفته شده، تنها هزینه‌های جانبی مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات شماره‌گذاری، هزینه حمل‌ونقل و… به قیمت نهایی اضافه می‌شوند؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد KMC E10X قیمت اقتصادی و نسبتاً ارزانی در بازار کشور داشته باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0