هنگامی که با یک خودرو برای مدت طولانی رانندگی میکنید، ممکن است رخدادهای ناخوشایندی را تجربه کنید. ریپزدن خودرو، خاموششدن اتومبیل، بریدن سیم کلاچ یا تمامشدن صفحه کلاچ رویدادهای ناخوشایندی هستند که به دلایل مختلفی رخ میدهند.
هرکدام از این رویدادها نشاندهنده مشکلات جدی در پیشرانه هستند که در صورت نادیدهگرفتن آن، ممکن است پیامدهای ناگواری را برای خودرو، راننده و دیگران در پی داشته باشند. در این مقاله به بررسی دلایل ریپزدن خودرو و نحوه بروز آن خواهیم پرداخت. همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه میتوانید از بروز این مشکل جلوگیری به عملآورید.
ریپزدن خودرو چیست؟
به هرگونه تغییر در ضربآهنگ فعالیت موتور، ریپزدن میگویند. بزرگترین نشانه ریپزدن خودرو تغییر صدای موتور است، هرچند این مشکل ممکن است با لرزش پیشرانه نیز همراه باشد. ریپزدن موتور با کاهش و افزایش نوسانی دور موتور همراه است و در صورت عدم توجه، مشکلات بزرگتری را نیز به همراه خواهد داشت.
به طور معمول ریپزدن خودرو در دو حالت رخ میدهد. حالت اول هنگام استارتزدن موتور است. در این وضعیت پس از استارتزدن موتور شاهد آن هستید که صدای غیرمعمولی از موتور شنیده میشود و حتی ممکن است خودرو دچار لرزش شود. نوع دیگر ریپزدن هنگام شتاب گیری رخ میدهد که ناشی از مشکلات فنی سیستم سوخترسانی و جرقهزنی پیشرانه است.
دلایل ریپزدن خودرو
بزرگترین دلیل ریپزدن خودرو، کاهش میزان سوخت موجود در باک است؛ بنابراین هنگامی که باک اتومبیل شما کاملاً خالی است، امکان ریپزدن خودرو وجود دارد. بااینحال اگر باک خودرو پر است و همچنان شاهد ریپزدن هستید، دردسرهای بزرگتری در انتظار شما است!
دلیل نخست، مشکل در سیستم اگزوز
سیستم اگزوز مسیر تنفس خودرو است که گازهای خروجی از موتور را به بیرون هدایت میکند. همانند سیستم تنفس انسان، وجود هرگونه مشکل در سیستم تنفس موتور نیز موجب فعالیت نادرست آن میشود؛ بنابراین اگر احساس میکنید موتور نمیتواند بهخوبی نفس بکشد و راه خروجی آن بسته است، دلیل ریپزدن اتومبیل خود را پیدا کردهاید!
وجود ایراد در سیستم تنفس خودرو یا همان اگزوز، با تغییر صدای پیشرانه همراه است؛ بنابراین نخستین نشانه بروز این مشکل پیش از ریپزدن، تغییر صدای پیشرانه است. بزرگترین مشکلی که برای سیستم اگزوز خودرو پیش میآید، گرفتگی است. بااینحال امکان دارد عواملی همچون نشتی، شکستگی لولهها یا مشکل در مکش هوا نیز باعث چنین رخدادی شوند. به این منظور لازم است تا فیلتر هوای خودرو در سرویسهای دورهای تعویض شود و همچنین کانالهای ورودی و خروجی هوا نیز مورد بررسی قرار گیرند.
دلیل دوم، مشکلات احتراق
جرقهزدن و مشتعل شدن سوخت، نقطه اصلی در فرایند کاری پیشرانههای درونسوز را به خودش اختصاص میدهد؛ بنابراین بدیهی است که وجود هرگونه مشکل در سیستم احتراق باعث ریپزدن پیشرانه شود. این مشکلات بیشتر در حوزه شمعها و کوئلها رخ میدهند و درصورتیکه بهموقع کشف و رفع شوند، مشکلاتی برای موتور به همراه نخواهند داشت. زمان موردنیاز برای تعویض شمعها 20 هزار کیلومتر است هرچند توصیه میشود در بازههای زمانی کوتاهتر شمعها، وایرها و کوئلها را مورد بررسی قرار گیرند.
دلیل سوم، مشکلات انژکتور و پمپبنزین
بسیاری از مالکان خودروها در ایران میدانند که سوخت ارائه شده در جایگاههای سوخت ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشد. این مسئله در بلندمدت به گرفتگی سوزنهای انژکتور منجر میشود و آنها نمیتوانند پاشش مناسبی از سوخت را درون سیلندرها داشته باشند. در نتیجه کثیفی سوزنهای انژکتور یکی از عمده دلایل ریپزدن موتور است. این مشکل راهکار سادهای دارد و آن هم شستشوی دورهای سوزنهای انژکتور با دستگاه اولتراسونیک است.
این مشکل در نوع پیچیدهتر خود بر پمپ سوخت خودرو تأثیر میگذارد. درصورتیکه مالک خودرویی با عمر بیشتر از ده سال هستید و اتومبیل شما ریپ میزند، ممکن است یکی از دلایل آن فرسودگی پمپ سوخت باشد. این قطعه در صورت افزایش سن عملکرد مناسبی نخواهد داشت و بنزین کافی را به درون انژکتور پمپ نمیکند. پمپبنزین معمولاً زیر صندلی عقب خودروها قرار گرفته است.
دلیل چهارم، سوختن واشر سرسیلندر!
مالکان خودروهای پژو 405، پژو پارس و سمند بهخوبی با چهارمین دلیل ریپزدن خودرو آشنا هستند. البته این مشکل تنها مختص به یک نوع پیشرانه نیست و در تمامی موتورهای درونسوز امکان رخدادن آن وجود دارد.
دو بخش عمده موتور یعنی بلوک سرسیلندر و کفی موتور توسط قطعهای پلاستیکی به نام واشر سرسیلندر به یکدیگر متصل شدهاند. درصورتیکه این قطعه دچار مشکل شود، مایع خنککننده به درون پیشرانه راه پیدا میکند و همراه سوخت میسوزد. در این وضعیت خودرو هنگام استارت ریپ میزند و هنگام فعالیت درجا با لرزشهای شدیدی همراه خواهد بود. دیگر نشانه بروز این مشکل، خروج دود سفید از اگزوز خودرو است که نشانه نفوذ آب در سیلندر خودرو می باشد.
دلیل پنجم، بههمخوردن تنظیمات زمانبندی موتور
تمامی موتورهای درونسوز برای تنظیم نحوه فعالیت به زنجیر تایم یا تسمه تایم مجهز شدهاند. این قطعه زمان فعالیت موتور را تعیین میکند و بر اساس آن سوپاپهای ورودی و خروجی باز میشوند و میللنگ حرکت میکند؛ بنابراین هرگونه مشکل در سیستم تایمینگ موتور، موجب ریپزدن خودرو خواهد شد. در این وضعیت سوپاپهای ورودی و خروجی در زمان مناسب باز و بسته نمیشوند و پیشرانه، قدرت احتراق را از دست میدهد. بزرگترین علت وجود این اشکال، پارگی و خوردگی دندههای تسمه تایم است که زمانبندی پیشرانه را به هم میزند.
جمعبندی
بزرگترین دلیل ریپزدن خودرو، تجمع آلودگی در قسمتهای مختلف خودرو است. این تجمع آلودگی ممکن است در سوزنهای انژکتور، کانالهای سوخترسانی یا خروجی اگزوز رخ دهد که حاصل آن همواره عملکرد ناصحیح پیشرانه است. در کنار این موارد خوردگی تسمه تایم و کهنگی فیلترهای سوخت و هوا نیز ممکن است باعث بههمخوردن فعالیت منظم پیشرانه شوند.
راهکار اساسی برای جلوگیری از ریپزدن خودرو، بررسی منظم اتومبیل و انجام سرویسهای دورهای است. با انجام این کار شما از مشکلاتی که در آستانه رخدادن هستند، جلوگیری به عمل میآورید و البته سلامت اتومبیل خود را تضمین میکنید. به یاد داشته باشید که نگهداری منظم از خودرو هزینه کمتری نسبت به تعمیر آن پس از بروز مشکل دارد.
دیدگاهتان را بنویسید