ایستگاه
خواندن 3 دقیقه
.
2 سال پیش
.
13 بازدید

آغاز دور جدید صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا

آغاز دور جدید صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا

ونزوئلا از زمان ریاست‌جمهوری هوگو چاوز به یکی از مشتریان ثابت خودروهای ایرانی تبدیل شده است. نخستین گام صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا با ارسال و فروش سمند محقق شد. بااین‌حال برنامه‌های پسا صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا از جمله راه‌اندازی خط تولید چندان موفقیت‌آمیز پیش نرفت.

بااین‌حال نزدیکی دو کشور ایران و ونزوئلا به یکدیگر، همواره فرصت‌های مختلفی را در اختیار خودروسازان ایرانی قرار داده است. در جدیدترین دور از صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا، محصولاتی همچون تارا و دنا به این کشور صادر خواهند شد.

خبر صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا در واپسین روزهای آبان 1401 و به نقل از روابط‌عمومی ایران‌خودرو بیان شد. بنا بر اخبار دریافتی از این خودروساز ایرانی، قرارداد صادرات دو هزار دستگاه خودرو دنا و تارا بین مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و رامون ولاسکز، وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا به امضا رسید.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، ایران‌خودرو یکبار دیگر شانس خود را در بازار ونزوئلا امتحان کرده بود. نسخه خاصی از سمند موسوم به سمند سنتارو نیز در این کشور به تولید می‌رسید که در حقیقت همان سمند X7 بود. بااین‌حال برنامه‌های صادراتی ایران‌خودرو طی دوره اول با ناکامی به پایان رسید .

اکنون ایران‌خودرو تصمیم دارد تا برنامه متفاوتی را برای کسب سهم از بازار خودرو ونزوئلا اجرا کند. پس از صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا در قالب دو هزار دستگاه خودرو تارا و دنا، این شرکت تصمیم دارد تا شبکه خدمات پس از فروش خود را در این کشور راه‌اندازی کند. نمایندگان و کارشناسان ایران‌خودرو برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان ونزوئلایی آموزش خواهند دید. ایجاد بستری برای ارائه خدمات مطلوب و مشتری‌پسند، شانس موفقیت محصولات ایران‌خودرو در بازارهای خارجی را افزایش خواهد داد.

محصولات ایران‌خودرو از دید وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا

رامون ولاسکز، وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا در حاشیه نشست مشترک با مدیرعامل ایران‌خودرو، روابط مشترک ایران و ونزوئلا را بر اساس همکاری و احترام متقابل توصیف کرد. به گفته او این دو کشور برنامه‌های بسیاری برای توسعه روابط با یکدیگر دارند که یکی از حوزه‌های همکاری آن‌ها، خودرو است.

به نظر می‌رسد   ونزوئلایی‌ها تمایل دارند تا از محصولات ایران‌خودرو بهره‌مند شوند، چرا که شرایط بازار خودرو این کشور چندان مطلوب نیست. در ونزوئلا همواره رابطه خودرو گران و سوخت ارزان حاکم بوده است. به همین خاطر تقاضا برای خودروهای اقتصادی همواره در ونزوئلا وجود دارد. به گفته وزیر حمل‌ونقل این کشور، ونزوئلا تمایل دارد تا عضوی از جامعه ایران‌خودرو باشد. بااین‌حال مشخص نیست که آیا صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا منجر به قرارداد تولید خواهد شد یا خیر.

شرکت‌های خودروسازی ایرانی پس از آغاز دور دوم تحریم‌های اقتصادی، در جذب سرمایه دچار مشکل بوده‌اند. صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا و توسعه همکاری‌ها با این کشور، می‌تواند سرآغازی برای جذب سرمایه خارجی باشد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا برنامه‌های صادرات ایران‌خودرو به ونزوئلا و دیگر کشورهای همسایه به جلب سرمایه خارجی منجر می‌شود یا خیر.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0