ایستگاه
خواندن 5 دقیقه
.
1 سال پیش
.
8 بازدید

آشنایی با معایب خودروهای سواری دیزلی

آشنایی با معایب خودروهای سواری دیزلی

درحالی‌که صنعت خودروسازی امروز به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی‌سازی سوق پیدا کرده، بسیاری افراد هنوز هم عاشق راندن خودروهای دیزلی هستند. ماشین‌های دیزلی سوخت کمتری مصرف می‌کنند و گمان می‌رود که سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند. بااین‌وجود، نسبت بالای تولید خودروهای سواری بنزینی نسبت به سواری‌های دیزلی بی‌دلیل نیست. معایب خودروهای دیزلی بیش از مزایای آن‌ها است و به همین خاطر، موتور دیزلی بیشتر در خودروهای سنگین و ماشین آفرودی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگر در مورد عملکرد موتورهای دیزلی کنجکاو هستید، بد نیست بدانید که بر خلاف موتور بنزینی، موتور دیزلی به‌منظور ایجاد احتراق، به شمع نیاز ندارد. در عوض هوا را مکیده و وارد سیلندر می‌کند. پیستون، هوای موجود در سیلندر را فشرده ساخته و درحالی‌که هوا در این نقطه به‌شدت داغ می‌شود، سوخت (گازوئیل) به طور مستقیم به درون هوای داغ تزریق شده و انفجار صورت می‌گیرد. این انفجار باعث رانش پیستون و در نهایت چرخش میل‌لنگ و فلایویل می‌شود.

قدرت موتورهای دیزلی بسیار بیشتر از موتورهای بنزینی بوده و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، مهم‌ترین مزیت آن‌ها به‌حساب می‌آید. بااین‌وجود، خودروهای دیزلی دارای معایب قابل‌توجهی هستند که باعث می‌شود مشتریان عادی از خرید آن‌ها صرف‌نظر کنند. در ادامه، معایب خودروهای سواری دیزلی به طور مختصر ذکر شده‌اند.

انتشار ذرات آلاینده

با اینکه خودروهای دیزلی دی‌اکسیدکربن کمتری را وارد محیط‌زیست می‌کنند، ولی حجم تولید ذرات آلاینده توسط آن‌ها بسیار زیاد است، به‌طوری‌که افراد مسن، کودکان و یا بیمارانی که با مشکل تنفسی مواجه هستند، در مواجه با دود این خودروها احساس تنگی نفس می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان گفت کاهش دی‌اکسیدکربن یکی از مزایای خودروهای دیزلی است، چراکه این مزیت با آزادکردن ذرات آلاینده خنثی می‌شود. البته بسیاری از خودروهای دیزلی امروزی برای کاهش این اثر منفی، از سیستم اگزوز مایع استفاده می‌کنند. این سیستم قادر به جذب بخش قابل‌قبولی از ذرات آلاینده و جلوگیری از انتشار آن‌ها به محیط‌زیست است. اما در کنار این راه‌حل مؤثر، زحمت تعویض منظم مخزن اگزوز مایع بر عهده راننده می‌افتد.

ورود سروصدای آزاردهنده به داخل کابین

موتورهای دیزلی سروصدای آزاردهنده‌ای دارند که به‌وضوح وارد کابین می‌شود و در اکثر مواقع راننده و سرنشینان را کلافه می‌کند، مگر اینکه گوش آن‌ها سنگین باشد. علی‌رغم پیشرفت در صنعت خودروسازی و فناوری‌های جدید و مدرن، سروصدای خودروهای دیزلی باز هم بیش از حد تحمل رانندگان معمولی است. حتی در پیشرفته‌ترین نمونه‌ها، باز هم خودروهای دیزلی سروصدای بسیار بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و این موضوع به‌تدریج موجب نارضایتی افراد حاضر در کابین می‌شود.

گران‌بودن خودروهای دیزلی و قطعات آن‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین معایب خودروهای سواری دیزلی، قیمت بالای آن‌ها است. قطعات یدکی خودروهای دیزلی نیز گران هستند و در نتیجه نگهداری آن‌ها هزینه گزافی را بر دوش مالک قرار می‌دهد. این گرانی به نوبه خود باعث کاهش عرضه قطعات یدکی خودروهای دیزلی در بازار می‌شود. اگر تعویض قطعات یدکی به هر دلیلی به تعویق بیفتد، طول عمر خودرو کمتر می‌شود. از همه مهم‌تر، رانندگی با وسیله نقلیه‌ای که به تعویض قطعه یدکی احتیاج دارد، احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

کمبود تعمیرکاران ماهر خودروهای دیزلی

خودروهای دیزلی مقاومت و توان بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی داشته و دیرتر خراب می‌شوند. به‌علاوه، عرضه خودروهای دیزلی در بازار بسیار کمتر از خودروهای بنزینی است. به همین خاطر، افراد کمی به سمت کسب مهارت برای تعمیر خودروهای دیزلی می‌روند. در نتیجه، کمبود نیروی تعمیرکار و مکانیک ماهر برای این نوع ماشین‌ها به‌شدت احساس می‌شود. اگر خودرو دیزلی و درعین‌حال خارجی (به طور خاص چینی) باشد که وضعیت به‌مراتب وخیم‌تر خواهد بود.

کمبود جایگاه‌های سوخت‌رسانی

جایگاه‌های سوخت‌رسانی مخصوص خودروهای دیزلی بیشتر در جاده‌های خارج شهر هستند، چراکه عمده خودروهای سواری در شهرها در دسته خودروهای بنزینی قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، عمده جمعیت خودروهای دیزلی را ماشین‌های سنگین تشکیل می‌دهند، و ماشین‌های سنگین معمولاً وارد معابر و جاده‌های شهری نمی‌شوند؛ بنابراین جایگاه‌های سوخت‌رسانی آن‌ها در خارج شلوغی شهرها راه‌اندازی شده است. به بیان بهتر، مالک خودروی سواری دیزلی برای هر بار پر کردن باک خود می‌بایست مسافت طولانی را تا نزدیک‌ترین جایگاه طی کند که در این صورت به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

کیفیت پایین سوخت برای خودروهای دیزلی

در حال حاضر، سوخت دیزل استاندارد به‌اندازه کافی در کشور وجود ندارد و همان میزان نیز صرف خودروهای سنگین می‌شود. کیفیت سوخت دیزلی در کشور به حدی پایین است که حتی اجرای قانون فیلتر دوده برای خودروهای سنگین نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته است. موتورهای دیزلی به سبب انتشار بالای ذرات آلاینده، به سیستم پسا پالایش مجهز هستند. هم موتور و هم تجهیزات پسا پالایش حساسیت بالایی به کیفیت سوخت دارند و در صورت استفاده از سوخت غیراستاندارد، به‌سرعت خراب شده و هزینه گزافی را به مالک خودرو تحمیل می‌کنند. در حال حاضر کیفیت سوخت در حد استاندارد یورو ۳ و گوگرد گازوئیل بالای ۳۵۰ پی‌پی‌ام است، درحالی‌که کیفیت سوخت مناسب لااقل باید از استاندارد یورو ۴ پیروی کند و گوگرد گازوئیل در حد ۵۰ پی‌پی‌ام باشد!

جمع‌بندی

خودروهای دیزلی اگرچه سوخت کمتری مصرف می‌کنند، میزان انتشار گاز CO2 در آن‌ها کمتر است و قدرت بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند، اما محدودیت‌ها و معایب متعدد باعث می‌شود اکثر رانندگان معمولی خودروهای بنزینی را به خودروهای دیزلی ترجیح دهند.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

0